Oecologische ontwikkeling van Europa met rest van de wereld

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Oecologische ontwikkeling van Europa met rest van de wereld

Bericht door oktagon » 16 jul 2015, 19:05

De westerse samenleving met een deel van andere Aardse bewoners is in een veel te complexe vorm terecht gekomen door vooral de ontwikkelingen van de ICT met de daarbij behorende zakelijke belangen die overheden sterk kunnen beinvloeden.

De grote mensheid met bestuurders ziet door de bomen het bos niet meer en we hollen als lemmingen achter veel geuite meningen aan om ieder volgend ogenblik weer een ander commentaar aan te hangen.

Met belangstelling en soms met vrees zie ik de ontwikkelingen in de komende decennia tegemoet. :peace:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13669
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Oecologische ontwikkeling van Europa met rest van de wereld

Bericht door Fenna » 17 jul 2015, 08:49

Er zijn maar weinigen die het systeem door hebben, maar zij zijn een roepende in de woestijn en komen nooit aan een machthebbende positie omdat zij het vuile spelletje kunnen vernietigen.
Het is zelf zo dat zij de kans hebben ineens opgeruimd te worden als ze de waarheid naar buiten willen brengen en daarvoor hoef je niet in Rusland te wonen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Oecologische ontwikkeling van Europa met rest van de wereld

Bericht door univers » 17 jul 2015, 09:17

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Oecologische ontwikkeling van Europa met rest van de wereld

Bericht door Gast1 » 17 jul 2015, 09:28

Toch vraag ik mij vaker af waar ik mee bezig ben?
Eigenlijk zijn het bijna allemaal onzinnig- en onbelangrijkheden.
Allemaal zaken die we toch niet kunnen beïnvloeden en ocharm, soms mogen we even meestemmen.
Af-en-toe laten we, als we er achter komen dat onze stem er feitelijk niet toe doet, onze stem elders horen.
Op verjaardagsfeestjes, op vergaderingen of in filosofische gesprekken,
of misschien wel op een forum zoals dit.
Soms maakt me het een beetje melancholiek ...
Gisteren fietste ik door het Peellandschap en genoot van de prachtige Natuur en de heel vriendelijke mensen.
Ik fietste zelfs voor een redelijke periode in mijn blote bast aldaar in 'the middle of nowhere' en had al dat wat mij omringde lief.
Op dit kleine stukje Aarde al fietsende met een actieradius van 50 km.
Ik krijg het in mijn leven niet allemaal gezien.
Ik hoef er zelfs niet voor naar Utrecht of Drenthe, laat staan Gelderland of Brabant.
Of Duitsland of België ...
Griekenland, ik zal er wel nooit komen en dat hoeft ook niet.
Misschien bestaat het wel niet eens.
Of Irak of Afghanistan ...
Misschien moeten ze daar maar allemaal uitzoeken ...
Misschien moet de politiek zich er mee bemoeien of niet.
Ze doen maar ...

Ik kijk hier mijn ogen uit en en mijn hart is vervuld met liefde,
Mijn kopje van liefde loopt over ...

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Oecologische ontwikkeling van Europa met rest van de wereld

Bericht door univers » 17 jul 2015, 09:33

Mijn kopje van liefde loopt over ...
Zet er dan een schoteltje onder. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Oecologische ontwikkeling van Europa met rest van de wereld

Bericht door oktagon » 17 jul 2015, 12:43

@univers: Jij bent een van de bijzonder nuchtere figuren op dit forum! :rolfl: :hands:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Oecologische ontwikkeling van Europa met rest van de wereld

Bericht door univers » 17 jul 2015, 15:19

Daar nemen we een borrel op. :cheers:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Oecologische ontwikkeling van Europa met rest van de wereld

Bericht door Gast1 » 17 jul 2015, 15:51

Dan ben je niet meer nuchter ... [nono]

Barrel

Re: Oecologische ontwikkeling van Europa met rest van de wereld

Bericht door Barrel » 17 jul 2015, 16:56

Probleem is denk dat we simpelweg niet realiseren hoe machtig we zijn, en de verkeerde middelen aanwenden.

Neem Mahatma Ghandi, met slechts woorden en zijn eigen sterfelijkheid en lijden, wist hij een wereldmacht op de knieeen te krijgen.

Het probleem in mijn ogen is dat we nog steeds denken dat we in een democratie leven. Dat we kunnen stemmen, en dus een stem hebben. Daar gaat het al fout. Er is nog maar 1 ding belangrijk aan stemmen, en dat is de opkomst. Zodra de opkomst hoog genoeg is, wordt het huidige systeem weer gelegitimeerd, en gaan we op dezelfde manier verder. We denken dat we dan verandering hebben aangebracht door wat we stemmen, maar dit is een illusie.
Dit komt, omdat we niet in een democratie leven, maar inmiddels in een lobbycratie. De lobby is veel sterker dan welk stemgedrag dan ook. En zodra een stem uitgebracht is, duikt de lobby op de nieuwe samenstelling, en buigt het om in de richting waar ze het in wil buigen. Mocht je vertellen dat je uit protest (en vanwege bovenstaande) niet gaat stemmen, dan wordt je inmiddels afgemaakt. Dan mag je niet zeuren, dan doe je het fout. Echter, feitelijk zou je kunnen zeggen dat de mensen die wel zo nodig gaan stemmen, en dus het systeem in stand houden, mede verantwoordelijk zijn voor de puinhoop die NL, Westersewereld of democratische wereld heet.

Het woord alleen heeft ook ernstig in invloed ingeboed, aangezien we nog steeds met name een 1 naar velen push medium hebben als media, die haar neutraliteit al lang geleden is verloren. Tot zo'n 15 jaar geleden, kwam er geen politicus in de 'wereld draait door''s van die tijd. Dat was veel te link, want dan kreeg je lastige vragen. Inmiddels hebben media en politiek elkaar omarmd, en een ongeschreven afspraak gemaakt. De media is simpelweg nog maar sporadisch kritisch, en alleen als het uitkomt. De politiek heeft op die manier vrij spel om de algemene mening te beinvloeden, en verder te doen wat ze zelf wil. De meeste mensen zien diezelfde media echter nog steeds als kritisch namens ons, en slikken het als zoete koek.

Ik heb me de laatste 10 jaar geweldig geergerd aan, maar zeker ook verbaasd over hoe die lobby werkt. Hoe het bijv. de semi-overheid lukt om toch steeds weer hun eigen inkomens tot buitenproportionele hoogte weten op te stuwen. De voorbeelden zijn inmiddels legio, al ontgaat die achtergrond de meesten als er een plan wordt gelanceerd, bijv. om te gaan nivelleren via de zorgverzekering .... (wat dus niets met nivelleren te maken had)

En toch hebben wij nog steeds enorm veel macht. Er is niemand op de hele planeet rijk geworden, zonder dat dit uiteindelijk afkomstig is van de onderste lagen van de bevolkingspyramide. Uiteindelijk zijn het de lagere en middenklassen die verreweg de meeste toegevoegde waarde leveren, al concentreert de uitkomst ervan zich dan weer in die top.

Onze koopkracht is een van de grootste middelen die we hebben. In 1 dag kan diezelfde midden- en lagere klasse het gehele bankensysteem om ver halen. Het kan in 1 dag de grootste multinationals op de knieeen krijgen. En dat weet de top, dus moet er wel zoiets als verdeel en heers worden toegepast. Vandaar o.a. dat in de media alle discussies direct naar zwart wit worden toegetrokken, de nuance is geheel verloren, en daar doen we allemaal aan mee. Kortom, we laten ons ook gewoon piepelen.

Het zou mooi zijn als bij de volgende verkiezingen we in het 6 uur journaal een rapportage krijgen, waarin een 'journalist' vertelt dat hij staat bij het grootste stembureau van Nederland, het zojuist nog even is wezen checken, en dat er tot dan toe nog niemand is komen stemmen. Opkomst einde dag: 0. Dat zet een precedent, en de gehele huidige politiek verliest in 1 keer haar gehele legitimiteit. Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn om eerst eens een aantal fundamentele veranderingen aan te brengen, voordat we weer verder gaan. Het probleem is dat het tot chaos zou leiden, en we dus allemaal ook bereid moeten zijn om in ieder geval tijdelijk een gedeelte van onze welvaart moeten inleveren. En daar gaat het dan weer fout. Want iets opofferen, dan willen we niet. We geloven, dat het huidige hoge welvaartsniveau, ons recht is, en dat elke vermindering, verschikkelijk is. Velen geloven nu al dat het nog nooit zo slecht is gegaan, door bezuinigingen. Dat we allemaal bij de voedselbank lopen. Feit is dat we (de meesten van ons) het beter hebben dan wie dan ook in welke geschiedenis dan ook.

Kortom, het is slechts een kwestie van een mentaliteitsverandering, een nieuwe graad van georganiseerdheid (die buiten de huidge media om geregeld wordt), en het bundelen van onze macht. Dan kunnen we wereldmachten op hun knieeen krijgen. Waar is Mahatma als we hem nodig hebben ....

gusteman

Re: Oecologische ontwikkeling van Europa met rest van de wereld

Bericht door gusteman » 17 jul 2015, 18:12

Barrel schreef:Probleem is denk dat we simpelweg niet realiseren hoe machtig we zijn, en de verkeerde middelen aanwenden.
Het volk is inderdaad de sterkste macht maar ook het makkelijkste om te manipuleren.
Democratie heeft meegebracht dat de gemiddelde burger van mening is dat het volstaat om op gezette tijden naar de stembus te trekken en dat daarmee de kous af is.
Om democratie werkbaar en vooral democratisch te houden vereist dit een veel grotere inzet van de burger ..... en daar is die burger niet zo happig op.
En laten we eerlijk wezen, de meeste burgers zijn niet schrander genoeg om te begrijpen wat er fout loopt en waarom het fout loopt.

De meeste burgers zijn zelfs niet schrander genoeg om te beseffen dat zij er beter zouden aan doen om niet mee te gaan in alle aantrekkelijk voorgestelde aspecten van Microsoft Windows en Apple.
Het zal nog wel een aantal jaren duren vooraleer de grote massa het door heeft maar Windows en Apple zijn een hefboom in de handen van diegenen die het liefst van al de democratische rechten en verworvenheden zouden zien verdwijnen.
En de massa hapt naar het aas ..... zonder te beseffen dat zij hiermee hun vrijheid inruilen voor zogezegd "gemak".

Alles wat "gemakkelijk" gaat kan niet deugen, geen vruchten zonder inspanningen.
Barrel schreef:Neem Mahatma Ghandi, met slechts woorden en zijn eigen sterfelijkheid en lijden, wist hij een wereldmacht op de knieeen te krijgen.
Inderdaad, maar dat zou nu niet meer lukken.
We worden dagelijks overspoeld met een overmaat aan informatie waardoor we door de bomen het bos niet meer zien; alles is oppervlakkig en bedoeld om zo snel mogelijk vervangen te worden door nieuw "nieuws".
Iemand die een actie als Gandhi zou opstarten zou misschien één keer aandacht krijgen ..... en daarna weer snel vergeten worden.

Kijk naar Griekenland: niemand kan het echt iets schelen dat de doorsnee Griek een ellendige, armoedige toekomst tegemoet ziet.
Belangrijkste onderwerp: wat zal het ONS kosten, hoeveel van ONZE centen zullen we zien verdwijnen?

Terwijl in werkelijkheid de banken in de afgelopen decennia woekerwinsten hebben gemaakt met variabele rentevoeten.
Oh ja, enkele banken hebben boetes moeten betalen na het LIBOR schandaal, maar de oneerlijk binnen gerijfde miljarden hebben ze niet moeten terug storten, en ze doen vandaag even dapper verder met afspraakjes en trucs om kunstmatig hun winstmarges te vergroten.
Daar zouden die centen moeten vandaan komen, daar zitten de echte schurken.

Maar de burger denkt eerst aan zijn eigen spaarcentjes en hoe die "veilig" zitten bij de banken ..... dus gaat hij liever niet te fel tekeer tegen die banken.

Och, ik zou er uren kunnen over door gaan ..... maar de angst bij "de kleine burger" zit al veel te diep geworteld. Uit onwetendheid laat de burger zich manipuleren door de "mannen in maatpakken" van The City en Wall Street en gelooft wat hem wordt verteld.

De burger zou zich kunnen loswerken uit die onwetendheid ..... en zich niet meer laten intimideren. Maar dat vraagt inzet en doorzettingsvermogen, kwaliteiten die we wel nog altijd bewonderen bij onze voorouders die ons de democratische rechten hebben geschonken, rechten die zij hebben verkregen door er hard voor te knokken.

Wat belet de burger van vandaag om opnieuw te knokken ..... al was het uit respect voor de strijd die onze voorouders hebben gestreden?

Barrel

Re: Oecologische ontwikkeling van Europa met rest van de wereld

Bericht door Barrel » 17 jul 2015, 18:42

gusteman schreef: Oh ja, enkele banken hebben boetes moeten betalen na het LIBOR schandaal, maar de oneerlijk binnen gerijfde miljarden hebben ze niet moeten terug storten, en ze doen vandaag even dapper verder met afspraakjes en trucs om kunstmatig hun winstmarges te vergroten.
Niet de banken hebben boetes moeten betalen, maar de klanten van die banken. Bedrijven bestaan feitelijk niet. Ze bestaan uit mensen, die beslissingen maken. Een LIBOR rente schandaal ontstaat niet omdat mensen die beslissingen nemen, zodat de bank beter rendeert. Ze doen dit slechts, direct of indirect, maar voor 1 ding; zichzelf.

Zo ook met de fraude in de zorg, miljarden per jaar. Verschillende politici hebben al geroepen dat ziekenhuizen vele miljoenen aan boetes zouden moeten krijgen. Wat zou het gevolg zijn? Ondersteunend personeel eruit, zorg personeel op de nulllijn, en het zorgaanbod inkrimpen. Ook hier; ziekenhuizen frauderen niet, maar mensen in ziekenhuizen. Kortom, ze zouden de bestuurders miljoenen boets op moeten leggen, ook al zou dat persoonlijk failissement, en schuldsanering betekenen. Maar dat gebeurt niet, vanwege het netwerk van contacten / belangen. Oftewel, de lobby. Triest.

Overigens levert natuurlijk elke kracht een tegenkracht op. Je ziet dan ook dat er steeds meer cooperaties ontstaan, waarbij burgers zelf initiatieven nemen voor zorg, voor energie, etc. Televisie zal steeds verder in belang afnemen, en mee 'uit' groeien met de generaties die er mee opgegroeid zijn. Kortom, wellicht staan we dichter bij een 'turnaround' dan we denken. En daar komt diezelfde Mahatma dan weer kijken ...

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Oecologische ontwikkeling van Europa met rest van de wereld

Bericht door oktagon » 17 jul 2015, 18:45

Deze reactie maakte ik in de topic onder "Geduld met Grieken op",doch doordat mijn oog viel op een leeg venster om daar een tekst in te vullen,formeerde ik een topic onder de naam "Grieken en Europa".
En dit was niet mijn bedoeling;mogelijk zouden de er na volgende reacties op de mijne passen op de topic "Geduld met de Grieken op",maar dat laat ik aan de bestuurders van het forum over.

oktagon schreef:De westerse samenleving met een deel van andere Aardse bewoners is in een veel te complexe vorm terecht gekomen door vooral de ontwikkelingen van de ICT met de daarbij behorende zakelijke belangen die overheden sterk kunnen beinvloeden.

De grote mensheid met bestuurders ziet door de bomen het bos niet meer en we hollen als lemmingen achter veel geuite meningen aan om ieder volgend ogenblik weer een ander commentaar aan te hangen.

Met belangstelling en soms met vrees zie ik de ontwikkelingen in de komende decennia tegemoet. :peace:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Oecologische ontwikkeling van Europa met rest van de wereld

Bericht door univers » 17 jul 2015, 23:36

Dan ben je niet meer nuchter ... [nono]
Van 1 borrel ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Oecologische ontwikkeling van Europa met rest van de wereld

Bericht door univers » 18 jul 2015, 00:03

Ik heb me de laatste 10 jaar geweldig geergerd aan, maar zeker ook verbaasd over hoe die lobby werkt.
Die ergernis had ik 40 jaar terug ook.
Toen kregen we een econoom als minister president, die de eerste stap zette om dit land naar de klote te helpen.
Kijk maar hoe we belazerd zijn met de olie crisis, als we geen koningshuis hadden gehad. leefden we nu onder een dictator.
Tegenwoordig maak ik me eigen nergens meer druk om (slecht voor je bloeddruk).
Ik vraag me af waar al die miljarden zijn?
Stel dat de mensen op de zelfde dag, hun geld gaan incasseren op de bank.
Waar willen ze de mensen da mee uitbetalen ? kwitanties ?
Ik zie een hoop directeuren, Herman Brood achter na gaan.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80638
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Oecologische ontwikkeling van Europa met rest van de wereld

Bericht door Tammy » 18 jul 2015, 02:12

Oktagon schreef:
Deze reactie maakte ik in de topic onder "Geduld met Grieken op",doch doordat mijn oog viel op een leeg venster om daar een tekst in te vullen,formeerde ik een topic onder de naam "Grieken en Europa".
En dit was niet mijn bedoeling;mogelijk zouden de er na volgende reacties op de mijne passen op de topic "Geduld met de Grieken op",maar dat laat ik aan de bestuurders van het forum over.
Bedoel je dat je deze topic niet wilde starten ?
Ik denk dat het best kan.
Misschien de titel wat aanpassen ?
Zoiets als: De samenleving in Europa ?
Laat maar weten. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Oecologische ontwikkeling van Europa met rest van de wereld

Bericht door gusteman » 18 jul 2015, 03:46

Tammy schreef:Ik denk dat het best kan.
Misschien de titel wat aanpassen ?
Dat lijkt mij ook interessanter dan de reacties verplaatsen naar het onderwerp "Geduld met Grieken op...".
Dat onderwerp handelt eigenlijk specifiek over het ongenoegen, ongeloof en wantrouwen wat bij velen is gegroeid in deze voor de Griekse bevolking wel heel zware crisis.

Gaandeweg komt er echter een dermate groot aantal facetten en aspecten aan bod dat het wel nuttig zou kunnen zijn om die in een ander onderwerp (bijvoorbeeld hier) te bespreken.

Ik steun dus het voorstel van Tammy. ;P!

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Oecologische ontwikkeling van Europa met rest van de wereld

Bericht door oktagon » 18 jul 2015, 14:31

@Tammy ea.

Geen enkel probleem,alle overige wereldproblemen komen naast de Griekse verder aan de orde,zie om te beginnen de EU-toestanden met aangrenzende andersdenkende
wereldregios.
Het eerdere USA- en EU- idee om Turkeye als buffer tegen de opdringende Islam te gebruiken was Geo-en religieus- politiek een nmm. en div.anderen een goed idee,dat wrs om westerse religieuze -conservatieve- denkbeelden niet uitvoerbaar.

Door AtaTurk was er al een scheiding tussen staat en religie doorgevoerd in de jaren 20 van de vorige eeuw en die politiek zou door meer EU-tegemoetkomende houding alleen maar beter kunnen werken.Nu dreigt die scheiding langzaam te verdwijnen en de religienormen de overhand te krijgen,zie Iran en in wat mindere mate Arabie,Egypte en nog wat buurlanden.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80638
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Oecologische ontwikkeling van Europa met rest van de wereld

Bericht door Tammy » 18 jul 2015, 18:25

Ok Oktagon. :grin:

Ik zal de titel veranderen in:

De samenlevingen in de wereld.

Ok ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Oecologische ontwikkeling van Europa met rest van de wereld

Bericht door oktagon » 18 jul 2015, 19:03

Deze titel is erg bescheiden,maar kun je zo produceren!
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80638
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Oecologische ontwikkeling van Europa met rest van de wereld

Bericht door Tammy » 18 jul 2015, 19:42

Zet jij maar een titel hier neer en dan zal ik het veranderen Oktagon.
Het is jouw topic. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie