Anne Frank

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Anne Frank

Bericht door Fenna » 17 jan 2022, 13:49

Vrij artikel.
Bekijk dit artikel op NU.nl: https://www.nu.nl/algemeen/6178588/fami ... taris.html
Familie Anne Frank werd zeer waarschijnlijk verraden door Joodse notaris

Uit een nieuw onderzoek blijkt dat de familie van Anne Frank zeer waarschijnlijk is verraden door de Joodse notaris Arnold van den Bergh. Hij deed dit om zijn eigen familie te redden. Een internationaal coldcaseteam van zo'n dertig onderzoekers, onder wie historici en criminologen, deed met behulp van moderne technieken jarenlang onderzoek naar wie de onderduikers in het Achterhuis in Amsterdam verraden heeft.

In 2017 kwam documentairemaker Thijs Bayens op het idee om een van de bekendste mysteries van de Tweede Wereldoorlog opnieuw te bestuderen, dit keer met moderne politiemethoden en onderzoeksmiddelen.

Het coldcaseteam verzamelde 66 gigabyte aan informatie - oude en nieuwe interviews, dagboeken, adreslijsten, oorlogsdossiers uit archieven - en gebruikte kunstmatige intelligentie om die te analyseren.....

Lees verder in link.
--------------------
Een internationaal coldcaseteam om te onderzoeken wie de arme Anne Frank heeft verraden?
Ik denk dat er wel belangrijker en coldcasezaken zijn die aandacht nodig hebben.
En wat willen ze daarmee bereiken?
De verrader van Anne Frank ligt waarschijnlijk al lang op het kerkhof, moeten de nazaten van deze dader dan gestraft worden voor de daden die hij heeft gedaan?
Ze hadden zeker niets beters te doen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Anne Frank

Bericht door univers » 17 jan 2022, 14:30

Als er nazaten zijn ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Anne Frank

Bericht door Tammy » 17 jan 2022, 17:34

Ik vind het heel goed dat ze proberen te achterhalen wie Anne Frank en haar familie heeft verraden Fenna.
Anne is 1 van de gezichten van die vreselijke jodenvervolging in de Tweede Wereldoorlog.
Dankzij haar dagboek weten we iets van haar leven .
Zij heeft echte vrijheidsbeperking meegemaakt.
Ook weten we wat er met haar is gebeurd in het concentratiekamp .

Dit is belangrijk dit onderzoek voor het historisch archief van de geschiedenis en de Tweede Wereldoorlog.
Ik vind dit dus heel goed wat men probeert te achterhalen.
Het gaat er niet meer om of de verrader nog leeft of niet.
Of dit onderzoek klopt of dat men uiteindelijk door moet zoeken, ik zeg net zolang doorgaan totdat de verrader bekend is.

Haar verhaal is wereldberoemd maar is nog niet af.
Haar verhaal is compleet als de verrader bekend is.

Anne Frank verdient het dat hier onderzoek naar word gedaan.
Het meisje dat zich schuil hield voor de Duitsers al die tijd.
Het meisje dat een gruwelijke dood stierf.

Het meisje dat volhield tot het laatste moment.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Anne Frank

Bericht door Fenna » 17 jan 2022, 21:37

univers schreef:
17 jan 2022, 14:30
Als er nazaten zijn ?
Is het fair om hen met iets op te zadelen waar zij geen invloed en schuld aan hebben gehad?
Deze nazaten, als ze er zijn, worden er waarschijnlijk alsnog voor aangekeken voor de daden waar zij geen schuld aan hebben.

Ik had het er vanmiddag ook over met mijn tante die met mijn Joodse oom was getrouwd.
Zij was het met mij eens.
Die Notaris ligt al op de eeuwige jachtvelden en zeer waarschijnlijk zijn directe nakomeling ook, dus wat schiet je er nog mee op?
De familie Frank kan de tijd niet terugdraaien en krijgt Anne, moeder en haar zus niet terug.
Het enige wat ze er mee opschieten is dat ze weten wie het heeft gedaan, dat moet dan al troost geven.
Het is natuurlijk verschrikkelijk wat er met Anne Frank is gebeurt, maar zoals zij waren er velen.
Ook mijn joodse oom zijn hele familie op zijn vader na, is verraden en omgekomen.
Je wil niet weten hoeveel Joden hun eigen volk verrieden om maar te overleven, denk aan de kapo's in de concentratiekampen, allemaal joden.
Ze brachten hun eigen volk naar de gaskamer in de hoop dat zij gespaard werden.
Begrijp me goed, ik wil het niet goed praten dat hij dat heeft gedaan, maar een oorlog maakt het slechtste in een mens los om te overleven.

Het gaat mij er vooral om dat dit bakken geld kost en inzet van mensen die mijns inziens zich beter met actuelere zaken bezig kunnen houden waarvan de dader misschien nog leeft en gestraft kan worden.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Anne Frank

Bericht door Fenna » 17 jan 2022, 21:39

Tammy schreef:
17 jan 2022, 17:34
Ik vind het heel goed dat ze proberen te achterhalen wie Anne Frank en haar familie heeft verraden Fenna.
Zie mijn reactie op Univers hierboven.
Haar verhaal is wereldberoemd maar is nog niet af.
Dat zal altijd een open eind blijven.
Niemand weet van de ontberingen tijdens het transport of in het kamp alvorens zij werd gedood en waarom de dader tot zijn daad kwam, daar kunnen wij hooguit naar raden.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Anne Frank

Bericht door Fenna » 17 jan 2022, 23:13

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... achterhuis

Vrij artikel.
Experts kritisch over onderzoek naar vermeende verrader Anne Frank.

Is Anne Frank verraden door de Amsterdamse notaris Arnold van den Bergh? Onderzoekers beweren op basis van een nieuwe theorie en jarenlang onderzoek dat dit aannemelijk is. Maar experts zijn kritisch. "Je moet heel erg oppassen met iemand de geschiedenis insturen als verrader van Anne Frank als je daar geen 100% of 200% zekerheid over hebt".
Vier vragen en antwoorden.

1. Wat is de theorie van de onderzoekers?


De onderzoekers hebben de theorie dat de Joodse notaris Arnold van den Bergh achter het verraad van Anne Frank zou zitten. Hij zou zijn eigen gezin willen beschermen door onderduikadressen te delen met de Duitse bezetter. Sluitend bewijs voor deze theorie is er niet.


Volgens de onderzoekers had Van den Bergh contacten bij de Duitsers en werkte hij met hen samen. Op die manier probeerde hij de deportatie van hemzelf en zijn gezin te voorkomen. Hij wist uitstel te krijgen en zorgde in de tussentijd voor onderduikadressen voor zijn gezin. Toch kwam hij in het.....

Lees verder in link.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Anne Frank

Bericht door Tammy » 18 jan 2022, 07:18

Fenna schreef :
Niemand weet van de ontberingen tijdens het transport of in het kamp alvorens zij werd gedood en waarom de dader tot zijn daad kwam, daar kunnen wij hooguit naar raden.
Dat klopt niet wat je zegt.
Er zijn getuigenissen uit die tijd.
Haar vader Otto Frank werd samen met zijn familie in die wagons gedropt.
Andere overlevenden hebben er over gesproken hoe ziek Anne en haar zus waren.
Ze is niet gedood maar overleden aan ziekte.
Maar eigenlijk is ze wel gedood, doordat ze in de schurft barakken zat en ze nog had geleefd als die Nazi’s haar niet naar de concentratiekampen hadden gebracht.

Er is heel veel bekend Fenna door mensen die het hebben overleefd.
En zij is nu eenmaal bekend doordat ze haar dagboek heeft geschreven.
Elke dode is er eentje teveel geweest maar zij is nu eenmaal 1 van de gezichten van de Holocaust geworden.
Van mij mag er zoveel geld als nodig is worden besteed voor het achterhalen wie ze verraden heeft.
Want ik zie dat wel degelijk als afsluiting van haar verhaal.



https://www.annefrank.org/nl/over-ons/n ... aar-ausch/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Anne Frank

Bericht door univers » 19 jan 2022, 15:56


Bericht van Tammy :

Bij premium artikelen altijd dat aangeven a.u.b.
Bedankt alvast. :hands:

Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Anne Frank

Bericht door Fenna » 19 jan 2022, 17:37

;P! Uni.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Anne Frank

Bericht door Fenna » 23 jan 2022, 09:51

Vrij artikel.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1622340 ... n=whatsapp
Kleindochter na beschuldiging verraad Anne Frank: ’Motief kan niet kloppen’

AMSTERDAM - De familie van de Joodse notaris die ervan wordt beschuldigd Anne Frank te hebben verraden, is ’van streek’ door het nieuws en alle aandacht voor de zaak afgelopen week. Een kleindochter van Arnold van den Bergh, in de oorlog lid van de Joodse Raad, zegt zich ’beschaamd’ te voelen over het deze week gepresenteerde boek Het verraad van Anne Frank, maar betwijfelt openlijk of het verhaal wel klopt.

De familie laat via een vriend en vertrouwenspersoon weten zich zorgen te maken over hun ’goede naam en reputatie’, zegt deze Paul Theelen in gesprek met een verslaggever van de Britse krant Daily Mail. Hij bevestigt zijn uitspraken zaterdag tegen De Telegraaf. „We hebben op z’n zachtst gezegd onze twijfels over de conclusies van het coldcaseteam. Het is vooral de vraag bij wie en hoelang Van den Bergh precies in Laren zat ondergedoken. Tips daarover zouden tot antwoorden kunnen leiden.”

Het zes jaar lange onderzoek en het daarbij gepresenteerde boek gingen deze week heel de wereld over, maar ook experts en historici plaatsten al vraagtekens bij de conclusies. Zo zou de prominente Joodse Amsterdammer een lijst van onderduikadressen aan de Duitsers hebben overhandigd, waaronder die van het Achterhuis, maar harde bewijzen daarvoor blijven uit. Van den Bergh zat vermoedelijk zelf ook ondergedoken en overleed in 1950 aan keelkanker.
Verder word door een Leids historicus ook het volgende gesteld.
"Het is zeer aannemelijk dat Van den Bergh als voormalig lid van de Joodse Raad vijanden had”, stelt ook hij. „Dat hij niet was ondergedoken maar bescherming kocht door verraad is niet meer dan een aanname van de onderzoekers
Dat kan ik mij helemaal in vinden.

En daarom is het een kwalijke zaak dat dit boek al naar buiten is gebracht terwijl men niet met 100% zekerheid kan zeggen dat Bergh de dader was.
Het doet meer schade dan goed.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Anne Frank

Bericht door univers » 23 jan 2022, 10:42

Het doet meer schade dan goed.
Mee eens.
Enkel de onderzoeker geniet hiervan, wereldnieuws.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Anne Frank

Bericht door Fenna » 01 feb 2022, 09:57

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1527379 ... n=whatsapp

Vrij artikel.
Uitgever biedt excuses aan voor omstreden boek over ’verrader’ van Anne Frank

Uitgeverij AmboAnthos heeft excuses aangeboden voor het onlangs uitgegeven en zeer omstreden boek van Rosemary Sullivan waarin de vermeende verrader van Anne Frank bekend werd gemaakt. Dat heeft directeur Tanja Hendriks maandagmorgen in een brief aan alle schrijvers in haar stal laten weten. De beslissing om het boek Het verraad van Anne Frank te herdrukken is voorlopig uitgesteld.

Hendriks besloot de brief te schrijven naar aanleiding van alle ophef die rond het boek, dat wereldwijd op 18 januari op de markt kwam, is ontstaan. De publicatie doet verslag van een uitgebreid coldcase-onderzoek naar wie de onderduikers in het Achterhuis heeft verraden. Het internationale team van onderzoekers, waaronder ook een oud FBI-agent, stond onder leiding van de Nederlander Pieter van Twisk. Zij wezen de Joodse notaris Arnold van den Bergh uiteindelijk aan als mogelijke verrader.
Lees verder in link.
-------------
De uitgever ziet nu zelf ook in dat het niet verstandig was om het boek uit te geven en dat de beschuldigen gebaseerd waren op aannames en vermoedens en niet op zekerheden.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie