James Cameron naar diepste plaats op aarde

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

James Cameron naar diepste plaats op aarde

Bericht door Tammy » 10 mar 2012, 08:45

Afbeelding

WASHINGTON - Filmregisseur James Cameron probeert in de komende weken te duiken naar de diepste plaats op aarde, dieper dan een mens ooit solo is gegaan.

Hij wil opnames en soorten meenemen uit de Marianentrog in de Stille Oceaan, die 11 kilometer diep is.

Cameron gaat daarvoor aan boord van een duikboot die net zo futuristisch is als zijn films, aldus organisator National Geographic vrijdag.

Cameron regisseerde eerder de films Avatar, Abyss en Titanic. Tijdens testduiken bij Papoea-Nieuw-Guinea is de 57-jarige Canadees al tot 8,2 kilometer diepte gegaan. Dat is een record voor een solomissie, aldus National Geographic.

Zorgen.

Cameron erkende dat hij wat zorgen heeft over de missie. ''Als je een film maakt, heeft iedereen het script gelezen en weet wat de volgende scene wordt'', zei hij. ''Maar als je op expeditie bent, heeft de natuur geen script. Niemand weet wat er straks gaat gebeuren.''

Hij wil onder meer uitzoeken of er zo diep in de oceaan vissen zwemmen. Op de extreme diepte is het vreselijk koud en donker.

De regisseur wordt de eerste mens in 50 jaar die de Marianentrog bezoekt. In 1960 waren er twee mannen aan boord van de duikboot Trieste van de Amerikaanse marine. Zij waren 20 minuten op de bodem. De mannen konden echter weinig zien van de omgeving omdat veel zand was opgedwarreld door hun harde landing.

Lampen.

Cameron kan wel 6 uur op de bodem blijven. Zijn onderzeeër Deepsea Challenger, die recht naar beneden kan zinken, is 8 meter lang en voorzien van vele 3D-camera's en lampen. De bouw duurde 8 jaar. De constructie is extreem sterk, want op 11 kilometer diepte heeft het water een kracht van ruim 11 miljoen kilo per vierkante meter.

Cameron is niet de enige die een duikrecord wil breken. De Britse avonturier en ondernemer Richard Branson heeft een tweepersoons onderzeeër gebouwd om naar dezelfde diepte te zakken. En duikbootbouwer Triton onthulde vorig jaar een model waarmee drie personen tegelijk de reis kunnen maken.

Bron: Nu.nl


Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: James Cameron naar diepste plaats op aarde

Bericht door Tammy » 10 mar 2012, 08:47

Wow, petje af wat deze man gaat doen. :shock:

Ik krijg het al stikbenauwd als ik me bedenk hoe diep hij gaat.
En dan ook nog alleen.
Hoop dat alles goed gaat.
Ben zeer benieuwd naar de uiteindelijke film en wat hij daar heeft gezien.

Applaus voor deze man. [clap] [clap] [clap] [clap]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

tofu_kronos

Re: James Cameron naar diepste plaats op aarde

Bericht door tofu_kronos » 10 mar 2012, 13:51

Niks voor mij, ik ga liever de ruimte in.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: James Cameron naar diepste plaats op aarde

Bericht door Tammy » 27 mar 2012, 10:05

Eerste beelden James Cameron: 'Een andere planeet'.

Regisseur James Cameron, die zich gisteren met een duikbootje naar de diepste plek op aarde liet afzinken, zegt dat het leek alsof hij zich op een andere planeet bevond. 'Het voelde alsof ik compleet geïsoleerd was van de rest van de mensheid', zei hij na afloop van de onderneming.

Cameron is de eerste die solo naar de bodem van de Marianentrog is afgezakt, in de westelijke Grote Oceaan, zo'n elf kilometer onder het wateroppervlak. Vooraf was berekend dat hij maximaal zes uur met zijn onderzeeër op die diepte zou kunnen blijven, maar hij keerde al na drie uur terug omdat zijn accu's leeg begonnen te raken.

'Zachte, platte vlakte'.

De regisseur van succesfilms als 'Avatar' en 'The Abyss' beschreef de zeebodem waarover hij met zijn eenpersoonsduikboot gleed als een 'heel zachte, haast gelei-achtige platte vlakte'. Ook zei hij dat het leek 'alsof ik letterlijk, in het tijdsbestek van een dag, naar een andere planeet was geweest en weer teruggekomen. Het was een erg surrealistische dag.'

Cameron had het onmiddellijk na afloop over een 'geweldig ritje'. Hij zei dat hij had geprobeerd te genieten van zijn verblijf op de zeebodem en zich had afgevraagd wat het betekende dat hij zich op de diepste plek ter wereld bevond.

Bron: Ad.



:nice:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie