’Migratiepact is olifant in de Kamer’

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: ’Migratiepact is olifant in de Kamer’

Bericht door Tammy » 08 nov 2018, 13:16

Ik kan bijna niet geloven Mypos dat je zelf gelooft wat je net schrijft maar zo denk jij dus echt.
Maar dat moet ook kunnen.

Wij liggen mijlenver uit elkaar en dat zal altijd zo blijven maar dat geeft niet.
Zoveel mensen zoveel meningen in de wereld.

Ciao. :peace:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: ’Migratiepact is olifant in de Kamer’

Bericht door univers » 08 nov 2018, 13:19

Maar dan nog, hoef je iemand niet voor dom uit te maken.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: ’Migratiepact is olifant in de Kamer’

Bericht door Fenna » 08 nov 2018, 14:43

Juist. ;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: ’Migratiepact is olifant in de Kamer’

Bericht door Fenna » 08 nov 2018, 15:08

Ik vind het prima als mensen niksen en een uitkering vangen.
Ik niet.

Mensen die invalide zijn, door ziekte niet kunnen of mogen werken, hebben recht op een uitkering zonder dat ze een slag werk hebben gedaan.

Mensen die zijn ontslagen hebben recht op een uitkering mede omdat zij hier ook voor hebben betaald tijdens hun werkzame periode, maar een niksnut die nog nooit een slag heeft uitgevoerd heeft wat mij betreft geen recht op een uitkering.
Laten ze het eerst maar eens verdienen.

Eerst leven ze op de zak van bij pappie en mammie en als ze dan op eigen benen gaan staan leven ze op de zak van een ander.
Vaak hebben ze overal comentaar en kritiek op, niks deugd, en vooral mensen die dingen van hen eisen vinden ze vervelend omdat ze dan veelal dingen moeten doen en laten ze daar nou net een gruwelijke pest aan hebben.
Vaak zijn ze ook nog eens behoorlijk arrogant, want zij menen de wijsheid in pacht te hebben.

Voor deze groep niksnutten mag voor mij de dienstplicht weer worden ingevoerd.
Dat vormt het karakter vaak in de positieve zin, maar daar zal je het hoogstwaarschijnlijk niet mee eens zijn.
Afbeelding
Afbeelding

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: ’Migratiepact is olifant in de Kamer’

Bericht door Mypos » 09 nov 2018, 00:53

univers schreef:
08 nov 2018, 13:19
Maar dan nog, hoef je iemand niet voor dom uit te maken.
Krakers zijn raddraaiers die nog nooit een slag werk hebben gedaan en op de zak van de werkenden leven.

Dit is gewoon een oer-oer-oer domme uitspraak/mening. Kan er niks anders van maken.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: ’Migratiepact is olifant in de Kamer’

Bericht door Mypos » 09 nov 2018, 00:55

Fenna schreef:
08 nov 2018, 15:08
Ik vind het prima als mensen niksen en een uitkering vangen.
Ik niet.

Mensen die invalide zijn, door ziekte niet kunnen of mogen werken, hebben recht op een uitkering zonder dat ze een slag werk hebben gedaan.

Mensen die zijn ontslagen hebben recht op een uitkering mede omdat zij hier ook voor hebben betaald tijdens hun werkzame periode, maar een niksnut die nog nooit een slag heeft uitgevoerd heeft wat mij betreft geen recht op een uitkering.
Laten ze het eerst maar eens verdienen.

Eerst leven ze op de zak van bij pappie en mammie en als ze dan op eigen benen gaan staan leven ze op de zak van een ander.
Vaak hebben ze overal comentaar en kritiek op, niks deugd, en vooral mensen die dingen van hen eisen vinden ze vervelend omdat ze dan veelal dingen moeten doen en laten ze daar nou net een gruwelijke pest aan hebben.
Vaak zijn ze ook nog eens behoorlijk arrogant, want zij menen de wijsheid in pacht te hebben.

Voor deze groep niksnutten mag voor mij de dienstplicht weer worden ingevoerd.
Dat vormt het karakter vaak in de positieve zin, maar daar zal je het hoogstwaarschijnlijk niet mee eens zijn.
Dus als jij de regels zou maken zouden mensen die niet willen werken geen uitkering verdienen en dus in feite dood mogen gaan aangezien ze dan geen geld hebben om te eten.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: ’Migratiepact is olifant in de Kamer’

Bericht door Fenna » 09 nov 2018, 09:03

Dat zou lekker zijn, geen snars uitvoeren en dan toch geld krijgen?
Dat wil iedereen wel.
Laten ze het eerst maar eens verdienen.
En dood gaan?
Ze kunnen toch gaan werken voor brood op de plank, het niet vies om de handen uit de mouwen te steken.

Denk je er wel eens bij na hoe dit allemaal betaald moet worden?
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: ’Migratiepact is olifant in de Kamer’

Bericht door univers » 09 nov 2018, 09:22

Denk je er wel eens bij na hoe dit allemaal betaald moet worden?
Dat is het grote probleem, hij kan niet denken.
Hij vergeet iets, dat hij het domst is, in overtreffende trap, en daar spant hij de kroon in.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: ’Migratiepact is olifant in de Kamer’

Bericht door Fenna » 09 nov 2018, 10:11

;P!
Ik denk dat hij zelf tot de groep reddingloze werkelozen hoort en zijn standpunten daarom gerechtvaardigd vind.
Je kan toch werkelijk niet zo naïef zijn als hij, dat je niet inziet dat krakers geen bijdrage leveren aan de maatschappij, maar juist een bron van ergernis zijn.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: ’Migratiepact is olifant in de Kamer’

Bericht door Tammy » 15 nov 2018, 16:41

Afbeelding
Grootste angst is dat advocaten met het pact aan de haal gaan om rechten voor asielzoekers op te eisen die zij anders niet in Nederland hadden gehad.

Deelname migratiepact op losse schroeven.

Den Haag - Deelname van Nederland aan het VN-migratiepact staat op losse schroeven. Nu steeds meer landen afhaken en ook in Nederland de oproep hiertoe steeds luider wordt, lasten verantwoordelijk bewindslieden woensdagavond een extra vergadering in over het pact.

Officieel steunt het kabinet het pact nog steeds, maar achter de schermen wordt getwijfeld. Daarnaast zit de coalitie niet op één lijn. Zo vragen VVD en CDA zich af of ons land zich wel achter het pact moet scharen, terwijl D66 daar juist voorstander van is. Woensdagavond werd daarom besloten nog wat meer tijd te nemen voor het onderwerp. De juristen van staatssecretaris Harbers (Asiel) moeten intussen uitzoeken of afspraken uit het pact een mogelijk gevaar vormen voor de Nederlandse soevereiniteit.

De discussie gaat niet meer uitsluitend over ondersteuning van migranten en in goede banen leiden van migratiestromingen, maar ook over wat gewiekste advocaten met het pact onder de arm kunnen opeisen. Er is zelfs om een Nederlandse vertaling van het Engelstalige pact gevraagd, om twijfel over interpretatie te voorkomen.
Grootste angst is dat advocaten met het pact aan de haal gaan om rechten voor asielzoekers op te eisen die zij anders niet in Nederland hadden gehad. Coalitiepartijen VVD en het CDA zijn van mening dat Nederland niet het beste jongetje van de klas moet zijn, om vervolgens opgezadeld te worden met ongewenste migratieverplichtingen. In toenemende mate twijfelen die partijen aan Nederlandse deelname.

Coalitiepartners D66 en CU denken anders over de VN-afspraken. CU-Kamerlid Voordewind noemde ophef over VN-afspraken eerder ’een storm in een glas water’. Toch wacht ook hij nu eerst advies van juristen van het ministerie van Justitie en Veiligheid af. ,,De ChristenUnie is niet negatief over het pact, maar de afspraken op papier mogen de soevereiniteit van Nederland om een eigen beslissing te nemen, niet in gevaar brengen.’’
D66-Kamerleden kijken verbaasd naar politieke commotie over afspraken tussen lidstaten van de Verenigde Naties. Kamerlid Groothuizen benadrukt dat er voor migranten hele goede afspraken in het zogeheten Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migration staan. ,,Wij zien de paniek niet. Er staat toch dat het pact juridisch niet bindend is?’’

PVV, SGP, Forum voor Democratie en 50Plus roepen op om het pact in navolging van andere West-Europese landen niet te steunen. SP en PvdA wachten juridisch advies af. GroenLinks doet een dringend beroep op andere partijen om niet terug te krabbelen. ,,Het is geen verdrag, het zijn afspraken waaraan we ons in beginsel verbinden’’, zegt GroenLinks-Kamerlid Van Ojik. Grootste winst is volgens hem dat irreguliere migratie daardoor plaats kan maken voor reguliere migratie. ,Illegale migratie kunnen we met afspraken tussen VN-lidstaten voorkomen en legale migratie kunnen we beter regelen.’’
Er wordt mogelijk vrijdag of anders maandag opnieuw over het onderwerp gesproken in kabinet en coalitie. De komende week wordt de begroting van het ministerie van Veiligheid en Justitie besproken, waarbij het pact een heet hangijzer voor Harbers beloofd te worden.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: ’Migratiepact is olifant in de Kamer’

Bericht door Mypos » 15 nov 2018, 21:29

Fenna schreef:
09 nov 2018, 10:11
;P!
Ik denk dat hij zelf tot de groep reddingloze werkelozen hoort en zijn standpunten daarom gerechtvaardigd vind.
Je kan toch werkelijk niet zo naïef zijn als hij, dat je niet inziet dat krakers geen bijdrage leveren aan de maatschappij, maar juist een bron van ergernis zijn.
Ik wou er eigenlijk niet meer op reageren maar wat een randdebiel ben jij zeg, ongelofelijk. Dat je nog niet eens doorhebt dat generaliseren ten eerste heel dom is en ten tweede gewoon pertinente onzin is. En dan mij betichten van iets wat je waarschijnlijk ook nog eens zelf bent..

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: ’Migratiepact is olifant in de Kamer’

Bericht door Tammy » 16 nov 2018, 05:33

Vanaf hier ontopic weer a.u.b.
Iedereen heeft zijn mening kunnen geven inclusief mijzelf over elkaar maar deze topic gaat over het migratiepact.
Laten we daar mee verder gaan.
Dank u wel allemaal.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: ’Migratiepact is olifant in de Kamer’

Bericht door gusteman » 09 mei 2019, 18:19

Interessant nieuws in het kader van immigratie in Europa:
The Independant schreef: News > World > Europe
Germany’s refugee intake begins to boost economy as settlers soothe country’s worker shortage

To maintain economic well-being, country 'needs about half a million immigrants every year’

Luisa Beck, Griff Witte 3 days ago
Zo te zien wordt het "Wir schaffen das" van Angela Merkel toch nog werkelijkheid. ;P!

Voor de rest van het artikel --->>> The Independant

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: ’Migratiepact is olifant in de Kamer’

Bericht door Vitharr » 09 mei 2019, 19:51

Ik mocht het artikel helaas slechts 1 keer lezen. Ik had het gevoel iets te missen in de rekensom en heb dus eerst gezocht naar aanvullende informatie. Ik kan nu de cijfers niet meer verifiëren in het artikel dus excuses als ik de aantallen verkeerd heb gelezen.

Dat de vergrijzing een belangrijke overweging was voor het binnenhalen van migranten wist ik al. De 'schifting' van de migranten zorgt er echter voor dat ik twijfel aan het geschetste economische voordeel. Ik meen te hebben gelezen dat op dit moment 400.000 van de 1,5 miljoen migranten een baan bezit. Als je dan de kosten/baten afweegt moet iets minder dan 1/3e van de migrantenstroom de onkosten voor de gehele populatie ophoesten om daadwerkelijk een economische + op te leveren. Simplistisch gesteld levert iedere vervulde vacature immers 2 werklozen op waardoor deze specifieke groep een werkloosheidspercentage van ca. 66% kent. (op het moment van opstellen van het artikel)

Ik vond het lastig om een goede vergelijking te maken. Het is immers een proces wat zich nog aan het ontwikkelen is. Wel heb ik zo mijn bedenkingen bij deze nieuwe trend. Het Westen 'verarmd' armere landen op intellectueel gebied al jaren. We vullen onze eigen tekorten aan door het wegkopen van kwalitatief hoog opgeleide mensen uit arme landen waardoor we die landen remmen in hun ontwikkeling. Nu doen we dat ook al met de jongeren. Als we bijvoorbeeld Syrische jonge vluchtelingen selectief hier houden moeten de bejaarden het land opnieuw opbouwen. Mondiaal gezien is het praktischer om ze hier te laten zien hoe het anders kan en ze die inzichten mee terug te laten nemen. De tekorten op de arbeidsmarkt kunnen in Europees verband ook opgevangen worden door productie plaats te laten vinden in het EU land met de hoogste werkloosheid.

Maar dat is uiteraard idealistisch. In de praktijk regeert het eigenbelang. De tekorten op de arbeidsmarkt zijn opgevuld, de onkosten worden gedragen door de rest van de Duitsers en dat werkt voor Duitsland ook.
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: ’Migratiepact is olifant in de Kamer’

Bericht door gusteman » 09 mei 2019, 20:22

Vitharr schreef:
09 mei 2019, 19:51
Ik mocht het artikel helaas slechts 1 keer lezen.
Da's jammer, beste Vitharr.
Ik plaats het artikel hier ter verificatie (de prentjes en video's heb ik er uit geknipt).
Wat kan helpen om dat te voorkomen: eens je de pagina hebt geopend zet je de browser op 'offline werken' ... dat geeft jou de mogelijkheid om die pagina te kopiëren naar een kladblok of tekstverwerker zonder dat de website dit kan merken.
Eens je de tekst hebt binnen gehaald sluit je de webpagina en gaat opnieuw online met je browser.
Wil je herlezen of kopiëren, dan kan dit want je hebt de tekst integraal binnen handbereik ... heb je de tekst niet meer nodig, kan je hem gewoon wissen achteraf.
The Independant schreef:In his native Syria, Mohammed Kassim worked as an electrician.
But having learned the trade informally, he lacked the credentials to show for it.
Now, in his adopted homeland, the 30-year-old is receiving the training he never had and he is getting paid to do it by a company dangling the promise of a job that could vault him from struggling refugee to member of the German middle class.

The programme that is helping tens of thousands of refugees rebuild their lives was not created for the newcomers who have converged on Germany to escape war, oppression and poverty.

Instead, Germany’s apprenticeship system is a fixture of the economy with roots in medieval times.
But with the national unemployment rate at a 30-year low, young Germans have lost their appetite for vocational training.

Companies face a shortage of skilled workers that could ultimately derail their growth.
“We have real reasons – not just soft, feel-good ones – to assist and help and push refugees into vocational training,” said Günter Hirth, an economist with the Chamber of Commerce in the central German city of Hanover. “The German economy needs qualified workers.”

Whether it can find them among the refugee population could determine the answer to two of the country’s most daunting questions: can Germany integrate its vast numbers of asylum seekers and can its economy continue to hum as the native-born population ages?

On both counts, early indications have been promising, if inconclusive.

Nearly four years after German Chancellor Angela Merkel chose to leave the country’s borders open amid a vast influx of asylum seekers to Europe, a significant majority of the approximately 1.5 million people who have arrived since remain out of the work force.
Many are taking required integration and language courses. Nearly 200,000 are registered as unemployed.

But after spending billions of euros to accommodate the newcomers, Germany is beginning to reap some gains.
The number who are either working or participating in a job training program has been growing, and was at more than 400,000 as of the end of 2018.

Of those, 44,000 were enrolled in apprenticeships, according to German business groups.

That’s on pace with, or even slightly ahead of, what many experts had predicted.
“We have a benchmark for how it could develop, and after three-and-a-half years, we’re on track,” said Mr Hirth, who cited the integration of refugees from the former Yugoslavia in the 1990s as a model.
In that case, he said, about 80 percent of working-age adults had jobs after eight years.

The current generation of refugees, Mr Hirth said, benefits from the fact that Germany enjoys “an ideal economic environment,” with the unemployment rate below five percent.

Germany, meanwhile, is benefiting from the demographic profile of its new arrivals, about 60 percent of whom were 25 or younger.
“It wasn’t the old people who fled. It was the young people,” he said. “This is excellent for us.”

With a shrinking native population, Germany desperately needs those young people.

“If Germans want to maintain their economic well-being, we need about half a million immigrants every year,” said Wolfgang Kaschuba, former director of the Berlin Institute for Empirical Integration and Migration Research.
“We need to guarantee that our society stays young, because it’s ageing dramatically.”

Getting the newcomers into the workforce has not been easy.
The vast majority arrived without knowing German – a notoriously difficult language – and without the job skills that German companies seek.
Of those who do work, many have taken low-paid jobs at restaurants, in warehouses or in the gig economy, performing on-demand deliveries.

Sigmar Walbrecht, who directs workforce integration projects at the Hanover Refugee Council, tries to convince refugees he meets that they would be better off training for a higher-skilled job, even if it pays less right now. But the allure of a quick paycheck is strong.

“They are under pressure. They have to pay money to their families back home and maybe to their traffickers. They want to get their own flats,” he said. “It’s hard to explain to them that in the long term, it’s much better to do an apprenticeship.”

The German apprentice system traces its origins to the guilds of the Middle Ages and is considered a worldwide model.
Apprentices split their time between a vocational school and on-the-job training, often spending three years or more mastering their profession.
They are sponsored by a company that invests in their skills and typically hires them once the training is complete.
Each year the programme churns out hundreds of thousands of master craftsmen and other professionals who have passed rigorous, nationally administered exams.
Experts say the system, and its exacting standards, has been a key factor in making Germany an industrial powerhouse.

But many young Germans are opting to bypass this traditional path to a middle-class life and gravitating towards university degrees instead.
Last year, one-third of German companies said they had training spots that went unfilled as vacancies hit a 20-year high.

“It’s a war for talent,” said Melanie Fleig, who oversees training for Clarios, one of the world’s largest car-battery manufacturers. “Everyone wants to go to university and make a lot of money. No one wants to work on the shop floor.”

But Alan Ramadan does. The 32-year-old Syrian refugee shows up at 6:45 each morning at the company’s sprawling Hanover production facility. He learns how to weld, to solder, to drill.
“Back home, I liked to fix things with my hands. It was a hobby for me. And I thought: ‘Why not make that my job?’” said Mr Ramadan, who fled the war in Syria.
He has shown so much promise that he has been placed on a track that involves several additional years of training – and a higher payoff when he finishes.

“From refugee to German engineer,” Ms Fleig said. “That’s the goal.”
Mr Ramadan, who serves as a volunteer firefighter in Hanover when he’s not brushing up on one of his five languages or teaching himself math or physics online, acknowledges that he’s unusual among refugees.
For many, a lack of German keeps them from qualifying for an apprenticeship.
Conversational German isn’t enough. Technical German that’s specific to the field is required.
“They want to enter a programme,” he said. “But the language is so difficult.”

Other factors that hold down participation rates include the possibility that an asylum seeker could be deported.
Few companies want to invest in a worker who is still applying for refugee protection and may be turned down.
The German government has made some effort to ease that worry, instituting what is known as the 3-plus-2 rule: rejected asylum seekers can stay in their traineeships for three years and work for at least two more without worrying about being shipped out.
Proven skills and a work history can then be an advantage when they re-apply to stay.

At a technical school in the Hanover suburb of Garbsen, Sheraz Chaudry, 19, is hoping that success as an apprentice electrician is enough to keep him in Germany.
His services are certainly needed: the country’s electrician shortage is so severe that customers can face a weeks-long wait to get one.
In the nearly four years since arriving from his native Pakistan, Mr Chaudry has learned fluent German, made German friends and, along with his classmate Mr Kassim, has stood out as a star pupil to his German electrician instructor.

“I notice what a thirst for knowledge they have,” said Harald Kühn, 59, who has worked as an electrician across Europe, having graduated decades ago from a German apprenticeship program. “And in these professions, we need exactly that.”
The Washington Post

gusteman

Re: ’Migratiepact is olifant in de Kamer’

Bericht door gusteman » 09 mei 2019, 20:36

Vitharr schreef:
09 mei 2019, 19:51
.../...
Als we bijvoorbeeld Syrische jonge vluchtelingen selectief hier houden moeten de bejaarden het land opnieuw opbouwen. Mondiaal gezien is het praktischer om ze hier te laten zien hoe het anders kan en ze die inzichten mee terug te laten nemen. De tekorten op de arbeidsmarkt kunnen in Europees verband ook opgevangen worden door productie plaats te laten vinden in het EU land met de hoogste werkloosheid.

Maar dat is uiteraard idealistisch.
In de praktijk regeert het eigenbelang.
.../...
In de discussie rond de vluchtelingen zie je slechts zelden een aspect wat nochtans voor de vluchtelingen zelf heel belangrijk is: de verknochtheid aan hun eigen land, volk en cultuur.
Op sociale media en in kranten komt dit zo goed als nooit aan bod. Het is enkel wanneer je vragen gaat stellen aan welzijnswerkers die met die vluchtelingen in contact komen dat aan het licht komt dat het grootste deel van hen eigenlijk niets liever wil dan terugkeren naar hun eigen geboortestreek ... maar dan niet zolang het er gevaarlijk is voor hen (en wie kan hen dàt kwalijk nemen?).

In tussentijd leren ze een vak en halen ze een attest of diploma.
Hier in West-Europa kunnen die diploma's ingediend worden voor internationale erkenning, zodat ze die achteraf in hun thuisland ook kunnen voor leggen.

Door dus hier een opleiding te volgen kunnen ze in eerste instantie hier aan de bak en later in hun eigen land.
En terwijl ze die opleiding volgen werken ze als arbeider of bediende voor de Europese bedrijven die deze werkkrachten hard nodig hebben.

Wanneer ze dan zouden vertrekken richting thuisland staan er al genoeg te trappelen om hun plaats in te nemen.

Lijkt me toch wel een win-win situatie voor iedereen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: ’Migratiepact is olifant in de Kamer’

Bericht door Vitharr » 10 mei 2019, 21:07

gusteman schreef:
09 mei 2019, 20:36
Lijkt me toch wel een win-win situatie voor iedereen.
Bedankt voor het plaatsen van de tekst en de tips gusteman. ;P!

Wat je schrijft over het onbelichte aspect is inderdaad waar. Mijn ervaring is dat slechts een klein deel van de mensen de genoemde intentie behoud na het doorlopen van een eerder genoemd traject. Dat is op zich begrijpelijk denk ik. Van de 400.000 vluchtelingen die momenteel aan het werk zijn in Duitsland doorloopt slechts 10% het school/diploma/baan-traject las ik. De overige 90% start direct met werken in ongeschoolde banen. Een belangrijke motivatie voor deze groep is geld.

Met hetzelfde 'lokmiddel' proberen de bedrijven die het leertraject faciliteren en financieren die 10% te houden. In Duitsland is de structuur van het traject daar ook op gericht. Het systeem kent een sterke 'werkprikkel'. Ook rationeel bekeken kan met de verworven financiële middelen meer rendement in het land van herkomst behaald worden dan wanneer zo'n persoon terugkeert lijkt mij. Vooral idealisten zullen denk ik terugkeren. Tenminste, voor wat betreft de huidige groep vluchtelingen. Ik denk dat degenen met diploma eerder in Duitsland zullen blijven om geld te verdienen en hun familie in het thuisland op die manier helpen.

Vanuit de persoon bekeken is dit logisch. Vanuit het thuisland-perspectief maak ik me echter nog steeds zorgen over het 'verarmingseffect' wat hierdoor ontstaat. Vooral in landen waar een langslepend conflict speelt is behoefte aan intelligente mensen die kennis hebben van andere zaken dan oorlog voeren. Het Westen heeft op dit gebied een slechte reputatie. Opgroeiend zag ik de noodkreten rond leeftijdsgenootjes die kindsoldaten genoemd werden. Niet zo heel lang geleden zag ik dat de overlevende kindsoldaatjes door de strijd geharde volwassenen waren geworden die zich via schimmige 'uitzendbureau's' lieten verhuren als huurling omdat dat jaren het hoofdberoep van hun omgeving was geweest en zij dus niet anders kennen. De grootste afnemer bleken wij Westerlingen te zijn. We hebben ze bijvoorbeeld ingezet tegen IS om te voorkomen dat er teveel body-bags richting onszelf gingen. We lijken iets te hebben geleerd van de blunders van Amerika in Vietnam. Maar het is niets goeds.

Daarom ben ik er eigenlijk zelf een voorstander van om iedereen uiteindelijk terug te laten keren naar hun eigen land. (mits veilig uiteraard) Van daaruit kan dan de normale immigratieroute gevolgd worden. Het cruciale verschil voor mij is dat een emigratieproces dan een individuele keuze wordt in plaats van een schiftingsproces door multinationals. Ik heb geen moeite met daarin investeren.

De viking in mij zou zeggen; met de huidige vluchtelingen win je duidelijk de oorlog niet (anders waren ze niet gevlucht), maar door ze bewapend met kennis na de oorlog terug te sturen kun je wel een nieuwe voorkomen. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie