CDA en SP reanimeren plan voor nationaal historisch museum

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80586
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

CDA en SP reanimeren plan voor nationaal historisch museum

Bericht door Tammy » 15 feb 2020, 08:19

Wat zit dit land zich toch in allerlei bochten te wringen om andere mensen die naar Nederland komen vooral maar niet voor het hoofd te stoten.
Het is niet te geloven hoe dit land zijn eigen indentiteit weg wilt moffelen en zo politiek correct wilt overkomen om maar niemand te kwetsen.
Ik schaam mij soms gewoon dat ik voor een deel bij dit land hoor , een land waarin men de geschiedenis wilt wegpoetsen op sommige zaken zoals in Nederland namen veranderen en bijvoorbeeld al moeilijk begint te doen om naakte schilderijen op te hangen in museums want ooh jee er zijn volkeren die daar niet tegen kunnen.

Dit museum had er allang moeten staan.
De Nederlandse geschiedenis met alles erop en eraan.
Dus met behoud van de naamgevingen zoals die toen werden gebruikt in die tijdsgeest en schilderijen en nog veel meer.
De mooie en mindere mooie kanten van de geschiedenis van dit land laten zien en wie daar niet tegen kan zou ik zeggen , misschien de geschiedenis van het land waarin je woont eens accepteren ?
Want geschiedenis staat vast en kan niet veranderd worden en dat zou je ook niet moeten willen om zaken achteraf te veranderen.

Hieronder nog een link van de krampachtige houding waarin de Nederlandse kunstwereld in verzeild dreigt te geraken.
Het gaat over directeur van het Van Gogh Museum Emilie Gordenker die de vraag stelt :

Is een tekening met vrouwelijk naakt geschikt voor mensen uit alle culturen, en moet een museum daar rekening mee houden?

Bespottelijk net zo bespottelijk toen men in Roma een Iraanse delegatie de naakte beeldhouwwerken liet zien uit het Romeinse tijdperk en de Italiaanse kunstwereld en de edele delen werden bedekt.
Ik ontplofte bijna toen ik dat zag.
Vreselijk vind ik dat.
[nono]


https://www.nrc.nl/nieuws/2020/02/11/le ... e-a3990000

<<<<<<<<<<<<<<<<<

Afbeelding

CDA en SP reanimeren plan voor nationaal historisch museum.

CDA en SP blazen het plan voor een nationaal historisch museum nieuw leven in. Ze mikken wederom op een vaste locatie waar de Nederlandse geschiedenis wordt getoond, maar willen niet zeggen waar dit gebouw zou moeten komen te staan.

In 2006 sloegen CDA en SP ook al de handen ineen voor een museum voor nationale geschiedenis, maar het kabinet zette in 2010 na veel gesteggel een streep door de nieuwbouw naast het Nationaal Openluchtmuseum in Arnhem. Bezuinigingen op het cultuurbudget als gevolg van de economische crisis werkten dat besluit destijds in de hand.

Broodnodig.

Volgens fractieleiders Pieter Heerma (CDA) en Lilian Marijnissen (SP) is het tien jaar na dato tijd om een nieuwe poging te wagen, temeer omdat Nederland er economisch nu beter voor staat. Een nationaal historisch museum is volgens de twee nog altijd broodnodig om ‘meer historisch besef’ te kweken en tegelijkertijd de ‘saamhorigheid binnen de samenleving’ te bevorderen.


Volgens het duo is de urgentie van een museum door toenemende polarisatie en de opkomst van identiteitspolitiek alleen maar toegenomen. Zij wijzen naar recente discussies over het slavernijverleden en de Gouden Eeuw en de neiging van deelnemers om in ‘schuttersputjes’ te gaan zitten.

Coentunnel.

Heerma: ,,De ene kant wil de geschiedenis helemaal uitgummen en vindt bijvoorbeeld dat de Coentunnel geen Coentunnel meer mag heten. Wie anders denkt, is een ‘racist’. De andere kant vindt iedereen die de schaduwkanten van het verleden benoemt juist een ‘landverrader’. Wie een genuanceerde positie inneemt, wordt door beide kanten aangevallen. Dat is een vorm van vruchteloze polarisatie die alleen maar verliezers kent. Een museum kan een rol spelen om gezamenlijkheid te zoeken.”

Apart.

Volgens Marijnissen kan een vaste tentoonstelling over de Nederlandse geschiedenis ervoor zorgen dat gebeurtenissen uit het verleden beter in hun context kunnen worden gezien. ,,Er zijn heel veel musea die een bijdrage leveren aan het historisch besef, maar één plek waar alles samenkomt, die heeft Nederland gewoon niet. Dat is best apart.”

De twee fractieleiders hebben geen uitgewerkt plan klaarliggen. Marijnissen: ,,Het gaat ons om het idee, daar begint het mee. Waar het museum moet komen en hoe we het gaan betalen, komt daarna.”


https://www.ad.nl/politiek/cda-en-sp-re ... ab590ce98/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80586
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: CDA en SP reanimeren plan voor nationaal historisch museum

Bericht door Tammy » 15 feb 2020, 09:12

Nog even iets waarom ik zo fel gekant ben om kunstwerken weg te laten uit museums omdat sommige mensen daar aanstoot aan kunnen nemen.
Men gaat niet zomaar naar een museum , je pikt er eentje uit die je interessant lijkt.
En je zal je waarschijnlijk ook van tevoren laten informeren waar dat museum ongeveer uit bestaat.
Naaktschilderijen die door kunstenaars zijn geschilderd uit vroegere eeuwen dienen niet verwijderd te worden omdat sommige mensen vanuit religieuze motieven daar aanstoot aan nemen.
Dan bezoek je dat museum gewoon niet.

De schilder verdient het dat zijn of haar werk tentoongesteld word in hoe het ook werd geschilderd.
Net als naakte beeldhouwwerken.
Die ga je niet bedekken, dat is onbestaanbaar voor mij.

Je gaat niet het werk van kunstenaars bewerken, dat doe je gewoon niet.
Dus mensen die daar niet tegen kunnen kunnen ervoor kiezen om dat soort museums niet te bezoeken.
Want anderen mensen willen het wel zien en we leven in een vrij land.
Als we gaan rommelen in de kunstwereld is het einde zoek.

Mijn vaderland ging heel ver toen de Iraanse delegatie het Capitolijnse Musea bezocht.
Sommige beelden werden helemaal afgedekt. :evil:

Gaan we in Nederland straks ook die richting op ?

Afbeelding

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80586
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: CDA en SP reanimeren plan voor nationaal historisch museum

Bericht door Tammy » 15 feb 2020, 12:20

Afbeelding
Zo had het Nationaal Historisch Museum in Arnhem eruit moeten hebben gezien. Het werd echter nooit gebouwd. © Francine Houben voor het Nationaal Historisch Museum.

Hieronder nog wat informatie:

https://www.ad.nl/politiek/historisch-m ... ~aaf3b972/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie