Citaten om over na te denken

Al het andere... waar we verder praten met een hapje en een drankje.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door taigitu » 21 jun 2020, 13:16

Vitharr schreef:
18 jun 2020, 18:37
Maar als je dat even loslaat en het dan leest?
taigitu schreef:
18 jun 2020, 18:47
Ja, ik kan me vinden dat mannen zich meer of vaker vervelen dan vrouwen.
Want als je veel tijd hebt gestoken in een baan/carrière is dat een groot
deel van je leven waar je je mee bezig houd. Dat is de basis van het bestaan
als man, verzorger van je gezin. Tijd die je overhoud als vrije tijd is dan vaak
te kort om er ook nog eens tijdrovende hobby's er op na te houden. Dus het invullen van die
korte vrije tijd is dan lastiger. Vrouwen hebben zoveel meer tijd, die verdeeld moet worden
over zo vele projecten dat daar tussendoor wel een hobby gedaan kan worden,
zoals een handwerkje, visite, enz.
Maar misschien is dat niet wat je bedoelde.
Vitharr schreef:
18 jun 2020, 18:37
Ik bedoelde het heel letterlijk met de titel van dit topic in mijn achterhoofd. Vergeet de persoon Nietzsche, vergeet de tijdgeest en denk na over het citaat op zich. Gewoon, even lekker ouderwets onbevooroordeeld, zonder lading. En zo leuk om te zien dat je dat deed.

Maar wat verrassend wat daar uit komt! Misschien zit dat in de formulering als je schrijft:
Vrouwen hebben zoveel meer tijd,
========================================================================================================================================================================
Vitharr schreef:
20 jun 2020, 13:40

We hebben natuurlijk allemaal evenveel tijd dus ik denk dat je hier iets specifieks mee bedoelt? Ik krijg hier veel gedachten door die ik lastig te formuleren vind. Ik denk dat ik zelf vind dat mensen die behoorlijk hebben leren werken zelden hun hart volgen op het levenspad. Een beetje het 'er moet geld verdiend worden' principe. Tegenwoordig breng je in een werkweek 1/3e van de dag op je werk door en 1/3e van de dag in je bed. Werk waar je hart niet in zit kost veel energie waardoor die mensen ontspanning gaan zoeken. Het is mij altijd opgevallen dat vrouwen in een gelijkwaardige rol veel actiever zijn.

Mijn vriendin zou je dat uitleggen op een manier die anno-2020 feministisch niet verantwoord meer is. Mijn vriendin werkt ook. Ze maakt schoon op 3 lokaties per dag. Bij de eerste begint ze om half 8 's ochtends en bij de laatste is ze om half 8 's avonds klaar. Bij elkaar werkt ze 5,5 uur per dag maar door de verschillende lokaties is ze langer onderweg dan ik. Ze gaat weg voordat ik ga werken en komt pas thuis als ik er al 2 uur ben. Tussen haar lokaties door gaat ze het huis poetsen of klussen. Door de aard van mijn werk kom ik wel eens uitgeblust thuis en daar geniet ze dan nog van ook. Dan schakelt ze een tandje bij en gaat de verzorgster uithangen. Mijn vriendin is er van overtuigd dat, omdat moederschap voorbehouden is aan de vrouw, de natuur de vrouw meer uithoudingsvermogen heeft gegeven. De bekendste manifestatie hiervan speelt bij griep zoals je weet.
Ik kan me vinden in een soort van verantwoordelijksheids verantwoordelijkheid (2x het woord, zo bedoeld) voor mannen in hun leven. De zwaarte in het begrip 'verantwoordelijkheid' is voor mannen met een gezin sociaal meer zichtbaar voor de buitenwereld. Als een man daar slordig of makkelijk is en daarmee het gezin het 'zichtbaar' moeilijker heeft, verdubbeld het gevoel van die verantwoordelijkheid. Ook vanuit dat punt, sociale controle, zal zorgen dat er weinig tijd kan worden gestoken in hobby's. Mannen die het financieel goed hebben kunnen bv. makkelijker gaan golfen of zo, zichtbaar en verantwoord, en waardoor hun vrouwen, die zich door het inkomen van de man minder hoeven in te zetten, of zelfs helemaal niet.

'Jan met de pet' die in de tegenwoordige tijd blij is dat hij een vaste baan heeft, en hopelijk minder risico loopt om die te verliezen, zal eerder zijn vertier zoeken op het internet. Dat voorkomt tegenwoordig een hoop verveling, zoals ik het zie. Want vaak ook is er niet teveel geld over in een gezin met kinderen die later willen studeren, en die zich ook kunnen vervelen wat ondervangen moet worden.
De vrouw is in zo'n gezin vaak de twee-verdiener zodat ze zich financieel iets meer kunnen veroorloven, minder zorgen hebben. De vrouw, speciaal uit een arbeidersgezin, hebben vaak meegemaakt dat er financieel vroeger in haar jeugd niet veel kon.
Ze zag dat haar moeder soms/vaak creatief met het rondkomen van het inkomen omging. Zoals zelf kleding maken (voor sommige een hobby) voor jezelf en de kinderen. Het werd meestal gezien als hobby maar in feite was het nodig om rond te komen. Ik heb het zelf ook gezien als hobby maar het was in feite een taak die je uitvoerde. Ik had er plezier aan en kon me er gelukkig bij voelen als ik de eindresultaten zag. Zo maakte ik in de zomer winterkleding en andersom. Ik kocht vaak kleine lapjes stof die ik leuk vond en kon daar heel creatie mee zijn.
Ik sprak na de kindertijd een keer een moeder uit die tijd dat we ons kind ophaalde bij school. Het gesprek kwam op kinderkleding. Zij vertelde me toen dat ze dacht dat ik de kinderkleding kocht bij een boetiek.... Ik wist dat mijn kinderkleding afweek van de C&A-collectie, maar dat ze er zo over spraken toen? Ik bracht deze gedragen kinderkleding later naar een klein winkeltje dat kinderkleding verkocht voor je. Het was allemaal snel weg en zo had ik de kosten van de kleding er weer uit. Goedkope lapjes (coupons) op de markt, kleding maken en dragen, en het geld weer terug in de knip. Bolletjes wol voor truien... idem.
Vitharr schreef:
20 jun 2020, 13:40
Maar feit is dat ik me sneller verveel dan mijn vriendin. De keerzijde is dat ik sneller gelukkig ben dan mijn vriendin. Mijn vriendin heeft eeuwig het gevoel dat ze meer had moeten doen. Dat heb ik gelukkig niet.
Mijn vriendin heeft heel lang geen auto gehad maar vond, en vind, autorijden wel leuk. Ik weet nog goed dat ik haar in mijn auto achter het stuur zette om een rondje te rijden en ze daarna bij elk kruispunt vroeg welke kant ze op moest om vervolgens snel naar het volgende kruispunt te rijden. Inmiddels zijn we 3 jaar verder en beheerst ze de kunst van het doelloos rijden ook. Ik vond dat typerend voor haar mentaliteit. Het doel heilig maken, dus ergens naartoe gaan, terwijl het doel nu juist de reis was.

Maar ik dwaal weer af. Dat vooral vrouwen geen verveling kennen zoals in het citaat staat vind ik zelf een compliment omdat behoorlijk leren werken geen lovenswaardige prestatie is op zich. Kan natuurlijk wel, maar hoeft niet. Vrouwen vooral kunnen behoorlijk werken zonder dat te hoeven leren denk ik.
Ik kan me wel iets voorstellen bij die drang van 'aan de gang blijven' bij je vriendin. Ik vermoed dat het te maken heeft met een inherente behoefte van het systeem van de vrouw.
Als iets nog niet af is, ook al weet je weet dat er morgen genoeg tijd is, er toch iets kriebelt van 'ja, maar ik heb nu toch niets dringends' en het dan toch liever van de to-do-lijst schrapt.
Dan pas wordt het vanbinnen rustig bij haar en kan ze ontspannen, terwijl ze anders steeds naar dat klusje zit te kijken en er vanbinnen een tweestrijd plaats vind.
Ik geloof dat mannen dat fenomeen niet hebben, of er 'beter' mee om kan gaan. Dus ga je je vervelen?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door Vitharr » 21 jun 2020, 15:20

Het eerste wat mij te binnen schoot toen ik je reactie las was een sketch over het verschil tussen een mannen- en een vrouwenbrein. Toen ik hem zocht vond ik een aardige blog over dat onderwerp. Interessant.

http://www.krachtigmooi.nl/de-niksdoos/

Een leuk perspectief. Maar eerlijk gezegd twijfel ik over 'onze' verschillen op dat vlak. Het valt me op hoe vaak mijn vriendin de traditionele rol benoemd. Ik geloof dat een deel van die traditionele rol evolutionair natuurlijk is. Een ander deel is geconditioneerd door opvoeding, sociale druk etc.

Ik ben een denker, zij een doener. We kunnen ruilen maar vervallen steeds in die basis. Eigenlijk doen wij beiden nooit niks. Als ik niet doe, denk ik en denkt zij niet, dan doet ze. Toch kunnen we ons vervelen. En dat gebeurt meestal als we 'klaar' zijn, oftewel; ons gestelde doel hebben bereikt.

Is verveling in die zin niet de onrust die de vrijheid van voldane verplichtingen met zich meebrengt? Ik denk dat voor het conditionele deel de vrouw zo gedreven werd dat zij nooit klaar zou zijn. Als de traditionele man thuiskomt van zijn werk en door vrouwlief verzorgd wordt is hij wel klaar.

Wij hebben het geluk dat zowel mijn vriendin als ik het elkaar naar de zin willen maken omdat wij het dan zelf ook het meest naar ons zin hebben.

Ik denk in ieder geval dat we kunnen concluderen dat;

Wie behoorlijk heeft leren leven, zij het man of vrouw, zal geen verveling kennen.

Mijn vriendin ploft overigens ook gewoon op de bank na een dag hard werken. Wat moet gebeuren doen wij samen als dat kan. Op dat vlak bestaat geen ongelijkheid of afhankelijkheid. Vervelen doen we samen en daardoor is het snel opgelost.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door taigitu » 21 jun 2020, 17:10

Vitharr schreef:
21 jun 2020, 15:20
Het eerste wat mij te binnen schoot toen ik je reactie las was een sketch over het verschil tussen een mannen- en een vrouwenbrein. Toen ik hem zocht vond ik een aardige blog over dat onderwerp. Interessant.

http://www.krachtigmooi.nl/de-niksdoos/

Een leuk perspectief. Maar eerlijk gezegd twijfel ik over 'onze' verschillen op dat vlak. Het valt me op hoe vaak mijn vriendin de traditionele rol benoemd. Ik geloof dat een deel van die traditionele rol evolutionair natuurlijk is. Een ander deel is geconditioneerd door opvoeding, sociale druk etc.
Natuurlijk is het gedeeltelijk aangeboren en gedeeltelijk de opvoeding en/of bijv. de leermomenten in het leven.
Een duidelijk beeld zie je bij mensen die beroepen hebben en/of liever actief zijn op dingen die tegengesteld zijn aan hun man- of vrouwzijn.
Vitharr schreef:
21 jun 2020, 15:20

Ik ben een denker, zij een doener. We kunnen ruilen maar vervallen steeds in die basis. Eigenlijk doen wij beiden nooit niks. Als ik niet doe, denk ik en denkt zij niet, dan doet ze. Toch kunnen we ons vervelen. En dat gebeurt meestal als we 'klaar' zijn, oftewel; ons gestelde doel hebben bereikt.

Is verveling in die zin niet de onrust die de vrijheid van voldane verplichtingen met zich meebrengt? Ik denk dat voor het conditionele deel de vrouw zo gedreven werd dat zij nooit klaar zou zijn. Als de traditionele man thuiskomt van zijn werk en door vrouwlief verzorgd wordt is hij wel klaar.

Wij hebben het geluk dat zowel mijn vriendin als ik het elkaar naar de zin willen maken omdat wij het dan zelf ook het meest naar ons zin hebben.
Ik ben een beeldend denker. Wanneer ik iets lees wat me raakt, of het blijft haken waardoor ik er niet los van kan komen ga ik meestal 'filosoferen'.....
Dan wordt het 'beeld' breder en kan ik er dieper op ingaan. Dan kan het zijn dat ik antwoorden 'krijg' of ga ik zoeken naar antwoorden.
Maar dat is dan vaak als ik 's' nachts niet kan slapen, en dat gebeurt nog wel eens. Dan kan ik dat niet stoppen tenzij ik uit bed stap en iets ga doen.
Als ik stilval op de dag is verveling niet het goede woord. Ik heb bijna altijd wel iets waar ik wat mee kan doen, of nodig wat aan zou moeten doen.
Het draait meer om de vraag 'Waar heb ik zin in' en ga dan iets doen. Zo niet dan kan het voorkomen dat ik in de middag wat slaap inhaal.
Gewoon even doezelen voor een kwartier of iets langer en daarna ga ik iets doen.
Vitharr schreef:
21 jun 2020, 15:20
Ik denk in ieder geval dat we kunnen concluderen dat;

Wie behoorlijk heeft leren leven, zij het man of vrouw, zal geen verveling kennen.

Mijn vriendin ploft overigens ook gewoon op de bank na een dag hard werken. Wat moet gebeuren doen wij samen als dat kan. Op dat vlak bestaat geen ongelijkheid of afhankelijkheid. Vervelen doen we samen en daardoor is het snel opgelost.
Heerlijk toch dat je je samen kan vervelen. Als er eentje erg dominant is in dat samen vervelen zou het vervelend kunnen aflopen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door univers » 21 jun 2020, 18:22

Ik ben een beeldend denker. Wanneer ik iets lees wat me raakt, of het blijft haken waardoor ik er niet los van kan komen ga ik meestal 'filosoferen'.....
Dan wordt het 'beeld' breder en kan ik er dieper op ingaan. Dan kan het zijn dat ik antwoorden 'krijg' of ga ik zoeken naar antwoorden.
Maar dat is dan vaak als ik 's' nachts niet kan slapen, en dat gebeurt nog wel eens. Dan kan ik dat niet stoppen tenzij ik uit bed stap en iets ga doen.
Als ik stilval op de dag is verveling niet het goede woord. Ik heb bijna altijd wel iets waar ik wat mee kan doen, of nodig wat aan zou moeten doen.
Het draait meer om de vraag 'Waar heb ik zin in' en ga dan iets doen. Zo niet dan kan het voorkomen dat ik in de middag wat slaap inhaal.
Gewoon even doezelen voor een kwartier of iets langer en daarna ga ik iets doen.
Dit komt heel erg dichtbij.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door Gast1 » 22 jun 2020, 08:49

taigitu schreef:
21 jun 2020, 17:10
Ik ben een beeldend denker.
Wanneer ik iets lees wat me raakt, of het blijft haken waardoor ik er niet los van kan komen ga ik meestal 'filosoferen'.....
Dan wordt het 'beeld' breder en kan ik er dieper op ingaan. Dan kan het zijn dat ik antwoorden 'krijg' of ga ik zoeken naar antwoorden.
Maar dat is dan vaak als ik 's' nachts niet kan slapen, en dat gebeurt nog wel eens.
Dan kan ik dat niet stoppen tenzij ik uit bed stap en iets ga doen.
Als ik stilval op de dag is verveling niet het goede woord. Ik heb bijna altijd wel iets waar ik wat mee kan doen, of nodig wat aan zou moeten doen.
Het draait meer om de vraag 'Waar heb ik zin in' en ga dan iets doen. Zo niet dan kan het voorkomen dat ik in de middag wat slaap inhaal.
Gewoon even doezelen voor een kwartier of iets langer en daarna ga ik iets doen.
Waarschijnlijk ben ik precies op diezelfde wijze gekomen tot waar ik mij nu op mijn wandelpad des levens bevind.
Met andere ervaringen, met een andere rugzak, met andere muziek en met andere mensen.
Zo heeft iedereen mij 'geholpen' en zo is de voorspelling uitgekomen die mij op 38-jarige leeftijd verteld werd.
Pas na 12 jaar herinnerde ik mij die voorspelling en inmiddels ben ik weer 12 jaar 'verder' ...
Keer op keer heb ik mij sindsdien (mijn 50-ste) afgekeerd van die voorspelling, maar ik kan er niet aan ontsnappen ...
Het ligt vast en dat lag mijn hele leven al vast.

Net zo min als dat ik kan ontsnappen aan het voor mij magische getal 12.

Mooi om te lezen taigitu ...

Gast1

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door Gast1 » 22 jun 2020, 10:03

Neen, het is niet aan u om de knoppen te openen tot bloesems.
Schud de knop, sla hem; het gaat uw macht te boven, hem te doen bloeien.
Uw aanraking bezoedelt hem.
U scheurt zijn blaadjes in stukken en strooit ze in het stof,
Maar er verschijnen geen kleuren en geen geuren.

O! Het is niet aan u de knop te openen tot een bloesem.
Rabindranath Tagore,
Indische dichter; 7 mei 1861 - 7 augustus 1941

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door taigitu » 22 jun 2020, 11:29

univers schreef:
21 jun 2020, 18:22
Ik ben een beeldend denker. Wanneer ik iets lees wat me raakt, of het blijft haken waardoor ik er niet los van kan komen ga ik meestal 'filosoferen'.....
Dan wordt het 'beeld' breder en kan ik er dieper op ingaan. Dan kan het zijn dat ik antwoorden 'krijg' of ga ik zoeken naar antwoorden.
Maar dat is dan vaak als ik 's' nachts niet kan slapen, en dat gebeurt nog wel eens. Dan kan ik dat niet stoppen tenzij ik uit bed stap en iets ga doen.
Als ik stilval op de dag is verveling niet het goede woord. Ik heb bijna altijd wel iets waar ik wat mee kan doen, of nodig wat aan zou moeten doen.
Het draait meer om de vraag 'Waar heb ik zin in' en ga dan iets doen. Zo niet dan kan het voorkomen dat ik in de middag wat slaap inhaal.
Gewoon even doezelen voor een kwartier of iets langer en daarna ga ik iets doen.
Dit komt heel erg dichtbij.
Ja, maar ik verveel me bijna nooit. Als ik stilval, dus even niets doe of denk, verveel ik me niet.
Het kan zelfs heel prettig zijn, gewoon los komen van buiten en binnen. Het voelt dan meer als een meditatie.
Maar dat is dan wanneer ik alleen ben. Is er iemand in mijn omgeving dan vult zich dat anders in. Ik kan dan iemand
vervelend vinden, maar dat is iets anders. Het kan irritatie opwekken, of me weer actief laten zijn.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door taigitu » 22 jun 2020, 12:13

Gast1 schreef:
22 jun 2020, 08:49
Waarschijnlijk ben ik precies op diezelfde wijze gekomen tot waar ik mij nu op mijn wandelpad des levens bevind.
Met andere ervaringen, met een andere rugzak, met andere muziek en met andere mensen.
Zo heeft iedereen mij 'geholpen' en zo is de voorspelling uitgekomen die mij op 38-jarige leeftijd verteld werd.
Pas na 12 jaar herinnerde ik mij die voorspelling en inmiddels ben ik weer 12 jaar 'verder' ...
Keer op keer heb ik mij sindsdien (mijn 50-ste) afgekeerd van die voorspelling, maar ik kan er niet aan ontsnappen ...
Het ligt vast en dat lag mijn hele leven al vast.

Net zo min als dat ik kan ontsnappen aan het voor mij magische getal 12.

Mooi om te lezen taigitu ...
In context van het onderwerp van het citaat over 'vervelen' heb ik een vraag aan je.
En die is niet vervelend bedoeld, maar de inhoud van je reactie wordt voor mij onderhand wel als vervelend ervaren.
In zovele discussies zit er voor jou blijkbaar een aanleiding om iedere keer opnieuw dezelfde ervaringen
van verschillende momenten van jouw geestelijke/spirituele groei in jouw leven te beschrijven, zoals hierboven.
Het houdt niet op, alhoewel iedereen die leest op het forum er wel van doordrongen is wat jij allemaal hebt ervaren.

Dit is niet leuk voor je om te lezen, maar omdat ik het als vervelend ervaar reageer ik ook minder of niet naar jou.
Hiermee vraag ik je niet om dit anders te doen want het is geheel aan jou hoe te reageren ed.
Mijn vraag: Wat is de reden dat je in vele discussies (nadrukkelijk) steeds hetzelfde vertelt terwijl wij dat alles in alle vormen
van beschrijving al van je weten.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door univers » 22 jun 2020, 12:22

Goeie vraag. ;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door Gast1 » 22 jun 2020, 18:57

univers schreef:
22 jun 2020, 12:22
Goeie vraag. ;P!
Zeker een goede vraag waarop een eenvoudig antwoord wacht.

Gast1

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door Gast1 » 22 jun 2020, 19:03

Eerst een antwoord op de vraag:
taigitu schreef:
22 jun 2020, 12:13
Mijn vraag: Wat is de reden dat je in vele discussies (nadrukkelijk) steeds hetzelfde vertelt terwijl wij dat alles in alle vormen van beschrijving al van je weten.
Zoals ik al vaker schreef, schrijf ik voor mezelf.
En ik weet dat er ook door anderen gelezen wordt.
Nieuwe lezers ... buiten het forum.
En die lezen niet dat wat jij en andere eerdere lezers al eerder gelezen hebben, zouden ze überhaupt lezen wat ik schrijf.
En daarmee is jouw vraag door mij wat mij betreft beantwoord.

Maar ik wil ook graag een en ander verduidelijken en aanvullen, er ligt immers een context van jou ... en van mij.

Gast1

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door Gast1 » 22 jun 2020, 19:26

Eerst jouw tekstblokje waarbij je mijn eerste zin niet oppakt uit mijn post.
Mijn eerste zin:
Gast1 schreef:
22 jun 2020, 08:49
Waarschijnlijk ben ik precies op diezelfde wijze gekomen tot waar ik mij nu op mijn wandelpad des levens bevind.
... maar never mind.
taigitu schreef:
22 jun 2020, 12:13
In context van het onderwerp van het citaat over 'vervelen' heb ik een vraag aan je.
En die is niet vervelend bedoeld ...
... en zo komt jouw vraag dan ook geheel niet binnen, integendeel zelfs ... ik dank je voor de vraag.
Zou ik het vervelend vinden, dan zou mijn ego zich aangesproken voelen taigitu.
En je verveelt mij niet ...
taigitu schreef:
22 jun 2020, 12:13
... maar de inhoud van je reactie wordt voor mij onderhand wel als vervelend ervaren.
Dat zou kunnen, maar de vraag presenteert zich hoe dat dan zou komen? ... en op dat 'vervelend ervaren' kom graag op terug.
taigitu schreef:
22 jun 2020, 12:13
In zovele discussies zit er voor jou blijkbaar een aanleiding om iedere keer opnieuw dezelfde ervaringen van verschillende momenten van jouw geestelijke/spirituele groei in jouw leven te beschrijven, zoals hierboven.
Ook nu herhaal ik wat ik al eerder schreef:
Je bent een poortwachter die een deur openzet taigitu en dezelfde video alsook dezelfde zin met een andere naam schreef ik aan Vitharr en dit is wat ik voel:



Geheel anders dan dat ik het vervelend zou vinden.
taigitu schreef:
22 jun 2020, 12:13
Het houdt niet op, alhoewel iedereen die leest op het forum er wel van doordrongen is wat jij allemaal hebt ervaren.
Ik begrijp jouw vraag gedurende het reageren van mij steeds beter ... en zie:
taigitu schreef:
22 jun 2020, 12:13
Dit is niet leuk voor je om te lezen ...
In plaatst van dat je denkt dat het niet leuk is om te lezen, is dat geheel anders.
De video laat dat zien.
taigitu schreef:
22 jun 2020, 12:13
... maar omdat ik het als vervelend ervaar reageer ik ook minder of niet naar jou.
En hier sla je de nagel met een voorhamer op zijn platkop. :grin:
Je schrijft het ...
taigitu schreef:
22 jun 2020, 12:13
Hiermee vraag ik je niet om dit anders te doen want het is geheel aan jou hoe te reageren ed.
Dat lijkt mij wel ja, vooral omdat ik voor mijzelf schrijf, hetwelk je dan ook al eerder correct aangegeven hebt (dagboek).
taigitu schreef:
22 jun 2020, 12:13
Mijn vraag: Wat is de reden dat je in vele discussies (nadrukkelijk) steeds hetzelfde vertelt terwijl wij dat alles in alle vormen van beschrijving al van je weten.
... en mijn antwoord schreef ik al.

Aanvulling op mijn antwoord:

De (nieuwe) lezers weten nu dat jij het 'als vervelend ervaart' wat je in mijn herhalingen leest.
Je noemt het mijn "geestelijke/spirituele groei" terwijl ik echter een kind van de Aarde ben wat enkel zijn ervaringen beschrijft.
En dat zijn nu ervaringen die ik niet eerder heb beleefd, vandaar dat ik mijn eerdere belevingen even herhaalde.

Maar wel lief van jou, ikzelf heb niet eerder bij mij een 'geestelijke/spirituele groei' bedacht.
Ik schrijf enkel over dat wat mij overkomt en wat mij toevalt en ik vind dat prachtig.
Met vreugde in mijn hart en soms wil ik het wel van de kerktoren roepen, het is mijn blijdschap.
Zoals velen wel eens schrijven waar hun hart van overloopt.
En als je dat als 'vervelend ervaart' ... dan is dat enkel iets van het ego wat je te parten speelt.


Zeker, ik heb ook wel eens over ergernissen van mij geschreven.
Maar als je daar in blijft 'hangen' zoals ik bijvoorbeeld van jou lees over de 'humor' van 'de kerk', of de 'ondergewaardeerde vrouw' ...
Of andere zaken die je steeds weer opnieuw belicht ...
Dan lijkt het alsof hier frustratie in zit, ergernissen en eerdere 'vervelende ervaringen' ...
Zoals velen wel eens schrijven waar hun hart van overloopt.
En als je dat als 'vervelend ervaart' ... dan is dat enkel iets van het ego wat je te parten speelt.


En als ik dan van jou dit lees ...
taigitu schreef:
02 jun 2020, 12:25
Ik denk dat je op deze manier, zoals je wel vaker doet, je inderdaad jezelf aan het 'bevredigen en verheffen' bent.
Ik kan er weinig mee en daardoor heb ik weinig behoefte, o.a. door die lange reacties van je op één of enkele zinnen van de ander, om er op te reageren.
... dan heb ik het met jou te doen.
Je lijkt selectief te lezen en je interpreteert er vrolijk op los ... en leest i.p.v het positieve het negatieve waardoor het nu transparanter lijkt te worden.

Jammer ... en waar open je dit mooie topic mee?:
taigitu schreef:
07 feb 2012, 16:36
Lees de teksten met je hart, dan ervaar je wat goed voelt of niet goed voelt.
Alles wat goed voelt, helpt je om Bewust te worden.
Alles wat niet goed voelt, komt dan niet overeen met je afstemming en helpt je niet (verder) om Bewust te worden.
... en precies zo is het taigitu.

Niet vervelend bedoelt overigens, maar toch ...

Excuus, foutje in de quotering ...
Laatst gewijzigd door Gast1 op 22 jun 2020, 19:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Gast1

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door Gast1 » 22 jun 2020, 19:35

Hij die de kunst begrijpt met zichzelf te leven zal zich nooit vervelen.
Erasmus
Nederlands humanist en filosoof 1469-1536


Uit de tijd dat er vooral 'Hij' geschreven werd ... en niet 'Zij' in het enkelvoud bedoelt.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door taigitu » 23 jun 2020, 11:17

Gast1 schreef:
22 jun 2020, 19:03
Eerst een antwoord op de vraag:
taigitu schreef:
22 jun 2020, 12:13
Mijn vraag: Wat is de reden dat je in vele discussies (nadrukkelijk) steeds hetzelfde vertelt terwijl wij dat alles in alle vormen van beschrijving al van je weten.
Zoals ik al vaker schreef, schrijf ik voor mezelf.
En ik weet dat er ook door anderen gelezen wordt.
Nieuwe lezers ... buiten het forum.
En die lezen niet dat wat jij en andere eerdere lezers al eerder gelezen hebben, zouden ze überhaupt lezen wat ik schrijf.
En daarmee is jouw vraag door mij wat mij betreft beantwoord.

Maar ik wil ook graag een en ander verduidelijken en aanvullen, er ligt immers een context van jou ... en van mij.
Dat je voor jezelf schrijft is duidelijk en dat doen we in wezen min of meer allemaal.
Maar je bent niet alleen op dit forum en dus schrijf je niet alleen aan/voor jezelf.
Dan was er de lol voor jou er snel vanaf want je zou geen respons krijgen en zou
je gewoon aan een dagboek genoeg hebben.

Begrijp ik het nu goed, geef je nu aan dat je al die herhalingen van (kort gezegd) jouw spirituele groei,
speciaal doet voor lezers die nieuw zijn op dit forum?
Waarom reageer je dan op een reactie van mij weer met jouw verhaal over wat en hoe en op welke leeftijd
jij dingen hebt ervaren..... Ik weet het al. Het is dus in deze context nutteloos, tenzij jij dit nodig hebt.
Maar je hebt een antwoord gegeven en dus zet ik er een streep onder.

De verknipte aanvulling laat ik verder aan jou.
Ik ga weer on topic.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door taigitu » 23 jun 2020, 11:19

.


"Geef me de moed te accepteren wat niet in mijn vermogen ligt,
de kracht om alles te doen wat in mijn vermogen ligt
en de wijsheid tussen die twee onderscheid te maken."


Epictetus
Romeins stoïcijns filosoof 50-130
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door Gast1 » 23 jun 2020, 11:48

taigitu schreef:
23 jun 2020, 11:17
Dat je voor jezelf schrijft is duidelijk en dat doen we in wezen min of meer allemaal.
Maar je bent niet alleen op dit forum en dus schrijf je niet alleen aan/voor jezelf.
Dan was er de lol voor jou er snel vanaf want je zou geen respons krijgen en zou je gewoon aan een dagboek genoeg hebben.

Begrijp ik het nu goed, geef je nu aan dat je al die herhalingen van (kort gezegd) jouw spirituele groei, speciaal doet voor lezers die nieuw zijn op dit forum?
Waarom reageer je dan op een reactie van mij weer met jouw verhaal over wat en hoe en op welke leeftijd jij dingen hebt ervaren..... Ik weet het al. Het is dus in deze context nutteloos, tenzij jij dit nodig hebt.
Maar je hebt een antwoord gegeven en dus zet ik er een streep onder.

De verknipte aanvulling laat ik verder aan jou.
Ik ga weer on topic.
taigitu schreef:
16 jun 2020, 13:28
“Niet-reageren op het Ego van anderen is één van de meest effectieve manieren om niet alleen het Ego te overstijgen ...

Gast1

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door Gast1 » 23 jun 2020, 12:11

taigitu schreef:
23 jun 2020, 11:19
.


"Geef me de moed te accepteren wat niet in mijn vermogen ligt,
de kracht om alles te doen wat in mijn vermogen ligt
en de wijsheid tussen die twee onderscheid te maken."


Epictetus
Romeins stoïcijns filosoof 50-130
Een mooi citaat wat voor dit citaat niet onder doet:
Vraag je af wat anderen van je denken en je bent voor altijd hun gevangene.
Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door univers » 23 jun 2020, 12:36

Vraag je af wat anderen van je denken en je bent voor altijd hun gevangene.
Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door Gast1 » 23 jun 2020, 12:48

univers schreef:
23 jun 2020, 12:36
Vraag je af wat anderen van je denken en je bent voor altijd hun gevangene.
Afbeelding
Precies ;P!

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Citaten om over na te denken

Bericht door taigitu » 28 jun 2020, 09:51

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie