'Tweet seats' veroveren Amerikaanse theaterzalen

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

'Tweet seats' veroveren Amerikaanse theaterzalen

Bericht door Tammy » 29 dec 2012, 08:52

Afbeelding

Goed nieuws voor wie geen uur zonder zijn of haar smartphone kan. In het 'Guthrie Theater' in Minneapolis wordt immers niet langer opgeroepen om de gsm uit te schakelen tijdens een voorstelling. Integendeel, met de lancering van 'tweet seats' hoopt de Amerikaanse theaterzaal het gebruik van sociale media net aan te moedigen. Doel: live berichtgeving over de opvoering stimuleren.

Het gebruik van Twitter in cultuurzalen aanmoedigen is een wijdverspreide trend in de VS. Onder andere toneel- en operazalen in New York en Florida lanceerden eerder al zitjes voor Twitterfanaten. Ze worden meestal ingericht op het balkon, om de rest van het publiek niet te storen, en zijn bedoeld om de betrokkenheid bij de performance te vergroten. De gratis publiciteit op het net is handig meegenomen.

Erg interactief of ronduit onbeleefd?

Jim League, ceo van de Amerikaanse bioscoopketen Alamo Drafthouse, voelt alvast niets voor het initiatief. "Sms'en of twitteren tijdens een voorstelling is een slag in het gezicht van iedere filmmaker die dikwijls jaren heeft gewerkt aan een stuk", blogde League eerder dit jaar.

Ook veel cultuurliefhebbers kunnen het tokkelen op de smartphone tijdens een voorstelling niet smaken. Twee jaar geleden werd tijdens de vertoning van 'Shutter Island' in een bioscoopzaal in Californië een man neergestoken, nadat hij tegen een beller in de zaal zijn grieven over het lawaai had geuit. Zo liet de krant Los Angeles Times destijds optekenen.

Bron: HLN.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Tweet seats' veroveren Amerikaanse theaterzalen

Bericht door Tammy » 29 dec 2012, 08:54

Ooh my god dit is toch niet waar he ? :shock:
Kan men die dingen zelfs in theaterzalen niet uitlaten?

Ik probeer met mijn tijd mee te gaan hoor. :mrgreen:
Maar eigenlijk...................wil ik dat nog wel ?
Twitteren terwijl je naar een voorstelling kijkt ? :roll:
Nee dat gaat me eigenlijk iets te ver.

Mama mia ik word echt oud. [joker]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: 'Tweet seats' veroveren Amerikaanse theaterzalen

Bericht door The Grey » 29 dec 2012, 10:51

Ik ben benieuwd hoe ze het probleem hebben opgelost dat je in het donker het scherm op 10 rijen afstand nog ziet (het licht ervan althans).
Ik ben in Nederland ook vaak genoeg geiriteerd geweest door mensen die het niet konden laten om 2 uurtjes hun telefoon te laten liggen. Zeer hinderlijk. De laatste keer zat ik een rij boven zo iemand. Kon ik lezen wat hij schreef, nou het was zeer zeker niet belangrijk of interessant.

Een tijd terug was er ook een bericht dat de gemeenteraad van Londen een wetsvoorstel behandelde om kussen op lantaarnpalen te plakken, omdat mensen er tegen op liepen terwijl ze naar hun mobiel keken...
-

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Tweet seats' veroveren Amerikaanse theaterzalen

Bericht door Tammy » 30 dec 2012, 08:43

Leuk dat jij er ook zo over denkt The Grey, want jij bent vele jaren jonger dan ik. :mrgreen:
Heeft dus niet met mijn leeftijd te maken dat ik zo denk. [joker]

Was dat een serieus voorstel van London ? :shock:
Nee toch he? :roll:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: 'Tweet seats' veroveren Amerikaanse theaterzalen

Bericht door The Grey » 30 dec 2012, 10:41

Dat voorstel in London was naar mijn weten wel serieus...
Heb er later nooit meer wat over gehoord, maar er stond een artikel in 'een krant' (weet niet meer welke).

Betreft de bioscoop is het heel simpel, je gaat erheen om een film te kijken, een mobieltje vormt een belemmering voor andere mensen om die film goed te ervaren. Dus geen mobieltjes, als je het zo belangrijk vindt dan ga je even bij de wc's op je mobiel kijken...
Sidenote: ik ben ook wel eens een paar mensen tegen gekomen die dat netjes deden toen ze gebeld werden!
-

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Tweet seats' veroveren Amerikaanse theaterzalen

Bericht door Tammy » 30 dec 2012, 10:59

Ongelooflijk dat London dat wilde. :mrgreen:

Ja en ik snap ook niet waarom mensen moeten kletsen in een bisocoop.
Toen ik vroeger nog vaak naar de film ging ergerde ik me daar al kapot aan.
Het feestje van gisteren bespreken enzo tsssssssss. :-|

Ik stond dan altijd op en bulderde door de zaal heen of ze hun mond wilde houden.
Was daarna altijd stil.............gek he ? [joker]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: 'Tweet seats' veroveren Amerikaanse theaterzalen

Bericht door The Grey » 30 dec 2012, 12:50

Tammy schreef:Ik stond dan altijd op en bulderde door de zaal heen of ze hun mond wilde houden.
Was daarna altijd stil.............gek he ? [joker]
Heel raar! :mrgreen:

Ik heb 1 keer gepraat onder een film, maar dat was om het principe van star wars uit te leggen tijdens de star wars film, omdat hij gewoon gezellig met ons mee ging. Had het niet door, en was toen ook best wel jong.

Helaas durven mensen vaak niet te reageren zoals jij dat doet. Helaas.

Wat wel heel erg grappig was, ik zat een keertje met in een vriend in pathe de munt in Amsterdam. Daar kwam een filmpje op het scherm dat als je overlast had van iemand je een smsje kon sturen met de bron stoelnummer en zaal.
Dat vond ik wel heel frappant!
-

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Tweet seats' veroveren Amerikaanse theaterzalen

Bericht door Tammy » 31 dec 2012, 04:41

Ja raar he ? [joker]

Ik heb een harde en zware stem, dus iedereen hoort me, vooral als ik kwaad ben. :mrgreen:
Ik ben verdorie naar de bioscoop om een film te zien, niet om mensen te horen kletsen.
Is ook 1 van de redenen geweest dat ik Filmnet heb aangeschaft, afgezien ook dat daar geen reclames in voortkomen zoals op de tv.

Jeetje werd dat geadviseerd van dat smsje ?
Hahaha dat is wel apart zeg. :mrgreen:

Heb jij vroeger Star Wars uitgelegd in de bioscoop?
Bof jij dat ik niet in de zaal zat haha! :rolfl:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie