'Fawlty Towers' te racistisch voor BBC

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

'Fawlty Towers' te racistisch voor BBC

Bericht door Tammy » 27 jan 2013, 08:10

De 'Fawlty Towers'-aflevering 'The Germans', waarin John Cleese Hitler imiteert, is misschien wel de bekendste van de Britse serie, maar anno 2013 vindt de BBC sommige dialogen te politiek incorrect. De Britse zender censureerde daarom een herhaling door bepaalde dialogen eruit te knippen wegens 'racistisch taalgebruik'. Dat meldt The Guardian.

De aflevering die in oktober 1975 voor het eerst werd uitgezonden is misschien wel het bekendst geworden door de uitspraak "don't mention the war!". De scène waarin John Cleese een praatje maakt met hotelgast Major Gowen werd afgelopen zondag geknipt omdat de majoor denigrerende woorden gebruikt als 'niggers' en 'wogs'.

Kritiek.

Niet alle kijkers waren het ermee eens dat de racistische scène er nu werd uitgeknipt. "Het punt is juist dat de majoor een racistische, onverdraagzame zeur is - dat was ook al zo in de jaren zeventig. Het publiek moet het niet met hem eens zijn, het is juist de bedoeling dat het publiek hem uitlacht. De aflevering gaat over xenofobie in al zijn vormen, het is sociale satire. Ik heb moeite met het uitvegen van de geschiedenis", aldus een kijker.

Kinderen.

Opmerkelijk is dat de BBC onlangs alle afleveringen van 'Fawlty Towers' opnieuw uitbracht op dvd, maar daarop werd de bewuste scène niet weggeknipt. Volgens de BBC werd de aflevering aangepast omdat ze werd uitgezonden om 19.30 uur, een tijdstip waarop ook kinderen kijken.

Bron: HLN.

Kijk HIER voor de bewuste aflevering.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Fawlty Towers' te racistisch voor BBC

Bericht door Tammy » 27 jan 2013, 08:11

Tsja, gaan we hier niet te ver in ?
Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken. [think]
Van mij mag het gewoon zo blijven deze aflevering.
We kunnen toch niet alles gaan veranderen wat vroeger is gezegt ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: 'Fawlty Towers' te racistisch voor BBC

Bericht door Gast1 » 27 jan 2013, 08:28

Tuurlijk gaan we veel te ver. Nog even en we gaan alle films waarin vroeger gerookt werd, weren. Het zou immers weer aan kunnen zetten om opnieuw te gaan roken. En films zoals 'Gone with the wind' ... Welja, ook die gaan we maar verbieden omdat deze in deze film een stukje slavernij zit en aristocratie.



En waar gaan we mee verder? Met films waar 1001 doden in vallen en we maken spelletjes waar het de kunst is om zo veel als mogelijk slachtoffers te maken.

Even kijken, waarom doe we dit eigenlijk ... O ja ... Profit ... :?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Fawlty Towers' te racistisch voor BBC

Bericht door Tammy » 27 jan 2013, 08:33

Tsja daar zeg je me wat Gast1.
Ik vind dat dit sterk uit te hand gaat lopen.
Ook met Zwarte Piet van Sinterklaas.
Waar is de grens straks ? :-|


Op onderstaande link het filmpje over de duitsers.



http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... xnNhzgcWTk

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: 'Fawlty Towers' te racistisch voor BBC

Bericht door Beatrix Kiddo » 28 jan 2013, 11:31

HLN schreef:De 'Fawlty Towers'-aflevering 'The Germans', waarin John Cleese Hitler imiteert, is misschien wel de bekendste van de Britse serie, maar anno 2013 vindt de BBC sommige dialogen te politiek incorrect.
... voor kinderen.

De BBC heeft nu eenmaal richtlijnen over wat ze kinderen voorschotelen, en wat mij betreft terecht. Ik snap niet waarom hier een artikel met een suggestieve titel aan gewijd moet worden :?
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

tofu_kronos

Re: 'Fawlty Towers' te racistisch voor BBC

Bericht door tofu_kronos » 28 jan 2013, 20:07

Tammy schreef:Tsja, gaan we hier niet te ver in ?
Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken. [think]
Van mij mag het gewoon zo blijven deze aflevering.
We kunnen toch niet alles gaan veranderen wat vroeger is gezegt ?

Ik vraag me af wanneer oud franse verzets leden zich gaan roeren omdat ze als idioten zijn neer gezet in allo allo.

Plaats reactie