Auteursrecht - Deel nieuws met respect

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Auteursrecht - Deel nieuws met respect

Bericht door taigitu » 04 apr 2020, 12:36

Auteursrecht.

U mag altijd een tekstfragment van maximaal vijftig (50) woorden uit een artikel uit een
Uitgave plus de artikelkop overnemen, mits u bij een digitale Uitgave correct linkt naar het oorspronkelijke artikel
en bij een print Uitgave de titel van de krant als bron vermeldt alsook de editie en publicatiedatum.


Indien u meer dan bovengenoemd maximum wenst over te nemen, dient u vooraf toestemming te vragen
Indien toestemming wordt verleend verkrijgt ................... enz.

Lees het hele artikel via de link:
https://www.ad.nl/redactie/auteursrecht ... teursrecht
Afbeelding

Dit geselecteerde blauwe stuk tekst is 50 woorden, Het getal '50' heb ik daarom niet meegeteld, EN ik ga er even vanuit dat de link vrij is
van auteursrecht??? dus niet meegeteld als woord. Hier hebben we duidelijk hoeveel WOORDEN je mag gebruiken als citaat van het AD.
Ik weet niet hoeveel kranten ed. aangesloten zijn en onder deze specifieke regels vallen. Maar het is wel verrekte weinig.

Even een vraag (geintje?) maar mag ik dan bijvoorbeeld bij iedere reactie een ander stukje tekst uit hetzelfde artikel plaatsen?
Volgens mij mag dat als ik die regels lees. Kan je de 50-woorden-regel toepassen en direct daarna een nieuwe reactie plaatsen met het volgende citaat.
Niet dat ik dat zal doen, maar het is wel een uitdaging van de regels van dat auteursrecht.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Auteursrecht - Deel nieuws met respect

Bericht door gusteman » 04 apr 2020, 21:51

taigitu schreef:
04 apr 2020, 12:36
Even een vraag (geintje?) maar mag ik dan bijvoorbeeld bij iedere reactie een ander stukje tekst uit hetzelfde artikel plaatsen?
De disclaimer stelt "U mag altijd een tekstfragment (van maximaal vijftig (50) woorden uit een artikel uit een
Uitgave) plus de artikelkop overnemen ..."
Je kan er donder op zeggen dat de advocaat van het Algemeen Dagblad, hierin vast en zeker gevolgd door de rechter, zal stellen dat in die disclaimer het lidwoord 'een' dient te worden gelezen als 'één'.

Jouw 'geintje' zou jou alleen maar in problemen brengen; je zal betere smoesjes moeten verzinnen om een rechter te overtuigen van je goede bedoelingen.

Trouwens, dat auteursrecht geldt voor alle publicaties, onder om het even welke vorm dan ook, van originele creaties en/of bezit waarvan het eigendomsrecht kan worden aangetoond.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1550
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Auteursrecht - Deel nieuws met respect

Bericht door Kristof Piessens » 04 apr 2020, 21:57

gusteman schreef:
04 apr 2020, 21:51
taigitu schreef:
04 apr 2020, 12:36
Even een vraag (geintje?) maar mag ik dan bijvoorbeeld bij iedere reactie een ander stukje tekst uit hetzelfde artikel plaatsen?
De disclaimer stelt "U mag altijd een tekstfragment (van maximaal vijftig (50) woorden uit een artikel uit een
Uitgave) plus de artikelkop overnemen ..."
Je kan er donder op zeggen dat de advocaat van het Algemeen Dagblad, hierin vast en zeker gevolgd door de rechter, zal stellen dat in die disclaimer het lidwoord 'een' dient te worden gelezen als 'één'.

Jouw 'geintje' zou jou alleen maar in problemen brengen; je zal betere smoesjes moeten verzinnen om een rechter te overtuigen van je goede bedoelingen.

Trouwens, dat auteursrecht geldt voor alle publicaties, onder om het even welke vorm dan ook, van originele creaties en/of bezit waarvan het eigendomsrecht kan worden aangetoond.
Eigendomsrechten hebben om een artikel is toch iets anders dan die te gebruiken bij publicatie van dat recht...de meesten beseffen niet altijd wat dit inhoudt, als je iets uit een publicatie voor een stuk uit een originele artikel kopieert maar niet het volledige artikel kan de auteursrechten niet geschonden worden indien deze nog vergezeld wordt door een doorverwijzing naar het gehele artikel die ofwel gratis te lezen is ofwel tegen betaling (meestal krantenwebsites).

Schending van auteursrecht is in feite plagiaat plegen op stukken citaten uit artikels of boeken die een andere auteursoorsprong hebben en bij de plagieerder niet vermeld wordt met een doorverwijzing.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Plaats reactie