vogelverblijf bouwen-

Al het andere... waar we verder praten met een hapje en een drankje.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

vogelverblijf bouwen-

Bericht door oktagon » 29 mei 2014, 18:34

Van een familielid kreeg ik een verzoek om eens een tekening te maken voor wildvogels als duiven,mogelijk buizerds,valken of uilen.

Dit hok dan te plaatsen op een hoogte van een drie meter hoge bruikbare boomstam.

Omgeving is agrarisch gebied Picardie met veel geboomte op eigen gebied.

Hoe groot zou zoiets moeten zijn,invliegopening ca. 15*15 cm ? zitstok op 30-40 cm hoogte boven bodem?
Dak hellend met lichtstrook of grote kier.

Oud hout gebruiken (bouwafval,ed.)?

Houtafval op vloer?

Ik gok maar iets;mogelijk zijn er vogelaars binnen het huidige forumgezelschap. :chicken: :roll:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: vogelverblijf bouwen-

Bericht door Vitharr » 29 mei 2014, 19:11

Leuk initiatief! ;P! Je moet echter wel van tevoren goed weten voor welke soort je iets gaat bouwen. Anders is het alsof je een gebouw ontwerpt zonder de toepassing te kennen.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: vogelverblijf bouwen-

Bericht door oktagon » 29 mei 2014, 23:48

Met soorten vogels heb ik totaal geen ervaring wat behuizing betreft aangaande groepering van soorten ,hoe verdragen ze elkaar en verder ook nog inlandse en allochtone soorten door de verwachte klimaatveranderingen.

Objecten ontwerpen voor de diversiteit van mensen was na reeds een tiental jaren geen probleem voor me,laat staan na decennia;het grootste probleem bij een opstart was na een schetsontwerp met globale begroting,het passeren van de welstandsheren;
bij enkele grotere woonobjecten,kon ik een opdrachtgeefster met handige babbel en ook een chirurg die een desbetreffende ambtenaar had geopereerd,zover krijgen om die hindernis te passeren;technisch gaf het verder nooit problemen.

Wat dus de vogeltjes betreft,ook Googelde ik een poosje,doch zag geen oplossing behoudens grote volières of kleine houten hokjes voor mussen,vinken en andere mini-soorten geveugelte.
Een stuk boomstam uithollen met dakje erop en rond gat voor een potentiele bewoners lijkt me wel wat,ik denk dat eens te gaan voorstellen aan de familie! :wink:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Paulus
Technische Admin
Berichten: 1658
Lid geworden op: 21 feb 2009, 19:07

Re: vogelverblijf bouwen-

Bericht door Paulus » 30 mei 2014, 01:19

Het lijkt mij dat je met je vragen over dit onderwerp het beste terecht kan bij Vogelbescherming Nederland.
De link naar hun site vind je hier
Een invliegopening ca. 15*15 cm is net genoeg voor duiven. :D
Buizerds (spanwijdte c.a. 120 cm)en de meeste andere roofvogels, zijn veel te groot en zullen waarschijnlijk ook nooit op zo'n plek nestelen.
Onderzoek alles, maar behoud het goede

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: vogelverblijf bouwen-

Bericht door Vitharr » 30 mei 2014, 09:49

Paulus schreef:Een invliegopening ca. 15*15 cm is net genoeg voor duiven. :D
Buizerds (spanwijdte c.a. 120 cm)en de meeste andere roofvogels, zijn veel te groot en zullen waarschijnlijk ook nooit op zo'n plek nestelen.
En dat is maar goed ook, want Buizerds en Duiven kun je beter niet onderbrengen in hetzelfde appartement. :mrgreen:

Overigens een goede tip van Paulus. ;P!
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: vogelverblijf bouwen-

Bericht door oktagon » 31 mei 2014, 14:56

De reactie van Paulus lijkt me niet juist;de landing van een vogel bij een nesthok gebeurt bij het einde van een afremmende vlucht in een bijna verticale stand van het lichaam met wel wat gespreide vleugels.Doch gaat de veugel zijn nesthok naar binnen,dan liggen de vleugels tegen het lichaam aan om een minimale omvang te vormen wegens de nesttoegang. :chicken:

nb. ontdekt bij Google: zie bij Nestkast-openingen met fotos+Kauwen krgen oa. een opening van 15 cm diam.,
dus mijn taxatie was niet veel mis.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Paulus
Technische Admin
Berichten: 1658
Lid geworden op: 21 feb 2009, 19:07

Re: vogelverblijf bouwen-

Bericht door Paulus » 01 jun 2014, 00:57

Je hebt mij ook niet horen beweren dat vogels met gespreide vleugels een hok of nestkast in zullen gaan. :D
De spanwijdte is wel een indicatie van de grootte van de vogel.
Als vuistregel kan je aanhouden dat de spanwijdte c.a. 2x de lichaamslengte bedraagt.
Een Kauw, de kleinste van de kraaienfamilie, is een aantal malen kleiner dan b.v. een duif en die is weer (veel)kleiner dan de meeste roofvogels zoals de buizerd, welke jij in je openingspost noemde en ik daarom ook als voorbeeld gebruike.
Voor zover mij bekend zijn de Slechtvalk en de Torenvalk de enige roofvogels die ook wel van een nestkast gebruik maken, de anderen nestelen vooral in hoge bomen, en die kast moet dan ook nog hoog, rustig en vrij gelegen zijn. :D

Maar voor de beste informatie adviseer ik je toch nog eens om over je vragen contact op te nemen met de vogelbescherming, daar die, met betrekking tot het onderwerp, over veel meer en betere kennis beschikken.
Het zou toch jammer zijn als je er veel tijd en moeite aan moet besteden en het is voor jan met de korte achternaam, omdat je uit bent gegaan van onjuiste of onvolledige gegevens/aannames. [think]
Onderzoek alles, maar behoud het goede

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: vogelverblijf bouwen-

Bericht door oktagon » 01 jun 2014, 12:09

Paulus,
Bedankt voor je nachtelijke reactie;ik vond intussen een site vanuit Vlaanderen (B) en speciaal over de daar aanwezige steenuil met een grootte van 24 cm en dat lijkt me wel een mogelijke bezoeker in Picardie,dat in de buurt van Vlaanderen is.
De site was: http://www.natuurpunt.be/biodiversiteit met fotos van het landschap,dat overeenkomt met de situering van ons hok.

Oud hout vond ik al middels een 40 jarig oude steigerplank;zit geen nieuwigheid-geur meer aan,dus zal het nog wel een jaar of tien volhouden! :hands:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: vogelverblijf bouwen-

Bericht door Vitharr » 01 jun 2014, 12:19

Als je je 'gast' hebt gekozen in de vorm van die Steenuil, dan kun je hier de nodige tips en tricks vandaan toveren voor een luxueus onderkomen:

http://www.steenuil.nl/pdf/handleiding/ ... kasten.pdf

Keep up the good work! ;P!
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: vogelverblijf bouwen-

Bericht door oktagon » 01 jun 2014, 18:10

Met alle aanwezig bouwtechnische informatie verwacht ik een geweldig object te kunnen produceren-en dat zonder bouwvergunning.

Alleen staat me de verfinstructie om houtbederf tegen te gaan,helemaal niet aan en kies voor oud hout als eerder beschreven.

Als je de uitgevoerde vogelvillas bekijkt, zien die er niet bepaald luxueus uit volgens de fotos;de uilen zullen zich er wrs.toch het meest happy voelen;
het blijft tenslotte gratis bewoning met weinig onderhoud voor ze. :wink:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: vogelverblijf bouwen-

Bericht door univers » 01 jun 2014, 18:32

Gas en elektra ook gratis ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: vogelverblijf bouwen-

Bericht door oktagon » 03 jun 2014, 20:01

De omgeving van de uilen!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: vogelverblijf bouwen-

Bericht door oktagon » 09 jun 2014, 22:42

Uilenverblijf tijdens Pinksterdagen gemonteerd! Bloedheet tijdens werken en montage op oude boomstam op 430 cm hoogte.
Foto volgt!
Een ransuil is al gesignaleerd in de omgeving;dus afwachten maar!
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80664
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: vogelverblijf bouwen-

Bericht door Tammy » 10 jun 2014, 04:51

Wat leuk Oktagon! :grin:
Ben benieuwd naar de foto`s!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: vogelverblijf bouwen-

Bericht door oktagon » 10 jun 2014, 14:21

uilenverblijf:

Het kopieer-mechanisme heeft last van de warmte; moest een paar herhalingen doen !

Ik zou de foto's graag 90 graden rechtsom draaien, doch ik zie op deze site geen mogelijkheid!

Zie een paar berichten verder;alleen de upstart bleef gehandhaafd en de twee geverticaleerden zitten een endje verder! "solved:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door oktagon op 11 jun 2014, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80664
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: vogelverblijf bouwen-

Bericht door Tammy » 11 jun 2014, 03:49

Ziet er mooi uit . ;P!

Waarom kan je de foto`s niet rechtop zetten ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: vogelverblijf bouwen-

Bericht door oktagon » 11 jun 2014, 15:32

Teveel tekens in het bericht door het rechtsom draaien? Ik had nog niets ingetikt en nadat ik mijn verhaal hier had aangebracht en verder niets anders had gedaan dan miraculeus de fotos ineens rechtop gekregen te hebben,komt dit bericht met de fotos wel door de controle.

De melding had kunnen zijn dat het venster blanco was ,maar ik ben blij,dat de operatie lukte;ben sinds een week of vijf bezig om te wennen aan de verplichte overgang van XP naar Windows 7 professional en dat is voor mij nogal een heisa om het op zun hollands te zeggen.

Windows heeft er naar mijn idee een handje van om niet-windowsproducten-in mijn geval Picasa fotoprogramma- op de een of andere manier te
belasten met blokkades om toch maar met Window Galery verder te werken.Enfin de operatie is gelukt,de belangstellende kijkertjes krijgen geen pijn meer in de nek en hoeven bij het gebruik van een laptop het scherm niet meer rechtsom te draaien om iets nader te bekijken.
De eerdere doubles zal ik zien te verwijderen;ook een oefening,maar het zal wel lukken.

Uitdagingen ga ik meestal niet uit de weg,ook dus deze niet. "solved:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80664
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: vogelverblijf bouwen-

Bericht door Tammy » 12 jun 2014, 03:34

Fijn dat het is gelukt Oktagon. :grin:
Prachtige foto`s . ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: vogelverblijf bouwen-

Bericht door univers » 12 jun 2014, 08:09

Oefening baart kunst. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie