De heksen zijn in opmars!

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80575
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

De heksen zijn in opmars!

Bericht door Tammy » 07 mar 2007, 05:17

Eerherstel voor heksen



Hilversum (ANP) 6 maart 2007 - De belangstelling voor heksen neemt toe. Ze zijn 'hot en cool'. Dat blijkt uit de expositie Zwerkballen, grobbelen en toverkollen, die van 21 maart tot en met 31 oktober te zien is in het Limburgs Museum in Venlo.

Heldhaftig
Tegenwoordig zijn heksen vaak aantrekkelijke, jonge vrouwen die zelfbewust, daadkrachtig, ja zelfs heldhaftig zijn, meent het museum. Het geloof in een christelijke God neemt onder jongeren af en de kerk als instituut is impopulair, stelt het museum. Daar staat tegenover dat er meer aandacht is voor hekserij, magie en wonderen. Het heks-zijn wordt volgens het museum ervaren als een alternatieve spirituele weg, als een manier van leven.

Heks
“Het heks-zijn wordt ervaren als minder geïnstitutionaliseerd en veel meer toegesneden op het individu'', zegt een woordvoerder van het museum. “Aantrekkelijk bovendien omdat er een grote verbondenheid uit spreekt met de natuur.'' De moderne wicca (heks) is geworteld in de negentiende eeuw en beleefde een renaissance in de jaren zestig van de vorige eeuw, toen natuurgeneeskunde, niet-christelijke religies en psychedelica in zwang raakten.




Afbeelding

Brandstapel
“In de geschiedenis zijn ontelbare vrouwen onschuldig op de brandstapel terechtgekomen op beschuldiging van hekserij'', gaat de woordvoerder verder. “In de zeventiende eeuw vonden in Roermond de grootste vervolgingen uit de regio plaats. In een verbijsterende collectieve waan werden tientallen vrouwen en mannen op valse aanwijzingen op de pijnbank gedwongen tot bekentenissen. De vuurdood was vaak de straf die volgde. Ook op andere plaatsen in de Nederlanden en het aangrenzende Rijnland vonden processen plaats''.

Buurmeisje
De interesse voor de heks is nu groter dan ooit, ook bij de jeugd. De nieuwe heks is dominant aanwezig in televisieseries als Charmed, W.I.T.C.H. en Sabrina, the teenage witch. “Ze zijn het ideale buurmeisje met wie je je kunt laten zien'', zegt de woordvoerder. Voor het Limburgs Museum is dat voldoende reden om de heks centraal te stellen.



Bron: Katholiek Nederland



********************

Leuk zo`n tentoonstelling. :)
Iets voor jou Moondancer?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Shizo

Bericht door Shizo » 07 mar 2007, 07:46

Wat word verstaan onder heksen in dit artikel?
Goths die een kikkerdarmensap drinken en geloven dat het een liefdesdrank is?

Maan

Bericht door Maan » 07 mar 2007, 08:50

Hekserij is nooit weg geweest. Ik vind het wel een grappige ontwikkeling dat het zelfs coowl is om een heks te zijn tegenwoordig.....
Jammer dat er daardoor ook een heleboel onzin over geschreven wordt, en dat het lastig is om werkelijk te zien wat waar is en wat niet. Ik heb al meermalen meegemaakt dat mensen werkelijk de meest fantastische dingen geloven wat betreft magie en hekserij, en dat is zonde.

Gelukkig belanden we iig niet meer op de brandstapel......

Liefs Maan

moondancer

Bericht door moondancer » 07 mar 2007, 16:30

tja en ik als heks loop er nog flink tegen aan dat het zo verkeerd begrepen word
al die harry potter dingen enzo zijn heel leuk maar nier echt
ik bedoel kan een hele hoop maar tover niks tevoorschijn :D
wel vind ik het goed dat er over nagedacht word en er ook eens positief naar gekeken word
Alleen het wicca gedeelte moeten ze eens aanpassen
wicca is een traditie binnen de hekserij en niet de gewone heks
ik ben bijv. geen wicca
nou ja kan er een heel verhaal van maken
het is wel goed om dingen eens duidelijk te maken dat we niet eng zijn en geen rare dingen uithalen omdat dat nu juist binnen alle vormen van heksrij verboden is

een wet
doe wat je wil maar doe geen kwaad

Maan

Bericht door Maan » 07 mar 2007, 18:05

Do what thou willt shall be the whole of the law........
++Aleister Crowley++

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3444
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 15 apr 2007, 18:50

Leuk voor op het CV, hobbies: hekserij :D
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

Maan

Bericht door Maan » 15 apr 2007, 19:00

Het wordt wel als beroep gezien, en opleidingen en werktuigen zijn belastingaftrekbaar....

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 15 apr 2007, 19:08

Ik kan me nog herinneren dat er in de VS (waar anders) veel commotie is geweest over dit malle, van God losgeslagen landje waar een heks belastingaftrek aanvroeg. Maar de afloop heb ik niet meer gelezen, is de belastinginspecteur daarmee accoord gegaan? Hahaha, ik houd van Nederland.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Plaats reactie