Het Oekraïne-Rusland conflict

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Witte wel » 26 nov 2022, 12:38

taigitu schreef:
26 nov 2022, 10:51
Hoe in-en-in triest dat deze kinderen dit moeten meemaken.
Hoe in-en-in triest is het dat deze weeshuisjes beschoten worden door het Oekraïens leger. Maar dat lees je niet in de kranten natuurlijk.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door taigitu » 26 nov 2022, 14:00

Zeker tien kinderen zijn afgelopen dagen omgekomen bij de gevechten in Oekraïne.

28 februari 2022

Scholen en andere onderwijsfaciliteiten door het hele land zijn doelwit van aanslagen. Met dit geweld lopen de levens van 7,5 miljoen kinderen gevaar,

waarschuwt Save the Children. Het is een ernstige schending van het Internationale Humanitaire Recht.
Bescherming van de levens van kinderen en hun rechten moet altijd voorop staan.

Ten minste zes onderwijsinstellingen, waaronder een kleuterschool en een weeshuis in de noordoostelijke stad Okhtyrka, werden de afgelopen dagen door beschietingen geraakt, blijkt uit VN-cijfers. Bij de aanvallen in Okhtyrka werd in ieder geval een zevenjarig meisje gedood. Ook twee leraren kwamen vrijdag om het leven toen een raket een school in Gorlovka in het oosten van Oekraïne trof.

Bescherm scholen en kinderen
Scholen moeten onschendbare veilige ruimtes zijn voor kinderen en leraren, waarschuwt Save the Children. Pim Kraan, directeur Save the Children Nederland: “Scholen mogen geen slagveld worden. Juist in tijden van conflict moeten scholen, kinderen en docenten beschermd worden tegen aanvallen. Met elke school die beschadigd of verwoest wordt en elke les die gemist wordt, nemen de kansen van kinderen af om een betere toekomst te ervaren en op te bouwen. We wijzen dit geweld af en roepen op tot een onmiddellijk einde van al het geweld.” Aanvallen op scholen en ziekenhuizen zijn volgens de Verenigde Naties een ernstige schending van kinderenrechten.

Scholen grotendeels gesloten
Scholen in Oost-Oekraïne sloten op 21 februari vanwege de escalatie van het geweld, waardoor naar schatting 350.000 kinderen geen toegang hebben tot onderwijs.
Sommige scholen in andere delen van Oekraïne waren al gesloten vanwege de COVID-19-pandemie, andere bleven open. Sommige ouders sturen hun kinderen naar school met een sticker waarop hun bloedgroep staat vermeld omdat ze vrezen voor hun veiligheid. Sinds 2014 heeft het conflict in Oost-Oekraïne meer dan 750 scholen vernietigd, beschadigd of moesten gedwongen sluiten. De toegang tot onderwijs voor duizenden kinderen werd hierdoor verstoord, velen waren te bang om naar school te gaan vanwege de aanwezigheid van gewapende soldaten in en rond hun scholen.


Save the Children sinds 2014 in Oekraïne
Save the Children werkt sinds 2014 in Oekraïne en levert cash geld aan hele arme en ontheemden kinderen en families om voedsel te kunnen kopen. Tot voor kort kon de organisatie ook onderwijs en psychosociale ondersteuning bieden; zodra het mogelijk is, wordt die hulp weer gestart en kunnen ook winterpakketten en hygiënepakketten aan kinderen en hun families worden verstrekt. Daarnaast is de organisatie aanwezig in omringende landen.

https://www.savethechildren.nl/actueel/ ... akt-levens
Russische invasie van Oekraïne in 2022
De Russische invasie van Oekraïne is een aanvalsoorlog die begon op 24 februari 2022, toen Rusland buurland Oekraïne vanuit meerdere kanten binnenviel
in een grote escalatie van de Russisch-Oekraïense Oorlog die sinds 2014 gaande is. De invasie veroorzaakte Europa's grootste vluchtelingencrisis sinds
de Tweede Wereldoorlog, met meer dan 9,5 miljoen Oekraïners die het land ontvluchtten en een derde van de bevolking ontheemd[16]
en tevens wereldwijde voedseltekorten

https://nl.wikipedia.org/wiki/Russische ... ne_in_2022
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Determinist » 26 nov 2022, 15:23

Witte wel schreef:
26 nov 2022, 12:38
Hoe in-en-in triest is het dat deze weeshuisjes beschoten worden door het Oekraïens leger. Maar dat lees je niet in de kranten natuurlijk.
Enkele links naar berichtgeving aangaande dit zou handig zijn in deze discussie.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Witte wel » 26 nov 2022, 18:40

Daar is een hele tijd geleden al over gepost Determinist, over het beschoten worden van ziekenhuizen en scholen door het Oekraïense leger. De westerse media schreef toen dat Rusland dit deed om te misleiden. De werkelijkheid was dat dit in scene was gezet om Rusland de schuld te geven. In feite was het een maskering van het Oekraïense leger hun eigen daden. Het is al oud nieuws.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80585
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Tammy » 30 nov 2022, 12:47

Afbeelding

China en Rusland houden samen luchtmachtoefening.

MOSKOU - China en Rusland hebben samen luchtmachtoefeningen gehouden in het Verre Oosten. Het is volgens het Russische defensieministerie bij deze manoeuvres voor het eerst dat Chinese gevechtstoestellen in Rusland landden en Russische in China. Toestellen van beide landen gingen acht uur lang patrouilleren boven de Japanse en de Oost-Chinese Zee.

Lees verder via link :

https://www.telegraaf.nl/nieuws/6094584 ... htoefening

>>>>>>>>>>>>

Ursula in Brussel heeft het over een tribunaal voor Russische oorlogsmisdaden en dat Rusland de hele wederopbouw van Oekraïne moet betalen.
Maar voor zover ik weet is het nog steeds oorlog en wie het gaat winnen is ook nog onzeker.
Deze gezamenlijke luchtmachtoefening tussen Rusland en China is iets om in de gaten te houden.
De oorlog is nog steeds bezig.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80585
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Tammy » 02 dec 2022, 09:02

Oekraïne: 10.000 tot 13.000 militairen omgekomen in oorlog?

In de oorlog tegen Rusland zijn tot nu toe tussen de 10.000 en 13.000 Oekraïense militairen gesneuveld, zegt Oekraïne. Het is voor zover bekend voor het eerst dat het land een aantal overleden militairen noemt sinds eind augustus. Toen sprak het hoofd van de Oekraïense strijdkrachten over bijna 9000 dode militairen.

De door Oekraïne genoemde aantallen zijn fors lager dan de cijfers waarvan men internationaal uitgaat. Vorige maand maakte de Amerikaanse legerleider Mark Milley de inschatting dat zowel aan Russische als aan Oekraïense kant inmiddels 100.000 doden en gewonden zijn gevallen sinds februari.

Lees verder via link :

https://nos.nl/liveblog/2454216-oekrain ... -in-oorlog

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ik neem deze aantallen met een korreltje zout.
Zelensky was deze week behoorlijk kwaad op Ursula die een bericht de wereld instuurde wat sprak over 100.000 doden.
Dat bericht werd ook meteen door haar weer verwijderd.

Iemand die zo moeilijk doet door al maanden geen cijfers te noemen maar wel elke keer over zijn tegenstander de cijfers te benoemen , maakt dat ik de nu genoemde cijfers niet serieus kan nemen.

Hoeveel doden er zijn weet ik niet maar ik denk meer dan wat Zelensky noemt.
Natuurlijk heeft dit ook te maken met strategie en beeldvorming en propaganda enz wat beide landen constant doen.
Het hoort erbij want het is oorlog , zo gaan die dingen dan.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1551
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Kristof Piessens » 02 dec 2022, 09:51

Witte wel schreef:
26 nov 2022, 18:40
Daar is een hele tijd geleden al over gepost Determinist, over het beschoten worden van ziekenhuizen en scholen door het Oekraïense leger. De westerse media schreef toen dat Rusland dit deed om te misleiden. De werkelijkheid was dat dit in scene was gezet om Rusland de schuld te geven. In feite was het een maskering van het Oekraïense leger hun eigen daden. Het is al oud nieuws.
En dat met achtergelaten russisch munitie ?
Zou verklaren dat onderzoek dan niet kan aanwijzen wie de schuld draagt van de gestarte oorlog, in 2014 en misschien veel eerder is de oorlog begonnen omwille van russische minderheden in het oosten van het oekraiens land...de patstelling is eerder de maskering met russische munitie dat achtergelaten werd en die aangewend werd door het oekraiens leger om te doen lijken dat er russische daden mee gemoeid zijn...
In ieder geval zichzelf aanvallen om de schuld te kunnen schuiven in andermans schoenen, ik heb het al eens meegemaakt in het verleden, het is een onbegrijpelijke actie dat niet kan verantwoord worden als je als slachtoffer niet bewust bent van de schuld dat je niet eens hebt veroorzaakt, maar het heeft me wel gekraakt in mijn persoonlijkheid en mijn vertrouwen in mensen, dat is vergelijkbaar wat nu collectief gebeurd tussen rusland en oekraine met hierachter nog een heel groot westerse steun voor oekraine....dan zou je denken dat het maar eenzijdig bericht wordt in de media...
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80585
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Tammy » 03 dec 2022, 16:10

Afbeelding

Rusland oogst miljard dollar aan tarwe in bezet Oekraïne.

Oekraïne is minstens één miljard dollar aan inkomsten uit tarwe misgelopen doordat deze werd geoogst in gebieden die door Rusland worden gecontroleerd. Dat blijkt uit onderzoek dat gebruikmaakt van satellietbeelden van ruimtevaartorganisatie NASA, die een speciaal programma heeft gericht op voedselzekerheid en landbouw.

Lees verder via link :

https://www.hln.be/buitenland/rusland-o ... ~ad21dbdd/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Witte wel » 03 dec 2022, 16:58

Het artikel suggereert dat het graan is gestolen. Het is geheel niet bekend waar de opbrengsten naar toe gaan want dat weet de westerse media niet. Men neemt maar aan dat Rusland de gelden achter houdt maar heeft daar geen enkel bewijs van. Voor nu is dit dus desinformatie.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door univers » 03 dec 2022, 18:16

Voor nu is dit dus desinformatie.
Zoals gewoonlijk.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80585
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Tammy » 09 dec 2022, 09:55

Afbeelding
De Russische president Vladimir Poetin donderdag tijdens een ceremonie in Moskou.

Poetin met glas champagne in de hand: ’We gaan door met aanvallen op Oekraïense energie-infrastructuur’

MOSKOU - De Russische president Poetin heeft donderdag verzekerd dat zijn land zijn aanvallen op Oekraïense energie-infrastructuur zal voortzetten.
Die hebben al tot massale stroomuitval en onderbrekingen van de watertoevoer geleid, terwijl er in Oekraïne volop winterse temperaturen worden gemeten.

Lees verder via link :

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1826770 ... astructuur




>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Doen die sancties tegen Poetin nog iets ?
Volgens mij niet he ?
Ze doen onszelf meer pijn dan hem, hij gaat gewoon door.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13657
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Fenna » 09 dec 2022, 10:35

Tammy schreef:
09 dec 2022, 09:55
Doen die sancties tegen Poetin nog iets ?
Volgens mij niet he ?
Ze doen onszelf meer pijn dan hem, hij gaat gewoon door.
:post:
Hij heeft er geen centje pijn van.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door univers » 09 dec 2022, 11:26

En Biden ook niet, die zit veilig aan de andere kant van de oceaan, stom uit zijn nek te lullen.
En de regeringsleiders van een Europa lopen netjes aan de lijn.

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13657
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Fenna » 09 dec 2022, 11:28

;P! Uni
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Witte wel » 09 dec 2022, 14:17

Tammy schreef:
09 dec 2022, 09:55
Doen die sancties tegen Poetin nog iets ?
https://rumble.com/embed/v1x0iio/?pub=4
De bevolking heeft er in ieder geval geen last van. :grin:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Witte wel » 09 dec 2022, 18:29

En in de tussentijd blijft de VS Oekraïne bevoorraden met militair materieel. Rusland is vol actief in de APEC, EUAU en de BRICS+ en het ene na het andere handelsverdrag wordt gesloten. Egypte heeft zich nu ook aangemeld bij de BRICS+. Rusland gaat er enkel op vooruit en de EU graaft een steeds diepere kuil als gevolg van het Amerikaanse sanctiebeleid.
Hoe lang kan Europa nog blijven bestaan en wanneer gaat het licht branden in de Europese landen is de vraag.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door univers » 09 dec 2022, 19:52

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80585
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Tammy » 09 dec 2022, 20:17

Witte wel , jouw video is gemaakt door Rebel News.
Is dat dezelfde Rebel News die op onderstaande link word besproken ?
Want ik kende het niet dus heb even gegoogeld en kwam deze link tegen.
Is dat dezelfde als de jouwe ?

https://pointer.kro-ncrv.nl/hoe-het-can ... t-uitmelkt

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Witte wel » 10 dec 2022, 09:50

Ja, maar wil je zeggen dat door het kro-ncrv artikel het totale Rebelnews onbetrouwbaar wordt? Kro en ncrv zijn publieke omroepen, die vallen onder één groot domein, niet vergeten hè.
In de bijdrage van Rebelnews wordt vertelt en kan je zien. Wie dat die verder heeft gemaakt is niet interessant. Als daar aan getwijfelt wordt dan kan je al het nieuws via msm ook zien als misleidend. Wat is dan nog informatie waar we iets mee kunnen, wat is waarheid.
Ik neem aan dat je hier naar verwees mbt Rebelnews.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80585
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het Oekraïne-Rusland conflict

Bericht door Tammy » 10 dec 2022, 10:11

Witte wel , ik zeg niks over betrouwbaarheid van deze Rebel News.
Ik vroeg je alleen of dit hetzelfde platform is als jouw Rebel News.
En ik weet wat publieke omroepen zijn, en als je mij goed leest weet je ook mijn mening daarover.
Als ik ergens een hekel aan heb is het aan die linkse omroepen met hun eenzijdige berichtgeving op tal van zaken.
Ik heb gewoon gegoogeld en dit artikel was 1 van de weinige in het Nederlands en daarom plaatste ik het.

Of het waar is weet ik niet , ik neem tegenwoordig heel vaak een slag om de arm bij nieuwsberichten.

Dus ook bij Rusland-Oekraïne.
Allebei propaganda vaak, dus wat is waarheid ?
Ik weet het niet.
Dat doet oorlog met nieuws.

De reden dat ik ging googelen Witte wel was ook door het einde van de video.
Toen werd er opgeroepen om te doneren, dan ga ik altijd even kijken wie wat hoe is.
Heel normaal voor mij .

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie