Voorlopig akkoord EU en Turkije: migranten gaan terug

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80575
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Voorlopig akkoord EU en Turkije: migranten gaan terug

Bericht door Tammy » 09 mar 2016, 04:30

Afbeelding


Turkije gaat migranten terugnemen vanuit de EU. Dit voorlopige akkoord is bereikt tijdens een extra Europese top in Brussel. De 28 regeringsleiders onderhandelden tot maandagnacht met de Turkse premier Davutoglu.

Turkije heeft de Europese regeringsleiders vandaag verrast met een voorstel dat verder ging dan de EU aanvankelijk had kunnen dromen. De Turken gaan niet alleen economische migranten terugnemen, maar ook alle Syrische vluchtelingen. Dit plan legde de Turkse premier Davutoglu maandag voor aan de 28 EU-leiders, die in Brussel bijeen waren voor een extra ingelaste migratietop.

Het was te kort dag om een definitief akkoord te smeden, maar de EU en Turkije stemden na een lange dag van onderhandelen wel in met het principe. Dat principe luidt: Turkije neemt alle economische migranten en Syrische vluchtelingen uit Griekenland terug en de EU hervestigt een Syrische vluchteling uit Turkije voor elke Syriër die Turkije terugneemt vanuit Griekenland.

Verder aan de deal verbonden: 3 miljard Europees hulpgeld plus de belofte van meer financiële ondersteuning, vrij reizen naar de EU voor Turkse toeristen, versnelling van de onderhandeling over Turkse toetreding tot de EU.

Lees HIER het volledige artikel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80575
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Voorlopig akkoord EU en Turkije: migranten gaan terug

Bericht door Tammy » 09 mar 2016, 04:35

Ongemakkelijke prijs.

De onderhandelingen met de Turken bieden de EU een felbegeerde stap richting inperken van de migrantenstroom, maar kennen ook een ongemakkelijke prijs voor Europa. Drie dagen geleden nam de Turkse overheid de kritische Turkse krant Zaman over. Veel EU-landen zien dit als het inperken van de persvrijheid. De EU deelde tijdens de top haar zorgen en kritiek met Turkije, maar kon er geen gevolgen aan verbinden vanwege de onderhandelingen over het asieldossier.
Met anderen woorden: Turkije heeft Europa in zijn greep.
Totaal geen persvrijheid in dat land.
Journalisten vliegen de cel in.
Zondag waren Turkse vrouwen al de straat opgegaan voor Vrouwendag die dinsdag plaats vond.
Ze werden met traangas uiteen gedreven.
En dat land wilt bij de EU ?
Alsjeblieft laat dat niet gebeuren.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Voorlopig akkoord EU en Turkije: migranten gaan terug

Bericht door Gast1 » 09 mar 2016, 07:05

Tammy schreef:Met anderen woorden: Turkije heeft Europa in zijn greep.
Totaal geen persvrijheid in dat land.
Journalisten vliegen de cel in.
Zondag waren Turkse vrouwen al de straat opgegaan voor Vrouwendag die dinsdag plaats vond.
Ze werden met traangas uiteen gedreven.
En dat land wilt bij de EU ?
Alsjeblieft laat dat niet gebeuren.
Dat ligt aan ... ons.
Let op mijn onderschrift.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13649
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Voorlopig akkoord EU en Turkije: migranten gaan terug

Bericht door Fenna » 09 mar 2016, 08:25

Tammy schreef:Met anderen woorden: Turkije heeft Europa in zijn greep.
Totaal geen persvrijheid in dat land.
Journalisten vliegen de cel in.
Zondag waren Turkse vrouwen al de straat opgegaan voor Vrouwendag die dinsdag plaats vond.
Ze werden met traangas uiteen gedreven.
En dat land wilt bij de EU ?
Alsjeblieft laat dat niet gebeuren.
Helemaal mee eens ;P!
We weten allemaal hoe een dictator Hitler was, maar willen nu wel een alliantie met een in potentie even zo grote dictator aangaan.
Als Turkije zich bij de Europeesche unie mag aansluiten, denkt het stelletje naïevelingen in Brussel dat zij Erdogan wel regels en wetten voor kunnen schrijven, maar daar is deze man niet van gediend.
Deze dictator ruimt alles op wat hem niet bevalt, dat heeft de geschiedenis ons wel geleerd over deze man en dan denkt Brussel dat zij daar wel even paal en perk aan kunnen stellen met een stel regels waar hij zich geen barst van aantrekt?
Afgelopen weekend hebben ze in Brussel tot in de late uurtjes vergaderd en het mag duidelijk zijn dat Turkije de dienst heeft uitgemaakt men zijn eisen.
Ze werden door Turkije klem gezet "als Europa onze wensen niet inwilligt, dan zetten wij de grenzen wagenwijd open".
Als je naar de Europeesche kaart kijkt grenst Turkije amper aan Europa, gooi gewoon die grens dicht en laat Turkije smoren.
Ik wijt deze toestanden aan de ongebreidelde expansiedrift van Europa en landen als Turkije zien daarin hun kans om ons hun wil op te leggen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Voorlopig akkoord EU en Turkije: migranten gaan terug

Bericht door univers » 09 mar 2016, 09:52

Brussel heeft Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Voorlopig akkoord EU en Turkije: migranten gaan terug

Bericht door Vitharr » 09 mar 2016, 10:32

Maar als ik het goed begrijp gaan alle Turken dus terug naar Turkije? [think]
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80575
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Voorlopig akkoord EU en Turkije: migranten gaan terug

Bericht door Tammy » 10 mar 2016, 04:24

Er is ook veel kritiek Fenna op de deal.
Ik moet nog zien of het echt doorgaat, er is nog niks getekend.
Moet nog veel uitgewerkt worden, maar laat dit alsjeblieft niet gebeuren.


Vitharr, wat bedoel je precies ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Voorlopig akkoord EU en Turkije: migranten gaan terug

Bericht door univers » 10 mar 2016, 08:20

Een journalist van de linkse Turkse krant Birgun is woensdag veroordeeld tot 21 maanden cel voor het beledigen van president Recep Tayyip Erdogan.
De journalist was aangehouden vanwege een onderzoek naar een artikel dat hij had geschreven over een mogelijk corruptieschandaal waar Erdogan bij betrokken zou zijn.

De rechtbank veroordeelde hem volgens persbureau DPA echter voor de verdediging die de verdachte had geschreven. Zijn verklaring bevatte een acrostichon: de eerste letters van elke regel vormden de boodschap 'Erdogan dief'. Dat vond de rechtbank voldoende reden om de schrijver te veroordelen.

De krant is in beroep gegaan tegen de veroordeling. In totaal zijn sinds de verkiezing van Erdogan in 2014 al meer dan 1.800 mensen aangeklaagd voor belediging van de president.

Toezichthouders
Het is niet het eerste incident met Turkse media deze week. Vrijdag kreeg de kritische krant Zaman een toezichthouder van de overheid. De hele redactie werd ontslagen en sinds zondag schrijft de krant alleen nog positieve verhalen over de president. Ook bij het Turkse persbureau Cihan werd maandag zo’n toezichthouder aangesteld.

De overname van Zaman leidde dit weekend tot flinke protesten in Istanbul. Vele duizenden mensen gingen de straat op. De politie greep hard in met traangas, waterkanonnen en rubberen kogels.

http://www.nu.nl/buitenland/4227787/tur ... dogan.html
Achtergrond: 'Turkije is hard op weg naar een autocratie

Het uitschakelen van de kritische krant Zaman is een nieuwe klap voor de persvrijheid in Turkije. President Erdogan gelooft dat hij de enige is die het land kan redden, stelt Petra de Bruijn, docent Turkse Cultuur en Maatschappij van de Universiteit Leiden.
Erdogan maakt langzaam maar zeker alle kritische media onschadelijk.

"Ik maak me hier heel veel zorgen over. Zaman is niet de enige kritische krant van het land en het bereik was relatief klein - een oplage van 650.000 op tachtig miljoen inwoners. Maar Erdogan legt met deze actie wel een enorm mediaconcern lam dat ook in het buitenland goed gehoord en gelezen werd.

Zaman heeft uitgaven in talloze talen over de hele wereld. Iedereen die kritisch schrijft wordt aangepakt. En als een krant kritische journalisten niet de mond snoert, moet de hele krant er maar aan geloven."

De Turkse overheid doet het niet alleen met de media.

"Erdogan doet dit ook met kritische bedrijven. Die worden ook onder curatele gesteld: dan komen er twee of drie regeringsgezinde functionarissen die toezicht gaan houden op de directie. Het effect is niet te onderschatten. De krant Bugün overkwam afgelopen najaar hetzelfde. Binnen een week was de volledige oplage verpulverd; niemand wilde meer lezen wat er in stond."

De president komt in eigen land weg met dit soort acties.

"Hij onderbouwt dit soort acties netjes met een gerechtelijk bevel. In het geval van Zaman wordt het argument 'terrorisme' opgevoerd, bij een pro-Gülen-bank stelde hij dat de klanten last hadden van financieel wanbeheer. Het juridische systeem is het eerste dat Erdogan heeft gezuiverd: daar zit vrijwel geen rechter meer die niet pro-AKP is."

In het begin leek de strijd tegen de geestelijke leider Gülen het motief.

"In eerste instantie leek het erop dat Erdogan het had gemunt op aanhangers van Gülen. Maar tegenwoordig wil hij iedereen die kritisch is de mond snoeren. Het is een heel gevaarlijke ontwikkeling. Er is ook een procedure opgestart om de parlementaire onschendbaarheid ongedaan te maken. Dat zou betekenen dat oppositieleden die Erdogan aanvallen voortaan ook opgepakt kunnen worden, en dat de HDP, de Koerdische partij die nu in het parlement zit, kan worden gedecimeerd."

Erdogan gelooft oprecht dat hij het land moet redden.

"Hij wil de macht behouden. Hij gelooft heilig dat alleen hij in staat is om Turkije te redden en naar een toekomst te leiden als welvarende grootmacht in de regio. In de eerste jaren van zijn bewind ging het echt de goede kant op: economisch ging het het land voor de wind en had Turkije aanzien in het Midden-Oosten. Maar het gaat nu economisch minder en Erdogan zit te lang in het pluche. Zijn idealen is hij langzaam uit het oog verloren en de veiligheidssituatie in Turkije is erbarmelijk. De laatste weken zijn er voortdurend aanslagen geweest."

Zonder kritische media krijgt het volk een eenzijdig verhaal te horen.

"De regeringsgezinde kranten geven Erdogans tegenstanders de schuld van alle problemen. En op televisie zijn vrijwel alleen nog maar spotjes van de AKP. Er zijn wel linkse media die via internet wat nieuws verspreiden, maar die bereiken vooral de linkse elite. In het verleden waren er nog wel populaire series waarin kritiek op het regime zat verwerkt. Op die manier werden mensen wel aangezet tot nadenken over de politieke keuzes die ze hadden. Maar die zenders en programma’s zijn inmiddels ook uit de lucht. Erdogan kan zijn tegenstanders nu zwart maken zonder enige nuance. Turkije is hard op weg naar een autocratie."

Europa kan op dit moment vrij weinig doen.

"Er wordt achter de schermen echt wel gelobbyd en gepraat. En Europa, de VS en Amnesty International moeten het onderwerp persvrijheid blijven aankaarten. Maar Europa heeft Turkije heel hard nodig voor het oplossen van de vluchtelingencrisis. En wat heeft de EU concreet voor macht? Europa kan onmogelijk Turkije binnenvallen. En Turkije is nog geen EU-lid, dus is niet aan mores en normen gebonden zoals bijvoorbeeld Polen dat wel is. Turkije zet nog steeds in op een EU-lidmaatschap, een doorstart van het toelatingsproces is ook één van de eisen van de Erdogan nu. Maar ik denk dat maar weinig Turken geloven dat dat op korte termijn een haalbaar doel is."

In Turkije zelf maken veel mensen zich er niet heel druk over.

"Al heeft Erdogan bij de verkiezingen in juni wel verloren, nog steeds staat de helft van het land achter hem. De linkse Turken vinden het verschrikkelijk wat er gebeurt. Maar verkijk je niet op de enorme tweedeling in de Turkse samenleving over de macht van Erdogan. Zijn voorstanders slikken alle propaganda als zoete koek. Het is onzin dat Gülen een terrorist is, hij bepleit verdraagzaamheid en geweldloosheid. Maar het heilige geloof in alles wat Erdogan roept, maakt eerlijke discussies bij voorbaat onmogelijk."

http://www.nu.nl/dvn/4225571/achtergron ... ratie.html
Lang leven de vrijheid.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Voorlopig akkoord EU en Turkije: migranten gaan terug

Bericht door Vitharr » 10 mar 2016, 10:03

Tammy schreef:Vitharr, wat bedoel je precies ?
Om het simpel te houden; een vluchteling vlucht ergens vandaan, een migrant gaat ergens naartoe. Economische migranten zijn bijvoorbeeld de Nederlandse boeren in het buitenland.

Ik las dat Turkije economische migranten en Syrische vluchtelingen terug ging nemen. Onder economische migranten vallen zowat alle Turken met een dubbele nationaliteit. Die willen eigenlijk niet bij Nederland horen en daardoor zijn zij volgens mij als enige echt geschikt om terug naar het huidige Turkije te gaan.

Als een Syrische vluchteling al ergens terug naartoe moet dan is dat Syrië en niet Turkije. Maar dat kan momenteel niet zonder meer. Ze dan maar deporteren naar Turkije is op zijn zachtst gezegd wat dubieus. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80575
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Voorlopig akkoord EU en Turkije: migranten gaan terug

Bericht door Tammy » 11 mar 2016, 05:03

Goed stuk Univers.
Dat land heeft niks te zoeken in Europa met zo`n leider.
Het is ongelooflijk dat kritiek daar niet word geduld.

Vitharr, bedankt voor je uitleg. :grin:
Tsja, daar zeg je me wat over Turken die eigenlijk niet bij Nederland willen horen.
Ik weet niet of alle Turken in dit land er zo over denken.
Waarom denk jij dat ?

Ik ken wel Turken die het altijd over hun vaderland hebben, alsof ze niet hier wonen maar daar eigenlijk.
Ik kom oorspronkelijk uit bella Italia, maar ik heb het er zelden over.
Soms praat ik erover en over mijn familie daar.
Maar mijn leven is hier, ik ben daar niet mee bezig.
Alleen die vieze erwtensoep en boerenkool vreet ik niet, only pasta. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Voorlopig akkoord EU en Turkije: migranten gaan terug

Bericht door Vitharr » 11 mar 2016, 06:25

Tammy schreef:Vitharr, bedankt voor je uitleg. :grin:
Tsja, daar zeg je me wat over Turken die eigenlijk niet bij Nederland willen horen.
Ik weet niet of alle Turken in dit land er zo over denken.
Waarom denk jij dat ?
Nou, ik denk niet dat alle Turken er zo over denken hoor. Sterker nog, ik weet wel beter. Maar als je migreert ga je van A naar B en niet iets daartussenin vind ik. Iemand met een dubbele nationaliteit wil van 2 walletjes eten zeg maar.

Daarbij heb ik het in het geval van de Turken altijd vreemd gevonden dat zij vanwege hun dubbele nationaliteit hier gebruikt maakten van onze voorzieningen maar wel werd getolereerd dat ze terugreisden naar Turkije om hun diensttijd daar uit te zitten. En die diensttijd was heel iets anders dan hier. Invallen in Irak en Koerden afschieten was bijvoorbeeld geen uitzondering. Maar zoals we nu zien met Jihadisten, maar ook met anti-Jihadisten, wordt het niet toegestaan om in vreemde krijgsdienst te treden. Waarom zouden Turken daar een uitzonderingspositie in moeten kennen vraag ik me dan af. [think]

Verder stoort me vanalles aan dat artikel. Ik sta nog steeds in de mopperstand dus denk ik. :mrgreen: 'Turkije neemt economische migranten terug' impliceert dat ze daar ook vandaan komen. En daarom plaatste ik dus die eerste opmerking over het terughalen van alle Turken die immers economische migranten zijn.

Let ook op de subtiele woordkeuzes. 'Economische migrant' naast ' Syrische vluchteling'. Het is heel moeilijk om een echt onderscheid te maken tussen een economische vluchteling en een oorlogsvluchteling bijvoorbeeld. De scheiding is niet 'hard'. Een economische migrant echter is gewoon iemand die denkt dat hij ergens anders meer kan verdienen en daarom verhuisd. In Amerika zijn de indianen overspoeld met economische migranten. :wink:

In de stroom vluchtelingen (oorlogs- en economisch-) liften een hoop economische migranten mee. Maar die komen zeer zeker niet allemaal uit Turkije. Denk maar aan de Griekse dames die ik een tijd geleden persoonlijk 'het land uit heb gezet'.

Hoewel ik kritisch ben over de stroom die deze kant op komt, ben ik nu even kritisch op de stroom die ze terug gaan sturen. Ik krijg het wantrouwen dat de EU 'onbruikbare' mensen gaat labelen als economische vluchtelingen en deporteert naar Turkije. Daar ben ik fel tegenstander van. Hoofdzakelijk omdat de grote Turkse leider duidelijk bij zijn geboorte op de grond is gestuiterd o.i.d. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80575
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Voorlopig akkoord EU en Turkije: migranten gaan terug

Bericht door Tammy » 12 mar 2016, 06:35

Ik vind jouw mopperstand zo leuk Vitharr. :mrgreen:

Wat je schrijft is iets om over na te denken.
Daarbij heb ik het in het geval van de Turken altijd vreemd gevonden dat zij vanwege hun dubbele nationaliteit hier gebruikt maakten van onze voorzieningen maar wel werd getolereerd dat ze terugreisden naar Turkije om hun diensttijd daar uit te zitten. En die diensttijd was heel iets anders dan hier. Invallen in Irak en Koerden afschieten was bijvoorbeeld geen uitzondering. Maar zoals we nu zien met Jihadisten, maar ook met anti-Jihadisten, wordt het niet toegestaan om in vreemde krijgsdienst te treden. Waarom zouden Turken daar een uitzonderingspositie in moeten kennen vraag ik me dan af.
Ik weet niet hoe het met de Turken zit.
Van Marokko weet ik dat ze nooit hun paspoort kunnen inleveren.
Staat bij de geboorte vast en kan nooit ongedaan worden gemaakt.
Van Turkije weet ik het niet. [think]

Deze hele deal is raar vind ik.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Draadloosstroom

Re: Voorlopig akkoord EU en Turkije: migranten gaan terug

Bericht door Draadloosstroom » 15 mar 2016, 20:15

En de oplossing is zo simpel.

Als drollen koning Erdogan eens gaat babbelen met drollen koning Ocalan. En samen in konklaaf gaat met de YPG/YPJ en een gedeelte van Rojava benut om daar een groot opvang kamp te bouwen zodat vluchtelingen daar veilig naar toe kunnen......

Plaats reactie