Discriminatie doorgeschoten?

Al het andere... waar we verder praten met een hapje en een drankje.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Discriminatie doorgeschoten?

Bericht door Vitharr » 24 nov 2018, 14:07

Ghello. Gisterochtend zag ik iets op tv wat me mezelf de topictitel deed afvragen. Ik heb de Nederlandse invulling van racisme en discriminatie nooit goed begrepen zoals ik al meerdere keren heb beschreven. Maar dat ging meestal over kleur. Nu kreeg ik het ineens heel duidelijk bij geslacht. Ik zal vertellen wat en waarom en ben vooral benieuwd naar jullie eigen visie er op.

Een vrouwelijke journaliste werd door een mannelijke collega aangesproken. Hij vertelde dat het hem een ongemakkelijk gevoel gaf dat zij 's nachts nog alleen zat te werken in een verlaten kantoorgebouw op een, naar zijn mening, ongure locatie. De vrouw vond dit een goed voorbeeld van discriminatie en ik zelf dus eigenlijk niet.

De vrouw snapte niet waarom de man dat gevoel niet had bij mannen omdat ze volgens haar gelijk waren. Net als de man is mijn gedachte dat verkrachters daar anders over denken. In Duitsland zie je om die reden speciale parkeerplaatsen voor vrouwen dicht bij uitgangen van parkeergarages of ingangen van wegrestaurants. Ik vind dat goed. Daarbij verbiedt de man haar niets maar deelt enkel zijn zorgen die gebaseerd zijn op aantoonbare feiten. Ik zie niet in hoe ik hier discriminatie van moet maken?

Wie o wie kan hier helderheid verschaffen?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Discriminatie doorgeschoten?

Bericht door Kristof Piessens » 24 nov 2018, 14:32

allereerst dit;

https://nl.wikipedia.org/wiki/Discriminatie

Het is een situatieverhaal, en geen voorbeeld blijkens discriminatie, hangt denk ik wel af van hoe je in die perceptie van de man diens verhaal de zaak kijkt, de manier waarop mannen en vrouwen iets weten verandert niets aan de keuze om wat later te werken desondanks de (potentieel) onveilige buurt/omgeving, de man heeft enkel willen aankaarten dat een vrouw eigenlijk thuis diende te zijn en daar eventueel verder te werken, maar als de vrouw niet anders kan heeft ze geen andere keuze die risico te nemen ook al weet ze dat zij werkt in een omgeving/buurt dat door de man als onveilig/gevaarlijk beschouwd wordt.


Maar eigenlijk is dat geen discriminatie want de werkgever heeft haar de vrijheid gegeven om zelf haar uren te bepalen, de man kan niet weten dat zij die keuze heeft moeten maken om haar werk op kantoor af te werken/maken, geen bewuste uitlokking naar potentieel gevaarlijke individuen (mannen)...waarom zou dit dan discriminatie zijn ?
Laatst gewijzigd door Kristof Piessens op 24 nov 2018, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80383
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Discriminatie doorgeschoten?

Bericht door Tammy » 24 nov 2018, 14:47

De vrouw snapte niet waarom de man dat gevoel niet had bij mannen omdat ze volgens haar gelijk waren.
En hier gaat de vrouw al de fout in om zo te denken.
Want mannen en vrouwen zijn niet gelijk.
Tegenwoordig is de norm of trend dat alle mensen gelijk zijn.
Maar mensen zijn niet gelijk.
We zijn maar in 1 ding gelijk en dat is dat we tot het menselijke ras behoren.
Daarin zijn we allemaal gelijk maar meer ook niet.
'
Verkrachters zijn meestal mannen, het aandeel van vrouwen die verkrachten is zeer gering.
Deze vrouw werkt laat in haar eentje in een niet zo’n frisse buurt.
De kans dat zij slachtoffer word van verkrachting of moord is vele malen groter dan dat er een man alleen daar werkt.

Mannen en vrouwen zijn niet gelijk.
Qua fysiek niet en ook qua kracht niet , uitzonderingen daar gelaten.
De boodschap van deze man aan de vrouw heeft totaal niks met discriminatie te maken.
Zij vind het dus wel , misschien eens raadzaam voor deze vrouw om nog eens heel goed te kijken wat discriminatie echt is.

Veel vrouwen van tegenwoordig willen op hetzelfde pad staan als de mannen.
Alles om maar gelijk te zijn aan de man.
Schijnbaar is dat heel belangrijk.
Maar er zijn verschillen en dat geld ook voor de mannen naar vrouwen toe.

Mannen en vrouwen zijn niet gelijk, ieder is een individu.
En elk individu is anders met mooie en slechte kanten.
Maar samen behoren we tot 1 ras, het menselijke ras.

Deze man heeft zich niet schuldig gemaakt aan discriminatie, hij is een gentleman in mijn ogen .
En ja die benaming bestaat in mijn wereld.
Heerlijk een man die een vrouw attendeert op eventueel gevaar, als ik die vrouw was had ik het ontzettend gewaardeerd.
En nee dat maakt mij geen teer poppetje.
Ik ben allesbehalve dan dat , ben zeer zelfstandige meid en toen ik werd geboren was een man net zoveel waard als ik.

Dus Vitharr no discrimination hoor. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Discriminatie doorgeschoten?

Bericht door gusteman » 24 nov 2018, 15:17

Vitharr schreef:
24 nov 2018, 14:07
Een vrouwelijke journaliste werd door een mannelijke collega aangesproken. Hij vertelde dat het hem een ongemakkelijk gevoel gaf dat zij 's nachts nog alleen zat te werken in een verlaten kantoorgebouw op een, naar zijn mening, ongure locatie. De vrouw vond dit een goed voorbeeld van discriminatie en ik zelf dus eigenlijk niet.
Vitharr schreef:
24 nov 2018, 14:07
Wie o wie kan hier helderheid verschaffen?
De onduidelijkheid hier is mijns inziens het gevolg van interpretatie: de bezorgdheid die door de man werd geuit is gebaseerd op empathie daar waar de vrouw in haar herkenning van discriminatie zuiver rationeel beoordeelt en vertrekt vanuit het gelijkheidsbeginsel.

Dat gelijkheidsbeginsel zal trouwens altijd een bron van controverse zijn indien het wordt toegepast zonder voorafgaandelijke onderlinge afspraken over het toepassingsgebied.

Heeft dit enige helderheid verschaft?

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Discriminatie doorgeschoten?

Bericht door taigitu » 24 nov 2018, 15:35

Mannen en vrouwen zijn niet gelijk.
Mannen zijn mannen met de hen toebedeelde mogelijkheden door de natuur.
En vrouwen weer met de hen toebedeelde mogelijkheden door de natuur.
De discriminatie tussen beiden krijgt pas een invulling wanneer men een man
of een vrouw niet dezelfde vrijheden of mogelijkheden in het leven geeft
of toestaat omdat omdat ze man of vrouw zijn.

Dat een man een vrouw aanspreekt om zich bewust te laten zijn dat
haar omgeving niet de veiligste is, in de situatie van haar aanwezigheid
's avonds op het werk, is te prijzen. Zelf zou ik zoiets waarderen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80383
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Discriminatie doorgeschoten?

Bericht door Tammy » 24 nov 2018, 16:11

Bravo Taigitu. [clap] :post:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Discriminatie doorgeschoten?

Bericht door Fenna » 24 nov 2018, 16:21

:post: Taigitu.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Discriminatie doorgeschoten?

Bericht door Kristof Piessens » 24 nov 2018, 16:37

taigitu schreef:
24 nov 2018, 15:35
Mannen en vrouwen zijn niet gelijk.
Mannen zijn mannen met de hen toebedeelde mogelijkheden door de natuur.
En vrouwen weer met de hen toebedeelde mogelijkheden door de natuur.
De discriminatie tussen beiden krijgt pas een invulling wanneer men een man
of een vrouw niet dezelfde vrijheden of mogelijkheden in het leven geeft
of toestaat omdat omdat ze man of vrouw zijn.

Dat een man een vrouw aanspreekt om zich bewust te laten zijn dat
haar omgeving niet de veiligste is, in de situatie van haar aanwezigheid
's avonds op het werk, is te prijzen. Zelf zou ik zoiets waarderen.
De eerste zin klopt als het gaat om de uiterlijke verschijning, maar in beginsel vanaf de geboorte (meisjes en jongens) is iedereen gelijk wat betreft potentiele talenten die je in de toekomst tot ontplooiing brengt, vanaf het moment dat we die talenten ten volle benutten als volwassene zijn man en vrouw niet meer gelijk.

Discriminatie handelt over minderheden die niet grootschalig overheersend werkt...bedoel hiermee noch mannen als vrouwen zijn minderheden als individuen maar in termen van de wet is discriminatie op basis van kleur/afkomst/godsdienst/religie, geaardheid enzovoorts de bedoelde minderheden.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Discriminatie doorgeschoten?

Bericht door Vitharr » 24 nov 2018, 17:18

Ik heb de definitie er maar eens bijgesleept. Vooral Wikipedia werkt verhelderend:
Discriminatie betekent letterlijk "het maken van onderscheid". De huidige betekenis van het woord discriminatie is in maatschappelijk en juridisch opzicht gaan afwijken van de oorspronkelijke, letterlijke betekenis; in die context wordt onder discriminatie verstaan: "het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen of groepen". Bij de vraag of het maken van onderscheid tussen mensen discriminatoir is, is het van belang om na te gaan of gelijke gevallen ook gelijk behandeld worden.
Strikt letterlijk genomen wordt er gediscrimineerd dus maar niet in maatschappelijk of juridisch opzicht. Dat vind ik interessant.

Ik kan niet anders dan concluderen dat die vrouw er een probleem van maakt dat ze als vrouw gezien wordt. Ik denk dat discriminatie in letterlijke zin geen probleem is als er geen waardeoordeel bij betrokken is. In dit voorbeeld zou het grijzer worden als de man zich alleen zorgen maakte bij mooie vrouwen. Juridisch is dat geen probleem maar ik kan me maatschappijen voorstellen waar dat wel als een probleem gezien zou worden. Ik denk dat de wereld er wel beter uit zou zien zonder waardeoordelen. Maar ik voorzie ook een hoop problemen.

Maar de les lijkt te zijn dat zolang er mensen zijn die zich gediscrimineerd voelen discriminatie voor hen een probleem zal blijven terwijl anderen leven in een wereld waar discriminatie tot het verleden behoort. Weer perceptie dus.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Discriminatie doorgeschoten?

Bericht door Susan » 25 nov 2018, 10:22

In dit gegeven zie ik beslist geen discriminatie, die man uitte alleen zijn, in mijn
ogen, terechte bezorgdheid.
Die vrouw weet blijkbaar niet wat discriminatie precies betekent, en misschien
denkt ze 'ik kan mijzelf wel redden en wil niet het 'zwakke vrouwtje' zijn...?

Mannen en vrouwen zijn niet gelijk, ook fysiologisch zit er al veel verschil in.
Ze zijn wél gelijkwaardig aan elkaar en dienen ook zo behandeld te worden...waar
helaas in veel landen/culturen nogal wat aan mankeerd en vrouwen niet dezelfde
rechten hebben als mannen, zelfs als minderwaardige schepsels worden behandeld die
naar de mannen moeten luisteren...
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Discriminatie doorgeschoten?

Bericht door Fenna » 25 nov 2018, 10:35

:post:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80383
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Discriminatie doorgeschoten?

Bericht door Tammy » 25 nov 2018, 11:04

Susan :post:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie