Rijksmuseum na 10 jaar weer open voor publiek

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Gast1

Re: Rijksmuseum na 10 jaar weer open voor publiek

Bericht door Gast1 » 19 jan 2014, 08:48

Wow ... Interessante vraag waar erg moeilijk een antwoord op te geven is.
Petra en ik hebben verleden jaar een museumkaart gekocht.
Inmiddels hebben we musea bezocht in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Nijmegen, Venlo en Roermond en de investering hebben we er al lang uit.
In Roermond hebben we er 2 bezocht en het allerkleinste, waar we zelfs gratis naar binnen konden, had een ongelooflijke charme.
Dat liet een diepe indruk achter. In het rijksmuseum 'duizelde' het mij af en toe en ik werd een paar keer emotioneel.
Ik kan op jouw vraag denk ik geen antwoord geven Tammy.
Het Rijksmuseum was in ieder geval het grootste museum.
Als gebouw vond ik het denk ik ook wel het meest imponerende ...

Maar ik ben er wel uit en ik kan wel een 'soort van antwoord' geven.
Van de musea die ik bezocht heb, zou ik het Rijksmuseum op de eerste plaats adviseren. :wink:

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Rijksmuseum na 10 jaar weer open voor publiek

Bericht door The Grey » 19 jan 2014, 12:58

Tammy schreef:life's good -pling- .............. :shock:

Wat is dat in vredesnaam . :mrgreen:


Helaas zit het plingeltje er niet meer in :')
-

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80657
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Rijksmuseum na 10 jaar weer open voor publiek

Bericht door Tammy » 20 jan 2014, 05:09

Dank je Gast1, mooi omschreven. :grin:
Je hebt al veel museums gezien zo te lezen.
Hoe duur is zo`n museumkaart?


Ooh wat leuk The Grey dat filmpje.
Zo vrolijk. :mrgreen:
Kende ik dus niet.
Ik huppelde ook zo toen ik 18 jaar was.............. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80657
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Rijksmuseum na 10 jaar weer open voor publiek

Bericht door Tammy » 20 jan 2014, 06:02



Voor mij is The American Museum of Natural History in New York City tot nu toe het mooiste museum wat ik ooit heb gezien.
Maar dat komt ook omdat mijn interesses daar liggen en niet bij schilderijen.
Uitgezonderd de Western Art Gallery`s .
Als je ooit in New York bent moet je dat echt eens bezoeken Gast1. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Rijksmuseum na 10 jaar weer open voor publiek

Bericht door Gast1 » 20 jan 2014, 08:31

Dank je Gast1, mooi omschreven. :grin:
Je hebt al veel museums gezien zo te lezen.
Hoe duur is zo`n museumkaart?
Er gaan nog heel wat musea bijkomen Tammy. Ik ga in één jaar tijd nagenoeg alle redelijk belangrijke musea in Nederland bezoeken. In totaal zullen dat er ongeveer 30 tot 35 zijn schat ik.
Momenteel bezoeken we ongeveer 1 museum per week en we hebben er al 9 bezocht. Een museumkaart kost 55 euro.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Rijksmuseum na 10 jaar weer open voor publiek

Bericht door Tardis » 20 jan 2014, 11:30

Het werd half november toen ik voor het eerst weer het Rijks heb bezocht. Met dank aan de museumkaart konden we zo doorlopen, dus niet in de rij hoeven staan om een kaartje te kopen.

Hoe was het? Druk! Hoe zag het er uit? Mooi! De nieuwe toevoegingen zijn van mooi materiaal gemaakt en terughoudend in hun vormgeving zodat het historische deel voor iedereen meteen herkenbaar is. Het enige puntje van kritiek dat ik heb v.w.b. de toegang is dat het publiek niet in de centrale hal verdeeld wordt zoals in de piramide van het Louvre wel gebeurt. In het Rijks loopt iedereen door dezelfde toegang in de richting van de Hollandse meesters. Hopelijk wordt dit probleem opgelost als de Philipsvleugel in gebruik wordt genomen.

Puntje van kritiek v.w.b. de collectie is die van de 20e eeuw. Die wordt op zolder tentoongesteld en het is geen mooi complete collectie die de bezoeker een overzicht geeft van wat er in de 20e eeuw in Nederland gebeurde, terwijl de directie van het Rijks wel de pretentie heeft om met hun collectie de geschiedenis van Nederland te illustreren. Dat werd benadrukt vanaf het moment dat het Nationaal Historisch Museum (dat in Arnhem had zullen komen) op een mislukking uit liep. Wat het Rijks in het kader van de Tweede Wereldoorlog aanbiedt is een aanfluiting: het schaakspel dat Mussert van Göring kreeg en nog enkele andere voorwerpen. Je kunt WO2 niet reduceren tot een schaakspel, een concentratiekamp uniform en een kinderschoen. Als je nog zo weinig hebt, wacht dan met tentoonstellen of leen het uit aan andere musea zodat het daar in een context kan worden geplaatst.

Al met al is het Rijks wel een van de mooiste musea die ik gezien heb, qua gebouw en qua schilderkunst dat er wordt tentoongesteld.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80657
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Rijksmuseum na 10 jaar weer open voor publiek

Bericht door Tammy » 21 jan 2014, 05:58

Dat is niet duur die museumkaart Gast1.
Kan je dan alle museums gratis bezoeken met die kaart of krijg je korting?

Leuk Tardis dat jij ook bent geweest. :grin:
Puntje van kritiek v.w.b. de collectie is die van de 20e eeuw. Die wordt op zolder tentoongesteld en het is geen mooi complete collectie die de bezoeker een overzicht geeft van wat er in de 20e eeuw in Nederland gebeurde, terwijl de directie van het Rijks wel de pretentie heeft om met hun collectie de geschiedenis van Nederland te illustreren.
Dat was niet veel inderdaad en voelde ook heel koud aan.

De ingang is rommelig , en te open zoals ik het zag.
Niet mijn smaak, maar daar zullen anderen mensen misschien anders over denken.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Rijksmuseum na 10 jaar weer open voor publiek

Bericht door Gast1 » 21 jan 2014, 07:10

Tammy schreef:Dat is niet duur die museumkaart Gast1.
Kan je dan alle museums gratis bezoeken met die kaart of krijg je korting?
Ja, je kunt met de museumkaart dan als het ware 'voor niets' naar binnen. Ze is geldig voor alle musea en bij een enkele 'extra tentoonstelling' kan het zijn dat je een kleine bijdrage moet betalen. Bij de 9 musea die wij inmiddels bezocht hebben, is dat nog niet voorgekomen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80657
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Rijksmuseum na 10 jaar weer open voor publiek

Bericht door Tammy » 22 jan 2014, 04:41

Harstikke mooi Gast1, ga er eens over nadenken om die kaart ook aan te schaffen. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Rijksmuseum na 10 jaar weer open voor publiek

Bericht door Gast1 » 22 jan 2014, 06:56

Musea hebben eigenlijk nooit mijn interesse gehad, tot een tweetal jaren geleden. Bij elk museum wat we tot nu toe bezocht hebben, zit er geen enkel bij waarvan dat ik kan zeggen dat het 'verspilde tijd' is geweest.
Ik heb mijn ogen uitgekeken en niets anders gedaan dan bewonderd.
Vandaag ga ik naar 'het Bonnefantenmuseum' en het 'Museum aan 't Vrijthof' in Maastricht. We kiezen de musea zo, dat we in de wat minder gunstig klimatologische periode vooral genieten van het interieur. Wanneer het dadelijk voorjaar gaat worden, gaan we ook de exterieurs en ligging wat meer bewonderen. Omgebouwde paleizen in parken enzo ... :wink:

Plaats reactie