Een film die in aanmerking wil komen voor een Oscar moet vanaf 2024 aan diversiteitseisen voldoen

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Een film die in aanmerking wil komen voor een Oscar moet vanaf 2024 aan diversiteitseisen voldoen

Bericht door Tammy » 10 sep 2020, 14:24

Afbeelding

Een film die in aanmerking wil komen voor een Oscar moet vanaf 2024 aan diversiteitseisen voldoen.

De Academy, de organisatie achter de Oscars, gaat eisen stellen aan de diversiteit van films bij het uitreiken van de prestigieuze Amerikaanse filmprijzen.

Films die in de toekomst in aanmerking willen komen voor een Oscar voor beste film moeten gaan voldoen aan minimaal twee van vier ‘standaarden’ die de organisatie heeft opgesteld. Dit zou zowel op het doek als achter de schermen moeten leiden tot meer kansen voor vrouwen, mensen van kleur, lhbti’ers en mensen met een handicap. De regels gelden vanaf de 96ste Oscar-uitreiking in 2024.

Een van de vier standaarden beschrijft de ‘representatie op het scherm’. Om daaraan te voldoen zou er bijvoorbeeld een significante rol moeten zijn voor een acteur van kleur, óf de cast moet voor minstens 30 procent bestaan uit ‘ondervertegenwoordigde groepen’, óf het verhaal moet daar om draaien.

Lees verder via link :

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~b810e787/

>>>>>>>>>>>>>>>

Allemaal mensen in hokjes stoppen.
Een hok voor de huidskleuren en een hok voor gehandicapten en een hok voor mensen uit de LHBTI en een hok voor vrouwen en een hok met verschillende nationaliteiten enz.
Heeft een filmmaker die niet in zijn film en produktieteam dan krijg je nooit een Oscar beeldje.
Je zal maar op het podium staan en niet weten of je door de uiterlijke kenmerken een prijs hebt gewonnen of omdat je gewoon een prima film hebt afgeleverd.
Zelfde voor de acteurs en actrices.

Maar dan vraag ik mij toch iets af.
Die film Black Panther die vrijwel compleet uit mensen bestaat met een donkere huidskleur mag dat dan nog wel ?
Of is die film die zoveel lof kreeg en waarin helaas de te vroeg overleden hoofdrolspeler Chadwick Boseman prachtig speelde ook niet meer goed genoeg voor een Oscar ?

Ik heb de film zelf niet gezien maar de recensies zijn zeer lovend.
Er komt een tweede deel, maar daar moeten blanke acteurs/actrices dan ook een belangrijke rol in krijgen als men wilt voldoen aan de eisen van de Oscar organisatie.
Maar ik kan dat nergens vinden , in andere artikelen ook niet.
De serie Greenleaf van Oprah Winfrey die ik wel heb gezien kan dus ook niet meer ?
Want naast donker moet dus ook blank staan en Aziatisch enz.

Jammer dat mensen niet meer op hun talenten worden beoordeeld maar op hun uiterlijkheden.
Volgens mij had Martin Luther King dit absoluut niet voor ogen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Een film die in aanmerking wil komen voor een Oscar moet vanaf 2024 aan diversiteitseisen voldoen

Bericht door Tet » 10 sep 2020, 16:31

Ik vind het maar geforceerd gedoe.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Een film die in aanmerking wil komen voor een Oscar moet vanaf 2024 aan diversiteitseisen voldoen

Bericht door Determinist » 10 sep 2020, 17:01

Ach. De Oscar uitreiking wordt door steeds minder mensen bekeken.
Blijkbaar voor het publiek voldoet de Oscars steeds minder.

Het enige lichtpunt bij de golden globes was uiteraard Ricky Gervais die het hele zaakje goed op de korrel nam.
Je moet die koppen van Tom Hanks en Mr Apple eens zien. Grandioos.



Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Een film die in aanmerking wil komen voor een Oscar moet vanaf 2024 aan diversiteitseisen voldoen

Bericht door Mypos » 10 sep 2020, 20:33

Determinist schreef:
10 sep 2020, 17:01
Ach. De Oscar uitreiking wordt door steeds minder mensen bekeken.
Blijkbaar voor het publiek voldoet de Oscars steeds minder.

Het enige lichtpunt bij de golden globes was uiteraard Ricky Gervais die het hele zaakje goed op de korrel nam.
Je moet die koppen van Tom Hanks en Mr Apple eens zien. Grandioos.


Kijk daar zijn het nou 100% mee eens. :hands:

Dat stukje over Eppstein en over de pedofielen vind ik dan vooral erg goed. BAM, in your face. Briljant.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Een film die in aanmerking wil komen voor een Oscar moet vanaf 2024 aan diversiteitseisen voldoen

Bericht door Fenna » 10 sep 2020, 21:02

:post: Tet en Determinist.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Een film die in aanmerking wil komen voor een Oscar moet vanaf 2024 aan diversiteitseisen voldoen

Bericht door Kristof Piessens » 10 sep 2020, 21:23

De film black panther heb ik gezien..de cast bestaat inderdaad uit actrices en acteurs van een andere huidskleur maar dat is normaal omdat het verhaal grotendeels afspeelt in afrika in een fictieve stammenkoninkrijk waarin hun rijkdommen waarop hun technologie is gebaseerd (angstvallig geheim gehouden word) ook te maken krijgt met hedendaagse vormen van spionage, op het einde van de film is dat zeer duidelijk wanneer een blanke met een vraag komt waarvan je de uitkomst niet kon inschatten.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Een film die in aanmerking wil komen voor een Oscar moet vanaf 2024 aan diversiteitseisen voldoen

Bericht door Tammy » 11 sep 2020, 05:46

Die Ricky was zeker goed Determinist. :mrgreen:

Mooi dat je die film hebt gezien Kristof, maar die kan dus als het nu 2024 was waarin alle films aan die nieuwe diversiteitsregels moeten voldoen , geen Oscar winnen.
Want als de cast grotendeels donker is dan moet er ook blank in voortkomen want diversiteit.
Of tellen die dan niet mee ?
Dat is iets wat ik nergens kan vinden in die regels.

Wat betreft de LHBTI wereld , die zit in vrijwel elke film of serie tegenwoordig, vooral op Netflix.
Maar op zo’n manier vaak dat je weet dat dat gegeven erin word gestopt voor de diversiteit.

Soms hoort het helemaal niet bij de verhaallijn zoals met een Apollo serie waarin twee astronauten in een capsule zitten om iemand te redden van de maan.
Maar er gaat iets fouts en de kans is groot dat ze net naast de Maan vliegen en into space verdwijnen.
Spannende scene , komt 1 van de astronauten ineens uit de kast om te zeggen dat ze lesbisch is.
Ik was meteen uit het verhaal, je zit op een reddingsmissie om iemand te redden op de maan en dan komt dit ertussen door ?
Vind ik gewoon jammer, je zit gewoon naar een scene dan te kijken puur om wat de filmmaker wilt laten zien op diversiteitsgebied.
Maar soms word het bijna drammerig en dat is jammer.

En zo zijn er nog veel meer films en series waarin je dat ziet puur om het in de film/serie te stoppen , net als deze verkrampte poging van de Oscar organisatie.
Je doet de mensen waar het om gaat geen plezier om ze zo in hokjes in te delen lijkt mij.

Wat ik zag in de laatste aflevering van 13 Reasons Why over de zelfmoord van een scholiere zal ik nooit meer vergeten.
Normaal kijk ik niet naar high school series maar deze ging over zelfmoord onderen middelbare school kinderen.
De film heeft wereldwijd aandacht gekregen en ik vond het onderwerp interessant genoeg om te kijken.

Vijf seizoenen duurt de serie en ook daar komen homosexuele jongeren in voor.
Niks aan de hand gewoon normaal , heel de verhaallijn was zeer interessant .
Maar toen kwam de allerlaatste aflevering.

En ik ga niet zeggen wat daar allemaal gebeurt voor degene die de serie nog willen kijken maar die slotaflevering was wat ik een overkill noem.
Er was een verassend element wat ik leuk vond maar daarna werd er zoveel bij elkaar gepropt leek het wel , alsof de filmmaker in de slotaflevering aan jongeren wilde laten zien dat homosexualiteit ok is.
En dat is het ook en dat gegeven zag je gewoon op een normale manier verweven in de vijf seizoenen.
Net als de hetero relaties.

Maar de laatste aflevering ging de filmmaker over the top vond ik.
Als die verschillende scenes apart waren verweven in afleveringen was er niks aan de hand geweest.
Maar om in 1 klap alles nog uit de kast te halen terwijl de boodschap allang duidelijk was vond ik jammer.
Want ook daar werd ik uit het verhaal getrokken omdat ik ineens door de ogen van de filmmaker keek en zag wat hij wilde bereiken en dat is jammer.
Want hij had het al bereikt.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Een film die in aanmerking wil komen voor een Oscar moet vanaf 2024 aan diversiteitseisen voldoen

Bericht door Kristof Piessens » 11 sep 2020, 16:16

Tammy schreef:
11 sep 2020, 05:46
Die Ricky was zeker goed Determinist. :mrgreen:

Mooi dat je die film hebt gezien Kristof, maar die kan dus als het nu 2024 was waarin alle films aan die nieuwe diversiteitsregels moeten voldoen , geen Oscar winnen.
Want als de cast grotendeels donker is dan moet er ook blank in voortkomen want diversiteit.
Of tellen die dan niet mee ?
Dat is iets wat ik nergens kan vinden in die regels.
[Knip]
Ondanks het feit dat er dient voldaan te worden aan de diversiteitsregels geldt enkel voor films/series gemaakt in en uitgebracht door Amerika (Hollywood). Maar het probleem is natuurlijk niet het in hokjes stoppen, de bedoelde diversiteitsregels hangt grotendeels af van het verhaal en het thema dat daarin voorkomt. Dan staat ook de verhoudingen van het aandeel aan andersgekleurde of anders geaardheid in de film op losse schroeven, hoe weinig andersgekleurden in de film voorkomt...

De meerdelige "bad boys" zijn de hoofdacteurs zwart maar de rest van de cast dan weer blank/zwart en alles er tussen in en dan kan je pas spreken van het voldoen aan de diversiteitsregels, maar als filmkijker vind ik wel dat je die diversiteitsregels enkel kunt toepassen afhankelijk van het verhaal en/of thema dat er in aan bod komt, ongeacht de verhoudingen is de diversiteit bedoelt om er voor de zorgen dat je niet te veel werkt met een cast dat uitsluitend bepaalde groepen laat spelen in een film dat er bvb niet toe leent om plotseling een uitspraak te doen dat er helemaal niet in thuishoort, als een plot gaat over geweld of een reddingsmissie dan maakt het niet uit met welke cast je de verfilming doet los van de diversiteitsregels in de kwestie van andersdenkenden/anders gekleurdheid of anders geaardheid, de acteurs/actrices dienen zich te houden aan het thema/verhaal en niet dat schrijvers/bedenkers ineens buiten het thema omwille van de diversiteitsregels iets invoegen dat er niet thuishoort.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Plaats reactie