Wat mij persoonlijk meer boeit is de vraag waarmee 4l13N het OT afsluit:
4l13N schreef: ↑04 mei 2019, 18:16
Deze topic is naar aanleiding van iemand (ik zal geen naam noemen) die meent dat Ninefornews.nl gevaarlijk is vanwege clickbaits.
Vinden jullie site 's als Niburu en Ninefornews gevaarlijk?
Hier wordt vooral de nadruk gelegd op clickbaits en de vraag is nu: schuilt het gevaar in de clickbaits zèlf of in het gevolg van die clickbaits, namelijk dat de lezer wordt naar een website geleid waar zij/hij wordt overspoeld met desinformatie.
Want, laten we wel wezen, publiciteit bestaat voor 99% uit desinformatie ... als wat in publiciteit door bedrijven wordt beweerd over hun producten echt de waarheid zou zijn, dan bevonden wij ons in een aards paradijs.
Is die opgeklopte reclame dan zo gevaarlijk?
Uit steekproeven blijkt dat dit inderdaad kan aanleiding geven tot onverantwoord gedrag: je hebt bijvoorbeeld mensen die zich via overeenkomsten engageren tot een koop op afbetaling waarna uiteindelijk blijkt dat zij die financiële last niet kunnen dragen. Telkens weer komt dan aan het licht dat zij zich hebben laten meeslepen door voorspiegelingen in publicitaire campagnes.
Of wat te denken van slogans als "
Merk vernietigt 99% van de bacterieën" ... er staat niets bij vermeld over waar of hoe dit gebeurt, er wordt enkel op gewezen dat je leven er geweldig zal op vooruit gaan wanneer 99% van de bacterieën om zeep worden geholpen. Vreemd hoor als je weet dat het menselijke lichaam voor zowat 25% (één vierde!) bestaat uit bacterieën. Als je die 'vernietigt' heb je dus zelfmoord gepleegd.
Dit soort 'aanzetjes' brengt mij er dan weer toe om zo ver mogelijk weg te blijven van zo'n product.
Zijn clickbaits dan inderdaad gevaarlijk?
Naar mijn ervaring wel, ja.
En ze worden nog gevaarlijker wanneer ze de lezer leiden naar websites waar de meest oneigenlijke onzin wordt verspreid, zolang het maar in een laagje van sensatie verpakt zit.
Op Niburu zag ik eens een artikel over het uitsterven van bijen door het sproeien met insecticiden: in de rand naast het artikel een joekel van een publiciteit voor een chemiereus die onder anderen pesticiden op de markt brengt.
Dat heet: van twee walletjes eten en roept vragen op over de betrouwbaarheid van de aangeboden informatie.
Is dat dan gevaarlijk? Ja, dat is het, want mensen met een minder scherp bevattingsvermogen laten zich al snel om de tuin leiden en dat kan gevaar opleveren.
Kijk maar eens hoe politieke partijen er keer op keer in slagen om miljoenen mensen voor te spiegelen hoe hard zij wel hun best doen voor de burger ... dan besef je wel hoe gevaarlijk clickbaits kunnen zijn.