Pickles

Al het andere... waar we verder praten met een hapje en een drankje.
Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Pickles

Bericht door Vitharr » 10 apr 2020, 18:09

Ik heb vanochtend een filmpje gezien wat me al de hele dag bezig houd. In het filmpje maakt een Amerikaan pickles. Hij gebruikt hier vooral stukjes komkommer voor. Nu heb ik altijd gedacht dat pickles de Engelse benaming voor augurken was. De vertaalcomputers zijn het daarmee eens.

Ga ik nu op Nederlandse sites zoeken dan blijk je van augurken pickles te kunnen maken, maar ook van wortels. Ik snap het nu niet meer?

Is pickles de naam voor een bewerkt product? En hoe heet een niet bewerkte augurk dan in het Engels?

Dit is voor mij echt zo'n 'does not compute' dingetje. Mijn brein probeert te leren maar ik mis iets. Heel irritant.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Pickles

Bericht door Fenna » 10 apr 2020, 18:13

Het kunnen allerlei eetbare zaken zijn die in zuur zijn ingelegd om het houdbaar te maken.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Pickles

Bericht door univers » 10 apr 2020, 18:47

Mijn moeder maakte het ook altijd.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Pickles

Bericht door taigitu » 10 apr 2020, 18:51

.

Pickles maken is niets anders dan fermenteren van ... en kan met meerdere groentes ed. worden gedaan.



Zelf fermenteren: 'Als groente in aanraking komt met zuurstof, gaat het rotten

14 november 2019
Delen via Whatsapp Delen via Facebook Delen via Twitter Delen via Linkedin Delen via email

Had fermenteren eerder een wat stoffig imago, de laatste tijd wordt de techniek door steeds meer mensen herontdekt.
Het is namelijk heel eenvoudig en culinair interessant omdat er nieuwe smaken en texturen ontstaan.
Fermentatiedeskundige Peter van Berckel geeft tips over hoe je dat het beste doet.

Fermenteren was eeuwenlang bittere noodzaak om de winter door te komen.
Na de Tweede Wereldoorlog, toen de koelkast zijn intrede in het huishouden deed, zijn we gestopt met zelf fermenteren.
Toch eten we zonder dat we het beseffen nog steeds veel gefermenteerd voedsel.

"Denk hierbij niet alleen aan zuurkool; ook yoghurt, kaas, brood, bier en wijn zijn gefermenteerd", vertelt Van Berckel,
schrijver van het boek Tsukemono: Snelle groentefermentaties uit Japan.

Zelf fermenteren in vijf stappen
Snijd of rasp de groente in reepjes
Voeg 2 procent zout toe (2 gram per 100 gram groente)
Kneed het zout door de groente
Doe de gepekelde groente in een glazen pot
Laat het een aantal weken met rust

De technische definitie van fermenteren is:
de transformatie van voedingsmiddelen met behulp van micro-organismen, oftewel bacteriën, gisten en schimmels.

"Zuurkool is een voorbeeld van groente die met behulp van bacteriën is gefermenteerd, melkzuurbacteriën om precies te zijn. Vandaar de zure smaak",
aldus Van Berckel. "Kaas en sojasaus zijn schimmelfermentaties, en brood en alcoholische dranken gistfermentaties."

Zelf aan de slag met fermenteren
Genoeg over de theorie. Hoe ga je zelf aan de slag met fermenteren? "Het is heel simpel. Neem bijvoorbeeld een kool", legt Van Berckel uit.
"Deze rasp of snij je dun. Daar doe je vervolgens zout bij. 2 procent, dus 2 gram zout per 100 gram kool. Dit zout kneed je door de groente heen.
Je zult zien dat er vocht uit de kool komt."

"Daarna stop je alles samen in een glazen of keramische pot, met een gewichtje op de groente, zodat de groente onder de zoute vloeistof - de pekel - staat",
vervolgt hij. Dat laatste is belangrijk: als de groente in aanraking komt met zuurstof, gaat het rotten en mislukt het fermenteren.

Eten en drinken
Zuurkool laat je vier tot zes weken op kamertemperatuur staan. "Daarna kun je het eten, maar je kunt het ook bewaren.
Bij voorkeur in de koelkast; de lage temperatuur vertraagt het fermentatieproces."

Een snellere manier van fermenteren
Een andere manier van fermenteren is met een zogenoemde pickle-pers, de tsukémonoki.
"Deze methode wordt veel gebruikt in Japan", zegt Van Berckel, die net terug is uit Japan waar hij een reis langs fermentatiewerkplaatsen maakte.
"Daar worden tsukémono-pickles bij iedere maaltijd als bijgerecht gegeten, zelfs bij het ontbijt."

“Vooral stevige groenten zoals aubergine en rode bieten lenen zich goed voor fermenteren.”

Peter van Berckel, fermentatiedeskundige

Met de pickle-perstechniek zet je groenten een aantal uren - of dagen - onder hoge druk.
"Hierdoor worden de groenten verrassend knapperig en pikant. Niet zuur. De zure smaak ontstaat pas bij langer fermenteren."

Voor beide technieken geldt: bijna alle groenten zijn te fermenteren.
"Rode bieten, rabarber, alle koolsoorten, radijsjes, aubergine, komkommer", aldus Van Berckel.
"Vooral stevige groenten lenen zich er goed voor. Zelf gebruik ik veelal groenten van het seizoen."

https://www.nu.nl/eten-en-drinken/60108 ... otten.html


Vertaling van het woord pickled, zie via de link: https://www.vertalen.nu/vertaal/en/nl/pickled
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Pickles

Bericht door Tammy » 10 apr 2020, 18:56

Gelieve de nieuwe berichtenregel toe te passen.
Het delen met social media wat er staat betekend niet het hele bericht op forums zetten.
Ik moet dit nog goed uitzoeken met Determinist maar tot dan a.u.b. gewoon een klein stukje plaatsen.
Ik kom er later op terug bij mededelingen.

Bedankt alvast voor de medewerking. :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Pickles

Bericht door Fenna » 10 apr 2020, 19:36

Moet je eieren in zuur eens proberen.
Dat stinkt.
Vreselijk.
Alsof er iemand ligt te rotten.
:rolfl:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Pickles

Bericht door taigitu » 10 apr 2020, 19:45

Tammy schreef:
10 apr 2020, 18:56
Gelieve de nieuwe berichtenregel toe te passen.
Het delen met social media wat er staat betekend niet het hele bericht op forums zetten.
Ik moet dit nog goed uitzoeken met Determinist maar tot dan a.u.b. gewoon een klein stukje plaatsen.
Ik kom er later op terug bij mededelingen.

Bedankt alvast voor de medewerking. :hands:
Ik dacht dat afgesproken was dat als er geen bezwaar is van de, in dit geval de krant,
dat het artikel wordt gebruikt, je hem mocht zetten.
Als je dit artikel knipt en plakt komt er automatisch, bij het plaatsen, deze regel te voorschijn:
Delen via Whatsapp Delen via Facebook Delen via Twitter Delen via Linkedin Delen via email
En die heb ik daarom laten staan.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Pickles

Bericht door Tammy » 10 apr 2020, 21:34

Taigitu "pm:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Pickles

Bericht door Gast1 » 11 apr 2020, 07:49

Vitharr schreef:
10 apr 2020, 18:09
Ik snap het nu niet meer?
Op die vraag kun jij enkel antwoord geven zoon van Odin.
Vitharr schreef:
10 apr 2020, 18:09
Is pickles de naam voor een bewerkt product?
Ik kan daar geen Nederlands antwoord (meer) op geven.
Ik zit midden in een Nederlandse woorden-identiteitscrisis en ziehier:
Vitharr schreef:
10 apr 2020, 18:09
Ga ik nu op Nederlandse sites zoeken dan blijk je van augurken pickles te kunnen maken, maar ook van wortels.
Je schrijft het; voor mij is Nederlands steeds moeilijker te volgen.
Voor één enkel woord kent de Nederlandse taal steeds meer definities. :roll: :roll: :roll:
Vitharr schreef:
10 apr 2020, 18:09
En hoe heet een niet bewerkte augurk dan in het Engels?
Ach ... wat maakt het uit :wink:

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Pickles

Bericht door Kristof Piessens » 11 apr 2020, 08:08

@pierre, taalvaardigheid is soms een beetje vloeken met de kennis dat je daarover hebt, je hebt enkel begrepen waartoe de woorden dienen maar de simpelste actor van dat woord is divers bedoeld en dat is waar de meeste mensen binnen de grammatica soms de duvel durven steken, taalverwarring begint met weten dat je taal maar kunt gebruiken om te communiceren en niet dat je de woorden zodanig gebruikt om het hoofddoel van de zin wat korter te maken.
bvb, om een zin te maken probeer je moeilijke woorden te vermijden en als resultaat ga je een heel lange zin maken met heel veel woorden, plus het feit zoals jij zegt kan een bepaald woord geen verschillende definities hebben maar betekenissen, zie het zo jullie gebruiken 'mazzel' om de betekenis met meerdere woorden simpel te houden al weet ik wel dat mazzel hebben of wensen neerkomt/betekend als geluk, succes....
Wij gebruiken "goesting" als betekenis 'zin hebben in'.
Maar vindt het best wel leuk hoe de Nederlandse taal op 2 verschillende manieren gesproken wordt en aan een bepaald woord een verschillend betekenis aan geven of helemaal niet gekent is bij de ene of andere nederlands gesproken taal.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Pickles

Bericht door Tammy » 11 apr 2020, 08:26

Hier lees je waarom die Amerikaanse augurken zo lekker zijn.
Ik mis die smaak hier.

https://www.la-streetfood.com/nieuws/de ... -nederland

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Pickles

Bericht door Gast1 » 11 apr 2020, 08:34

Kristof Piessens schreef:
11 apr 2020, 08:08
@pierre [ knip ]
Maar vindt het best wel leuk hoe de Nederlandse taal op 2 verschillende manieren gesproken wordt en aan een bepaald woord een verschillend betekenis aan geven of helemaal niet gekend is bij de ene of andere Nederlands gesproken taal.
Dat levert enkel verwarring op Kristof en dat doet mij steeds vaker denken aan Nimrod :wink:

Afbeelding

En zo begon het en herhaalt zich ...

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Pickles

Bericht door Fenna » 11 apr 2020, 08:43

Vitharr schreef:
10 apr 2020, 18:09
En hoe heet een niet bewerkte augurk dan in het Engels?
Gherkin
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Pickles

Bericht door Fenna » 11 apr 2020, 08:46

Tammy schreef:
11 apr 2020, 08:26
Hier lees je waarom die Amerikaanse augurken zo lekker zijn.
Ik mis die smaak hier.

https://www.la-streetfood.com/nieuws/de ... -nederland
Die zijn echt lekker Tammy.
Je brengt me op een idee.
Ik krijg zin in een big Mac.
:bestek:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Pickles

Bericht door Tammy » 11 apr 2020, 09:16

Mooi zo Fenna laat het je smaken. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Pickles

Bericht door Gast1 » 11 apr 2020, 09:20

Ja, smakelijk.

gusteman

Re: Pickles

Bericht door gusteman » 11 apr 2020, 09:45

Vitharr schreef:
10 apr 2020, 18:09
Mijn brein probeert te leren maar ik mis iets. Heel irritant.
Begrijpelijk.

Misschien heb je hier wat aan: het woord 'pickles' is afkomstig uit de Angelsaksische taal en betekent zoveel als 'voedsel dat gepekeld werd' .... dus kan het gebruikt worden voor een veelheid van producten zoals bijvoorbeeld komkommer, augurk, maar ook eieren en zo (zie reactie univers).

Dat pekelen werd eeuwenlang gebruikt om voedingsstoffen te behoeden voor rot tijdens lange overzeese reizen. Met de uitvinding van de koelkast werd daar een einde aan gemaakt maar sommige producten vielen blijkbaar zo goed in de smaak dat ze het overleefd hebben.

'Pickles' staat dus eigenlijk voor een veelheid aan producten en niet alleen één enkel product.
Trouwens, gezien de wijze waarop het wordt geproduceerd zou je zelfs Worcestershiresauce kunnen beschouwen als 'pickles'.

Eenzelfde fenomeen kunnen we nu reeds vinden in het gebruik van de term 'Sushi'.
Oorspronkelijk is Sushi een heel precieze vorm van het bereiden van vis en andere zeeproducten waarbij nauwgezet dient te worden voldaan aan specifieke regels bij het bereiden ervan.

Tegenwoordig is Sushi zo algemeen verbreid dat zelfs gerechtjes die in de verste verte niet voldoen aan de originele normen ook al als Sushi worden bestempeld.

Veralgemening heet dit dan.

Bestaat daar ook een aanleiding toe? Een reden 'waarom' zoiets gebeurt?

Jazeker, en in hoofdzaak is dit het gevolg van een gebrek aan kennis en het daaruit voortvloeiend trekken van foute conclusies.

Maar jou zal dit niet vaak overkomen, uit jouw opmerking begrijp ik dat je de voorkeur geeft aan duidelijke en juiste informatie en het niet zo hebt op dit veralgemenen.

Dus misschien heb je hier iets aan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Pickles

Bericht door Fenna » 11 apr 2020, 10:18

gusteman schreef:
11 apr 2020, 09:45
dus kan het gebruikt worden voor een veelheid van producten zoals bijvoorbeeld komkommer, augurk, maar ook eieren en zo (zie reactie univers).
Ik wist niet dat ik Univers heette :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Pickles

Bericht door univers » 11 apr 2020, 11:58

Mocht je willen :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Pickles

Bericht door Fenna » 11 apr 2020, 12:03

:mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie