Raad een boek aan

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
keesie14

Bericht door keesie14 » 10 mei 2007, 22:25

De 12e Planeet = Niburu, daar heb ik een Ebook van.

Barrel

Bericht door Barrel » 30 jun 2007, 18:40

Tammy schreef:Afbeelding

Waren de goden kosmonauten

Mijn eerste boek en ik was verkocht op 12 jarige leeftijd.
Deze man stemt je tot nadenken, een must voor iedereen met een open mind :D
Heb dit boek ook gelezen toen ik jong was. Vond het enorm fascinerend. Echter, in de loop der jaren ben ik er wel achter gekomen dat heel veel toch onder de noemer pseude-wetenschap valt. Vele theorieen zijn reeds ontkracht of niet meer relevant. Zou het dan ook nu niet meer aanraden.

Barrel

Bericht door Barrel » 30 jun 2007, 18:59

Een aantal boeken die mijn wereldbeeld drastisch veranderd hebben:
_________________________________________________________
The Prize : The Epic Quest for Oil, Money & Power by Daniel Yergin

Een boek over de geschiedenis van de olie. Plaatst de meeste gebeurtenissen die op mondiaal politiek vlak gebeuren in een geheel ander daglicht. Vooral het gehele gebeuren rond de Irak oorlog(en) krijgen een heel andere kleur, al was het al duidelijk dat olie een rol speelde
_________________________________________________________
The State of Africa by Martin Meredith

Over 50 jaar onafhankelijkheid in Africa. Plaatst de huidige problematiek in dit werelddeel in een heel ander daglicht. Met name hoofdstuk 27, blz 495 - 527, over de genocide in Rwanda blijft naschokken. De rol die 'geciviliseerde' westerse landen (zal geen namen noemen) hierin speelde is ronduit stuitend. Net als het feit dat er nooit mensen / regeringen hiervoor verantwoordelijk gehouden zijn.
____________________________________________________________
Critical Mass: How One Thing Leads to Another by Philip Ball

Je moet wellicht enigszins wetenschappelijk onderlegd zijn, maar hoe fascinerend laat hij zien dat de mens feitelijk een kuddedier is, en dat we veel minder vrij in onze denkbeelden en handelingen zijn dan we zelf durven toegeven
____________________________________________________________
Dan, een van de meest inspirerende boeken, ben alleen de exact titel en auteur even kwijt:

Ghandi, het book waar later de oscar winnende film van is gemaakt (met Ben Kingsley)
Wat moet ik zeggen ... Er is nog hoop!!!

____________________________________________________________
Collapse: How Societies Choose to Fail or Succeed by Jared Diamond

Tja, enigszins deprimerend, maar geeft goed beeld waar we nou helemaal mee bezig zijn.
het boek waarmee hij de Purlitzer prijs won (Guns, Germs, and Steel: The Fates of Human Societies) moet ik nog lezen

Zal het later nog updaten

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 20 aug 2007, 11:21

Afbeelding


Ik ben gisteren begonnen aan The God Delusion van Richard Dawkins. Intussen heb ik een kwart gelezen. De Engelsman Dawkins staat vooral in de V.S. in het middelpunt van de belangstelling omdat hij als één van de weinigen openlijk voor zijn atheìsme uitkomt en in heldere bewoordingen uitlegt waarom hij het geloof in een opperwezen flauwekul vindt.

Vooral in de V.S. worden atheìsten vaak met de nek aangekeken en drukt de christelijke gemeenschap een steeds nadrukkelijker stempel op de samenleving. Zelfs de grondbeginselen van ´the fouding fathers´ van de V.S. worden verkwanseld, hun idee was dat de V.S. het eerste land in de wereld zou zijn waarin geloof uit de politiek gelaten wordt. Dawkins citeert o.a. Thomas Jefferson, die een uitgesproken atheìst was.

The God Delusion is een boek dat niet alleen voor ´eigen parochie´ geschreven is, de ophef uit de chistelijke hoek maakt duidelijk dat velen van hen het boek (of delen daarvan) hebben gelezen. Voor de atheìsten onder ons is het interessant om te lezen vanwege de herkenning, Dawkins verbaast zich nog steeds, en maakt zich soms kwaad, over het volstrekt achterwege blijven van de redelijkheid binnen fundamentalistische groeperingen. Ook staan er vermakelijke voorbeelden in van religieuse onredelijkheid, als iemand vindt dat je op zaterdag het lichtknopje niet mag aanraken noemen we zo iemand gek, als miljoenen mensen vinden dat je op zaterdag het lichtknopje niet mag aanraken noemen we dat religie.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 20 aug 2007, 14:36

Tardis, dat lijk me wel een mooi boek, thanks voor de info.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Ravertje

Bericht door Ravertje » 20 aug 2007, 17:14

Grandprix story 1986 zeer uitgebreid verslag van het f1 seizoen 1986 met foto's en al.

Bijtjuh

Bericht door Bijtjuh » 26 sep 2007, 09:36

Peter Payne: Martial Arts, the spiritual dimension.

Explore a truly astonishing range of interests, philosophies, religions, and cultures -- from alchemy to angels, Buddhism to Hinduism, myth to magic. The distinguished authors bring a wealth of knowledge, visionary thinking, and accessible writing to each intriguing subject in these lavishly illustrated, large-format paperback books.

Gijs

Bericht door Gijs » 26 sep 2007, 11:20

Ik ben bezig met De wijde hemel van Alice Sebold. Ik ben alleen nog amper op de helft dus of ik hem echt kan aanraden weet ik niet. Maar tot zover vind ik hem wel goed.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 14 dec 2007, 17:59

Leuk aanradertje is:

Geloven in een God die niet bestaat : Manifest van een atheïstische dominee / Klaas Hendrikse - Nieuw Amsterdam, 2007

(Zo doe je bibliotheeknotatie. Geinig toch, dat jullie dat van mij leren :twisted:)

Het boekje is in een middag te lezen en ik heb er van genoten. Het overtuigde me niet dat de Schepper niet zou bestaan maar het is een terecht pleit voor de kerkverlaters. Hendrikse is een dijk van een predikant. Eén met humor. Hij schrijft dat de wegen tussen hem en de mens die in het bestaan van God gelooft zich zouden scheiden maar ik denk het niet. Ik denk dat ik met hem kan eten en drinken.
Het is van me te leen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 14 dec 2007, 18:06

Qaboos schreef:Geloven in een God die niet bestaat : Manifest van een atheïstische dominee / Klaas Hendrikse - Nieuw Amsterdam, 2007
Een collega ried mij die ook al aan.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 14 dec 2007, 18:16

Ik neem 'm mee.
Ik moest ook aan Tardis denken toen ik 'm las. Hendrikse legt kort maar krachtig uit waar de Bijbel uitglijdt in logica. Dat kan Tardis ook goed.

Het is trouwens mijn tweede besmeurde boek sinds ik kan lezen. Hij zat bij mijn peer in de tas en een hoekje van mijn boek nam een hapje.

Hij zal jou trouwens ook niet overtuigen maar zijn visie is best te pruimen.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 16 dec 2007, 13:30

Eindeloos bewustzijn door cardioloog Pim van Lommel. Hij heeft al zijn hele werkzame leven te maken met patiënten die enkele minuten hersendood zijn geweest en door reanimatie weer tot leven gewekt zijn. 18% van deze mensen heeft indringende herinneringen aan die enkele minuten dat ze hersendood waren.

In het VPRO tv-programma Boeken legt van Lommel e.e.a. uit. Het half uur durende programma is van begin tot eind de moeite waard om te bekijken. bekijk de uitzending

Een discussie over dit onderwerp wordt gevoerd in dit topic
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 23 jan 2008, 10:46

Qaboos schreef:Hij zal jou trouwens ook niet overtuigen maar zijn visie is best te pruimen.
Ik ben er gisteren in begonnen, en ik vat zijn logica niet.
Hij betoogt dat:
- 'bestaan' geen betekenis heeft / niet van toepassing is als je 't over God hebt,
- God niet bestaat.

Maar wat betekent 'niet bestaan' als 'bestaan' geen betekenis heeft? Ik hoop dat het in het vervolg duidelijk wordt, maar ik vrees dat deze logische inconsistentie juist de kern van zijn betoog vormt.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 24 jan 2008, 11:57

Ik heb die eerste aanname niet uit het boek geconcludeerd. Hij zegt in het eerste deel van het boek zonder dubbele bodem dat God echt niet bestaat.

In het tweede deel van het boek, op een linkerpagina, betrapte ik hem op traditioneel geloof. In een bestaande God. Enig, hij is er toch één van ons. :twisted:
Nee, serieus. Ik bedoel ermee dat hij zijn stelling zelf niet volhoudt doorheen het boek.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 24 jan 2008, 12:15

Ben weer een stukje verder, en hij is erg inconsistent.
Hij beticht atheisten van het karikaturiseren van het christelijke geloof, produceert vervolgens een karikatuur van de atheist (waar ik mijzelf uiteraard niet in herken) om op af te geven, om nog geen twee bladzijden later te melden dat hij zelf atheist is.

Misschien heeft ie een consistent idee in zijn hoofd, maar het op papier zetten lukt hem niet goed.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 24 jan 2008, 12:18

Het lijstje atheïsten waar hij over schrijft zijn van een ander slag dan jij. Dawkins, Philipse, Plasterk, de mensen die zaken over één kam scheren.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 24 jan 2008, 12:29

Qaboos schreef:Het lijstje atheïsten waar hij over schrijft zijn van een ander slag dan jij. Dawkins, Philipse, Plasterk, de mensen die zaken over één kam scheren.
Snap ik, maar hij doet zo dus precies hetzelfde. Hij neemt de fundamentalisten en plakt daar het algemene labeltje 'atheist' op, daarmee implicerend dat eigenlijk alle atheisten hufters zijn.

Verder ben ik nog benieuwd wat 'geloven in God' inhoudt als het niet automatisch het geloof dat God bestaat impliceert. Voorzover ik het nu begrijp is God volgens hem een ervaring. Maar bestaat die ervaring dan niet? Ik hoop dat hij het gaat uitleggen.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 04 feb 2008, 13:45

De ervaring bestaat volgens hem wel maar is volkomen menselijk. "God" is een ervaring van mens tot mens. De duider is dan de godservaarder.

Ik heb wel even uit gêne moeten lachen toen hij zei dat hij als atheïst niet uit de voeten kon bij de PKN en daarom zijn heil zocht en vond bij de RKK. :mrgreen:

Mijn man zei: Zie je wel.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 04 feb 2008, 14:14

Ik moet bekennen dat ik nog niet veel verder ben. De kans bestaat dat dit boek wordt toegevoegd aan het kleine (virtuele) stapeltje boeken waarin ik begonnen ben maar het niet waard waren uit te lezen.

Als God een ervaring is en de ervaring bestaat, dan zegt mijn logica (de klassieke logica zeg maar) dat God bestaat. Waarom Hendrikse er een ander soort logica op na houdt begrijp ik niet, en het maakt zijn boek tamelijk irritant om te lezen.

Als hij bedoelt: de bijbelse God bestaat niet, en ik heb een ander beeld van wat God is, dan vind ik de titel van zijn boek misleidend.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 07 feb 2008, 13:08

Zijn stelling is vrij eenvoudig dat God niet een reëel bestaande entiteit is maar een ervaring tussen mensen. De ervaring bestaat desalniettemin. Het is alleen volgens hem geen figuur dat al vóór de mens bestond. Hij zegt dat het een duidend omschrijven is en geen werkelijkheid buiten onze opvatting van ons ervaren.
De titel is misleidend maar het heeft 'm geen windeieren gelegd. Dat doet me aan het college Spiritualiteit denken dat ik gisteren had (fantastisch vak!). We kregen een boek aangeraden: Spiritualiteit als Levenskunst. En ik vroeg wat er onder levenskunst wordt verstaan want ik zie het overal zo'n beetje staan. Dat betekent niets, was het antwoord, het is een woord om je boek beter te laten verkopen. De docent had er zo onderhand veel ervaring mee bij uitgeverijen.

Wat ik waardeer aan het boek van Hendrikse is dat het een brug slaat tussen niet-kerkelijke en relaxed kerkelijke mensen (weet er even geen betere omschrijving voor). Als je in religie een spectrum ziet van links naar rechts dan staan de ietsisten uiterst links en de fundamentalisten uiterst rechts. Hendrikse bestendigt de lijn een beetje aan de linkerkant. God is een ervaren en het centrum vindt dat het ervaren een reëele entiteit is buiten onszelf. Het linkerdeel vindt dat het niet buiten onszelf is.
Effe veralgemeniseerd. Het geeft me de hoop dat uiterst links inziet dat het centrum geen mietjes zijn of verkapte fundamentalisten.

Ik merkte zoals gezegd op tweederde van het boek dat Hendrikse als hij niet oplet traditioneel gelovig is. Dus wél gelovend in een goddelijke entiteit. Hij houdt het niet vol.

Als je 'm niet uitkrijgt, zie ik 'm tegemoet op 8 maart.

Plaats reactie