Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Verenigde Staten 2007. Drama van Paul Thomas Anderson. Met o.a. Daniel Day-Lewis, Paul Dano, Kevin J. Connor, Ciarán Hinds en Dillon Freasier.
Begin twintigste eeuw vindt mijnwerker Daniel Plainview (Day-Lewis) olie. Door dag en nacht te ploeteren weet hij zijn aanvankelijk bescheiden succes steeds verder uit te bouwen. De enige die zich niet laat inpakken door zijn gloedvolle praatjes over de rijkdom die hij boeren met olie onder hun schrale akkers kan brengen is de charismatische prediker Eli Sunday (Dano). Overrompelend epos over de opkomst van een misantropische oliebaron met uitstekend spel, vooral van Day-Lewis, die zich weer eens helemaal onderdompelde in zijn rol. Hij kreeg er terecht een Oscar voor.
Zuid-Korea 2016. Drama van Park Chan-wook. Met o.a. Tae-ri Kim, Kim Min-Hee, Ha Jung-woo en Jin-woong Jo.
Heerlijk kostuumdrama dat zich afspeelt in het Korea van 1930, toen de Japanners daar aan de macht waren. Over een oplichter die een rijke erfgename het hof maakt en de jonge dienstmaagd die hem daarbij een handje moet helpen. Hun zorgvuldig uitgewerkte plan loopt echter compleet in het honderd wanneer de maagd verliefd wordt op haar meesteres. Extravagant, erotisch, en onweerstaanbaar verhaal over bedrog, genot en liefde van Park, de regisseur van onder meer Oldboy en Stoker. The Handmaiden kreeg een BAFTA voor beste niet-Engelstalige film en werd genomineerd voor een Gouden Palm.
Verenigde Staten/Hongkong SAR van China 2006. Misdaad van Martin Scorsese. Met o.a. Leonardo DiCaprio, Matt Damon, Jack Nicholson, Mark Wahlberg en Martin Sheen.
Met The Departed keert Martin Scorsese terug naar zijn beste, grimmige films uit de jaren zeventig, zoals Mean Streets en Taxi Driver. In het hedendaagse Boston infilreert agent Billy Costigan (DiCaprio) in het criminele Iers-Amerikaanse milieu. Maffiabaas Frank Costello (een fabuleuze Nicholson) heeft een informant bij de politie. Twee mollen, dus, maar wie valt het eerst door de mand? The Departed is een remake van de Hongkongse filmhit Infernal Affairs (Andrew Lau, 1999) en tegelijk een ruw portret van hedendaags Amerika. Scorsese laat tussen de zwartgalligheid door toch wat hoop doorsijpelen en kreeg eindelijk zijn langverwachte Oscar.
Verenigde Staten 2020. Documentaire van Sam Pollard.
‘Martin Luther King is de gevaarlijkste zwarte man in Amerika en we moeten er alles aan doen om hem te vernietigen.’ Aldus een interne memo van de FBI, medio jaren zestig. Hoever de organisatie bereid was te gaan wordt helder gereconstrueerd in deze sterke documentaire, die deels is gebaseerd op recent vrijgegeven documenten. Aan de hand van archiefbeelden en voice-overs van experts wordt onder meer getoond hoe King op de FBI-radar kwam als vermeende communistenvriend, hoe vooral zijn buitenechtelijke escapades hem kwetsbaar maakten, en hoe persoonlijk de strijd werd gevoerd door FBI-baas J. Edgar Hoover.
Verenigde Staten 2013. Thriller van Paul Greengrass. Met o.a. Tom Hanks, Barkhad Abdi, Michael Chernus, Barkhad Abdirahman en Catherine Keener.
Vier Somalische piraten overvallen een vrachtschip en gijzelen de kapitein (Hanks). Regisseur Greengrass (The Bourne Supremacy) maakt van de ware gebeurtenissen een actiethriller doordrenkt van menselijkheid. Met zijn kenmerkende stijl van handheld camerawerk, snelle montage en een perfect gevoel voor timing creëert hij een gecontroleerde chaos, waarin de spanning steeds intenser wordt opgevoerd. Hanks overtuigt als de soms heldhaftige, dan weer breekbaar angstige kapitein, terwijl nieuwkomer Barkhad Abdi schittert als de leider van de kapers. Zes Oscarnominaties, waaronder een voor Abdi.
Verenigde Staten 1956. Western van John Ford. Met o.a. John Wayne, Jeffrey Hunter, Vera Miles, Ward Bond en Natalie Wood.
Terug uit de Amerikaanse Burgeroorlog gaat Ethan Edwards (Wayne) op bezoek bij de ranch van zijn broer en diens gezin. Daar zijn de Comanches op oorlogspad. Wanneer de ranch wordt overvallen en zijn nichtjes worden gekidnapt gaat hij met een paar man naar hen op zoek. Gaandeweg wordt duidelijk dat hij volledig verteerd wordt door zijn haat tegen oorspronkelijke Amerikanen. Gedurfde western van Ford en Wayne, waarin de bloederige geschiedenis en het racisme in de VS aan de kaak worden gesteld. Prachtig geschoten: David Lean keek bij de film af hoe hij het landschap in Lawrence of Arabia in beeld wilde brengen.
Japan 1985. Komedie van Juzo Itami. Met o.a. Tsutomu Yamazaki, Nobuko Miyamoto, Kôji Yakusho, Ken Watanabe en Tsutomu Yamakazi.
Goro (Yamazaki) lijkt op een Clint Eastwood-achtig samoerai-personage uit een Kurosawa-film. Zijn doel is echter niet een dorpje te zuiveren van bandieten, maar de perfecte ramen (Japanse noedelsoep) te vinden. In de nerveuze Tampopo (Miyamoto) ziet hij veel potentieel als noedelmaakster en samen met haar zoekt hij de ideale uitspanning en de ideale combinatie van kookmethodes voor het perfecte noedelgerecht. Tampopo is gastronomische spiritualiteit, maar dat je dit onderwerp niet bloedserieus kan nemen snapt scenarist-regisseur Itami ook wel en daarom doorkruidde hij zijn film met humor. Itami vreet zich al refererend en vrij associërend smakelijk een weg door de enige echte 'noodle western'.
Een mooie komedie. Vreemd dat hij nu op televisie komt. Ik heb hem, ik denk twintig dertig jaar geleden gezien. Heb mijn eigen recept noedels hieruit gehaald en gebruik dit nog regelmatig. Een komedie maar wel leerzaam.
Verenigde Staten 1959. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Cary Grant, Eva Marie Saint, James Mason, Jessie Royce Landis en Martin Landau.
Roger O. Thornhill (Grant) wordt opgejaagd door spionnen die hem aanzien voor geheim agent. Hij ontsnapt op het nippertje aan de dood, maar niemand gelooft hem. En áls hij dan gehoor vindt bij de mooie platinablonde Eve Kendall (Saint) slaat de twijfel toe: is ze wel te vertrouwen? Een van de beste films van de Master of Suspense met een groot aantal klassiek geworden scènes, zoals de moordaanslag per vliegtuig op een verlaten landweg en het duel op het monument van Mount Rushmore. Uitstekend spel, prima scenario, prachtige fotografie.
Verenigde Staten/Frankrijk/Italië 1964. Oorlogsfilm van John Frankenheimer. Met o.a. Burt Lancaster, Paul Scofield, Jeanne Moreau, Suzanne Flon en Michel Simon.
In briljant zwart-wit gefotografeerde avonturen- annex WO II-film van actiespecialist John Frankenheimer (The French Connection II) kan bogen op een prima cast. Paul Scofield is in een van z'n spaarzame filmrollen een fanatieke, in Vaires (Fr) gestationeerde Oberst die verantwoordelijk is voor het transport van geroofde kunstschatten richting Heimat. Als het aan loc-machinist Michel Simon en stationschef Burt Lancaster ligt haalt zijn trein de Frans-Duitse grens niet eens. Jeanne Moreau steelt de show. Als quasi-kwetsbare hotelhoudster biedt ze Lancaster onderdak. 'Waarom zijn mannen toch zo dom,' vraagt ze zich af. 'Waarom moeten ze per se de held uithangen. Voor de vrouwen zit er niks anders op dan thuis te zitten en angstig af te wachten.' Intussen zet ze wel haar eigen leven op het spel.
Verenigd Koninkrijk 1974. Thriller van Sidney Lumet. Met o.a. Albert Finney, Sean Connery, Lauren Bacall, John Gielgud en Martin Balsam.
Puur genot om de stoet aan beroemde acteurs in Agatha Christie's 'Murder on the Orient Express' te zien optreden. Regisseur Lumet had de tegenwoordigheid van geest om de grote namen allen tot hun recht te laten komen. Een voor een klimmen ze aan boord van de Orient Express, de eersteklas trein waarin later een moord gaat plaatsvinden die één van de passagiers, detective Hercule Poirot (een onherkenbare Finney), moet oplossen. We zien oa Sean Connery als agressieve legerofficier, John Gielgud als butler (wat anders), Ingrid Bergman als godvrezende buitenlander en nog een handvol grootheden in andere eervolle bijrollen. Over eersteklas trein gesproken.