Marco Kroon

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Marco Kroon

Bericht door Fenna » 08 feb 2018, 20:26

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1643681 ... ijfsbehoud
Kroon: ik doodde ontvoerder uit lijfsbehoud
Updated Vandaag, 09:37
Vandaag, 06:59 in BINNENLAND

DEN HAAG - De man die de onderscheiden militair Marco Kroon tijdens een geheime operatie in Afghanistan had uitgeschakeld, had hem gevangen gehouden en gemarteld.

Afbeelding
Marco KroonⒸ ANP
Dat zegt Kroon in een interview met het AD. De militair zegt in de krant dat hij korte tijd door de vijand werd vastgehouden en daarbij is gemarteld en vernederd. „Tijdens deze brute ondervraging probeerde de leider van deze groep te achterhalen wie ik was en wat ik in Afghanistan deed. Ondanks de brutaliteiten waaraan ik tijdens de ondervragingen werd blootgesteld, heb ik mijn opdracht geheim weten te houden.”


Nadat hij werd vrijgelaten, zette hij de zoektocht in naar de man. Met als doel hem gevangen te nemen, omdat hij volgens Kroon de operatie en zijn makkers in gevaar kon brengen. Waarom Kroon door zijn ontvoerder werd vrijgelaten, is hem nooit duidelijk geworden.

Leven of dood
Toen hij de man tegen het lijf liep, ontstond volgens Kroon een situatie van leven of dood. „Ik moest nu aan mijn eigen leven denken. Flitsen van zijn brute behandelingen tijdens mijn gevangenschap kwamen in een klap weer allemaal boven. Ik greep in een reflex naar mijn wapen en vuurde gericht mijn hele magazijn leeg op het lichaam van de man. Hij was dood.”

Waarom nu pas?
Over het waarom dat het incident pas nu naar buiten is gebracht zegt Kroon in het AD: „Bereid het incident te melden ben ik altijd geweest, maar het was toen nog niet de juiste tijd. Het kon gewoonweg niet. De operatie zou toen zeker in gevaar kunnen worden gebracht. Mijn keuze dit geweldsincident tien jaar lang bij me te dragen, heeft ervoor gezorgd dat de operatie ongestoord door kon blijven gaan. Geen storende onderbrekingen en onderzoeken. Door deze beslissing zijn er uiteindelijk ook daadwerkelijk mensenlevens gered. Dit was voor mij de voornaamste drijfveer om het incident niet toen maar nu pas te melden.”

Reactie ministerie van Defensie
Het ministerie van Defensie laat weten dat het aan het Openbaar Ministerie is om de melding te beoordelen. Het incident is daar inmiddels gemeld. „Defensie biedt Kroon ondersteuning waar hij dat nodig heeft”, aldus een woordvoerder. Het ministerie wijst erop dat als een militair geweld heeft gebruikt, hij dit zo snel mogelijk moet melden bij zijn commandant.
Mijn gedachten zullen waarschijnlijk niet militair correct zijn maar, ik geef die man groot gelijk.
Het was niet Kroon zijn intentie, hij wilde hem immers gevangen nemen en de missie niet in gevaar brengen, maar als het een kwestie is van leven of dood en je hebt zoveel op je kerfstok, dan had ik hetzelfde gedaan zonder enige wroeging.
Ik kan mij heel goed voorstellen dat als jou zulke martelingen en vernederingen zijn overkomen en je komt oog in oog te staan met jou martelaar, dat er dan een knop omgaat en dat je je magazijn leegschiet op die gast.
Afbeelding
Afbeelding

Cornelius

Re: Marco Kroon

Bericht door Cornelius » 08 feb 2018, 20:42

Ik vind het maar een vreemd verhaal van Marco Kroon.
Wie kan nou beoordelen of het een ordinaire wraakoefening was? Waarom ging hij eigenlijk op zoek naar die man? Hij had daar toch helemaal geen opdracht voor gekregen.
Wilde Kroon voor eigen rechter spelen?
En kom nou niet tien jaar na dato een verhaal ophangen wat niemand kan controleren. Hou dan gewoon je mond.
Wat zit hier achter? In elk geval hangen er veel luchtjes omheen. En zal er één vraag beantwoord worden? Ik denk het niet.
Hier gaat heel veel papier en heel veel tijd van burgers verspild worden. Het gedoe is misschien door journalisten bedacht: lekker vette Telegraafstories, met helemaal niks om het lijf ( op één lijk na dan).

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Marco Kroon

Bericht door Mypos » 09 feb 2018, 02:16

Wat maakt het nou uit of hij orders had om te schieten of niet? Moord is moord. Het is heel raar te denken dat als je als soldaat iemand neerknalt je een held bent en als je dat als burger doet je een crimineel bent...

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Marco Kroon

Bericht door herman50 » 09 feb 2018, 07:28

waarom willen ze dat allemaal weten, hij was op geheime missie dus .als ik goed begrijp is dat niet om aan ieders neus te hangen wat daar gebeurd is , hoeft niet iedereen te weten helaas tegenwoordig wel ..zit meer in me maag met die smerissen die weer es iemand in elkaar rammen en niet te weinig ook , wat hoor je daarvan?? soms is het ieder voor zich .....
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Marco Kroon

Bericht door Fenna » 09 feb 2018, 11:05

;P! Herman50
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Marco Kroon

Bericht door Fenna » 09 feb 2018, 11:07

Mypos schreef:
09 feb 2018, 02:16
Wat maakt het nou uit of hij orders had om te schieten of niet? Moord is moord. Het is heel raar te denken dat als je als soldaat iemand neerknalt je een held bent en als je dat als burger doet je een crimineel bent...

Zoals jij het stelt kan je iedere soldaat een moordenaar gaan noemen als die een vijand afknalt.
We kunnen ook beter defensie gelijk afschaffen want die leid deze moordenaars op en dan gaan wachten tot de vijand over ons heenwalst.


Marco Kroon had niet de intentie de held uit te hangen en heeft gehandeld naar de situatie.
Of, beste Mypos, dacht je dat die Afgaan hem de hand wilde schudden?
Afbeelding
Afbeelding

Cornelius

Re: Marco Kroon

Bericht door Cornelius » 09 feb 2018, 12:08

Ik begrijp uit een krantenbericht van vandaag van dagblad Trouw (geschreven door Marno de Boer van de redactie politiek) dat het Openbaar Ministerie vorige maand een onderzoek begon naar het schietincident van Marco Kroon en dat Kroon zich door dit onderzoek gedwongen voelde met zijn warrige verhaal naar buiten te komen.
Eimert van Middelkoop, in 2007 minister van Defensie, noemt de verklaring van Kroon niet erg helder en denkt dat Kroon misschien hulp nodig heeft. De huidige minister van Defensie Ank Bijleveld verklaarde gisteren dat Kroon het incident direct had moeten melden.
Ik voorzie zware tijden voor Marco Kroon en zou hem aanraden vandaag nog zijn Willems-Orde in te leveren. Er kleven te veel drugsluchtjes en rookjes van pistoolschoten rond deze man.
Ik heb het destijds al vreemd gevonden dat deze man de hoogste militaire onderscheiding kreeg. Waren er nog te weinig ridders in leven en moest er nieuw bloed worden toegevoegd? Bij de uitreiking in 2009 moet toch iets bekend zijn geweest van het schietincident in 2007? Is de screening wel goed uitgevoerd?
Kroon is aan het misten geslagen. Hij rept bijvoorbeeld over een schokkende vondst die hij deed bij het fouilleren van de gedode man. Blijkbaar zo schokkend dat hij destijds die vondst voor zijn meerderen verzweeg.
Kroon is aangeschoten wild en zal zich steeds meer in de nesten werken.
Wie gaat deze man tegen zichzelf beschermen?

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Marco Kroon

Bericht door herman50 » 09 feb 2018, 12:22

is het niet zo volgens de wet dat tot het tegendeel is bewezen ben je niet schuldig óf is dat niet van toepassing op deze man , er staat ook iets van nieuw bloed, nou waarom niet het ouwe vergaat ook een keer ,, zoals ik vanmorgen in AD heb geschreven ,,bij een geheime missie volgende keer toch graag een ansichtkaart sturen jonges ;) , er staat zelfs in AD dat die missie nu nog geheim is dus wat lulle ze toch om alles te willen weten ... Nederland op z´n smalst zullen we maar denken
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Marco Kroon

Bericht door Fenna » 09 feb 2018, 12:35

Dit stond in het AD van 8 febr.;
Ik onderzocht de situatie omdat ik wilde weten wie de leider precies was. Ik deed onder meer navraag bij een internationale organisatie om na te gaan of ik de leider gevangen kon nemen en hem bij deze organisatie onder kon brengen. Ik ontdekte tijdens dit onderzoek meer van zijn gangen en zag dat de man in de weken na mijn vrijlating steeds dichter bij onze operatie kwam. Dit bevestigde mijn gevoel. Dit sterkte mij in mijn plan om hem gevangen te nemen en hem uit te leveren aan de organisatie. Ik wist dat dit niet eenvoudig zou zijn. Het was een moeilijke afweging waarbij ik alle kansen en risico’s goed moest beoordelen.

Op een avond, enkele weken na mijn vrijlating, trof ik de man uiteindelijk aan op een andere locatie dan waar ik hem verwachtte. Hij was ditmaal, anders dan toen hij en zijn mannen mij gevangennamen, gewapend met een AK-47. Hij was die avond ook niet alleen.


Ik herkende de man uit duizenden. Toen ik uit mijn voertuig stapte om hem te gijzelen, herkende hij mij ook en hij greep naar zijn wapen. Het was op dat moment ‘hij of ik’. De man liet mij geen keuze. Ik realiseerde mij dat ik hem niet langer kon gijzelen en als gevangene kon meenemen. Ik moest nu aan mijn leven denken. Flitsen van zijn brute handelingen tijdens mijn gevangenschap kwamen in een klap weer allemaal naar boven. Ik greep in een reflex naar mijn wapen en vuurde gericht mijn hele magazijn leeg op het lichaam van de man. Hij was dood. Zijn collega was inmiddels gevlucht. Ik fouilleerde hem want ik wilde weten wie hij was en wat hij van mij en de operatie wist. Wat ik vond, was schokkend.

De emotie die toen door mij heenging, zal ik nooit vergeten. Ik realiseerde mij dat ik zojuist een man had gedood die hoogstwaarschijnlijk verantwoordelijk was voor de verwoesting van vele levens. Een man die zeker niet had geaarzeld om mij op dat moment te doden.
https://www.ad.nl/binnenland/enlsquo-he ... ~a7445621/

Hij geeft niet duidelijk aan wat hij heeft gevonden, dat lijkt mij ook een logische zaak als dit nog in onderzoek is.
Je kan je inderdaad afvragen waarom hier niets over naar buiten is gekomen tijdens het onderzoek naar zijn handelen voor dat ze hem de militaire Willemsorde hebben gegeven.
Toen is gebleken dat hem niets te verwijten viel.
Afbeelding
Afbeelding

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Marco Kroon

Bericht door Mypos » 09 feb 2018, 12:39

Fenna schreef:
09 feb 2018, 11:07
Mypos schreef:
09 feb 2018, 02:16
Wat maakt het nou uit of hij orders had om te schieten of niet? Moord is moord. Het is heel raar te denken dat als je als soldaat iemand neerknalt je een held bent en als je dat als burger doet je een crimineel bent...

Zoals jij het stelt kan je iedere soldaat een moordenaar gaan noemen als die een vijand afknalt.
We kunnen ook beter defensie gelijk afschaffen want die leid deze moordenaars op en dan gaan wachten tot de vijand over ons heenwalst.


Marco Kroon had niet de intentie de held uit te hangen en heeft gehandeld naar de situatie.
Of, beste Mypos, dacht je dat die Afgaan hem de hand wilde schudden?
Goed plan Defensie afschaffen. Waarom zit Nederland uberhaupt met soldaten in Afghanistan? Wat zou jij ervan vinden als Nederland bezet zou worden door allemaal Afghaanse soldaten? Zou je het dan ook prima vinden dat een Afghaanse soldaat een nederlandse verzetsstrijder had afgeschoten?

Waarom maak je onderscheid tussen dat iemand moordt in opdracht van defensie of moord in opdracht van zogenaamde terroristen? Omdat het ene zogenaamd gebeurd in naam van het "goede" en het andere in naam van het "slechte"?

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Marco Kroon

Bericht door Fenna » 09 feb 2018, 12:41

herman50 schreef:
09 feb 2018, 12:22
,bij een geheime missie volgende keer toch graag een ansichtkaart sturen jonges ;)
;P!
En dan het liefst met tekst en uitleg er op wat ze allemaal tijdens de missie gaan doen.
Da's wel handig voor de vijand, hoeft die niet zoveel moeite te doen met folteren e.d.
Afbeelding
Afbeelding

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Marco Kroon

Bericht door Mypos » 09 feb 2018, 12:43

herman50 schreef:
09 feb 2018, 07:28
waarom willen ze dat allemaal weten, hij was op geheime missie dus .als ik goed begrijp is dat niet om aan ieders neus te hangen wat daar gebeurd is , hoeft niet iedereen te weten helaas tegenwoordig wel ..zit meer in me maag met die smerissen die weer es iemand in elkaar rammen en niet te weinig ook , wat hoor je daarvan?? soms is het ieder voor zich .....
Dus als iemand een geheime missie van een overheidsorgaan volgt mag hij opeens alles doen wat wij normale burgers niet mogen?? Dan is moord opeens geoorloofd? Maar als ik mijn buurman neerschiet kom ik in de gevangenis... Omdat de overheid het monopolie op geweld heeft..Alleen een alwijze overheid mag beslissen wanneer het "terecht" is om iemand pijn te doen of dood te maken...

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Marco Kroon

Bericht door Fenna » 09 feb 2018, 13:02

Mypos schreef:
09 feb 2018, 12:39
Goed plan Defensie afschaffen. Waarom zit Nederland uberhaupt met soldaten in Afghanistan?
Vredes missie.
Om de bevolking te ontzetten van deze "verzetsstrijders".

Ken jij iemand uit Afghanistan die weet hoe geweldig lief deze verzetsstrijders zijn voor de bevolking?
Ik wel.
Ze gedragen zich als beesten en hebben totaal geen scrupules om wie of wat dan ook te vermoorden of te verkrachten.
Ik heb ook Familie en een goede vriend die daar als beroeps hebben gediend en als je deze verhalen zou kennen begrijp je misschien beter dat deze "verzetsstrijders" op mensen lijken maar beesten zijn.
Zou je het dan ook prima vinden dat een Afghaanse soldaat een Nederlandse verzetsstrijder had afgeschoten?
Ja.
Als deze zich net zo als een beest zou gedragen als de "verzetsstrijders" in Afghanistan.

Ik begrijp dat jij van het gebroken geweertje bent.
ik niet.
Wij zullen het niet eens worden, dus laat het hier bij eer het in een oeverloze discussie eindigt.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Marco Kroon

Bericht door herman50 » 09 feb 2018, 13:07

recatie @ Mypos

nouja , ehhhhh kijk kwe nie, t is geen huis tuin en keuken ruzie in ieder geval iets verder weg van het vaderland ,,, ik was er niet bij dus ja enne kijk es naar wat die smerisse uitvreten da´s om de hoek wat hoor je daarvan ,nada noppie nul niks
alles van waarde is weerloos

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Marco Kroon

Bericht door Mypos » 09 feb 2018, 14:00

Fenna schreef:
09 feb 2018, 13:02
Mypos schreef:
09 feb 2018, 12:39
Goed plan Defensie afschaffen. Waarom zit Nederland uberhaupt met soldaten in Afghanistan?
Vredes missie.
Om de bevolking te ontzetten van deze "verzetsstrijders".

Ken jij iemand uit Afghanistan die weet hoe geweldig lief deze verzetsstrijders zijn voor de bevolking?
Ik wel.
Ze gedragen zich als beesten en hebben totaal geen scrupules om wie of wat dan ook te vermoorden of te verkrachten.
Ik heb ook Familie en een goede vriend die daar als beroeps hebben gediend en als je deze verhalen zou kennen begrijp je misschien beter dat deze "verzetsstrijders" op mensen lijken maar beesten zijn.
Zou je het dan ook prima vinden dat een Afghaanse soldaat een Nederlandse verzetsstrijder had afgeschoten?
Ja.
Als deze zich net zo als een beest zou gedragen als de "verzetsstrijders" in Afghanistan.

Ik begrijp dat jij van het gebroken geweertje bent.
ik niet.
Wij zullen het niet eens worden, dus laat het hier bij eer het in een oeverloze discussie eindigt.
Vredesmissies met geweren en soldaten? Dat vind je niet een beetje tegenstrijdig ofzo?

Ah ok het zijn beesten....Als je soldaten naar een land stuurt en het bezet kun je toch verwachten dat sommige mensen daar zich als beesten gaan gedragen tov het bezettingsleger? Wij horen daar helemaal niet te zijn.

Ik probeer alleen duidelijk te maken dat het nogal hypocriet is om de ene moord als heldhaftig of "terecht" te zien (het zijn toch maar beesten) en de andere moord als crimineel of slecht.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Marco Kroon

Bericht door Mypos » 09 feb 2018, 14:02

herman50 schreef:
09 feb 2018, 13:07
recatie @ Mypos

nouja , ehhhhh kijk kwe nie, t is geen huis tuin en keuken ruzie in ieder geval iets verder weg van het vaderland ,,, ik was er niet bij dus ja enne kijk es naar wat die smerisse uitvreten da´s om de hoek wat hoor je daarvan ,nada noppie nul niks
Dat keur ik ook niet goed. Maar ik vind moord nog een graadje erger. En regeringen die willens en wetens soldaten naar een land sturen om te bezetten en te moorden vind ik absolute waanzin.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Marco Kroon

Bericht door univers » 09 feb 2018, 15:04

En regeringen die willens en wetens soldaten naar een land sturen om te bezetten en te moorden vind ik absolute waanzin.
Die zijn ook de verantwoordelijken.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Marco Kroon

Bericht door Mypos » 09 feb 2018, 15:19

univers schreef:
09 feb 2018, 15:04
En regeringen die willens en wetens soldaten naar een land sturen om te bezetten en te moorden vind ik absolute waanzin.
Die zijn ook de verantwoordelijken.
Voor het grootste deel. Maar niet alleen. Je hebt als soldaat altijd de keus om een order wel of niet op te volgen toch?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Marco Kroon

Bericht door univers » 09 feb 2018, 15:25

Je hebt als soldaat altijd de keus om een order wel of niet op te volgen toch?
Wat zijn de consequenties ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Marco Kroon

Bericht door Mypos » 09 feb 2018, 16:07

univers schreef:
09 feb 2018, 15:25
Je hebt als soldaat altijd de keus om een order wel of niet op te volgen toch?
Wat zijn de consequenties ?
Wel opvolgen: een moord plegen
Niet opvolgen: een andere baan zoeken.

Plaats reactie