Raad een boek aan

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 07 feb 2008, 13:08

Oh, en bij de Woe-Li meesters zit ik vast bij een deel over meetkunde. Wat is dat saaaaaaai.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 07 feb 2008, 14:04

Qaboos schreef:Oh, en bij de Woe-Li meesters zit ik vast bij een deel over meetkunde. Wat is dat saaaaaaai.
Het is wel de heilige geometrie, ja!

:mrgreen:

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 07 feb 2008, 14:10

Qaboos schreef:Als je 'm niet uitkrijgt, zie ik 'm tegemoet op 8 maart.
Ik ga 'm uitlezen heb ik besloten. Op pure wilskracht.
Ik weet intussen dat de provocerende titel een misleidend woordgrapje is en dat de inhoud een uit de hand gelopen gedachtenspinsel is, maar ik ben benieuwd of het nog erger wordt.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 08 feb 2008, 13:32

Alle boeken zijn uit de hand gelopen gedachtenspinsels. Zijn theorie is zo wazig niet. Hij houdt 'm zelf niet vol maar de stelling dat God niets meer is dan een omschrijving door mensen van ervaringen tussen mensen is een interessante.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 08 feb 2008, 13:41

Tuurlijk, maar hij haalt er van alles bij wat niet relevant is voor dat idee. Zoals het al dan niet bestaan van de gepersonificeerde bijbelgod en atheisme.
Als ie gewoon een boek had geschreven over dat idee, dan was het minder verwarrend geweest. En dan had hij mij er niet mee geirriteerd, want dan had ik het niet gelezen.

Maan

Bericht door Maan » 08 feb 2008, 16:28

Over de rand, van Joe Simpson.

Een boek wat dag voor dag verteld hoe een alpinist, voor zijn leven vocht om van een berg af te komen nadat hij voor dood is achtergelaten. Het is een waar gebeurd verhaal.

ISBN10: 9038869452 | ISBN13: 9789038869452

Zelden heb ik zo een verhaal gelezen, het greep me bij de keel en liet me niet meer los. Ieder kwaaltje wat je erna ervaart, is zo makkelijk te relativeren, als je leest wat die man heeft doorstaan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 08 feb 2008, 16:32

Is dat die gast die met zijn zakmes zijn eigen arm geamputeerd heeft? Of is dat weer een ander verhaal?

Maan

Bericht door Maan » 08 feb 2008, 16:43

Nee dat is een ander verhaal.

Deze man, joe, is met een ander aan het klimmen, kort nadat hij ze de top bereiken, breekt hij zijn been.
Ze besluiten hoe dan ook samen naar beneden proberen te komen. Al is een alpinist onder deze omstandigheden meestal al getekend met een doodvonnis....
Op een gegeven moment, glijd hij weg, en schiet over een rand van een gletsjer. Zijn maat word mee gesleurd, en moet het touw doorsnijden. Die denkt vanaf dat moment dus dat hij dood is. Maar niets is minder waar....

Howlin Mad Murdock

Bericht door Howlin Mad Murdock » 09 feb 2008, 12:54

dat boek van max westerman

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 10 feb 2008, 18:21

MetalPig schreef:Tuurlijk, maar hij haalt er van alles bij wat niet relevant is voor dat idee. Zoals het al dan niet bestaan van de gepersonificeerde bijbelgod en atheisme.
Als ie gewoon een boek had geschreven over dat idee, dan was het minder verwarrend geweest. En dan had hij mij er niet mee geirriteerd, want dan had ik het niet gelezen.
Als je een boek schrijft over het idee dat 'God' niet meer is dan een naam voor een ervaring tussen mensen dan komen onherroepelijk de volgende vragen bij de lezers op:
- en die gast uit de Bijbel dan?
- hebben atheïsten dus gelijk?

Hij kan niet anders dan daar op ingaan. Het is wel relevant.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 10 feb 2008, 19:08

Vind ik niet. In deel 2 interpreteert hij de Bijbel zo dat de God uit de Bijbel eigenlijk dezelfde is als zijn ervaring-God. Daarmee maakt ie deel 1 (God bestaat niet) onlogisch en overbodig.
Als je deel 1 in de prullenbak gooit (waar het hoort, het spreekt immers de kern van zijn betoog tegen) komen atheisten ook niet in beeld.

Ik ben nu ruim over de helft, en zijn logica is me nog steeds niet duidelijk. Als God de naam is voor een verzameling ervaringen dan moet hij kiezen: of de ervaringen bestaan niet, of God bestaat wel.
Of de laffe optie 3: het woord 'bestaan' herdefinieren zodat het iets anders betekent dan iedereen denkt.

Ik lees door om te zien of hij een keus gaat maken, maar ik vrees dat het hierbij blijft.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 10 feb 2008, 20:32

MetalPig schreef:Vind ik niet. In deel 2 interpreteert hij de Bijbel zo dat de God uit de Bijbel eigenlijk dezelfde is als zijn ervaring-God.
De Bijbel kan eigenlijk ook niet anders geïnterpreteerd worden, als je consistent wilt zijn. De Bijbel spreekt over ervaringen, niet over feiten. De Bijbel-God is de ervaring-God.
Daarmee maakt ie deel 1 (God bestaat niet) onlogisch en overbodig.
Ik ben het met je eens dat hij een bak spraakverwarring opent waar de honden geen brood van lusten. Met bestaan bedoelt hij alleen een aanwezige entiteit. Met die ervaring-God bedoelt hij eigenlijk ook gewoon dat het bestaat maar hij noemt dat maar niet want dat zou z'n lezer misschien niet bij kunnen benen. Deel 1, uitleg over de bijbelse God en de woordenstrijd tussen de theïsten en atheïsten, is in mijn ogen een noodzakelijke inleiding. Hij positioneert zijn opinie daarmee. Volgens mij heeft het ook te maken met de haat en nijd die hij op zijn pad heeft gekregen. Hij wil eerst duidelijk maken aan de lezer waar hij allemaal niet en wel onder gerekend kan worden en wat het verschil is.
Als je deel 1 in de prullenbak gooit (waar het hoort, het spreekt immers de kern van zijn betoog tegen) komen atheisten ook niet in beeld.
Ik ben het met Hendrikse eens dat het komisch is wanneer fanatieke atheïsten fundamentalistisch gelovigen goed de voet dwarszetten en dan tegen niet zo fundamentalistisch gelovigen zeggen dat ze eerst fundamentalistisch zullen moeten gaan geloven. Want dan kan de fanatieke atheïst twee vliegen in één klap slaan. De niet-zo-fundamentalisten kunnen met een beetje deskundigheid ook de voet dwarsgezet worden maar da's teveel moeite ofzo.
Dat mag gezegd worden, juist in een medium dat waarschijnlijk door nieuwsgierige atheïsten gelezen gaat worden.
Ik ben nu ruim over de helft, en zijn logica is me nog steeds niet duidelijk. Als God de naam is voor een verzameling ervaringen dan moet hij kiezen: of de ervaringen bestaan niet, of God bestaat wel.
God-de-ervaring bestaat, zegt Hendrikse. God-de-entiteit bestaat niet.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 10 feb 2008, 20:39

Qaboos schreef:God-de-ervaring bestaat, zegt Hendrikse. God-de-entiteit bestaat niet.
En de rest is vulling omdat anders het boek zo dun is :mrgreen:

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 10 feb 2008, 20:45

Zie op R&L hoeveel moeite het ook ongelovigen zoals Oktagon kost om te leren dat Mozes niet echt-echt bestaan heeft. Voor veel mensen is dit geen lulligheidje en in dat geval vereist het een omzichtige tekst.

Het is een pamflet dus hij probeert van alles te treffen in zijn boek. Ook de leegloop van de PKN. De fanatiekelingen die de PKN gijzelen. De godzoekers buiten de kerk. De Dawkinsachtigen die bij veel gelovigen zoveel afkeer oproepen dat de gelovigen zich willen afsluiten van hun ongelovige medemensen. Ik denk dat het boekje daarin waardevol is. Al die randinformatie treft zijn godsomschrijving niet maar het is een typering van de positie van Nederlanders tegenover het christelijk geloof.

Ik ben het niet met zijn godtypering eens. God-de-entiteit bestaat naar mijn idee.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 15 feb 2008, 12:24

Ik ben het zelf niet met Hendrikse's idee eens dat God alleen een stempel is op een menselijke ervaring. Je stelt terecht dat God bij zo'n idee nog steeds bestaand is. Heb jij wel de indruk dat God alleen een stempel is op een menselijke ervaring?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 15 feb 2008, 13:42

Er zijn mensen die God van huis uit meekrijgen; het stempel God staat dan al ergens op voordat ze iets ervaren hebben.
En dan zijn er de mensen die iets ervaren en dat God noemen. Suus-achtigen zeg maar.

En er zijn vast nog meer 'redenen' om een stempel 'God' ergens op te plakken.
Ik heb ook nog steeds geen duidelijk beeld van wat het is wat jij God noemt, maar het is bij jou wel een entiteit dacht ik.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 15 feb 2008, 14:59

Is iemand die ervan overtuigd is dat God niets meer dan een stempel is een atheïst of niet, volgens jou?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 15 feb 2008, 15:31

Qaboos schreef:Is iemand die ervan overtuigd is dat God niets meer dan een stempel is een atheïst of niet, volgens jou?
Dat ligt er aan of hij gelooft dat er iets bestaat waarop dat stempel van toepassing is.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 15 feb 2008, 22:16

Goed, dan formuleer ik het anders:
Als iemand gelooft dat de term God niets meer is dan een etiketje op menselijk gedrag, is het dan een atheïst, volgens jou?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 15 feb 2008, 22:48

Qaboos schreef:Goed, dan formuleer ik het anders:
Als iemand gelooft dat de term God niets meer is dan een etiketje op menselijk gedrag, is het dan een atheïst, volgens jou?
Geen idee. Ik weet niet wat ik moet met iemand die het label 'God' plakt op iets wat geen god (kleine letter) is.
Ik hoop dat ie geen boek gaat schrijven...

Als ie niet gelooft dat er een of meer goden bestaan is ie atheist.

Plaats reactie