Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door Fenna » 16 nov 2018, 23:01

Nog zo'n sneuneus.
Gelukkig vast gezet omdat hij in een filmpje op Powned kenbaar maakte dat hij zich niet aan zijn gebiedsverbod zou houden.
Tegenstander Zwarte Piet vast na bedreigende uitspraken over intocht.
Afbeeldingafbeeldinge n
UTRECHT - Anti Zwarte Piet-activist Rogier Meijerink is door de politie in Utrecht aangehouden vanwege uitlatingen deze week in de media en op internet over de intocht van Sinterklaas. Hij zei in een interview met de omroep Powned dat „ouders die met hun kinderen naar de sinterklaasintocht willen, aanstaande zaterdag badend in het zweet wakker worden na nachtmerries van hun eigen kinderen onder de botsplinters.”

Meijerink (40) heeft samen met drie anderen van de rechter een gebiedsverbod gekregen voor Zaanstad op zaterdag. Meijerink is een van de bestuursleden van Majority Perspective, de stichting die deze week tevergeefs een verbod op de intocht in Zaanstad voor de rechtbank bepleitte.

Meijerink is overgebracht naar een politiebureau en zit vast. Hij heeft zelf eerder deze week ook aangifte gedaan van bedreiging op sociale media. De politie onderzoekt die bedreigingen.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2809774 ... aign=email
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door Witte wel » 16 nov 2018, 23:36

Vitharr schreef:
16 nov 2018, 11:04
Witte wel schreef:
15 nov 2018, 23:43
Nederland verliest de identiteit, de unieke uitdracht van het volk wat de Nederlander Nederlander maakt........
Maar als ik dan dat gedicht van enkele pagina's terug eens kritisch bekijk vrees ik dat we al niets meer te verliezen hebben. [think]

Als je de hele pietendiscussie bekijkt zie je allerlei thema's langskomen. Geen een van die thema's rechtvaardigt volgens mij het chanteren van kinderen. Want dat is wat het gedicht doet. Sinterklaas bestaat in de hoofden van kinderen en er word letterlijk tegen de kinderen gezegd; 'doe er wat aan, anders kom ik niet meer'. Dat vind ik nogal wat.

Ik ben er voorstander van om kinderen buiten de discussie te houden.Daarom ben ik tegen protesten bij intochten maar ook tegen dit soort uitingen.
Ja daar heb je gelijk in maar als je het hele gedicht leest en de impressie daaruit vast houdt en dan de beleving ervaart dan zet dat een zekere sfeer neer. Die sfeer genereerd een gevoel bij de mens en dat is nu net wat ik er uit op maak. De details zijn niet zo zeer bepalend voor mij maar wel de sfeer die ontstaat.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door univers » 17 nov 2018, 00:47

Je gaat het niet bekijken he.
Dat heb je goed gezien, zonde van mijn tijd.
Sylvana Simons, is bij de tv uitgescheten, en probeert op deze manier weer in de belangstelling te staan.
Ik heb een volbloed Surinaamse schoondochter en 3 schitterende kleindochters, en wij hebben altijd aan sinterklaas gedaan.
Mijn schoondochter heeft geen goed woord van haar over, en zo ken ik meer Surinaamse mensen die er zo over denken.
Waar die Simons mee bezig is, is haat kweken.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door Mypos » 17 nov 2018, 00:58

univers schreef:
17 nov 2018, 00:47
Je gaat het niet bekijken he.
Dat heb je goed gezien, zonde van mijn tijd.
Sylvana Simons, is bij de tv uitgescheten, en probeert op deze manier weer in de belangstelling te staan.
Ik heb een volbloed Surinaamse schoondochter en 3 schitterende kleindochters, en wij hebben altijd aan sinterklaas gedaan.
Mijn schoondochter heeft geen goed woord van haar over, en zo ken ik meer Surinaamse mensen die er zo over denken.
Waar die Simons mee bezig is, is haat kweken.
Haat kweken? Er zijn een heleboel donkere mensen die aanstoot nemen aan onze zwarte piet traditie. Dat mensen omdat dat op de agenda gezet wordt daardoor haat gaan voelen is iets wat bij die mensen zelf ligt. Niet bij Simons omdat ze een traditie aankaart.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door herman50 » 17 nov 2018, 07:07

Mypos,die wonen dan zeker net hier?als ik zie hier achter bij kinderdagverblijf hoeveel donkere ouders het feest meevieren heb ik andere gedachte maar oke,,, hoelang is dat gezeik bezig een paar jaar en ja een schaap over de dam volgen der meer maar allemaal slap gelul gewoon doen is het beste bevat het niet wiebbere opzoute wegweze oja fijne dag nog [wave]
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door Susan » 17 nov 2018, 09:11

Susan schreef:
11 nov 2018, 12:49
Brief van Sinterklaas
11 oktober 2018

Lieve kinderen,

Ik heb er genoeg van. Dat gezeur van jullie ouders over mijn Zwarte Pieten. Het lijken wel kinderen, jullie pappa’s en mamma’s. Ik twijfel heel erg of ik jullie dit jaar kom bezoeken in december. Willen jullie dit doorgeven aan je ouders? Als ik namelijk niet kom, dan hebben ze ook geen excuus om ruzie met elkaar te zoeken.

Ik heb gezien dat ouders zelfs met elkaar op de vuist gaan, over de gezichtskleur van Zwarte Piet. Kunnen jullie je dat voorstellen? Nee, he!

Zelfs bussen worden op snelwegen tot stilstand gebracht zodat voor- en tegenstanders van zwarte of gekleurde pieten met elkaar kunnen matten.

Op Twitter heb ik zelfs gelezen dat autoriteiten er ernstig mee rekening houden dat ik afgeschaft word. Zijn ze helemaal betoeterd!

Kinderen van Nederland doe iets. Pak jullie ouders aan. Ik voel me niet meer welkom in jullie land dat al lang niet meer zo Nederig is naar de Sint als je van jullie land zou mogen verwachten. Ik ben namelijk degene die bepaalt hoe mijn pieten eruit zien. Daar heb ik geen burgemeester, geen actiegroep of wat dan ook voor nodig. Ik stel dat vast! Het is onbeleefd, eigenlijk heel grof dat zij gaan bedenken hoe mijn pieten eruit moeten zien. Straks krijgen ze nog het idee dat ik eveneens mijn outfit moet gaan veranderen. Misschien dat ik mijn baard eraf moet scheren of een kaal hoofd moet nemen.

De meeste volwassenen schieten door in hun oeverloze bemoeizucht.

Ouders vergeten dat mijn feest een kinderfestival is, ouders worden hier alleen bij betrokken om ervoor te zorgen dat jullie op mijn feestje kunnen komen. Ook de eisen van allerlei televisiestations lopen de spuigaten uit. Sinterklaas is bijdehand genoeg om zijn pepernoten te doppen. Mijn feest wordt steeds meer een feest van de detailhandel. Nee, het moet jullie uitje zijn en blijven.

Kom in opstand! Trek met zijn allen naar Den Haag en eis van de regering dat Sinterklaas geen roebreed in de weg gelegd wordt.

Wanneer jullie ouders lopen te griepen over mijn pieten hun kleur, vertel hen dan dat het niet draait om de macht van de ene groep over de andere, maar over goedgeefsheid en verbinding. Hoe bestaat het, dat deze zogenaamde volwassenen zelfs een kinderfeest misbruiken voor hun machtsspelletjes.

Want lieve kinderen, dat is het waar het hier in feite om draait. Het gaat er niet om jullie een plezier te doen, nee zij misbruiken het om macht te kunnen uitoefenen.

Er zijn twee kampen: het ene kamp zegt wij zijn voor een zwarte Piet en het andere zegt wij zijn voor een niet-zwarte Piet. De groep met de meeste macht overwint de andere. Dat heeft niets met traditie, cultuur, slavernij of welk ander excuus te maken. Het gaat uitsluitend over macht. Ik heb gelijk, ik weet het beter.

Pas dus op kinderen, laat je niet meelokken in een discussie, want die leidt tot niets, die leidt uitsluitend tot herrie over iets waarover geen van deze groepen ook maar enige macht hebben, en dat is namelijk de kleur van mijn Pieten. Ik ben de enige die dat bepaalt!

Als het weer rustig is in de Nederige Landen kom ik graag naar jullie toe, met cadeau’s en verrassingen.

Hartelijke groet,

Sint-Nicolaas

Madrid, 11 oktober 2018

( Rob Vellekoop)


* * * * * * * * * * *

Hier ben ik het volkomen mee eens.
Práchtig en goed geschreven! [clap]
Het is maar net hoe men het geschrevene interpreteerd. (of er misschien in wil zien)
In dit citaat zie ik geen chantage in een zin staan die kinderen
op deze nare manier prest.

Wél wat de volwassenen en/of ouders aan het doen zijn die het op deze wijze verpesten voor de
kinderen en kinderen daar dus best iets over mogen zeggen tegen hun ouders/volwassenen
indien ze hier ook aan mee doen.

Omdat anders de mogelijkheid bestaat dat dit kinderfeest zo niet meer op deze wijze gevierd
kan worden, Sint Nicolaas dus niet meer komt door de negatieve sfeer en vijandigheid die er
is ontstaan.

Kinderen buiten deze discussie houden zou een hele goede zaak zijn, maar dat zal
niet lukken terwijl rondom hen er vele volwassenen én ook kinderen het hier
over hebben, maar ook al wekenlang weer overal in de media te horen en te
zien is.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door herman50 » 17 nov 2018, 09:33

nou kalm joh over een paar weken hebben we weer gezeik over de Kerstman -misschien ook wel over z´n helpertjes ,slaafies dus ..... nee eigenlijk alles afschaffen van hoog tot laag, bv Pasen voeger bij de Bijekorf hiero etalages vol met ´kiekens´prachtig rijen dik , Kerstmis lijkt meer iets voor Metoo dan misschien ook de vacanties, ja kijk er zullen ook kinderen zijn wiens mams en paps geen centjes hebben voor een luxe vacansie dus whoppa weg ermee .......gelukkig heb ik geen kinders en wel 2 heerlijk schatten van ouders gehad,, dus bey bey zwaai zwaai ..... fijne dag toch nog gewenst
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door herman50 » 17 nov 2018, 09:38

effe een kleine zijsprong -off line- maar liep vanmorge te denke op straat hoe zit dat dan met het liedje Moriaantje ... en wat er verder komt, mag dat ook niet meer gezong worden ,, ojee nou hoppa ben terug on line ,,he fijne dag nog
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door Fenna » 17 nov 2018, 09:38

univers schreef:
17 nov 2018, 00:47
Sylvana Simons, is bij de tv uitgescheten, en probeert op deze manier weer in de belangstelling te staan.
Waar die Simons mee bezig is, is haat kweken.
;P!
Het is een aandachttrekker.
Dat commentaar wat ze nu op de "witte mens" heeft, is toch wel erg ongeloofwaardig als je nagaat dat mevrouw geen moeite had om "witte" mannen" te slijten als ze maar een goed gevulde portemonnee hadden, dan was huidskleur ineens niet meer relevant.
Ik heb een volbloed Surinaamse schoondochter en 3 schitterende kleindochters, en wij hebben altijd aan sinterklaas gedaan.
Mijn schoondochter heeft geen goed woord van haar over, en zo ken ik meer Surinaamse mensen die er zo over denken.
En zo denken een heleboel donkere mensen over haar, ze vinden haar bijkans eerder een schande voor hun volk dan een verrijking.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door Fenna » 17 nov 2018, 09:41

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door univers » 17 nov 2018, 10:05

is toch wel erg ongeloofwaardig als je nagaat dat mevrouw geen moeite had om "witte" mannen" te slijten als ze maar een goed gevulde portemonnee hadden,
Ze houdt meer van pepermunt, dan van drop. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door Fenna » 17 nov 2018, 10:12

:hahaha: ;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door herman50 » 17 nov 2018, 10:17

:rolfl: [clap]
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door Tammy » 17 nov 2018, 11:33

KOZP annuleert busreis naar Den Helder.

Den Helder - Actieclub Kick Out Zwarte Piet (KOZP) heeft de voorgestelde busreis van Amsterdam naar Den Helder afgeblazen. De organisatie klaagt dat het daartoe ’door de politie vrijwel gedwongen’ werd vanwege ’onredelijke eisen’, die overigens niet worden gespecificeerd.

Gedacht werd dat voorstanders van Zwarte Piet de snelweg naar Den Helder zouden kunnen blokkeren, zoals dat vorig jaar gebeurde tijdens de intocht in Dokkum. Daardoor waren er allerlei veiligheidsmaatregelen nodig. Volgens KOZP gaan die te ver en wordt het ’demonstratierecht ingeperkt’.

De actieclub wilde aanvankelijk met een groepje Amsterdamse symathisanten demonstreren bij de intocht van Sinterklaas. Dat gaat nu niet door. Wel zullen inwoners van Den Helder ’het protest voortzetten’.

’Onredelijke eisen’

KOZP klaagt in een persbericht dat er vanaf het begin ’zeer beperkende voorwaarden’ werden opgelegd, waaronder het inhuren van verplichtte professionele beveiligers, en dat de politie blijkbaar nieuwe ’onredelijke eisen’ hebben opgeworpen vanwege angst voor een blokkade.
„Er was reeds een bus gereserveerd om de groep van Amsterdam naar Den Helder te brengen. Op vrijdagavond na 22.00 uur werd KOZP door de politie vrijwel gedwongen om de busreis af te blazen”, aldus de organisatie, die verder niet vertelt waar die ’dwang’ dan uit bestond.

Demonstraties.

In Zaanstad, Groningen, Amstelveen, Den Haag, Den Helder, Dokkum, Eindhoven, Gouda, Leeuwarden, Weesp, Rotterdam en Zwolle zijn demonstraties aangekondigd van bewegingen die tegen Zwarte Piet protesteren.

BRON.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

KOZP klaagt ook dat hun demonstratievakken te afgelegen liggen van de Sinterklaasroute.
Wat willen ze dan , in het centrum ?
Laten de meeste daar nu toch geen zin in hebben dus prima dat de plekken verderop zijn.
In veel steden krijgt KOZP een vak toegewezen om te demonstreren. De locatie daarvan stemt de protestgroep niet altijd tevreden. KOZP spreekt van een achteraf-plekje, onder meer in Rotterdam en Den Haag. ,,Het heeft geen zin heeft om daar te demonstreren.”
https://www.ad.nl/binnenland/kick-out-z ... ~a62abc78/


Goed dat er tegenwerking is gekomen.

Werd tijd , intocht moet leuk zijn zonder demonstraties.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door herman50 » 17 nov 2018, 12:10

laat ze blij zijn een afgelegen plekje ,, willen ze anders in die menigte staan ,,, nou zet dan maar een par ziekenwagens klaar
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door Tammy » 17 nov 2018, 12:31

Herman50 het bericht wat ik net plaatste is alweer aangepast.
Die activisten wilden de politie en tegenstanders om de tuin leiden door te zeggen dat ze niet kwamen.
Maar ze kwamen er wel aan , politie heeft ze staande gehouden op snelweg. :mrgreen:

Ik heb sinds jaren de tv aan voor intocht , wat een mooie boot en molens.
Daar horen geen activisten te staan.
Zeker niet op de aankomstdag.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door Vitharr » 17 nov 2018, 12:51

Susan schreef:
17 nov 2018, 09:11
Het is maar net hoe men het geschrevene interpreteerd. (of er misschien in wil zien)
In dit citaat zie ik geen chantage in een zin staan die kinderen
op deze nare manier prest.
Laat me even knippen:
Susan schreef:
11 nov 2018, 12:49
Brief van Sinterklaas
11 oktober 2018

Lieve kinderen,

Ik heb er genoeg van. Dat gezeur van jullie ouders over mijn Zwarte Pieten. Het lijken wel kinderen, jullie pappa’s en mamma’s. Ik twijfel heel erg of ik jullie dit jaar kom bezoeken in december. Willen jullie dit doorgeven aan je ouders?

*knip*

Als het weer rustig is in de Nederige Landen kom ik graag naar jullie toe, met cadeau’s en verrassingen.

Hartelijke groet,

Sint-Nicolaas

Madrid, 11 oktober 2018

( Rob Vellekoop)
Het is inderdaad maar wat je er in wil zien. Zo ook met Zwarte Piet. Perceptie. Voor het kind een gul figuur, een beloning, voor de gemiddelde Nederlander een olijke kindervriend en voor een groeiende groep een karikatuur van een zwarte slaaf. Dat groeiende aspect geeft blijk van een toenemende consensus over een bepaalde perceptie. Die waarin een raciale scheiding bestaat. Vanuit die perceptie wordt direct de racismekaart getrokken (Zwarte Piet=Racisme). In mijn perceptie is dat niet waar. Daarom heb ik geen reden om het uiterlijk van Zwarte Piet gewijzigd te willen zien. Evenmin heb ik echter een bezwaar tegen het wijzigen er van. In mijn perceptie bestaat er alleen geen motivatie voor. Als ik enige actieve verbintenis met het feest had zou ik open staan voor gemotiveerde argumenten. Waar ik niet voor open sta is stereotype denken. Daarom heb ik op dit moment even veel weerzin tegen racisten als tegen Zwarte Pieten haters.

Politiek gezien zou het een tactisch sterke zet zijn als Sinterklaas met pensioen ging en in plaats daarvan zogenaamd een groep bootvluchtelingen jaarlijks pakjes kwam brengen. Dat vergroot het draagvlak voor migratie en beëindigd de hele Zwarte Piet discussie. 2018 kan dan de boeken in als het jaar dat in Nederland de laatste slaaf geëxecuteerd werd omdat hij 'anders' was en niet langer paste in onze tolerante, respectvolle multikul-tuur. Dat is ook een perceptie.
Laatst gewijzigd door Vitharr op 17 nov 2018, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door taigitu » 17 nov 2018, 13:05

Tammy schreef:
17 nov 2018, 11:33
KOZP annuleert busreis naar Den Helder.

’Onredelijke eisen’

KOZP klaagt in een persbericht dat er vanaf het begin ’zeer beperkende voorwaarden’ werden opgelegd, waaronder het inhuren van verplichtte professionele beveiligers, en dat de politie blijkbaar nieuwe ’onredelijke eisen’ hebben opgeworpen vanwege angst voor een blokkade.
„Er was reeds een bus gereserveerd om de groep van Amsterdam naar Den Helder te brengen. Op vrijdagavond na 22.00 uur werd KOZP door de politie vrijwel gedwongen om de busreis af te blazen”, aldus de organisatie, die verder niet vertelt waar die ’dwang’ dan uit bestond.
Ik snap niet dat ze het lef hebben om te klagen.
Zo'n intocht kost de gemeente heel veel geld en dat is prima want daar betalen we belasting voor.
Maar als een stel oproerkraaiers (democratische) toestemming hebben om protesteren
op een normale manier, maar al van tevoren kan worden ingeschat dat het uit de hand kan gaan lopen,
moeten ze niet raar opkijken dat ze zelf voor de bijkomende kosten van hun actie op draaien.
Bussen worden geregeld, mensen geven zich op om mee te gaan, het hele circus wordt door ze geregeld.....
en dan wordt er geklaagd omdat ook de financlële randvoorwaarden van zo'n actie eigen rekening komt?
Ze mogen blij zijn dat de extra kosten van hun actie door de gemeente niet wordt doorberekend aan hun......
Maar ik ben blij dat dit aanleiding is om die actie om die redenen af te blazen.
Op zo'n actie komen ook hobby-relschoppers af zoals we konden constateren bij bijeenkomsten
over de vluchtelingenopvang die gemeentes in de afgelopen periode organiseerde.
Dus verplichte professionele beveiligers inhuren kan flink in de papieren lopen.

Maar 't komt goed'..... we kunnen gewoon wachten, want het probleem lost zich vanzelf op.
Door de anti-piet-acties-acties, die extreem in beeld komen om hun mening kenbaar te maken en te proberen
hun mening aan anderen op te leggen, zorgt ervoor dat er straks geen enkele gemeente zich beschikbaar
stelt om de intocht van Sinterklaas op zich te nemen. Weer een verdwenen traditie.....? Ik hoop het niet.

Even zomaar een opmerking:
Is het eigenlijk ooit opgevallen dat Zwarte Piet vroeger onze Witte-kinderen in de zak stopte?
Want in mijn jeugd kende ik geen enkel donker getint kind in mijn omgeving.
Zou je dat ook onder racisme kunnen rekenen, met terugwerkende kracht dan.

Afbeelding


Expositie 'Zwarte Piet in spotprenten'


Afbeelding
Zwarte Piet stopt in Duitsland de leden van de katholieke jeugdbond in de zak van de Hitlerjugend.
Charles Boost in De Tijd, 6 december 1936. (Afbeelding aangeleverd)

HOORN - Al zo’n 150 jaar worden Sinterklaas en Zwarte Piet in spotprenten afgebeeld.
Voor het Museum van de 20e Eeuw in Hoorn reden om te laten zien hoe met name Zwarte Piet werd gebruikt en afgebeeld in spotprenten en cartoons.
De expositie 'Zwarte Piet in spotprenten' is tot en met 6 december te zien.

Onderzoeker Jan de Bas onderzocht duizenden edities van meer dan honderd verschillende bladen en kranten en schreef er een mooi boek over.
In het boek 'Kom maar binnen. Zwarte Piet in spotprenten 1871-2017' stelt hij zich onder andere de volgende vragen: waar gingen de prenten over?
Welke rol speelde Zwarte Piet op de prenten? Werd Zwarte Piet stereotiep weergegeven?

Welke invloed had de zwartepietendiscussie aan het begin van de 21e eeuw op de zwartepietenprent?


De expositie geeft een mooi overzicht van zijn bevindingen en toont een selectie uit 150 jaar spotprenten van Zwarte Piet.
Politieke figuren als Luns, Lubber, Kok en Van Agt werden in de vorige eeuw veelvuldig als Sinterklaas of zijn hulpje afgebeeld.
Maar ook Hitler en Mussolini haalden als piet of heiligman in spotprenten de kranten of tijdschriften.

Bezuinigingen, politieke omwentelingen, maatschappelijke discussies, allemaal goed voor een cartoon rond het sinterklaas-thema.

Museum van de 20e Eeuw, Krententuin 24, Hoorn.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door Vitharr » 17 nov 2018, 13:13

Afbeelding

Gezellig hoor.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door Tammy » 17 nov 2018, 13:45

Taigitu schreef :
Ik snap niet dat ze het lef hebben om te klagen.
Zo'n intocht kost de gemeente heel veel geld en dat is prima want daar betalen we belasting voor.
Maar als een stel oproerkraaiers (democratische) toestemming hebben om protesteren
op een normale manier, maar al van tevoren kan worden ingeschat dat het uit de hand kan gaan lopen,
moeten ze niet raar opkijken dat ze zelf voor de bijkomende kosten van hun actie op draaien.

Beroepsactivisten zijn nooit tevreden Taigitu.
Die blijven klagen tot in den treuren.
Interessant die spotprenten die ken ik niet.
Even zomaar een opmerking:
Is het eigenlijk ooit opgevallen dat Zwarte Piet vroeger onze Witte-kinderen in de zak stopte?
Want in mijn jeugd kende ik geen enkel donker getint kind in mijn omgeving.

Ik wel was nog verliefd in stilte op een jongen uit Suriname op school . :mrgreen:
Dus die gingen ook in de zak als ze stout waren.
Maar ik ben nooit bang geweest voor Zwarte Piet, hij was mijn grootste vriend.

Ja Vitharr helaas gaat het zo tegenwoordig. :?
Ben het ook met jou eens alleen niet over het pensioen van Sinterklaas. :wink:

In Rotterdam gaat het nu mis.

https://www.ad.nl/dossier-intocht-sinte ... a80229e00/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie