Op zoek naar het zesde zintuig

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
deheerst
Leraar
Berichten: 1997
Lid geworden op: 06 feb 2005, 00:08

Op zoek naar het zesde zintuig

Bericht door deheerst » 07 nov 2006, 20:33

Vanaf woensdag 8 november zendt de KRO wekelijks het programma "op zoek naar het zesde zintuig"uit.
Karin de Groot en haar zoektocht naar de meest bekwame helderzienden van Nederland.

Info

In dit topic kun je naar hartelust over dit programma discussieren.

Woensdag 8 november 20:30 uur.
Aflevering 1.
IBM's Z10-ec: 1,5 TB memory, 77 PU's (4,4Ghz 4-core), zIIP, zAAP, IFL, ICF, and so on... ___ Got Bulk?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11967
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Op zoek naar het zesde zintuig

Bericht door MetalPig » 08 nov 2006, 07:27

deheerst schreef:Info
"De sceptici verwijzen paranormaliteit naar het rijk der fabelen en zeggen dat het allemaal psychologische spelletjes of de kunsten van een illusionist zijn."

Ik durf nu al te voorspellen dat de paranormalen er positief uit zullen komen. Afgaande op bovenstaande quote verwacht ik geen objectief verhaal.

Rick

Bericht door Rick » 08 nov 2006, 23:26

Het zesde zintuig zit tussen je wenkbrouwen.
Zet je middelvinger tussen je wenkbrouwen, haal hem 5 centimeter daar vanaf en focus je op dat punt, en zie wat er gaat gebeuren.

Ik gebruik die methode soms om uit te treden, als is het best zwaar omdat je ogen in een onnatuurlijke positie komen.

keesie14

Bericht door keesie14 » 09 nov 2006, 13:21

Rick schreef:Het zesde zintuig zit tussen je wenkbrouwen.
Zet je middelvinger tussen je wenkbrouwen, haal hem 5 centimeter daar vanaf en focus je op dat punt, en zie wat er gaat gebeuren.

Ik gebruik die methode soms om uit te treden, als is het best zwaar omdat je ogen in een onnatuurlijke positie komen.
Dat heet het derde oog trouwens, niet precies het zelfde als het zesde zintuig dacht ik, dat maakt het misschien wel het 7e zintuig.

keesie14

Re: Op zoek naar het zesde zintuig

Bericht door keesie14 » 09 nov 2006, 13:22

MetalPig schreef:
deheerst schreef:Info
"De sceptici verwijzen paranormaliteit naar het rijk der fabelen en zeggen dat het allemaal psychologische spelletjes of de kunsten van een illusionist zijn."

Ik durf nu al te voorspellen dat de paranormalen er positief uit zullen komen. Afgaande op bovenstaande quote verwacht ik geen objectief verhaal.
We zullen het wel zien, ik ben juist bang dat dit een programma is dat van tevoren is opgezet om het zesde zintuig naar het rijk der fabelen te verwijzen.

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 09 nov 2006, 13:30

MrCor schreef:Iemand gisteren het programma 'op zoek naar het zesde zintuig' van de KRO op Nederland 1 gezien?
Ik ben redelijk sceptisch maar wat ik daar heb gezien heeft mij behoorlijk verbaasd.

Tenzij je de integriteit van de programmamakers in twijfel trekt gebeurden daar toch een aantal verbazingwekkende dingen.
Iemand die dit kan ontzenuwen?
Ik heb het zelf niet gezien.

American Dawn

Bericht door American Dawn » 10 nov 2006, 11:32

Als die jury niet in het complot zit zou ik alles geloven.
Alleen jammer dat we geen inzage hebben in hun contract hebben over een geheimhoudingsplicht ofzo....
Televisie is helaas niet betrouwbaar denk aan de Uri's,Chairs,Yomanda's die hun al voorgingen.
Zie vooral het amusements gehalte erin en mochten ze me in de loop van de serie overtuigen is een knappe prestatie of knap staaltje bedrog!!!

American Dawn

Bericht door American Dawn » 10 nov 2006, 11:39

Het zesde zintuig zit tussen je wenkbrouwen.
Daar zit een klier genaamd de hypofise die vaak i.v.m het 3e oog wordt gebracht.

Je hoeft trouwens geen Hoge Yogi te zijn om hem te activeren,een beetje hulp van de natuur of chemie is genoeg(Paddo's of LSD in een Hoge dosis)


Bij de indianen wordt de link tussen drugs en Paranomaliteit/telepathie als normaal gezien zie artikel;

Paranormaal door paddo’s? Echt experiment. Echte resultaten maar aan de rand van het denken dus niet geschikt voor publicatie in reguliere media.
Artikel geplaatst in toonaangevend Psychologish tijdschrift(dus niet parapsychologisch)Mischien zitten de psychologen tegenwoordig vet aan de dope om je mind te tunen :mrgreen:

artikel uit 2005



Ganzfeld-experimenten in Nederland hebben bewezen dat mensen onder invloed van paddo’s veel beter telepathisch gedachten kunnen overbrengen dan normaal. De drijfveer voor dit experiment met paddestoelen was het traditionele gebruik in Zuid-Amerikaanse indianenculturen. Daar wordt de link tussen deze paddestoelen en helderziendheid of telepathie als vanzelfsprekend beschouwd.

Er was al lang bekend dat mensen vaak paranormale ervaringen rapporteren tijdens een veranderde staat van bewustzijn, bijvoorbeeld bij dromen, meditatie en vlak voor het inslapen. Parapsychologen bedachten een setting waarin mensen snel in zo’n staat konden worden gebracht: het Ganzfeld. Bij het gelijknamig experiment wordt de proefpersoon in een ligstoel in een geluidsdichte ruimte gezet. Koptelefoon op waarop alleen ruis te horen is. Twee halve pingpongballetjes op de ogen waarop een rode lamp schijnt. Zonder zintuiglijke prikkels zouden paranormale signalen duidelijker waarneembaar zijn.

In een andere kamer zit de 'zender', die een foto bestudeert en probeert over te zenden naar de proefpersoon. Er zijn allerlei variaties op dit experiment; meestal beschrijft de ontvanger zijn indrukken en kiest achteraf uit vier foto's degene die het dichtst bij die indrukken komt. De kans dat hij goed gokt is 25 procent, dus als dit percentage na meerdere experimenten hoger ligt dan dat, zou er iets paranormaals aan de hand kunnen zijn.

Na twintig jaar Ganzfeld onderzoek over de hele wereld bleek dat het gemiddelde succespercentage rond de 33 procent ligt. Vervolgens deden Dick Bierman, bijzonder hoogleraar psychologie aan de Universiteit Utrecht, en onderzoeker Rens Wezelman onderzoek naar helderziendheid onder invloed van drugs. Proefpersonen mochten een jointje roken voorafgaand aan een Ganzfeld-sessie, of ze kregen een dosis van het hallucinogeen psilocybine, oftwel paddo's. Stoned scoorden de proefpersonen rond de 30 procent: boven kansniveau, maar vergelijkbaar met uitkomsten van nuchtere proefpersonen. Onder invloed van de bewustzijnsveranderende paddestoelen was het succespercentage maar liefst 58 procent.

Bron: Psychologie magazine en het onderzoeksrapport Het effect van cannabis en paddo’s in een parapsychologisch experiment door D. Bierman.

Maan

Bericht door Maan » 10 nov 2006, 16:13

Zulke onderzoekers moesten er meer zijn.
Zo komen magie en wetenschap wel dichter tot elkaar.

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 10 nov 2006, 18:33

http://www.mysterie-wetenschapsforum.nl ... php?t=1379

Dit topic gaat ook over het zesde zintuig en dat programma :).

Gebruikersavatar
deheerst
Leraar
Berichten: 1997
Lid geworden op: 06 feb 2005, 00:08

Bericht door deheerst » 11 nov 2006, 21:49

MrCor schreef:Iemand gisteren het programma 'op zoek naar het zesde zintuig' van de KRO op Nederland 1 gezien?
Ik ben redelijk sceptisch maar wat ik daar heb gezien heeft mij behoorlijk verbaasd.

Tenzij je de integriteit van de programmamakers in twijfel trekt gebeurden daar toch een aantal verbazingwekkende dingen.
Iemand die dit kan ontzenuwen?
Animal schreef:Jammer niet gezien.
The Return schreef:Ik heb niet gezien, maar Frits Bom (de tvrecensent) wel en die heeft geschreven dat het puur bedrog is.

http://www.tvrecensies.nl/ daar kan je lezen waarom hij het bedrog vind.
keessie14 schreef:The Return schreef:
Ik heb niet gezien, maar Frits Bom (de tvrecensent) wel en die heeft geschreven dat het puur bedrog is.

http://www.tvrecensies.nl/ daar kan je lezen waarom hij het bedrog vind.

En je gelooft in hem omdat ''Frits Bom'' het zegt ?
MrCor schreef:Nou, ik heb het gelezen.
Er staat trouwens niet bij dat het Frits Bom is.

Maar goed.... moet ik hier nog aandacht aan geven?
De hele toonzetting is die van iemand die beter zelfmoord kan plegen of tenminste in therapy moet gaan.
Ook inhoudelijk wordt er geen enkele onderbouwing gedaan, nada, niente, nothing, niets.
Ik heb al een meeltje gestuurd aan de redactie en daar mijn gal gespuwd, dat ga ik hier niet nog een keer doen dus.

Wat betreft de man zelf (frits?) heb ik een verzoek aan de forumbeheerder:
laat deze man (of vrouw) niet toe op deze site, asjeblieft !!!!!!
The return schreef:Onderbouwing wordt er wel degelijk gedaan. Kijk ik heb het programma niet gezien dus kan er ook niet over oordelen. Maar hij legt me wel goed uit waarom hij dit programma bedrog vind. Dus als ik er eens een keer naar ga kijken zal ik zeker letten op de punten die hij mij heeft voorgeschoteld.
The Return schreef:keesie14 schreef:
En je gelooft in hem omdat ''Frits Bom'' het zegt ?


Nee, maar wat hij zegt valt snel vast te stellen zodra het programma online komt. Dus dan kan je direct al zien of hij liegt of niet .
Verder ben ik het niet altijd met hem eens wat betreft tvprogramma's in het algemeen overigens.
keessie14 schreef:The Return schreef:
keesie14 schreef:
En je gelooft in hem omdat ''Frits Bom'' het zegt ?


Nee, maar wat hij zegt valt snel vast te stellen zodra het programma online komt. Dus dan kan je direct al zien of hij liegt of niet .
Verder ben ik het niet altijd met hem eens wat betreft tvprogramma's in het algemeen overigens.

Het staat al lang online http://opzoeknaarhetzesdezintuig.kro.nl/
MrCor schreef:The Return schreef:
Onderbouwing wordt er wel degelijk gedaan. Kijk ik heb het programma niet gezien dus kan er ook niet over oordelen. Maar hij legt me wel goed uit waarom hij dit programma bedrog vind. Dus als ik er eens een keer naar ga kijken zal ik zeker letten op de punten die hij mij heeft voorgeschoteld.


Dan ben ik toch wel heel erg benieuwd welke argumenten jij als onderbouwing ziet.

Dit begint trouwens steeds meer op een chat te lijken...
The Return schreef:Quote:
Er is ook een jury. Helaas niet uit de wereld van de parapsychologie of de “Vereniging tot evaluatie van alternatieve behandelwijzen en tot bestrijding van kwakzalverij in de ruimste zin van het woord”.


Geen jury dus die enige kennis van zaken heeft.


Quote:
Een buitengewoon rommelige aanpak waarin helemaal niets te controleren viel voor de buitenstaander.


Quote:
Een man had zich op een parkeerterrein verstopt in de kofferbak van een auto en een drietal zweverige personen moest raden welke auto.....Alleen hadden ze van de KRO vergeten een roodwit markeringslint dat wees naar de voorwielen van de betreffende auto buiten de camera te houden, zodat elke half geblinddoekte kleuter de plaats kon aanwijzen.



Quote:
Nog debieler was de vertoning van een Brits medium dat gevraagd werd de plaats aan te wijzen waar het lichaam van een vermoord meisje te vinden was.

Maar de uilskuikende opdrachtgevers van overzee, het is daar hetzelfde laken en pak als bij ons, hadden niet gevraagd naar een onbekende criminele locatie waarvan zij noch de politie het bestaan kenden, maar naar de plaats waar een aantal jaren geleden het omgebrachte meisje al was gevonden.

Dus de locatie was allang bekend!



Quote:
.... het mysterieuze overlijden van Mathilde Willinck 30 jaar geleden. Was zij vermoord of niet. De mediums werden naar haar vroegere slaapkamer gebracht, en konden zowaar zien dat zij daar inderdaad had gewoond. Tjonge jonge.[....].Wel bibberde er inwendig veel bij de zieners, zoals ze zeiden, en ze zagen buiten ons om van alles, behalve waarom het ging.
MrCor schreef:The Return schreef:
Quote:
Er is ook een jury. Helaas niet uit de wereld van de parapsychologie of de “Vereniging tot evaluatie van alternatieve behandelwijzen en tot bestrijding van kwakzalverij in de ruimste zin van het woord”.


Geen jury dus die enige kennis van zaken heeft.


Als dat wel het geval was geweest dan had de man geschreven 'een zeer bevooroordeelde jury die nauw betrokken is bij de materie.
Nu is de waarnemer inderdaad onafhankelijk. Overigens ging het hier om de procedure en niet zo zeer om vakinhoudelijke zaken.


Quote:
Een buitengewoon rommelige aanpak waarin helemaal niets te controleren viel voor de buitenstaander.


Tja, rommelig, dat is een mening (die ik overigens tegenspreek) en heeft niets te maken met het onderwerp en kan wat mij betreft dan ook niet als argument gebruikt worden.

Quote:
Een man had zich op een parkeerterrein verstopt in de kofferbak van een auto en een drietal zweverige personen moest raden welke auto.....Alleen hadden ze van de KRO vergeten een roodwit markeringslint dat wees naar de voorwielen van de betreffende auto buiten de camera te houden, zodat elke half geblinddoekte kleuter de plaats kon aanwijzen.


Heb ik niet gezien. Kan best waar zijn ik zal nog eens kijken.

Quote:
Nog debieler was de vertoning van een Brits medium dat gevraagd werd de plaats aan te wijzen waar het lichaam van een vermoord meisje te vinden was.

Maar de uilskuikende opdrachtgevers van overzee, het is daar hetzelfde laken en pak als bij ons, hadden niet gevraagd naar een onbekende criminele locatie waarvan zij noch de politie het bestaan kenden, maar naar de plaats waar een aantal jaren geleden het omgebrachte meisje al was gevonden.

Dus de locatie was allang bekend!


Of dit verhaal inderdaad al dan klopte kan ik niet beoordelen. Dit is een heel andere zaak dan de zaken waar het om ging en zegt dus niets over de betrouwbaarheid van de Nederlandse deelnemers en hun acties.

Quote:
.... het mysterieuze overlijden van Mathilde Willinck 30 jaar geleden. Was zij vermoord of niet. De mediums werden naar haar vroegere slaapkamer gebracht, en konden zowaar zien dat zij daar inderdaad had gewoond. Tjonge jonge.[....].Wel bibberde er inwendig veel bij de zieners, zoals ze zeiden, en ze zagen buiten ons om van alles, behalve waarom het ging.


Dit is een redelijk acurate beschrijving van de gebeurtenissen. De deelnemers wisten heel goed te vertellen waarom het ging. Maar dat moet je zelf maar eens bekijken.
The Return schreef:Neem je dan deze woorden even terug:
Quote:
Ook inhoudelijk wordt er geen enkele onderbouwing gedaan, nada, niente, nothing, niets.


Je bent notabene nu alles aan het verdedigen.
Ik zal eens kijken zodra ik tijd heb en dan ga ik er inhoudelijk op in.
MrCor schreef:The Return schreef:
Neem je dan deze woorden even terug:
Quote:
Ook inhoudelijk wordt er geen enkele onderbouwing gedaan, nada, niente, nothing, niets.


Je bent notabene nu alles aan het verdedigen.
Ik zal eens kijken zodra ik tijd heb en dan ga ik er inhoudelijk op in.


Ok, neem ik terug. Was reactie ingegeven door emotionele geestesgesteldheid.
Vind je ook niet dat de man of vrouw een ontzettende negatieve en denigrerende spreekstijl heeft?

Ik wacht nu rustig af tot je het bekeken hebt en hoor dan graag je mening.
The Return schreef:MrCor schreef:
Ok, neem ik terug. Was reactie ingegeven door emotionele geestesgesteldheid.


Dat vind ik coulant van je.


Quote:
Vind je ook niet dat de man of vrouw een ontzettende negatieve en denigrerende spreekstijl heeft?

Neuh, ik vind dat hij het voldoende onderbouwd. Ik ben het niet altijd eens met de onderbouwing, maar het is geen azijnzeiker. Naast dat hij programma's in de grond stampt plaatst hij ook vaak genoeg recensies over tv-programma's die hij bejubelt.
The Return schreef:Ik heb het vannacht even bekeken. Bij de auto's waar ze die jongen met die rare naam moesten vinden stond inderdaad alles al gemarkeerd. Nog vreemder vond ik eigenlijk dat het wel zo'n groot parkeerterrein is en men alleen maar twee stroken heeft gebruikt. Maar oké het stond al gemarkeerd dus wat dat betreft was het ook niet zo moeilijk.

Dat uitzoeken van de bruidsparen vond ik maar onzin. Dat lag echt aan het programma zelf. Hoe moet je als paragnost (en als gewoon mens) die twee bij elkaar zoeken? Dat valt niet te doen namelijk en dat bleek ook wel. Al zouden ze daadwerkelijk paranormaal begaafd zijn dan zou je nog niet alles kunnen koppelen. Soms zijn koppels namelijk totaal elkaars tegenpool en soms zijn het saaie gelijkgestemden. Dat je dan ziet dat ze zitten te schuiven omdat die twee 'serieuze' mensen wel bij elkaar moeten horen, tsjah... Dan denk ik waar die mensenkennis dan blijft...
Maar zoals gezegd een nutteloze test.

Het voorbeeld uit Engeland vond ik maar zwak. Als dat het beste uit de bus moet zijn dan hoef ik hier ook niet meer echt veel te verwachten. Iemand die een bekende zaak van meer dan tien jaar geleden oprakelt en dan even de feiten opnoemt. En dat noemt men dan paranormaal.. tsjah ik noem het juiste feitenkennis. Er werd ook niks nieuws verteld.

Dat gold dus ook voor de laatste test. Niks nieuws werd er verteld. Dit wisten we allemaal al. Alles zou worden geblindeerd, maar niet dus. Ja.. een lullig raampje werd bedekt. En het eerste wat die ene vrouw doet is dus ook richting het open raam lopen om nog even te kijken of ze juist zat.
't Is mijn inziens niet echt goede reclame voor de echte paragnosten mochten die bestaan.
Vanaf hier weer verder?
[eigen]
IBM's Z10-ec: 1,5 TB memory, 77 PU's (4,4Ghz 4-core), zIIP, zAAP, IFL, ICF, and so on... ___ Got Bulk?

MrCor

Bericht door MrCor » 11 nov 2006, 22:25

De grote vraag die ons allen dezer dagen bezig houdt is dus eigenlijk: hebben de programmamakers ons bedondert of niet ofwel hoe integer zijn ze?

Wie het weet mag het zeggen.........

Rick

Bericht door Rick » 13 nov 2006, 17:19

keesie14 schreef:
Rick schreef:Het zesde zintuig zit tussen je wenkbrouwen.
Zet je middelvinger tussen je wenkbrouwen, haal hem 5 centimeter daar vanaf en focus je op dat punt, en zie wat er gaat gebeuren.

Ik gebruik die methode soms om uit te treden, als is het best zwaar omdat je ogen in een onnatuurlijke positie komen.
Dat heet het derde oog trouwens, niet precies het zelfde als het zesde zintuig dacht ik, dat maakt het misschien wel het 7e zintuig.
Idd, het 3e oog, ook wel zonneoog genoemd.
Maar hoezo 7e zintuig?
vanwege dat "3e oog" is het voor ons mogelijk om dingen waar te nemen die een andere trillingsfrequentie hebben, zoals bijvoorbeeld geesten.

of ik moet nu een andere zintuig gruwelijk vergeten, maar ik kan naast de normale en het 3e oog geen ander bedenken.

Plaats reactie