Lessen uit het verleden

Al het andere... waar we verder praten met een hapje en een drankje.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Lessen uit het verleden

Bericht door Vitharr » 25 jan 2020, 22:57

Ik heb niet alles gecheckt. Ik weet wel dat een groot deel waar is omdat het voor mij niet nieuw is. Ik vind het een indrukwekkende terugblik.

Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Lessen uit het verleden

Bericht door Vitharr » 25 jan 2020, 22:58

Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Lessen uit het verleden

Bericht door Vitharr » 25 jan 2020, 22:59

Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Lessen uit het verleden

Bericht door Tammy » 26 jan 2020, 20:18

Zeker indrukwekkend en tegelijkertijd ongelooflijk hoe weinig men wist van de gevaren.
Maar in die tijd natuurlijk begrijpelijk.
Maar als je die filmpjes ziet met de kennis van nu pffff best moeilijk om te zien.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Lessen uit het verleden

Bericht door Tardis » 26 jan 2020, 21:17

Met interesse en tegelijkertijd ook afgrijzen naar de drie video's gekeken. De les die we kunnen leren is dat we gezondheidsaspecten niet aan de producenten kunnen overlaten, dus zal de overheid daar regels voor moeten opstellen en deze op naleving controleren. Maar diezelfde overheid stelt mensen willens en wetens bloot aan andere gevaren. Dus ik weet niet goed wat ik er mee aan moet.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Lessen uit het verleden

Bericht door univers » 26 jan 2020, 22:16

Voor de overheid, zijn wij proefkonijnen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Lessen uit het verleden

Bericht door Tardis » 26 jan 2020, 22:27

Hoewel de overheid/de overheden uit mensen bestaat is de overheid als systeem een onmenselijk verschijnsel geworden. Het is moeilijk om er grip op te krijgen, vooral op wat ik in de video's hierboven zie gebeuren.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Lessen uit het verleden

Bericht door Vitharr » 30 jan 2020, 16:10

Tardis schreef:
26 jan 2020, 21:17
Met interesse en tegelijkertijd ook afgrijzen naar de drie video's gekeken. De les die we kunnen leren is dat we gezondheidsaspecten niet aan de producenten kunnen overlaten, dus zal de overheid daar regels voor moeten opstellen en deze op naleving controleren. Maar diezelfde overheid stelt mensen willens en wetens bloot aan andere gevaren. Dus ik weet niet goed wat ik er mee aan moet.
Dat had ik dus ook. Daarom heb ik dit topic geopend. Het is immers wel belangrijke informatie. Wat je later schrijft is iets wat we niet moeten vergeten.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Lessen uit het verleden

Bericht door taigitu » 30 jan 2020, 18:22

Amsterdam vervangt per direct alle loden waterleidingen in de stad

20 januari 2020

De gemeente Amsterdam inventariseert alle gemeentelijke panden van vóór 1960 en vervangt per direct loden waterleidingen.
Daarbij wordt prioriteit gegeven aan kinderdagverblijven en scholen, schrijven verantwoordelijk wethouders Laurens Ivens en Simone Kukenheim
maandag in een brief aan de gemeenteraad.

In zeker veertien gemeentelijke gebouwen is onlangs te veel lood in het drinkwater aangetroffen, waaronder in kinderdagverblijven. Naar schatting heeft de stad nog duizenden woningen en andere gebouwen van vóór 1960 met loden leidingen. Het grootste deel van die woningen is sindsdien ten minste één keer intensief gerenoveerd, waarbij loden leidingen zijn vervangen. De nog resterende loden waterleidingen worden nu ook zo snel mogelijk gesaneerd.

Onder meer in woningen in Tuindorp Nieuwendam en Tuindorp Buiksloot in het Amsterdamse stadsdeel Noord werd lood aangetroffen in het drinkwater. Een groot deel van die woningen is eigendom van Ymere. De woningcorporatie heeft inmiddels ongeveer 6.300 woningen, bijna achthonderd watermonsters laten nemen, en 8 miljoen euro gereserveerd voor het vervangen van de leidingen.

De corporatie verwacht dat het twee tot drie jaar duurt om alle loden leidingen in Noord te vervangen. Waternet adviseert woningeigenaren om extra watertappunten of buitenkraantjes te plaatsen op plekken waar de sanering langer in beslag neemt.

In principe is de huiseigenaar van een pand zelf verantwoordelijk voor het vervangen van loden leidingen. Als die dit echter weigert, kan de gemeente momenteel op basis van het Bouwbesluit niet ingrijpen. Amsterdam vindt dat de landelijke regels hieromtrent moeten worden aangepast, zodat een eigenaar toch kan worden verplicht loden leidingen te vervangen. Daarover is de gemeente in gesprek met de betrokken ministeries.

https://www.nu.nl/amsterdam/6025087/ams ... -stad.html

Afbeelding
Ik heb over het probleem van loden waterleidingen, en de gevolgen van hoeveel lood we binnenkrijgen,
rond 20 januari in een nieuwsprogramma gezien. Amsterdam is er nu mee aan de slag gegaan maar er zijn
meerdere steden waar er aan gewerkt wordt of directe plannen bestaan voor vervanging van leidingen.
Gelukkig heb ik een huis van 1973 dus die kosten en werkzaamheden hoef ik niet mee te maken.
Maar er is zeker nog heel veel lood aanwezig in de oude binnenstad van heel veel steden.
In die uitzending zag je mensen die drinkwater tapten bij een aparte kraan buiten hun flat.

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Lessen uit het verleden

Bericht door Gast1 » 30 jan 2020, 19:25

Leren we wel iets uit de lessen uit het verleden, of slaan we liever de handen voor onze ogen? ...

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Lessen uit het verleden

Bericht door univers » 30 jan 2020, 19:58

Men denkt liever aan dollars.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Lessen uit het verleden

Bericht door Gast1 » 01 feb 2020, 09:03

univers schreef:
30 jan 2020, 19:58
Men denkt liever aan dollars.
Zo is het ... en zo schreef ik dat dan ook zojuist elders hier op het forum, gericht aan Víðarr:
Gast1 schreef:
30 jan 2020, 19:25
Het is meer mijn 'angst' dat de mensheid hier verder gaat met het verloederen van 'hun huis / onze Aarde' ... en hun onderkomen ook daardoor elders gaan zoeken.
De mensheid begint gelukkig wel steeds meer in te zien, dat ze 'zo' niet door kunnen gaan, maar die vervloekte plutocratie lijkt almaar te winnen van het gezond menselijk verstand.
En niet enkel de plutocratie, maar evenzo de 'macht én hebzucht' van de mensheid.

De geschiedenis der mensheid lijkt een continu herhaling van lessen waaruit we geen enkele lering trekken.
Dus trekken we naar andere planeten ... en dat mag je van mij inderdaad vertrouwen noemen.
Voor zover dat woord inmiddels nog bestaat in mijn woordenboek. :wink:
Voor het gemak (uit een ander woordenboek):

Een plutocratie is een bestuursvorm waarin de rijksten aan de macht zijn en de wetgeving voor grote groepen binnen een samenleving kunnen bepalen.
De naam is een samenstelling van de Griekse woorden πλουτος (rijkdom) en κρατειν (regeren, de macht hebben).

De financiële begrippenlijst definieert plutocratie *klik* mijns inziens nog wat beter:
De heerschappij van het grootkapitaal. De dollars zoals jij het noemt Univers.

Plaats reactie