De Free Record Shop is failliet

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

De Free Record Shop is failliet

Bericht door Tammy » 25 mei 2013, 09:46

Afbeelding
Hans Breukhoven in betere tijden.

De Free Record Shop is failliet. De keten van 141 muziekwinkels begon 42 jaar geleden als platenzaakje in Schiedam, met de flamboyante oprichter Hans Breukhoven zelf achter de toonbank. Op het hoogtepunt had hij filialen in de Benelux, Scandinavië en Midden-Amerika. Het faillissement kan Breukhoven als enig aandeelhouder miljoenen euro's kosten.

'Wegens omstandigheden gesloten'. Het zijn de bekende briefjes die failliete bedrijven doorgaans op hun dichte deur plakken. Zo niet in de vestigingen van Free Record Shop, zoals die in het Utrechtse winkelcentrum Overvecht. Hier snuffelen klanten nog gewoon in de bakken vol cd's en dvd's. Maar dat is misschien wel voor het laatst, beseft Philippe Smit uit Maarssen. 'Het zou jammer zijn als dat niet meer kan. Ik ben nog iemand van de oude stempel. Die wil graag de muziek in zijn handen hebben.'

Uitstervende soort.

Maar klanten als Smit zijn een uitstervende soort. Muziek, films en in toenemende mate games worden gedownload van internet. En die markt heeft de Free Record Shop helemaal gemist, zegt Martijn Hoogeveen, voormalig hoogleraar e-commerce en tegenwoordig directeur van Icecat, een bedrijf dat webwinkels van productinformatie voorziet.

'Ze zijn 10 jaar geleden wel met een webshop begonnen,' aldus Hoogeveen, 'maar dat was een ramp. De muziek en films zijn daarna helemaal gedigitaliseerd. Maar de Free Record Shop bleef gewoon cd's en dvd's verkopen. Om te overleven hadden ze een iTunes-achtige winkel moeten bouwen. Maar die keuze hebben ze niet gemaakt en daarom zijn ze nu failliet. Breukhoven is niet meer de jongste. Ik kan me voorstellen dat het op zijn leeftijd heel moeilijk was die omslag te maken.'

Persoonlijk drama.

Voor de 66-jarige Hans Breukhoven is het faillissement een persoonlijk drama. Hij stampte een imperium uit de grond, waar hij ruim 40 jaar leiding aan gaf. Het begon toen hij als jong broekie werkte op de Holland-Amerika Lijn. In New York kon Breukhoven 20 procent korting krijgen op langspeelplaten. Vrienden begonnen hun verlanglijstjes van gewilde albums bij hem in te dienen en hij verkocht hen de Amerikaanse platen en stak de 20 procent winst in eigen zak.

In 1971 opende hij zijn eerste Free Record Shop in Schiedam. Door lp's en later cd's net een paar gulden goedkoper dan concurrenten op de markt te brengen, veroverde hij een plek in bijna elk winkelcentrum van Nederland. En door slimme stunts: acties als cd's voor Shell-spaarkaarten, toen Shell de populaire zegeltjes wilde afschaffen, en later cd's en dvd's voor guldens toen de euro was ingevoerd. Ook zijn privéleven was voer voor publiciteit. Hij trouwde met zangeres Vanessa, die als Conny Breukhoven flink aan de weg timmerde in het Nederlandse societywereldje.

Beursgang.

In 1990 ging het bedrijf naar de beurs en was Breukhoven in één klap multimiljonair. Maar in 2002 kocht hij het bedrijf weer terug. Zakenblad Quote schatte zijn vermogen vorig jaar nog op 72 miljoen euro. De vraag is hoeveel daar nog van overblijft na een faillissement.

De klad zat er al een paar jaar in. De cd- en dvd-markt stortte in. Steeds meer filialen sloten de deuren. Breukhoven deed een stap terug omdat hij niet als algemeen directeur de reorganisatie van 'zijn' Free Record Shop wilde leiden. Vorige maand kreeg het concern de fiscus op bezoek om een belastingschuld. Het bedrijf zat in geldnood en er werd de laatste weken onderhandeld met investeringsmaatschappij ProCures, eigenaar van de boekenketens Selexyz en De Slegte. Tevergeefs.

Hoogeveen denkt niet dat de Free Record Shop na een doorstart weer succesvol kan zijn. 'Er is natuurlijk een kleine groep mensen die een cd in hun handen willen houden, net zoals je een kleine markt hebt voor langspeelplaten van vinyl. Maar de winkels kunnen alleen overleven als ze heel andere dingen gaan verkopen.'


Bron: AD.nl

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Free Record Shop is failliet

Bericht door Tammy » 25 mei 2013, 09:52

Platenzaken......................ach the good old days. :wink:

Alles veranderd, ik weet nog de platenzaak Van Leest.
Snuffelen in de bakken inderdaad.
Gauw een elpee kopen als je favoriete band of zanger/zangeres uit kwam.
Wat was die tijd eigenlijk mooi.

Ik download nooit, weet niet hoe ik een cd moet branden.
Maar eigenlijk interesseerd het me ook niet meer.
De muziek van nu vind ik op een paar na helemaal niks meer.

Ik kijk op Youtube naar liedjes van vroeger en glimlach dan even.


Heeee everybody is talking about the good old days................. :wink:




Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De Free Record Shop is failliet

Bericht door univers » 25 mei 2013, 12:03

Jammer voor hem, was een oude klasgenoot van me.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

carbon

Re: De Free Record Shop is failliet

Bericht door carbon » 25 mei 2013, 13:34

Ik vind het niet erg, zij waren de eerste die jammer genoeg de LP de deur uit geschopt hebben, opweg naar het digitale..laat dat nu net hun ondergang zijn. Gelukkig is de LP weer goed verkrijgbaar, en daar word nog wat geld aan verdiend. De CD is al jaren dood! Eigen schuld dikke bult.

Afbeelding
Mijn pronkstukje.
Laatst gewijzigd door carbon op 25 mei 2013, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De Free Record Shop is failliet

Bericht door Vitharr » 25 mei 2013, 14:51

Nadat Free Record het vinyl de deur uit had gedaan ben ik er nooit meer geweest.

Ik heb ooit voor DJ gespeeld in de House Scene en ik was 1 van de vinylfreaks. Platen kocht, en koop, ik in platenzaken. Die werden steeds zeldzamer maar dat maakte het eigenlijk ook leuker.

We draaiden uiteraard maxi singles. Je wandelt dan zo'n platenzaak binnen en graaft wat door de bakken heen. Wij zochten meestal op label ipv op artiest. Dan ga je met de hoezen naar de balie, die vol staat met draaitafels. De verkoper zoekt de betreffende vinyls erbij en jij kan ze luisteren. Wat je hebben wil neem je mee, wat je niet hebben wil wordt voor je opgeruimd. ;P! En dan maak je nog een babbeltje met andere DJ's. Het is namelijk niet ongewoon dat je naast je idool in de bakken staat te graven. :grin:

Vinyls worden in een beperkte oplage gedrukt. Je bent er dus zuinig op. En dat loont. Vinyls worden steeds meer waard als het nummer aan slaat. Dit komt doordat de vraag pas ontstaat nadat de vinyls gedraait zijn. Maar dan zijn ze ook uitverkocht. :grin: In plaats van geldhongerig maar bij blijven drukken wordt die exclusiviteit juist gekoesterd.

Een vinyl kost nieuw ca 8-10 euro maar als de plaat aanslaat kan de waarde van een goede, originele vinyl snel oplopen tot vele honderden euro's. De top van mijn collectie betreft origineel materiaal van The KLF uit de jaren 90. Dat spul is nog nieuw en deels ingeseald. Voor een verzamelaar is dat duizenden euro's waard.

Maar daar hebben we allemaal niets aan. De echte DJ verkoopt namelijk nooit zijn platen. Het is bijna een verslaving. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

carbon

Re: De Free Record Shop is failliet

Bericht door carbon » 25 mei 2013, 15:06

De beste LP's haal ik bij de kringloop voor 50 cent ;-) Uiteraard haal ik ook nieuw maar daar betaal ik voor zwaar vinyl 25,- a 50,- afhankelijk van de dikte en of hij direct gesneden is. dat laatste klinkt altijd het beste (afhankelijk van de opname kwaliteit) maar de meeste artiesten die direct gesneden vinyl verkopen, hebben al een goede opname omdat ze zelf die kwaliteit willen hebben.

Wist je dat goed gesneden vinyl 175 mb per nummer betreft, Cd's doen bij 30 mb al af, de rest word afgekapt, vinyl gaat veel verder in de frequentiekarakteristiek, van 10 tot wel 75000HZ onhoorbaar zegt men, maar er is meer dan alleen het hoorbare, daarover kan ik wel de hele dag door blijven schrijven..ik hou het altijd kort :mrgreen:

carbon

Re: De Free Record Shop is failliet

Bericht door carbon » 25 mei 2013, 15:16

De mooiste! 85.000 Euro!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De Free Record Shop is failliet

Bericht door Vitharr » 25 mei 2013, 15:23

Wow! Die is echt vet Carbon!

Kom ik dan met m'n SL1210's. :grin:

Afbeelding
Morgen is vandaag ook gisteren....

carbon

Re: De Free Record Shop is failliet

Bericht door carbon » 25 mei 2013, 15:55

Als DJ's hebben jullie andere draaitafels nodig dan die gebruikt worden voor High End draaitafels, mijn eerste was een Technics, dat vond ik al mooi. het blijft leuk speelgoed! Mijn eerste CD speler een NAD had ik om laten bouwen tot een buizen cd speler maar kan echt niet tippen aan een goede draaitafel. draaitafels blijven uniek, en al meer dan 80 jaar ervaring he, die jaren lange ervaring kan de CD speler nooit inhalen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De Free Record Shop is failliet

Bericht door Vitharr » 25 mei 2013, 16:24

Dat is waar carbon. Ik vind het echt heerlijk om met die apparaten bezig te zijn. Ik heb ook een dubbele cd speler maar die gebruik ik eerlijk gezegd nooit.

Zo'n 10 jaar geleden moest ik draaien op een feest hier in de regio en een andere DJ had trots zijn moderne CD spelers meegenomen. Al blinkend en knipperend stond dat spul daar. Ik vind lichtjes mooi maar hij dacht dat ik jaloers was op de apparatuur. Er werd dus een heel pleidooi afgestoken over de voordelen van CD's en de nadelen van Vinyl. Ik lachtte maar wat.

Hij moest na mij draaien. Dat betekent dat hij zijn plaat in moet mixen op de mijne. Hij stond zenuwachtig wat te prutsen maar ik hoorde niets. Ietwat beschaamd vroeg hij of ik nog een plaat wilde draaien. Dat deed ik, maar het lukte nog steeds niet. Toen vroeg hij of ik misschien een plaat met wat minder Bass had. Verbaasd vroeg ik waarom.

Wat denk je? Zijn CD speler sloeg over van de Bassdreunen terwijl mijn Technicsjes niet eens resoneerden! :rolfl:

Het kwam dus ook niet goed en ik moest een extra set draaien. Beschaamd wilde hij zijn spullen opruimen en naar huis gaan maar ik heb hem overtuigd om het spul nog even te laten staan. Ik hou wel van sfeerverlichting. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

carbon

Re: De Free Record Shop is failliet

Bericht door carbon » 25 mei 2013, 16:46

hahahaha mooi verhaal!! daar hou ik wel van. :nice:

carbon

Re: De Free Record Shop is failliet

Bericht door carbon » 25 mei 2013, 17:08

Dit stukje moet je eens doorlezen op pijltje drukken voor de volgende pagina. Hier zie je de jaren ervaring die vereist zijn om een goede draaitafel klinkend te maken. Hier kan de CD nooit tegen op, nu niet nooit niet. Element kost ongeveer 4000 euro..

http://www.audioselectief.nl/fotoalbum/Testjabn.html

Ik kom wel eens even bij Henk in Sneek gewoon voor de gezelligheid. Maar daar staan mensen te wachten in de rij om hun element af te stellen door Henk zelf, doorgaans duur het 2 uur voor de juiste instelling gevonden is, kun je nagaan hoelang de laatste moet wachten en er zijn geen stoelen om te zitten. Mensen komen zelfs uit Frankrijk naar Sneek voor die verfijnde afstelling. Elementen gaan als warme broodjes over de toonbank. ik heb wel gehoord dat mensen een hotel boeken om dat ze niet aan de beurt geweest zijn en de volgende dag weer moeten komen. Mensen nemen broodtrommels en koffie kannen mee van huis om de dag door te komen. Maarja Henk is wel de beste, en daar moet je wat voor over hebben.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Free Record Shop is failliet

Bericht door Tammy » 26 mei 2013, 07:34

Wat leuk Univers dat hij een klasgenootje van je was. :grin:


Vitharr en Carbon, wat kan ik genieten wat jullie hier schrijven. ;P!
Geweldig leuk om te lezen.
Mijn man heeft jaren geleden nog een pick-up gekocht zoals dat heet.
Maar een goedkoop dingetje, doet het niet echt goed.

Wat jullie laten zien hier is het betere werk.! :mrgreen:
Leuk wat jullie hier neerzetten. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie