Beelden van bibberende kinderen en zwemmen aan de haak: de film over het oude Dommelbad in Eindhoven is af

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Beelden van bibberende kinderen en zwemmen aan de haak: de film over het oude Dommelbad in Eindhoven is af

Bericht door Tammy » 11 feb 2021, 11:04

Afbeelding
Miguel Defesche leert zwemmen 'aan de haak' in het Sportfondsenbad/Dommelbad in Eindhoven in de jaren 50. © Hubert Defesche

Beelden van bibberende kinderen en zwemmen aan de haak: de film over het oude Dommelbad in Eindhoven is af.

EINDHOVEN - Een groepje bibberende kinderen in zwemkleding die klaar staan om van de hoge kant van het zwembad af te springen. Een jongen die hangend in een riem met een soort hijskraan erin getild wordt. Die beelden uit de film Metamorfose van een Zwembad, over het Eindhovense Sportfondsenbad, zullen veel Eindhovenaren herkennen.

Vanaf donderdag kunnen ze hun herinneringen ophalen aan dat Dommelbad, bij de film van Frank Seegers en Paul Veltman. Want die gaat donderdag live via de YouTube-site van Eindhoven in Beeld. ,,Nee, een vertoning met publiek zit er helaas voorlopig niet in", aldus Seegers.

Lees verder via link :

https://www.ed.nl/eindhoven/beelden-van ... ~ad90d389/

Afbeelding


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Wat leuk, ik heb hier als kind leren zwemmen.
Die haak ken ik nog maar dat tuigje heb ik nooit gehad.
Ik kon vrij snel zwemmen, wat wil je met een moeder die aan waterballet deed en aan waterpolo.
Haar vlinderslag was ook perfect , zo mooi om te zien.
Zelf is de vlinderslag mij nooit gelukt.

Toen mijn moeder vanuit Heiloo en daarvoor Haarlem met het waterpolo team wedstrijden moesten doen in heel het land lachten ze zich kapot toen ze in Den Bosch een wedstrijd hadden.
Voor de wedstrijd mochten ze vrij zwemmen en er was een scheidingslijn, want daar was nog apart meisjes en jongens zwemmen.
Die mochten niet samen zwemmen in het gelovige zuiden. :mrgreen:
Ze hebben die scheidingslijn weggehaald en sprongen keihard lachend het water in.
Dat heb ik al eens verteld jaren geleden hier over het verschil , ging over geloof toen.

Maar terug naar dit oude zwembad in Eindhoven.
Ik heb nog nooit een deprimerende zwembad gebouw gezien als dat.
Dat vond ik als kind al.
Vond vreselijk lelijk gebouw.

Maar daar leerde ik dus zwemmen en nu schijnen er appartementen te zijn.
Wel leuk dat ze er een film over hebben gemaakt.
Witte wel, ken jij dit zwembad ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie