Babbelhoek Happy New Year 2016 Januari

Al het andere... waar we verder praten met een hapje en een drankje.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Babbelhoek Happy New Year 2016 Januari

Bericht door Tammy » 18 jan 2016, 06:00

Gelukkig voel je je goed Univers. :grin:
Je doet je naam eer aan. :wink:
De Universe is ook waar we vandaan komen.

Ja ik weet het ...............bergkristal..........ik blijf een muur he ? :mrgreen:
Eens gaat die om amigo.

Nu moet ik echt gaan, see you en thanks. [wave] :loveU:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Babbelhoek Happy New Year 2016 Januari

Bericht door Gast1 » 18 jan 2016, 11:18

Vandaag is het blijkbaar 'Blue Monday 2016' ...

Blue Monday is een benaming voor de zogenaamd meest deprimerende dag van het jaar.
Hoewel de bedenker, de Britse psycholoog Cliff Arnall, veel kritiek kreeg op zijn ‘wetenschappelijke formule’ is de term Blue Monday de laatste jaren veelvuldig te horen.

Op Blue Monday is de gezelligheid van de feestdagen naar de achtergrond verdwenen en zijn goede voornemens alweer verdrongen of verbroken.
De vakantie is nog lang niet in zicht. De blauwe enveloppen vallen op de deurmat. Ook het weer werkt niet mee: het is donker, koud en nat.

Ik merk er helemaal niets van, integendeel zelfs ...

:chicken:

Parkietjes hebben jonkies, de zon schijnt volop en schreeuwt om aandacht, het is heerlijk rustig en wauw ... wat voel ik me hartstikke goed.
Ik weet het, de dag is nog maar jong.
Vertrouwen ... :wink:

Straks maar eens een lekkere wandeling gaan maken. ;P!

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Babbelhoek Happy New Year 2016 Januari

Bericht door univers » 18 jan 2016, 11:31

Parkietjes hebben jonkies,
Leuk, het begin van een nieuw leven.

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Babbelhoek Happy New Year 2016 Januari

Bericht door Gast1 » 18 jan 2016, 12:19

;P!

Was vannacht een beetje spannend met die vorst (-5 graden C.)
En geloof het of niet, die parkieten hebben dus buiten in een nestblok hun jonkies.
Vanmorgen heb ik ze nog horen schreeuwen voor voer.

Ze hebben het dus overleefd :grin:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Babbelhoek Happy New Year 2016 Januari

Bericht door univers » 18 jan 2016, 12:30

Wat zijn ze altijd lelijk als ze pas uit het ei komen.

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Babbelhoek Happy New Year 2016 Januari

Bericht door Gast1 » 18 jan 2016, 13:00

Grappig, bij mij hiero zijn het er ook twee.
Gelukkig (en vooral met dit weer) beginnen de veertjes al te groeien :grin:

Gast1

Re: Babbelhoek Happy New Year 2016 Januari

Bericht door Gast1 » 18 jan 2016, 19:11

De 'Blue Monday' schiet alweer lekker op :mrgreen:

Een lading energie is bij bij binnengekomen van 'heb-ik-jou-daar'.
Heerlijk!

Geen vermoeden waarom, maar ik heb heerlijk gewandeld, gefietst en weggedroomd.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Babbelhoek Happy New Year 2016 Januari

Bericht door Tammy » 19 jan 2016, 04:52

Blue Monday............wie heeft dat in vredesnaam weer uitgevonden. [joker]
Elke dag kan Blue zijn.

Maar gelukkig heb jij genoten Gast1. :mrgreen: ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Babbelhoek Happy New Year 2016 Januari

Bericht door Gast1 » 19 jan 2016, 08:37

Tammy schreef:Blue Monday............wie heeft dat in vredesnaam weer uitgevonden. [joker]
Dit is wat ik eerder schreef Tammy:
Gast1 schreef:Blue Monday is een benaming voor de zogenaamd meest deprimerende dag van het jaar.
Hoewel de bedenker, de Britse psycholoog Cliff Arnall, veel kritiek kreeg op zijn ‘wetenschappelijke formule’ is de term Blue Monday de laatste jaren veelvuldig te horen.

Op Blue Monday is de gezelligheid van de feestdagen naar de achtergrond verdwenen en zijn goede voornemens alweer verdrongen of verbroken.
De vakantie is nog lang niet in zicht. De blauwe enveloppen vallen op de deurmat. Ook het weer werkt niet mee: het is donker, koud en nat.
:wink:

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Babbelhoek Happy New Year 2016 Januari

Bericht door taigitu » 19 jan 2016, 09:12

Blue monday'' of vertaald 'blauwe maandag' daar zijn verschillende betekenissen voor terug te vinden.
Als je het in het Nederlands gebruikt is de betekenis 'een heel korte tijd' en zo gebruik ik het ook.
Zoals in de zin 'ik heb een blauwe maandag daar aan meegewerkt' ofwel 'eventjes'.
Blauwe maandag
Waar komt het gezegde een blauwe maandag vandaan?

Een blauwe maandag betekent 'een korte tijd'.
Blauw had vroeger ook de figuurlijke betekenis 'onbetekenend, nietig, van weinig waarde'. Een blauwe maandag betekende dus oorspronkelijk vermoedelijk 'een maandag van geen betekenis'. F.A. Stoett vermeldt dat van een blauwe maandag het gezegde alle blauwmaandagen werd afgeleid; dit kreeg de betekenis 'bij de minste gelegenheid, elk ogenblik, met korte tussenpozen'. Vandaar kreeg volgens hem ook een blauwe maandag de betekenis 'een korte poos'. Het Woordenboek der Nederlandsche Taal ziet een andere betekenisontwikkeling: een blauwe maandag betekende een korte periode waarin men niet hoefde te werken en ging vervolgens ook in het algemeen 'korte periode' betekenen.

Waarom in deze uitdrukking de maandag voorkomt, is niet duidelijk.
Er zijn verschillende theorieën in omloop, maar die zijn allemaal omstreden:

Sommige spreekwoordenboeken suggereren een verband met de maandag voorafgaand aan de vastentijd, omdat op die dag beelden en altaar in de kerk met blauwe doeken bedekt werden. Stoett trekt deze verklaring echter in twijfel. In de Middeleeuwen werd de maandag voor de vastentijd namelijk Goede Maandag genoemd en het bedekken van beelden met violetblauwe doeken gebeurde al veertien dagen voor de eerste vastenzondag.

Andere boeken zien een verband met de gilden, verenigingen van ambachtslieden, die vooral in de Middeleeuwen belangrijke onderdelen van het maatschappelijk leven waren. Koppermaandag, de maandag na Driekoningen, was de feestdag (en dus vrije dag) van de gilden. Op die dag werden in de kerk blauwe kleden over de altaren van de gilden gehangen en werden er geen missen opgedragen.

Weer anderen hangen de 'wol-verfhypothese' aan. Om wol blauw te verven, werd deze eerst in een gele kleurstof geweekt. Vervolgens ging de wol in een bad met (menselijke) urine om de verf kleurecht te maken. Zo hechtte de verfstof zich goed aan de wol, die daarna te drogen werd gehangen. Tijdens het drogen kwam de gele kleurstof in aanraking met zuurstof uit de lucht, waardoor de kleur veranderde in indigo, een blauwe kleur die niet meer uit de wol gewassen kon worden. De wol werd traditiegetrouw op zaterdag in de week gezet en op maandagochtend opgehangen om te drogen en blauw te worden. Op een blauwe maandag konden de wolververs dus niet werken.

Nog weer anderen zien in blauw een verwijzing naar dronkenschap. Wie in het weekend 'blauw' is, zal op maandag het liefst vrij nemen.

Op Duitstalige websites wordt erop gewezen dat gezellen en leerlingen tot in de negentiende eeuw op maandag de tijd kregen om hun eigen zaken te regelen, oorspronkelijk eerst in de vorm van een paar vrije uren na een feestdag, later ook hele dagen en ook na gewone zondagen. Wie weet zijn deze blauer Montag en een blauwe maandag verwant. De Duden verwijst bij blauer Montag echter naar het begin van de vastentijd; volgens liturgische voorschriften zou bij deze tijd de kleur blauw horen.

Sommige mensen zien een verband met het Engelse (once in a) blue moon, dat 'hoogst zelden' betekent. A blue moon is een aanduiding voor de dertiende vollemaan van het jaar of de tweede vollemaan in een kalendermaand.

Een enkeling ziet een verband met de uitbarsting van de vulkaan de Krakatau op maandag 27 augustus 1883. Als er veel stof rondzweeft (zoals na een vulkaanuitbarsting) lijkt de maan blauw.

https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/blauwe-maandag
Van blauw naar blue
In de Engelse taal staat de kleur blauw heel duidelijk voor droefheid en melancholie. Voornamelijk in de muziek wordt de kleur blauw uitgebuit om hartzeer uit te drukken, denk maar aan het ‘feeling blue without you’. Het blues genre heeft hier voornamelijk een handje van, en dat zal vast niet aan de naam liggen…

Het feit dat blauw geassocieerd wordt met droefheid komt doordat blauw vaak in verband gebracht wordt met regen en storm. In de Griekse mythologie zou Zeus het laten regenen als hij verdrietig was en een storm creëren als hij boos was. Daarnaast is er nog een theorie waarin wordt beweerd dat het “feeling blue” gerelateerd is aan een oud gebruik in de scheepvaart. Als een schip zijn kapitein onderweg was verloren tijdens slecht weer of als de man het leven niet meer zag zitten en zich vrijwillig aan de haaien overleverde, voer het schip met blauwe vlaggen terug maar de thuishaven.

http://www.wrmmagazine.nl/blauw-in-gezegden/
Laatst gewijzigd door taigitu op 19 jan 2016, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Babbelhoek Happy New Year 2016 Januari

Bericht door univers » 19 jan 2016, 09:46

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Babbelhoek Happy New Year 2016 Januari

Bericht door Tammy » 20 jan 2016, 03:47

Altijd leuk om de betekenissen te lezen van uitdrukkingen. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Babbelhoek Happy New Year 2016 Januari

Bericht door Tammy » 21 jan 2016, 05:24

:morgen:

Vandaag is het pizza dag op het werk. :mrgreen:
Ik heb beloofd verleden jaar zomer toen ik in dit team kwam om pizza te bestellen als ik ooit vast zou worden aangenomen in het team.
Vandaag is dus de dag. [joker]


Rond de middag ga ik een aantal pizza`s bestellen bij Domino`s en dan kunnen we smikkelen.
En nee, dat is niet de reden dat ik vast werd aangenomen hoor. :mrgreen:
Heb me gewoon te pletter gewerkt en dat gaan we vieren vandaag. :chicken:


Leuk dat de belofte ook echt gaat uitkomen.
Dat betekend dat ik mijn plekje heb gevonden op het werk. ;P!


Afbeelding

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Babbelhoek Happy New Year 2016 Januari

Bericht door Susan » 21 jan 2016, 09:02

Kijk, dát is prachtig om te lezen zo aan het begin van de dag Tammy! :grin:
Heel goed zeg dat het zo is gelopen voor jou, lekker genieten dan straks met
elkaar.

En dan ook nog echt een beetje winter... kan jouw dag niet meer stuk, toch?
Hier is wat sneeuw voor je....:mrgreen:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Re: Babbelhoek Happy New Year 2016 Januari

Bericht door FoX » 21 jan 2016, 22:34

Tammy schreef:Ik ben zo blij dat het goed gaat met je FoX. :grin: ;P!
En wat leuk dat je een eigen bedrijf hebt.
Wat voor bedrijf is het ?
En de vrouw van je dromen komt vanzelf. :wink:

En enig om je hier weer te zien.
Je bent al 10 jaar member hier en je Avatar Award bestaat ook nog, vind ik zo leuk. :mrgreen:

Take care FoX, de deur staat altijd open hier. :loveU:

En voor de mensen die het niet weten, FoX is ook Admin geweest hier heel vroeger.
En dat deed hij prima, de begin jaren van het forum waren dat. ;P!
Een organisatie die een belangrijk onderdeel voor kinderen en ouders regelt gedurende een schooldag in het basisonderwijs. Uit privacy overwegingen vertel ik niet meer :).
De vrouw van mijn dromen komt wel. Of niet. We zien wel. Ik geniet ook zo van het leven!

Ja, vind ik ook leuk. Klopt, 10 jaar! Ik zag inderdaad dat de AA nog bestaat. Leuk hoor!
Ik zal hier af en toe langskomen. Wat lezen, misschien posten of gewoon gezellig babbelen.

Groetjes!
Fox

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Babbelhoek Happy New Year 2016 Januari

Bericht door Tammy » 22 jan 2016, 04:24

Ja Susan ben erg blij met dit team. :grin:
De pizza`s waren heerlijk !
Ik ben geen gebaksmens, en ik ben een halve italiaan dus wij doen aan pizza`s haha ! :mrgreen:

Afbeelding

Wow wat een mooie clip heb je geplaatst, heb al een stukje gezien en wat is de muziek ook mooi ! ;P!
Dank je wel ga nu weer kijken geweldig. :loveU:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Babbelhoek Happy New Year 2016 Januari

Bericht door Tammy » 22 jan 2016, 04:29

Wat leuk FoX om te lezen dat alles ok is met je. :grin:
En ook mooi werk, ik snap het helemaal dat je niet alles vertelt over het bedrijf.
Niet alles op internet zetten, begrijp ik.

Ja de Avatar Award bestaat nog dankzij jou. :mrgreen:
Nogmaals enig om weer iets van je te horen. :grin:

See you later. :wink: :loveU:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Babbelhoek Happy New Year 2016 Januari

Bericht door Susan » 22 jan 2016, 11:57

Tammy schreef:Ja Susan ben erg blij met dit team. :grin:
De pizza`s waren heerlijk !
Ik ben geen gebaksmens, en ik ben een halve italiaan dus wij doen aan pizza`s haha ! :mrgreen:
;P!
Mag ik je de hand geven in deze, :grin:
ik houd ook niet zo van die kleffe zoete 'weke' gebakjes, maar wel bijv. van appeltaart, echte vlaai, apfelstrudel, ik heb ook menigmaal op iets hartigs getrakteerd als pizza
puntjes in plaats van gebak. Ook onze kinderen gaven we wel pizza mee om op school te trakteren als ze jarig waren. De toen nog kleine kinderen in de klas mochten kiezen uit drop, zoetigheid ed, (terwijl het 'in' was om ook op rauwkost als worteltjes, komkommer bijv te trakteren..) was niks voor veel kinderen, maar de leerkrachten kregen van ons pizza, we konden ze geen groter plezier doen!
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Babbelhoek Happy New Year 2016 Januari

Bericht door Gast1 » 22 jan 2016, 15:48

Susan schreef:
Zo, en die staat opgeslagen in mijn favorieten!
Dank Susan. ;P!

Gast1

Re: Babbelhoek Happy New Year 2016 Januari

Bericht door Gast1 » 22 jan 2016, 16:44

Ik luister er nu al een hele poos naar ... :grin: ................. ;P!

Werkt goed!

Gesloten