Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door Susan » 28 nov 2019, 16:20

Een zwart paard kan ook hoor, wit beschilderen hoeft niet persé :grin:

Sint Piter
Datum: vrijdag 21 februari 2020

Land / gebied: Nederland (Grouw (Grou))
Soort: Traditioneel, Folkloristisch
Friesland Sint Piter

In het Friese plaatsje Grouw (Grou) wordt geen Sinterklaas gevierd, maar de verjaardag van Sint Piter (21 februari).

Afbeelding

Op de zaterdag voor 21 februari komt Sint Piter - net als Sinterklaas - met de boot aan en wordt hij geholpen door een zwarte knecht (Swarte Pyt). Hij rijdt echter op een zwart paard en draagt een witte mantel. In de namiddag van 21 februari wordt Sint Piter op de kade weer uitgezwaaid.

Volgens een legende is hij de broer van Sinterklaas die naar Grouw trok om pakjes te brengen toen Sinterklaas het dorp vergeten was. De oorsprong van het feest is echter anders en startte als een voorjaarsfeest ter verering van Sint Petrus.

Sint Piter
Het Friese plaatsje Grouw in Friesland is de enige plaats in Nederland dat in principe niet door Sinterklaas maar door Sint Piter wordt bezocht. Op de scholen wordt niet gesproken over Sinterklaas en wordt daarentegen veel tijd besteed aan het Sint Piterfeest.

Er zijn veel overeenkomsten. Zo zijn beide mannen te herkennen aan de lange witte baard, de staf en de mijter. Sint Piter draagt in tegenstelling tot Sinterklaas een witte mantel. Ook rijdt hij niet op een schimmel maar op een Fries paard, dat zwart is. Daarnaast heeft hij in tegenstelling tot zijn collega maar één Zwarte Piet, die in het Fries 'Swarte Pyt' wordt genoemd.

Afbeelding

Net als Sinterklaas komt ook Sint Piter uit Spanje en brengt hij cadeautjes mee. Zowel hij als zijn Piet spreken Fries en worden door de kinderen toegezongen in het Fries. Veel liedjes zijn afgeleid van sinterklaasliedjes.

Sint Piter
Voor 1700 werd in maart in Friesland de komst van het voorjaar gevierd. In Grou werd het feest Sint Piter genoemd, naar Petrus, een van de twaalf apostelen van Jezus. Petrus werd beschermheilige, omdat Grouw van oudsher een vissersdorp is. In 1701 werd de nieuwe kalender ingevoerd en werd het jaar 11 dagen korter. Sint Piter viel nu op 21 februari. Het feest, dat aan een woestere versie van het feest van Sint Maarten doet denken, verwaterde.

Rond 1900 zat de Sint Piterviering in een dip. Kleuterjuffrouw Jansen uit Grouw bedacht de huidige Sint Piterfiguur en sinds die tijd groeit Sint Piter uit tot het feest zoals dat tot op de dag vandaag wordt gevierd
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door Tammy » 28 nov 2019, 16:28

Wat leuk om te lezen Susan, heb er nog nooit over gehoord. :grin:
Jammer dat aan deze Sinterklaas geen aandacht aan word besteed op tv.

Hopelijk laten die activisten deze Sinterklaas met zijn ene Zwarte Piet wel met rust.
Want ik heb al ergens gelezen dat de volgende stap Sinterklaas gaat worden.
Hij heeft bisschop kleren aan en is katholiek.
Kunnen andersgelovigen zich gekwetst door voelen.
Het word steeds gekker.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door Susan » 28 nov 2019, 20:50

Tammy schreef:
28 nov 2019, 16:28
Wat leuk om te lezen Susan, heb er nog nooit over gehoord. :grin:
Jammer dat aan deze Sinterklaas geen aandacht aan word besteed op tv.
Ik wist dit ook niet Tammy, maar ontdekte zo nog veel meer leuke dingen die
hier in ons land nog volop gedaan worden rond Sinterklaas feesten.
Op de eilanden bijv kunnen ze er óók wat van! :grin: :roll:
Kijk hier maar eens: https://www.beleven.org/feest/sinterklaas

Het is te hopen dat die hele gekte verder gewoon eens ophoud.
Ze moeten de geschiedenis maar eens goed! lezen over de zwarte Piet
én Sinterklaas, kunnen ze zijn kleding enz met rust laten al klopt het misschien
niet helemaal zoals het er nu uitziet, maakt toch niet uit, gaat om het feestplezier :mrgreen:
ipv al deze onzin te verkopen die tot nu toe te horen is....
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door Susan » 28 nov 2019, 21:17

Twee jaar geleden had ik dit al eens geplaatst en zet het
er hier nog even bij:

CITAAT:

Zwarte Piet en spiritualiteit
door ZESHIN VAN DER PLAS op 30 MEI 2016


Nu de discussie over Zwarte Piet weer oplaait doordat hoofdpiet Erik van Muiswinkel aangaf niet meer in het sinterklaasjournaal van de Nederlandse publieke omroep mee te doen, wil ik wat zaken aantippen waar men niet zo bij nadenkt bij een kinderfeest. In een vorig artikel schreef ik: ‘Vanuit emotionele overwegingen wordt kennis en cultuur afgeschaft zonder te beseffen wat de diepere waarde van deze gebruiken zijn.’

In mijn optiek komt de kritiek voort uit onmacht iets te kunnen veranderen aan het discriminatieprobleem. Maar zij die Zwarte Piet gebruiken om de slavernijgeschiedenis in beeld te brengen hebben niet zo’n goede stok om de hond te slaan. Het waren Arabische slavenhalers die hele Afrikaanse dorpen gevangen namen en aan Hollanders, Portugezen, Engelsen, Fransen, enzovoort verkochten. Op de Middellandse Zee voeren Barbarijse zeerovers afkomstig uit Marokko, Algerije, Tunesië, Libië en de Siwa van Egypte’ .die blank, bruin, zwart en geel gevangen namen, als slaven hielden en ook verkochten. Dat slaven altijd de gekleurde medemens was is een misverstand.


Page
We hebben het hier over een tijd die ver achter ons ligt, maar het sinterklaasfeest heeft nog een oudere historie dan de slavernijgeschiedenis. Sint Nicolaas is naar alle waarschijnlijkheid rond 280 na christus geboren. Zwarte Piet komt bij de goedheiligman pas in 1700 in beeld, maar dan wel gekleed als page. Een page is wel een knecht maar absoluut geen slaaf, een page is in opleiding bij zijn meester/leraar. Dit tot zover de christelijke versie van de bisschop van Mira want het is een veel ouder verhaal.

Om heidense gebruiken de kop in te drukken zijn veel van die gebruiken gekerstend, zo ook het Sint Nicolaas verhaal. Van origine is Sint Nicolaas Odin, die met zijn paard Sleipnir in gezelschap van zijn knecht Oel door de wolken rijdt. Zwarte Piet staat vanuit deze optiek symbool voor het donkere, negatieve, de nacht, de zwarte kant van het yin yang symbool. Zijn zwarte gezicht en roe zijn daar de herkenningstekens van. Sint Nicolaas staat symbool voor het licht, positieve, de dag, het witte gedeelte van het yin yang symbool, zijn staf die de levensboom verbeeld is zijn herkenningsteken.

Veel religieuze symbolen geven de dualiteit van het bestaan aan, de twee driehoeken van de davidsster, het kruis, een horizontale en verticale balk, het lemniscaat, wat een getordeerde cirkel of enso is, enz. Maar hoe komt Zwarte Piet aan zijn herkenningsteken? Dat is terug te voeren tot de Egyptische oudheid. De kromstaf en dorsvlegel- de waardigheidssymbolen van de farao’s zijn overgegaan in het christendom en gaan door het leven als de bisschopsstaf en wijwaterkwast. In veel religies komen deze symbolen voor. In het boeddhisme zijn het de Kotshu en Hossu. De vertaling van de Hossu is ‘wegbereider voor kinderen’ en in het licht van de roe van Zwarte Piet geeft dat te denken.


Veel gebruiken en symbolen zijn wegwijzers op het levenspad van de mens die ons terugvoeren naar dat wat elk mens wil. Zij die dit pad ons voor zijn gegaan hebben deze gebruiken en symbolen achter gelaten als wegwijzers. Het is daarom ook niet zo verwonderlijk dat je in verschillende (religieuze) culturen vergelijkbare symbolen tegenkomt. Die uit onze eigen cultuur zijn vaak aangetast, vervormd of met opzet vervalst. Je kunt ze in andere religies in vergelijkbare vorm terug vinden en zo tot de ontdekking komen dat alle religies niet meer dan leermethode zijn die tot de universele waarheid leiden. Een metafoor die ik vaak gebruik is dat religies verschillende ramen zijn, van vorm en kleur, waar een en het zelfde licht door naar binnen schijnt. De rakusu vertoont veel overeenkomsten met de Joodse ‘hosen’ , de borstplaat van de hogepriester.

Inzicht verdiepen
Al deze symboliek kun je zien als studiemateriaal om je inzicht te verdiepen, ik schreef al in een vorig artikel dat de haan voor ontwaken staat die terug te vinden is op de kerktoren en de palmpasenstok. Ik heb het niet gehad over dat de bisschopsstaf, de kromstaf, de Hermesstaf,’ de staf van Mozes, de meiboom, de Japanse ‘kotshu’ te herleiden zijn tot de levensboom. Maar als ik de waarde van onze symboliek in feesten, religies en gebruiken- die ik ken, want er is heel veel wat ik nog niet ken, moet gaan beschrijven, ben ik nog wel even bezig. Zij, die mijn argumenten nogal magertjes vinden hebben gelijk, maar dat neemt niet weg dat we zuinig moeten zijn op ons cultuurgoed.

Het lijkt mij niet verstandig uit emotionele overwegingen iets weg te doen wat de mens inzicht geeft in zijn bestaan, dat op termijn wel eens de oplossing voor het discriminatieprobleem zou kunnen zijn. Persoonlijk ben ik blij met ons multi-gekleurd Nederland, ik ben een kennis-junk. Ik ben de halve wereld over gereisd om met vreemde culturen en gebruiken in contact te komen, om zo mijn opvattingen te verbreden en inzicht op te doen. Ik ben dus heel blij met het Kwakoe festival, de Turkse bakker, de Marokkaanse slager het Griekse, Pizza, Tandori en het Thaise restaurant, het carnaval in Rotterdam, enz, enz. Het heeft de Nederlandse cultuur verrijkt. Van mij mag iedereen het Slachtfeest, Suikerfeest, of welk religieus ander feest dan ook vieren. Als je mij zou vragen om vanuit dit oogpunt een schaap te slachten, in het licht van: ‘leren, inzicht, begrip,’ zou ik het in overweging nemen.


Wie denkt de waarheid in pacht te hebben vindt de rest van de wereld tegenover zich. We zullen het samen moeten doen omdat we met z’n allen op deze postzegel wonen die iedereen met trots Nederland mag noemen. We zijn allemaal Nederlanders dus het is zaak voor iedereen als eerste stap te werken aan zijn of haar Nederlanderschap en van daaruit naar wereldburgerschap. Zo is het mogelijk om de eenheid van alles in het licht van karuna (mededogen) te zien, waarvoor cultuur, symbolen en gebruiken onmisbaar zijn.

https://www.mysterie-wetenschapsforum.n ... 81&t=16377
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door MetalPig » 29 nov 2019, 10:26

Tammy schreef:
28 nov 2019, 15:10
Nee ik begrijp het probleem van Zwarte Piet niet want er is geen probleem.
*JIJ* hebt geen probleem. Da's iets anders.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door Tammy » 29 nov 2019, 10:30

Wat leuk allemaal om te lezen Susan, wat een geschiedenis zit er achter.
Bedankt voor het plaatsen. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door Tammy » 29 nov 2019, 10:36

Ik heb inderdaad totaal geen probleem met Zwarte Piet MetalPig.
Gelukkig kan ik zelf nadenken en mijn eigen mening vormen.
En ik heb een hele duidelijke mening over die anti Zwarte Pieten activisten.
Iedereen heeft dat.
Jij ziet het anders dan ik, niks mis mee. :peace:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door MetalPig » 29 nov 2019, 10:43

Tammy schreef:
29 nov 2019, 10:36
Ik heb inderdaad totaal geen probleem met Zwarte Piet.
Da's prima.

Wat ik wel ergerlijk vind, is dat bijna iedereen hier de problemen die *anderen* hebben zo gemakkelijk terzijde schuiven als niet-bestaand.

Dat is hetzelfde als wanneer ik zou zeggen dat *jij* geen medische problemen hebt omdat *ik* nergens last van heb.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door univers » 29 nov 2019, 10:47

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door Tammy » 29 nov 2019, 11:01

Dat zie jij verkeerd MetalPig dat gemakkelijk terzijde schuiven.
Ik kan natuurlijk alleen voor mijzelf spreken.
Voordat ik mij een mening vorm kijk ik naar het onderwerp zelf.
In dit geval Zwarte Piet.
Ik bekijk alles dus ook het standpunt van de activisten.
Daarna maak ik mijn mening.
Zo doe ik het al heel mijn leven.

Wat ik nu zie bij jou beste MetalPig is als je dus voor Zwarte Piet bent , je iemand bent die de bezwaren die mensen hebben tegen Zwarte Piet dus achteloos weggooit.
Zij zien de slavernij en discriminatie in de figuur Zwarte Piet.
Zij zien het als een probleem dus.
Ik zie dat niet , ik zie wel dat zij het een probleem vinden maar ik deel dat probleem niet.
Zoals de activisten mijn kijk erop ook niet delen.

Voor de activisten is het wel-bestaand en voor mij is het niet- bestaand.
Met andere woorden ieder heeft zijn of haar eigen mening hierover.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door MetalPig » 29 nov 2019, 11:31

Tammy schreef:
29 nov 2019, 11:01
Wat ik nu zie bij jou beste MetalPig is als je dus voor Zwarte Piet bent , je iemand bent die de bezwaren die mensen hebben tegen Zwarte Piet dus achteloos weggooit.
Correct. Je schreef immers: "er is geen probleem".

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door Tammy » 29 nov 2019, 11:45

Ja want Zwarte Piet heeft niks met slavernij en racisme te maken.
Dat is zoals ik en vele anderen het zien.
Dat betekend niet dat mensen de bezwaren van de activisten niet zien hoe zij erover denken.
Daarvoor hebben we nu juist die KOZP groep.
Dat heeft niks met achteloos weg gooien van bezwaren te maken.

Maar hier komen jij en ik niet uit beste MetalPig.
We kijken er allebei anders tegenaan.
No problem. :peace:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door Tardis » 29 nov 2019, 12:31

MetalPig schreef:
29 nov 2019, 10:43

Wat ik wel ergerlijk vind, is dat bijna iedereen hier de problemen die *anderen* hebben zo gemakkelijk terzijde schuiven als niet-bestaand.

Dat is hetzelfde als wanneer ik zou zeggen dat *jij* geen medische problemen hebt omdat *ik* nergens last van heb.
Nee, dat is niet hetzelfde. Het is een valse vergelijking. Valse vergelijkingen behoren tot de reeks drogredenen.

edit: Wat ik jammer vind (niet zozeer ergerlijk) is dat meerdere mensen op dit forum, waaronder ikzelf, jou hebbben uitgelegd dat er bij de meeste voorstanders van zwarte piet geen sprake is van gebrek aan empathie t.a.v. de tegenstanders. We snappen de asociatie, en dat ligt aan van alles en nog wat. Dat is hier al opgesomd en hoef ik niet nog eens te herhalen.
Laatst gewijzigd door Tardis op 29 nov 2019, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door Fenna » 29 nov 2019, 12:44

;P! Tardis
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Annemiet
Onderzoeker
Berichten: 294
Lid geworden op: 19 okt 2019, 14:08

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door Annemiet » 01 dec 2019, 11:05


Gast1

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door Gast1 » 01 dec 2019, 11:21

Fenna schreef:
29 nov 2019, 12:44
;P! Tardis
En jawel hoor, Gast1 sluit weer met genoegen aan.

Tardis: :post:

4l13N

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door 4l13N » 01 dec 2019, 12:29

Het is racistisch. De figuur zwarte piet is terug te voeren op kindslaven.

Afbeelding
Geen twijfel: 'Zwarte Piet stamt af van kindslaven'

Er is niet aan te ontkomen, zegt kunsthistoricus Elmer Kolfin: 'Zwarte Piet moet een andere vorm krijgen.' Als kenner twijfelt hij er niet aan dat de figuur is terug te voeren op kindslaven.

Fascinerend en huiveringwekkend.' Kunsthistoricus Elmer Kolfin valt even stil als hij de zwarte jongen beschrijft die te zien is op een schilderij in het Rijksmuseum. Op een groepsportret van Michiel van Musscher uit 1687 staat een zwarte bediende achter diplomaat Thomas van Hees en zijn neven. Zijn naam is op de achterzijde van het doek vermeld: 'Thomas de neger 17 jaar'.

'Die jongen bestond dus echt en was een slaaf. Daarop wijst de metalen band om zijn hals', zegt Kolfin, universitair docent kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. 'In feite is dit een voorloper van Zwarte Piet.'

Kindslaven
Flink wat theorieën doen de ronde over de ontstaansgeschiedenis van de knecht van Sinterklaas. Hij zou de duivel voorstellen. Hij zou de Ethiopische slaaf zijn van de bisschop die model stond voor Sinterklaas. In de Volkskrant werd gesuggereerd dat Zwarte Piet een 'hybride wezen' is dat ook op afgelegen plekken in Europa is te vinden. Maar bij Kolfin bestaat geen enkele twijfel over de herkomst van het uiterlijk van Zwarte Piet: dat zijn 17de-eeuwse afbeeldingen van zwarte pages, kindslaven dus.

De kunsthistoricus heeft hier niet speciaal onderzoek naar verricht, maar is wel een kenner. Hij publiceerde stukken over slavernij en werkte mee aan de tentoonstellingen Black is beautiful (2008) en Slavernij verbeeld (2013). Ook schreef hij een bijdrage voor The image of the black in western art, een standaardwerk van Harvard University Press dat volgend jaar meer dan vierduizend pagina's zal beslaan.

Volgens de Amsterdamse wetenschapper was het in een aantal landen vanaf de late Middeleeuwen gebruik om zwarte kinderen als slavenbediende te houden. Op kunstwerken staan ze afgebeeld. De Venetiaanse schilder Titiaan vereeuwigde bijvoorbeeld rond 1520 de vrouw van een hertog, Laura Dianti, met naast haar een kleine, donkere jongen. Van dat doek maakte kopergraveur Aegidius Sadeler tientallen jaren later een prent, die volgens Kolfin wijd en zijd bekend was.

Mode van negerpage
'Aan het einde van de 16de eeuw introduceerden Portugezen en Spanjaarden in Antwerpen de mode om een negerpage te hebben', zegt hij. 'Na de val van Antwerpen werd die mode meegenomen naar het Noorden.' Dat is bijvoorbeeld te zien op een schilderij dat Eglon van der Neer in 1680 maakte. Een dame met een brief in haar handen wordt geflankeerd door een blanke bediende en een jonge zwarte. Nog een staaltje: op een gravure uit 1700 van een onbekende kunstenaar wast een 'swarte Moor' de voeten van De min sieke maegt.

Kolfin wijst op de overeenkomsten tussen de kleding van deze zogeheten Morenpages en het Pietenpak. 'Pofbroek, maillot, vaak ook een molensteenkraag, het is hetzelfde.' De zwarte bedienden werden volgens hem geregeld afgebeeld in pakken met de (felle) kleuren uit het familiewapen van hun meester; naast de stalen band om de nek nog een onmiskenbaar teken van eigendom. Van een Franse bron weten we dat de dragers van deze pakken hun kleding verschrikkelijk vonden.

Standaard
Op al deze historische beelden is teruggegrepen, stelt de kunsthistoricus, toen in de 19de eeuw een Zwarte Piet werd toegevoegd aan het Sinterklaasverhaal zoals we dat nu kennen. Kijk maar naar de illustraties in het boek Sint Nikolaas en zijn knecht van Jan Schenkman, een onderwijzer uit Amsterdam die als een van de grondleggers wordt beschouwd. In een herdruk uit 1880 lijkt de Zwarte Piet volgens de wetenschapper zoveel op de slavenbedienden van eeuwen eerder dat die wel de bron moeten zijn.

Op de omslag van een Liederenbundel voor Sinterklaas uit de jaren vijftig van de vorige eeuw prijkt een Piet die zo'n beetje de standaard is geworden. Kolfin : 'Illustratoren kozen, misschien zonder het te beseffen, voor het beeld van een kindslaaf. Dat raakte vervolgens gecanoniseerd.'

Tegen deze achtergrond valt volgens de kunsthistoricus niet aan de conclusie te ontkomen dat Zwarte Piet een andere vorm moet krijgen. 'Zoiets begint met een bewustwordingsproces en daar zitten we nu middenin. Dat gaat altijd gepaard met pijn, smart en emotionele betogen. Maar de Zwarte Piet in zijn huidige vorm loopt op zijn einde.'
Het is volgens de docent kunstgeschiedenis alleen niet reëel om een snelle verandering te eisen. 'Uit goed fatsoen moeten blanke mensen de Zwarte Piet niet meer willen. Maar het is ook goed fatsoen van zwarte mensen om de blanken tijd te gunnen. voor een alternatief. Die moeten immers afstappen van een lange traditie.'
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bef5d321/

Oude tradities en geloven opzij zetten of veranderen is moeilijk maar niet onmogelijk.

Gast1

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door Gast1 » 01 dec 2019, 12:48

Ik heb het nog nooit zo gezien, totdat het onderwerp 'zwarte Piet' aandacht kreeg.

De uiteindelijke stap -en die lijkt bezig te zijn- is dat de mens een parasiet is voor de Aarde.
En dat laatste kan ik helaas niet anders zien, misschien dien ik dan ook wel zo naar 'zwarte Piet' te kijken.

Stof tot nadenken ... [think]

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door Tardis » 01 dec 2019, 13:22

4l13N schreef:
01 dec 2019, 12:29
Het is racistisch.
Ken je die mop van de oversexte man die bij de psychiater een rorschach test moest doen? Nee?

De psychiater laat de man een inktvlek zien. Zijn reactie: "twee grote blote tieten."
De psychiater toont hem een volgende inktvlek. "Een vrouw met enorme schaamlippen"
De volgende inktvlek: "Twee scharende lesbische vrouwen."
De psychiater weet genoeg. "U wordt duidelijk beheerst door een ziekelijke obsessie voor vrouwen en sex."
"Nou ja zeg!"roept de oversexte man, "u doet net alsof er met mij wat mis is. U bent de smeerlap die me al die vieze plaatjes laat zien!"

Wat betreft zwarte piet in het Engels uitgedrukt: racism is in the eye of the beholder. Het is maar net waar je hoofd van vol is en je mond van overstroomt. Ik heb geen racistische neigingen, al vanaf de basisschool (1969 - 1975) heb ik vrienden en vriendinnen gehad die niet van Nederlandse origine zijn. Ik stond daar niet bij stil, omdat ze net als ik Nederlands spraken. In mijn huidige vriendenkring is er een Chinese man, twee Surinaamse vriendinnen en één vriendin afkomstig uit Turkije. So f*cking what? Ik was eergisteren en ook vanavond weer zwarte piet om de goede sint te gaan helpen. En nee, daar hebben mijn Surinaamse vriendinnen geen enkele moeite mee.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door Tammy » 01 dec 2019, 13:33

Heerlijk betoog Tardis. [clap] ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie