Letters I amsterdam definitief verwijderd van Museumplein

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Letters I amsterdam definitief verwijderd van Museumplein

Bericht door Tammy » 03 dec 2018, 13:48




De beroemde rood-witte letters die samen de woorden 'I amsterdam' vormen, zijn maandag definitief verwijderd van het Museumplein. Even voor 8.00 uur werd ermee begonnen en nog geen half uur later waren de meer dan manshoge letters op twee opleggers getakeld.

Dat gebeurde onder toeziend oog van vooral veel mediavertegenwoordigers. Ook enkele scholieren bleven even staan kijken en lieten zich voor het laatst met de letters fotograferen.

De ontmanteling is op voorstel van de grootste partij in de Amsterdamse gemeenteraad, GroenLinks. De partij vond de bij toeristen populaire letters een symbool van "doorgeslagen individualisme".

Het voorstel kreeg veel kritiek, maar een meerderheid van de raad stemde er toch mee in. De letters zullen worden opgeknapt, waarna ze op verschillende, nog onbekende plekken zullen worden neergezet.

De komende paar weken zullen er hosts worden ingezet op het Museumplein die zoekende 'vergistoeristen' van informatie kunnen voorzien.

Na de verwijdering van de letters zijn woensdagochtend nieuwe grote letters geplaatst door de Amsterdamse kunstenaar Pauline Wiersema, waarop 'HUH' te lezen is. Het gaat om een stunt.

https://www.nu.nl/binnenland/5607332/le ... plein.html

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Letters I amsterdam definitief verwijderd van Museumplein

Bericht door Tammy » 03 dec 2018, 14:03

van "doorgeslagen individualisme".......... [doh]

Hoe bestaat het toch dat men zo denkt en waarom is individualisme slecht volgens GroenLinks ?
Veel mensen dachten bij de letters trouwens in een soort wij gevoel.
Heeft deze partij niks beters te doen ?
Boerkaverbod bijvoorbeeld handhaven ?
Ik las in een reactie op internet van iemand die het woord individualisme samen in verband bracht met het dragen van een boerka.
Vond ik niet zo’n gekke vergelijking .
Die vrouwen leven vreselijk afgezonderd van de maatschappij.

Burgemeesters die denken boven de wet te staan zou men onmiddellijk uit hun ambt moeten zetten.
Dus ook met mevrouw Halsema.
Maar de letters zijn weg, zij en haar collega’s kunnen weer rustig slapen.
Ik vind het echt belachelijk wat ze hebben gedaan .

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Letters I amsterdam definitief verwijderd van Museumplein

Bericht door gusteman » 05 dec 2018, 12:57

Och ..... het past anders wel weer in de mentaliteit van cultuurbehoud en het niet opnemen van andere culturen en de uiting daarvan.

Als hoofdstad van de Nederlandse cultuur vloekt zo'n Engelstalige boodschap toch behoorlijk met de eigenheid van de taal.

Dus heeft die mevrouw de burgemeester eigenlijk een handje toegestoken aan alle haters van cultuurmengeling ..... zou ze dat zelf wel beseffen?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Letters I amsterdam definitief verwijderd van Museumplein

Bericht door univers » 05 dec 2018, 13:03

zou ze dat zelf wel beseffen?
Daar is ze te naïef en te dom voor.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Letters I amsterdam definitief verwijderd van Museumplein

Bericht door herman50 » 05 dec 2018, 13:17

OMG wat zij ze toch aan het doen hierro, want wat wil Rotterdam....I Love Rotterdam in grote groen wie groene letters!!!!! hoezo doorgeslagen ;) mmarja over 4 jaar neemt Utrech misschien de letters ´over´ fijne dag nog ....
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Letters I amsterdam definitief verwijderd van Museumplein

Bericht door Tammy » 05 dec 2018, 14:19

Gusteman schreef :
Och ..... het past anders wel weer in de mentaliteit van cultuurbehoud en het niet opnemen van andere culturen en de uiting daarvan.
Gusteman dit heeft niks te maken met het niet opnemen van andere culturen.
GroenLinks ziet de letter I voor individualisme en daar schijnen ze een probleem mee te hebben.
Iedereen moet het wij gevoel hebben van die wereldvreemde club.
Dat de ik vorm in het Engels was geplaatst heb ik geen moeite mee.
Amsterdam is een wereldstad met vele nationaliteiten en Engels spreken of verstaan veel toeristen over heel de wereld.

Zelf heb ik de letters altijd lelijk gevonden, maar de wereld bestaat uit meer mensen dan ikzelf.
Maar GroenLinks heeft zulke rare opvattingen, ik zag het gisteren nog in het debat over dat immigratiepact toen een GroenLinks spreker het opnam voor een collega die immigranten uit Griekenland zelf wilt gaan halen met de auto.
Totaal tegen de internationale regels en regeringsbeleid in maar dat is typisch GroenLinks.

Deze letters waren beroemd in Amsterdam en veel mensen hadden er plezier van.
Maar ja dat woordje ik hè ?
Daar raken die GroenLinks ambtenaren van in de stress, voor mij komt dat echt compleet wereldvreemd over.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie