Uitdaging: zoek de asteroïden

Al het andere... waar we verder praten met een hapje en een drankje.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Uitdaging: zoek de asteroïden

Bericht door univers » 05 sep 2020, 07:18

We kennen ongeveer 95% van alle objecten in de buurt van de aarde die groter zijn dan 1 km - de enorme ruimterotsen ter grootte van een massa-extinctie die door het zonnestelsel zwerven.

Als het echter gaat om objecten in de buurt van de aarde die groter zijn dan 30 meter, zijn tot nu toe slechts ongeveer 18.000 van de naar schatting 2 miljoen gedetecteerd. Dit komt omdat ze erg zwak zijn en pas waarneembaar worden als ze dicht bij de aarde komen.

In juli van dit jaar passeerde een onbekende asteroïde de aarde op een afstand van 10 miljoen km, ongeveer 26 keer de afstand tot de maan. Nu genaamd 2020 OM3, wordt geschat op 40 m groot - ongeveer de diameter van de Tunguska-asteroïde die op 30 juni 1908 in Siberië explodeerde en 2000 vierkante kilometer bos afvlakte.

Met behulp van zijn telescoop van 1 m in Tenerife, Spanje, besteedt ESA doorgaans vier nachten per maand aan het observeren van 'NEO's'. De focus ligt met name op vervolgwaarnemingen - beter kijken naar objecten nadat ze zijn ontdekt, om hun grootte, baan en kans op botsingen beter te begrijpen.

Zodra regelmatige vervolgdoelen zijn waargenomen, voert ESA's Near-Earth Object Coordination Center een zoekprogramma uit om naar nieuwe objecten te zoeken. Er worden opnamen gemaakt van bepaalde delen van de lucht en vier keer herhaald.

Op 24 juli verscheen asteroïde 2020 OM3 als een zwak lichtpuntje in vier foto's gemaakt tussen 2:46 UT en 3:36 UT. Gedurende deze 50 minuten had het een behoorlijk groot deel van het gezichtsveld van de telescoop doorkruist, waardoor het een behoorlijke uitdaging was om te zien.

Afbeelding

Deze animatie is een uitsnede van de grotere weergave van de telescoop. Desalniettemin zijn er drie bewegende objecten zichtbaar, waaronder 2020 OM3. De vier belichtingen worden herhaald in een eindeloze lus en er zijn kleine puntjes te zien die in een rechte lijn springen.

De uitdaging is om de bewegende objecten te ontdekken:

• Als je er een vindt, stuur ons dan de geschatte begin- en eindposities van elke asteroïde met behulp van de nummers op de horizontale en verticale assen om coördinaten te creëren.

• Bonusvraag: kunt u ons de officiële namen geven van de objecten die u heeft gevonden?

Hint: 2020 OM3 is de snelste van alle bewegende objecten, en het is ook de zwakste.

Veel succes met het jagen op asteroïden!

U kunt een hoge resolutie versie van het beeld downloaden op de bovenkant van de pagina of op de Near-Earth Object Coordination Center asteroïde raadsel homepage . Stuur uw reactie voor 25 september naar neocc@ssa.esa.int. Gebruik als onderwerp van uw e-mail: "Riddle # 4 - solution".

Laat het ons weten als u uw naam niet in de lijst met juiste antwoorden wilt hebben.

http://www.esa.int/Safety_Security
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Uitdaging: zoek de asteroïden

Bericht door gusteman » 17 sep 2020, 10:44

Leuk,
heb dit onderwerp daarnet pas gevonden.

Een uitdaging sla ik nooit af dus heb ik deze dan ook aangenomen, naar beste vermogen opgelost en het antwoord verstuurd naar ESA.

De antwoorden moeten binnen zijn voor 25 sep dus zal ik de door mij ingezonden oplossing hier plaatsen op donderdag 24 sep in de loop van de avond.

Ben benieuwd of ik het inderdaad goed heb.

Zijn er nog leden die hebben meegedaan?

Plaats reactie