Wie adviseert mij in deze morele kwestie?

Al het andere... waar we verder praten met een hapje en een drankje.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Wie adviseert mij in deze morele kwestie?

Bericht door Vitharr » 08 jan 2020, 14:41

Ik heb een compromis gesloten met de Protestantse kerk in mijn gemeente. Wij hebben een zeer betrokken kerkgemeente die, in mijn ogen, buitengewoon veel goeds doet zonder mensen 'lastig te vallen' met hun overtuiging. Uit waardering daarvoor sponsor ik hun activiteiten. Ze weten dat ik geen Christen ben en je mij ook niet in de kerk zult vinden.

Vandaag ontving ik een brief die mij inwendig een conflict oplevert. In 2020 heeft de kerk een begrotingstekort van enkele duizenden euro's. In de brief staan wat zaken waar ik kritisch op ben. Het begrotingstekort wordt volgens de kerk veroorzaakt doordat met name actieve kerkgangers niet bijdragen. Daarom kreeg iedereen, inclusief ik, het verzoek om gepast bij te gaan dragen. Dat betrek ik dan niet op mezelf want een heiden die de kerk sponsort is meer dan gepast.

Maar dan lees ik dit:
Onze grootste kostenpost zijn de pastoraatskosten. Dit zijn de uitgaven die gedaan moeten worden wegens traktement van onze predikanten.
En inderdaad, op de jaarstaat valt dit direct op. Er komt 150.000 binnen, en er gaat 100.000 uit aan de genoemde kostenpost. Nu zit ik ineens met mijn filosofie in de knoei. In mijn optiek betreft het hier een nutteloze managementlaag die onnodig veel geld opslokt. Dit gaat ten koste van de activiteiten die ik steun. Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen. Mijn bijdrage verhogen voelt even slecht als het niet verhogen, of zelfs stoppen van mijn bijdrage omdat ik de indruk hebt dat mijn geld gebruikt wordt voor iets waar ik niet achter sta en hetgeen ik wel achter sta het moet doen met wat overblijft. In mijn optiek moet de managementlaag van de kerk het maar doen met wat er over blijft.

Any thoughts?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Wie adviseert mij in deze morele kwestie?

Bericht door Tardis » 08 jan 2020, 14:51

Het eerste wat er in me opkomt is om je dilemma kenbaar te maken aan de kerkelijke gemeente die je steunt. Vooral ook omdat je geen lid bent van de kerk, maar donateur om de goede aspecten van de kerk financieel te ondersteunen. Zet je gedachten op papier en stuur die naar het juiste aanspreekpunt. Daar volgt mogelijk een gesprek uit en de kans is groot dat je na een goed gesprek een weloverwogen beslissing kunt nemen.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wie adviseert mij in deze morele kwestie?

Bericht door Tammy » 08 jan 2020, 16:05

Onze grootste kostenpost zijn de pastoraatskosten. Dit zijn de uitgaven die gedaan moeten worden wegens traktement van onze predikanten.
Mag ik vragen waar dat traktement uit bestaat ?
Ik ben niet bekend met kerkelijke zaken zoals de kosten daarvan enz.
Daarnaast ga ik mee in het advies wat Tardis al gaf.
En een persoonlijk gesprek zou ook heel verhelderend kunnen zijn waarna je dan inderdaad de juiste beslissing kan nemen.
Daarnaast wil ik even zeggen dat ik het bijzonder mooi van je vind dat je ze helpt met doneren ook al ben je geen kerkganger.
Dat zie je denk ik niet vaak.
Je bent een mooi mens Vitharr maar dat wist ik al voor deze topic.
Ciao. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wie adviseert mij in deze morele kwestie?

Bericht door univers » 08 jan 2020, 16:39

Ben het met Tardis eens.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wie adviseert mij in deze morele kwestie?

Bericht door Vitharr » 08 jan 2020, 16:55

Bedankt voor de eensgezinde adviezen. Ik ga de dialoog aan. ;P!
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wie adviseert mij in deze morele kwestie?

Bericht door Vitharr » 08 jan 2020, 17:21

Tammy schreef:
08 jan 2020, 16:05
Onze grootste kostenpost zijn de pastoraatskosten. Dit zijn de uitgaven die gedaan moeten worden wegens traktement van onze predikanten.
Mag ik vragen waar dat traktement uit bestaat ?
Ik ben niet bekend met kerkelijke zaken zoals de kosten daarvan enz.
Daarnaast ga ik mee in het advies wat Tardis al gaf.
En een persoonlijk gesprek zou ook heel verhelderend kunnen zijn waarna je dan inderdaad de juiste beslissing kan nemen.
Daarnaast wil ik even zeggen dat ik het bijzonder mooi van je vind dat je ze helpt met doneren ook al ben je geen kerkganger.
Dat zie je denk ik niet vaak.
Je bent een mooi mens Vitharr maar dat wist ik al voor deze topic.
Ciao. :wink:
Dank je wel Tam. Je weet dat het wederzijds is he? (Oeps, laat mijn vriendin dit maar niet lezen! :mrgreen: )

Het traktaat is vergelijkbaar met personeelskosten. Het was voor mij ook nieuw. Wat mij verbaast is dat als ik dit vergelijk met het salaris van mijn vriendin ze hier 5 predikanten een minimumsalaris van kunnen betalen. Toen ik naar het jaarverslag keek dacht ik direct bedrijfstechnisch en ik vind 5 managers (herders) in een bedrijf met een jaaromzet van 150.000 euro nogal fors. Vandaar mijn tirade over de managementlaag. :mrgreen:

Maar misschien is mijn vergelijk niet eerlijk hoor. Ik ken geen predikanten, wel Christenen die vrijwillig actief zijn. Ik vroeg me af wat ze doen voor dat geld aangezien ik weet wat die vrijwilligers er mee zouden kunnen. Misschien doen die predikanten er wel hele nuttige dingen voor hoor. Ik geloof niet dat er hier veel geld over de balk gesmeten wordt wat dat betreft. Maar van de predikanten eisen dat ze hun inkomen rechtvaardigen alvorens ik een donatie doe gaat wel ver voor een buitenstaander. :mrgreen:

En wat mijn sympathie betreft; dat is heel dubbel denk ik. Het nadeel van ouderwetse dorpse omgevingen is dat iedereen alles van elkaar weet. De protestantse gemeente hier is daar het laatste overblijfsel van en doet daar iets nuttigs mee. Toen ik mijn infarcten kreeg hadden ze me ook zo gevonden om hulp aan te bieden. Dat kan ik prima waarderen. God is 1 keer ter sprake gekomen. Ik vertelde dat op het moment dat ik besefte dat ik misschien de morgen niet zou halen ik volkomen tevreden was met mijn eigen overtuiging en de reactie daarop was; 'dan moet je die vooral vasthouden'. Niks mis mee.

Nog een mooi voorbeeld trouwens. De plaatselijke supermarkt is oud-gereformeerd (zwarte kousen). Zij doneren voedselpaketten aan de protestantse kerk die zij weer verspreiden onder degenen die het echt slecht hebben. Het kan wel hoor.

En dan komt er nog bij dat protestanten rebellerende Christenen zijn. Dat mag ik wel. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wie adviseert mij in deze morele kwestie?

Bericht door taigitu » 08 jan 2020, 17:29

Vitharr schreef:
08 jan 2020, 14:41


En inderdaad, op de jaarstaat valt dit direct op. Er komt 150.000 binnen, en er gaat 100.000 uit aan de genoemde kostenpost. Nu zit ik ineens met mijn filosofie in de knoei. In mijn optiek betreft het hier een nutteloze managementlaag die onnodig veel geld opslokt. Dit gaat ten koste van de activiteiten die ik steun. Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen. Mijn bijdrage verhogen voelt even slecht als het niet verhogen, of zelfs stoppen van mijn bijdrage omdat ik de indruk hebt dat mijn geld gebruikt wordt voor iets waar ik niet achter sta en hetgeen ik wel achter sta het moet doen met wat overblijft. In mijn optiek moet de managementlaag van de kerk het maar doen met wat er over blijft.

Any thoughts?
Heb je ooit het idee gehad dat specifiek jouw bijdrage op de plekken terecht kwam waar je achter staat?
Want je schrijft dat het een zeer betrokken gemeente is die veel goed doet en in wezen tegemoet komt
aan jouw levenswijsheid door het geloof niet opdringerig uit te dragen. Anders zou je geen sponsor zijn.
Dus voorheen heeft de manier waarop het geld werd besteed je niet gestoord. Je hebt er nooit over nagedacht
anders zou je je misschien hier in hebben verdiept? Dus wat of wie is er nu precies veranderd. Niet de bedrijfsvoering...
Je zal met jezelf in conclaaf moeten en duidelijk krijgen wat het belangrijkste is en waar jij vrede mee kan hebben.
Hoe kan je met even veel plezier weer een bijdrage leveren bij de kerkse activiteiten.
Maar dat zijn zo mijn gedachten.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wie adviseert mij in deze morele kwestie?

Bericht door Vitharr » 08 jan 2020, 17:54

taigitu schreef:
08 jan 2020, 17:29
Heb je ooit het idee gehad dat specifiek jouw bijdrage op de plekken terecht kwam waar je achter staat?
Want je schrijft dat het een zeer betrokken gemeente is die veel goed doet en in wezen tegemoet komt
aan jouw levenswijsheid door het geloof niet opdringerig uit te dragen. Anders zou je geen sponsor zijn.
Dus voorheen heeft de manier waarop het geld werd besteed je niet gestoord. Je hebt er nooit over nagedacht
anders zou je je misschien hier in hebben verdiept? Dus wat of wie is er nu precies veranderd. Niet de bedrijfsvoering...
Je zal met jezelf in conclaaf moeten en duidelijk krijgen wat het belangrijkste is en waar jij vrede mee kan hebben.
Hoe kan je met even veel plezier weer een bijdrage leveren bij de kerkse activiteiten.
Maar dat zijn zo mijn gedachten.
He bah, wat heb je me weer goed door. :mrgreen:

Wat er is veranderd is de opgedane kennis over, naar mijn mening, onevenredige kosten. Het is een heel helder jaarverslag. 3 jaar op 1 A4-tje. Ik zag daardoor direct dat van iedere 50 euro er maar 1 in de buurt komt van het deel wat mij echt interesseert. En nu is het totale tekort voor 2020 groter dan het totale budget voor de voor mij interessante activiteiten. Ik vrees daardoor niet alleen dat mijn geld grotendeels 'de verkeerde kant' op gaat, maar dat er mogelijk niets overblijft voor de gewenste doelen.

Maar dat is heel klinisch gedacht. Jij en ik hebben geen kerk nodig, deze mensen misschien wel. Misschien halen ze hun motivatie uit de activiteiten van de predikant. Is het immers niet zo dat liefde geen geld kost? Dan maakt het ook niet uit dat mijn geld niet bij hen terecht komt. Maar ik weet het gewoonweg niet. Ik zit echt in dubio en zoek naar doorslaggevende argumentatie. En daarbij vind ik het belangrijk. (maar ook weer niet zo dat ik het hele wel en wee van een kerkgemeenschap hoef te kennen)

Als de predikanten te duur zijn wil ik best gratis op zondagmorgen zelf een paar hoofdstukken uit dat boek voorlezen hoor... :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wie adviseert mij in deze morele kwestie?

Bericht door univers » 08 jan 2020, 18:26

Als de predikanten te duur zijn wil ik best gratis op zondagmorgen zelf een paar hoofdstukken uit dat boek voorlezen hoor.
Ik heb nog een hele serie " Het Heelal " :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wie adviseert mij in deze morele kwestie?

Bericht door Vitharr » 08 jan 2020, 18:40

Doe nou eens serieus man! :mrgreen:

Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wie adviseert mij in deze morele kwestie?

Bericht door univers » 08 jan 2020, 19:10

Doe nou eens serieus man! :mrgreen:
Kan ik niet, anders nemen ze me serieus :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Wie adviseert mij in deze morele kwestie?

Bericht door Gast1 » 08 jan 2020, 19:33

taigitu schreef:
08 jan 2020, 17:29
Je zal met jezelf in conclaaf moeten en duidelijk krijgen wat het belangrijkste is en waar jij vrede mee kan hebben.
Hoe kan je met even veel plezier weer een bijdrage leveren bij de kerkse activiteiten.
Maar dat zijn zo mijn gedachten.
En met die gedachten kan ik het geheel eens zijn.
Geloof het of niet Vitharr, in de kerk vind ik een bepaalde rust -weer nét iets anders dan in de Natuur-.
Ik 'voel' bepaalde energieën waar ik kracht in bespeur, maar ik zal er geen cent aan uitgeven.

Iets of iemand die buitengewoon veel goeds doet valt mensen ook niet lastig om gepast bij te gaan dragen.
Bij mij voelt dat dan alsof ik iets koop en de glans verdwijnt dan als sneeuw in de zon.
Het maakt me zelfs verdrietig en ik weet best, dat het moeilijk is om iets te doen zonder geld te hebben.

De meeste -buitengewoon veel- goede dingen gebeuren echter zónder dat er geld mee gemoeid is.
Dus help ik op mijn manier, in natura.
En ik wil er vooral niets voor terughebben, -geen reciprociteit- dan voelt het bij mij alsof het 'afgekocht' wordt.
Dat heb ik onze Pastoor zelfs een keer gezegd:

"Mijnheer Pastoor, als u nog één keer zegt voor mijn diensten een wederdienst te willen doen, dan help ik niet meer."

En zo heb ik dat lang geleden ook verteld aan onze kinderen:

"Alles wat wij doen, doen we uit liefde voor jullie ... ik wil er nooit iets voor terughebben.
Sterker nog, als wij later oud zijn en wij vragen jullie iets waarbij jullie geen zin hebben om ons te helpen, dan zal ik jullie dat nooit kwalijk nemen.
Jullie zijn geheel tot helemaal niets verplicht."


Vaak wordt liefde niet begrepen.
Ik geef dus geen geld aan de kerk en doe in deze niet mee aan de plutocratie.

Een van de écht weinigen onder het 'personeel van god' die dat begreep, was Franciscus van Assisi ...

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wie adviseert mij in deze morele kwestie?

Bericht door Tammy » 08 jan 2020, 19:54

Je vriendin heeft mij net gebeld Vitharr om te kijken wie ik ben maar alles ok.
Je kan gewoon thuis komen en aanschuiven aan tafel. :mrgreen:

Ik vind het leuk hoe jij de wat jij noemt ouderwetse dorpse omgevingen beschrijft.
Het heeft zijn charmes maar vooral de betrokkenheid naar elkaar toe.
En ook mooi om te lezen dat ze jouw kijk op geloofszaken en het leven ook respecteren ook al denken zij anders.
Fijn dat het nog bestaat in deze harde wereld.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wie adviseert mij in deze morele kwestie?

Bericht door univers » 08 jan 2020, 21:46

Het belangrijkste is, luister naar je gevoelens, overweeg alles.
Je moet het tenslotte zelf oplossen. :hands:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wie adviseert mij in deze morele kwestie?

Bericht door taigitu » 08 jan 2020, 22:38

Gast1 schreef:
08 jan 2020, 19:33
taigitu schreef:
08 jan 2020, 17:29
Je zal met jezelf in conclaaf moeten en duidelijk krijgen wat het belangrijkste is en waar jij vrede mee kan hebben.
Hoe kan je met even veel plezier weer een bijdrage leveren bij de kerkse activiteiten.
Maar dat zijn zo mijn gedachten.
En met die gedachten kan ik het geheel eens zijn.
Geloof het of niet Vitharr, in de kerk vind ik een bepaalde rust -weer nét iets anders dan in de Natuur-.
Ik 'voel' bepaalde energieën waar ik kracht in bespeur, maar ik zal er geen cent aan uitgeven.
Zoals jij het hier beschrijft Gast1 ben ik het helemaal oneens.
Je bezoekt een kerk en ervaart er rust, voelt bepaalde energieën in een instituut dat geld kost.
Maar je zal er geen cent aan uit geven..... Dat zie ik meer als profiteren van iets waar je medemens voor betaald.
En die medemens doet dat waarschijnlijk graag omdat die ook zijn heil en zegen ervaart in of via die kerk.
Misschien zit die wel naast je op de kerkbank en heb je zelfs een spiritueel gesprek over je ervaring daar.
Zou je zelfs niet wat kleingeld in de collectebus doen?
Gast1 schreef:
08 jan 2020, 19:33
Iets of iemand die buitengewoon veel goeds doet valt mensen ook niet lastig om gepast bij te gaan dragen.
Bij mij voelt dat dan alsof ik iets koop en de glans verdwijnt dan als sneeuw in de zon.
Het maakt me zelfs verdrietig en ik weet best, dat het moeilijk is om iets te doen zonder geld te hebben.

De meeste -buitengewoon veel- goede dingen gebeuren echter zónder dat er geld mee gemoeid is.
Dus help ik op mijn manier, in natura.
En ik wil er vooral niets voor terughebben, -geen reciprociteit- dan voelt het bij mij alsof het 'afgekocht' wordt.
Dat heb ik onze Pastoor zelfs een keer gezegd:

"Mijnheer Pastoor, als u nog één keer zegt voor mijn diensten een wederdienst te willen doen, dan help ik niet meer."
Ook hier krijg ik een onprettig gevoel van. Als ik iemand help met iets dan zit mijn beloning al in de wetenschap dat
ik 'iets geef' aan de ander. Dat kan zijn wat hulp met oversteken of wat voor iets ook. Ik heb net een nieuwe buurman
en daar pakte ik laatst een pakketje aan, niet wetende of hij dat zou waarderen of niet. Hij waardeerde het gelukkig
en beloofde mij dat hij hetzelfde voor mij doet, indien nodig. Zo 'geven' wij elkaar iets wat onbetaalbaar is.
Stel dat ik nu zeg "Buurman, als u nog één keer zegt.....enz." Als iemand dit meerdere keren tegen mij zou zeggen,
zou mij daar niet prettig bij voelen en geen hulp meer van jou willen. Ik zou het kunnen opvatten dat 'wat ik te bieden
heb niet van waarde voor jou zou kunnen zijn', of zo iets dergelijks. Liefdevol zijn naar de ander is een energie die
beide kanten op moet kunnen vloeien.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Wie adviseert mij in deze morele kwestie?

Bericht door Mypos » 08 jan 2020, 23:19

Vitharr schreef:
08 jan 2020, 14:41
Ik heb een compromis gesloten met de Protestantse kerk in mijn gemeente. Wij hebben een zeer betrokken kerkgemeente die, in mijn ogen, buitengewoon veel goeds doet zonder mensen 'lastig te vallen' met hun overtuiging. Uit waardering daarvoor sponsor ik hun activiteiten. Ze weten dat ik geen Christen ben en je mij ook niet in de kerk zult vinden.

Vandaag ontving ik een brief die mij inwendig een conflict oplevert. In 2020 heeft de kerk een begrotingstekort van enkele duizenden euro's. In de brief staan wat zaken waar ik kritisch op ben. Het begrotingstekort wordt volgens de kerk veroorzaakt doordat met name actieve kerkgangers niet bijdragen. Daarom kreeg iedereen, inclusief ik, het verzoek om gepast bij te gaan dragen. Dat betrek ik dan niet op mezelf want een heiden die de kerk sponsort is meer dan gepast.

Maar dan lees ik dit:
Onze grootste kostenpost zijn de pastoraatskosten. Dit zijn de uitgaven die gedaan moeten worden wegens traktement van onze predikanten.
En inderdaad, op de jaarstaat valt dit direct op. Er komt 150.000 binnen, en er gaat 100.000 uit aan de genoemde kostenpost. Nu zit ik ineens met mijn filosofie in de knoei. In mijn optiek betreft het hier een nutteloze managementlaag die onnodig veel geld opslokt. Dit gaat ten koste van de activiteiten die ik steun. Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen. Mijn bijdrage verhogen voelt even slecht als het niet verhogen, of zelfs stoppen van mijn bijdrage omdat ik de indruk hebt dat mijn geld gebruikt wordt voor iets waar ik niet achter sta en hetgeen ik wel achter sta het moet doen met wat overblijft. In mijn optiek moet de managementlaag van de kerk het maar doen met wat er over blijft.

Any thoughts?
Die nutteloze management laag zit overal in de maatschappij. Bullshit jobs noemen ze dat. Dus als je dat hier als argument neemt zou je het in andere gevallen ook moeten doen. Kijk bv naar de overheid, wat daar allemaal voor nutteloze functies te vinden zijn. Dus ook stoppen met belasting betalen dan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wie adviseert mij in deze morele kwestie?

Bericht door Vitharr » 08 jan 2020, 23:35

Ik heb een sterk antwoord ontvangen van de overkoepelende organisatie. Dankzij dit en jullie reacties ben ik er uit. Ik zal dit instituut voorlopig steunen omdat het zo belangrijk is voor die mensen. Ik geloof dat het uitsterft en bewaar de discussie wel voor de volgende generatie. Wat de huidige presteert oogt niets dan mijn respect ook al vind ik de hele basis persoonlijk poppenkast. Mocht iemand dat hypocriet vinden gezien mijn persoonlijke overtuigingen dan snapt die ziel iets niet.

Iedereen bedankt voor zijn bijdrage aan het oplossen van het dilemma. :loveU:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wie adviseert mij in deze morele kwestie?

Bericht door Vitharr » 08 jan 2020, 23:39

taigitu schreef:
08 jan 2020, 22:38
Gast1 schreef:
08 jan 2020, 19:33
taigitu schreef:
08 jan 2020, 17:29
Je zal met jezelf in conclaaf moeten en duidelijk krijgen wat het belangrijkste is en waar jij vrede mee kan hebben.
Hoe kan je met even veel plezier weer een bijdrage leveren bij de kerkse activiteiten.
Maar dat zijn zo mijn gedachten.
En met die gedachten kan ik het geheel eens zijn.
Geloof het of niet Vitharr, in de kerk vind ik een bepaalde rust -weer nét iets anders dan in de Natuur-.
Ik 'voel' bepaalde energieën waar ik kracht in bespeur, maar ik zal er geen cent aan uitgeven.
Zoals jij het hier beschrijft Gast1 ben ik het helemaal oneens.
Je bezoekt een kerk en ervaart er rust, voelt bepaalde energieën in een instituut dat geld kost.
Maar je zal er geen cent aan uit geven..... Dat zie ik meer als profiteren van iets waar je medemens voor betaald.
En die medemens doet dat waarschijnlijk graag omdat die ook zijn heil en zegen ervaart in of via die kerk.
Misschien zit die wel naast je op de kerkbank en heb je zelfs een spiritueel gesprek over je ervaring daar.
Zou je zelfs niet wat kleingeld in de collectebus doen?
Gast1 schreef:
08 jan 2020, 19:33
Iets of iemand die buitengewoon veel goeds doet valt mensen ook niet lastig om gepast bij te gaan dragen.
Bij mij voelt dat dan alsof ik iets koop en de glans verdwijnt dan als sneeuw in de zon.
Het maakt me zelfs verdrietig en ik weet best, dat het moeilijk is om iets te doen zonder geld te hebben.

De meeste -buitengewoon veel- goede dingen gebeuren echter zónder dat er geld mee gemoeid is.
Dus help ik op mijn manier, in natura.
En ik wil er vooral niets voor terughebben, -geen reciprociteit- dan voelt het bij mij alsof het 'afgekocht' wordt.
Dat heb ik onze Pastoor zelfs een keer gezegd:

"Mijnheer Pastoor, als u nog één keer zegt voor mijn diensten een wederdienst te willen doen, dan help ik niet meer."
Ook hier krijg ik een onprettig gevoel van. Als ik iemand help met iets dan zit mijn beloning al in de wetenschap dat
ik 'iets geef' aan de ander. Dat kan zijn wat hulp met oversteken of wat voor iets ook. Ik heb net een nieuwe buurman
en daar pakte ik laatst een pakketje aan, niet wetende of hij dat zou waarderen of niet. Hij waardeerde het gelukkig
en beloofde mij dat hij hetzelfde voor mij doet, indien nodig. Zo 'geven' wij elkaar iets wat onbetaalbaar is.
Stel dat ik nu zeg "Buurman, als u nog één keer zegt.....enz." Als iemand dit meerdere keren tegen mij zou zeggen,
zou mij daar niet prettig bij voelen en geen hulp meer van jou willen. Ik zou het kunnen opvatten dat 'wat ik te bieden
heb niet van waarde voor jou zou kunnen zijn', of zo iets dergelijks. Liefdevol zijn naar de ander is een energie die
beide kanten op moet kunnen vloeien.
Ik ben het volledig met Taigitu eens Gast1. Maar ik begrijp jou ook. Het is eigenlijk exact hetzelfde dilemma. :grin:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wie adviseert mij in deze morele kwestie?

Bericht door Vitharr » 08 jan 2020, 23:46

Tammy schreef:
08 jan 2020, 19:54
Je vriendin heeft mij net gebeld Vitharr om te kijken wie ik ben maar alles ok.
Je kan gewoon thuis komen en aanschuiven aan tafel. :mrgreen:

Ik vind het leuk hoe jij de wat jij noemt ouderwetse dorpse omgevingen beschrijft.
Het heeft zijn charmes maar vooral de betrokkenheid naar elkaar toe.
En ook mooi om te lezen dat ze jouw kijk op geloofszaken en het leven ook respecteren ook al denken zij anders.
Fijn dat het nog bestaat in deze harde wereld.
Pffew. Ik was al op weg naar Siberië! :mrgreen:

Ik ben hier opgegroeid en ken de regels. Die zijn niet zo heel erg veeleisend als je ouder wordt. Geen herrie maken op zondag wordt bijvoorbeeld erg gewaardeerd. In ruil daarvoor krijg je er wel een echte samen-leving voor terug! Ik ben zelf vrij gesloten maar dat is elke boer hier. En wat ze niet weten kunnen ze ook niet veroordelen. Ondanks mijn vikingbloed hoef ik niet zo nodig alles en iedereen (meer :mrgreen: ) uit te dagen.

Mijn vriendin woont in het Provinciale getto en waardeert mijn eigen stekje in het weekend nog steeds uitstekend. Allemaal keuzes Tam... :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wie adviseert mij in deze morele kwestie?

Bericht door Tammy » 09 jan 2020, 05:00

Gelukkig hoef je niet naar Siberie. :mrgreen:
Zo te lezen maak jij goede keuzes Vitharr.
Keuzes die bij je passen , stemt mij blij Viking.
Take care. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie