Explosie zorgt voor vreemd helblauw licht boven New York

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Explosie zorgt voor vreemd helblauw licht boven New York

Bericht door univers » 28 dec 2018, 10:34

New Yorkers keken even vreemd op toen ze ineens een felblauw licht zagen verschijnen boven de stad. Het vreemde licht bleek afkomstig te zijn van een explosie en daaropvolgende brand in een transformatorstation in het stadsdeel Queens. Het ging dus níet om een aankondiging van een buitenaardse invasie, zoals sommige bezorgde burgers dachten.

De politie van New York bevestigt dat het licht afkomstig is van de explosie van een transformer bij elektriciteitscentrale Con Ed in de wijk Astoria in Queens. Het vuur dat door de explosie veroorzaakt werd, is inmiddels onder controle, aldus de politie, die verder meldt dat er geen gewonden gevallen zijn.

Datzelfde meldde ook de burgemeester van New York Bill de Blasio via Twitter aan zijn stadgenoten.

De oorzaak van de explosie wordt nog onderzocht, maar het vermoeden is dat een plotselinge piek of dip in de de stroomtoevoer het euvel heeft veroorzaakt.

Op sociale media werd er lustig op los gespeculeerd en video’s gedeeld van het bijzondere verschijnsel. Sommigen zagen in het licht een scène uit de sciencefiction film Independence Day, waarin vijandige buitenaardsen met ufo’s een invasie uitvoeren op aarde en er dood en verderf zaaiden.







https://www.ad.nl/buitenland/explosie-z ... ~a4af539b/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Explosie zorgt voor vreemd helblauw licht boven New York

Bericht door herman50 » 28 dec 2018, 11:34

en wij moge geen vuurwerk afsteke ,,,jaja :mrgreen:
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Explosie zorgt voor vreemd helblauw licht boven New York

Bericht door Tammy » 28 dec 2018, 11:44

Prachtige kleur blauw en niet gek dat men aan aliens denkt.
Zou ik ook even gedacht hebben. üfo1:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Explosie zorgt voor vreemd helblauw licht boven New York

Bericht door Gast1 » 28 dec 2018, 19:01

Mijn primaire reactie is dat 'blauw licht' niet fijn is, mogelijk gevaarlijk dus.
Bij blauw licht denk ik aan las-licht en dat is zeer gevaarlijk voor de ogen.
Blauw licht ligt aan een uiteinde van het menselijk zichtbare zicht ...

Geel-groen licht er precies midden in, maar dat kan nog gevaarlijker zijn ...
Toch is de kleur geel-groen de meest rustgevende kleur en dat is niet verwonderlijk.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Explosie zorgt voor vreemd helblauw licht boven New York

Bericht door univers » 28 dec 2018, 20:04

Ik vraag mij af, waarom het blauw kleurt.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Explosie zorgt voor vreemd helblauw licht boven New York

Bericht door herman50 » 29 dec 2018, 07:18

groen mag niet is van Noorderlicht en rood van de opkomende zon ..fijne dag
alles van waarde is weerloos

Gast1

Re: Explosie zorgt voor vreemd helblauw licht boven New York

Bericht door Gast1 » 29 dec 2018, 08:49

Even opgezocht of ik met 'mijn gevoel' goed zat:
Wat is blauw licht?

Daglicht is wit en kleurloos. Het is samengesteld uit alle elementen van het zichtbare lichtspectrum op gelijke intensiteit, zoals rood licht, groen licht en blauw licht. Elk element van zichtbaar licht heeft een eigen golflengtebereik, dat wordt gemeten in nanometers. De grootste natuurlijke bron van blauw licht is de zon. Het zal je dan ook niet verbazen dat de verstrooiing van het blauw licht in de atmosfeer ervoor zorgt dat de lucht blauw lijkt.

Er is een omgekeerde relatie tussen de lengte van de golflengte en de energie die het bevat. Langere golflengten hebben minder energie, terwijl kortere golflengten meer energie hebben. Dit komt omdat de frequentie hoger is voor kortere golflengten. Met licht is de vuistregel: ‘Hoe korter de golflengte, des te groter het doordringend vermogen’. Belangrijk om te weten is dus dat blauw licht tot diep in het oog reikt.

Blauw licht zit op het verste, hoogste einde van het zichtbare lichtspectrum. De energie van blauw is zo hoog dat het vlak naast het onzichtbare UV-licht – afgekort voor ultraviolet licht – zit op het volledige lichtspectrum. Daardoor heeft blauw licht de kortste golflengten. Rood licht daarentegen zit op het andere uiteinde van het spectrum. Rood licht zit naast het onzichtbare infrarood licht.
... Ja, dus ...

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Explosie zorgt voor vreemd helblauw licht boven New York

Bericht door Osiris » 29 dec 2018, 09:17

Ben benieuwd naar het exacte tijdstip waar het op plaats vond.
iets hier mee te maken ??
Piek van de zonnestorm....

http://www.solarham.net/planetk.htm
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Explosie zorgt voor vreemd helblauw licht boven New York

Bericht door taigitu » 29 dec 2018, 13:25

univers schreef:
28 dec 2018, 20:04
Ik vraag mij af, waarom het blauw kleurt.

Het gas van je gaspit is toch ook blauw als die brand?
Als de kleur niet blauw zou zijn is er geen goede verbranding....
Dus zou je kunnen denken dat dat blauwe helblauw verzengend heet is die alle betreffende stoffen ervan goed verbrandt.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Explosie zorgt voor vreemd helblauw licht boven New York

Bericht door univers » 29 dec 2018, 13:40

Heb alles met metaal gedaan, dus weet hoe de vork in de steel zit.
Het is een transformatorhuisje, dus stroom geen gas.
Bij een explosie heb ik een ander beeld voor ogen.
Daar heb je verschillende voorbeelden van.
Misschien heeft Guus er een verklaring voor, hij heeft er meer verstand van ik.
Hij weet veel, maar verzwijgt veel.(jammer, maar ik snap het).
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Explosie zorgt voor vreemd helblauw licht boven New York

Bericht door gusteman » 02 jan 2019, 21:18

taigitu schreef:
29 dec 2018, 13:25
univers schreef:
28 dec 2018, 20:04
Ik vraag mij af, waarom het blauw kleurt.

Het gas van je gaspit is toch ook blauw als die brand?
Als de kleur niet blauw zou zijn is er geen goede verbranding....
Dus zou je kunnen denken dat dat blauwe helblauw verzengend heet is die alle betreffende stoffen ervan goed verbrandt.
univers schreef:
29 dec 2018, 13:40
Heb alles met metaal gedaan, dus weet hoe de vork in de steel zit.
Het is een transformatorhuisje, dus stroom geen gas.
Bij een explosie heb ik een ander beeld voor ogen.
Daar heb je verschillende voorbeelden van.
Misschien heeft Guus er een verklaring voor, hij heeft er meer verstand van ik.
Hij weet veel, maar verzwijgt veel.(jammer, maar ik snap het).
Allebei behoorlijk dicht in de buurt. ;P!

Een blauwe vlam (ongeacht welke de brandstof is) wijst op een perfecte verbranding met als reststof CO² en water; dit kan enkel wanneer de temperatuur hoog genoeg is en er voldoende zuurstof aanwezig is (de verhouding zuurstof/andere componenten moet ideaal zijn).

In dit geval van een transformatorhuisje gaat het om een elektrische explosie waarbij behoorlijk veel ozon vrij komt (ozon bestaat uit drie atomen zuurstof), een gas dat onzichtbaar tot blauw van kleur is, afhankelijk van de omgevingstemperatuur.
Osiris schreef:
29 dec 2018, 09:17
Ben benieuwd naar het exacte tijdstip waar het op plaats vond.
iets hier mee te maken ??
Piek van de zonnestorm....

http://www.solarham.net/planetk.htm
De kans dat een elektromagnetisch veld afkomstig van een zonnestorm het aardmagnetisch veld doorbreekt in de vorm van een smalle bundel is zo goed als onbestaande.
En het zou wel moeten gaan om een extreem smalle bundel elektromagnetisme als enkel één transformatorhuisje uit een hele reeks werd getroffen.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Explosie zorgt voor vreemd helblauw licht boven New York

Bericht door Osiris » 02 jan 2019, 21:51

gusteman schreef:
02 jan 2019, 21:18

Osiris schreef:
29 dec 2018, 09:17
Ben benieuwd naar het exacte tijdstip waar het op plaats vond.
iets hier mee te maken ??
Piek van de zonnestorm....

http://www.solarham.net/planetk.htm
De kans dat een elektromagnetisch veld afkomstig van een zonnestorm het aardmagnetisch veld doorbreekt in de vorm van een smalle bundel is zo goed als onbestaande.
En het zou wel moeten gaan om een extreem smalle bundel elektromagnetisme als enkel één transformatorhuisje uit een hele reeks werd getroffen.
Grapjas :mrgreen:
En het was i.d.d. tijdens de piek van de genoemde zonnestorm.
En niet de eerste keer dat transformators het moesten ontgelden tijdens zonnestormen.
Maar dat blijf je toch ontkennen....
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Explosie zorgt voor vreemd helblauw licht boven New York

Bericht door univers » 02 jan 2019, 22:55

En niet de eerste keer dat transformators het moesten ontgelden tijdens zonnestormen.
Niet enkel transformators
BIJNA NIEMAND in Canada nam de officiële uitleg serieus van een stroomstoring waarbij in 1989 miljoenen mensen in de deelstaat Québec zonder elektriciteit kwamen te zitten. Hydro-Québec, het elektriciteitsbedrijf in de overwegend Franstalige deelstaat, weet de storing aan een magnetische storm.

Die storm was veroorzaakt door een buitengewoon krachtige explosie op de zon. Een gigantische golf van deeltjes die drie dagen eerder vanaf de zon was geslingerd, was op de magnetosfeer van de aarde ingebeukt; de hoogspanningslijnen en transformators van het bedrijf waren vervolgens overbelast geraakt door de elektrische stromen die dat had opgewekt, zo liet Hydro-Québec weten.

https://retro.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/DeZon/canada.html

7 keer dat zonnestormen de aarde beïnvloedde

https://www.stellar.nl/tag/zonnestorm
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Explosie zorgt voor vreemd helblauw licht boven New York

Bericht door gusteman » 03 jan 2019, 14:22

Osiris schreef:
02 jan 2019, 21:51
gusteman schreef:
02 jan 2019, 21:18

Osiris schreef:
29 dec 2018, 09:17
Ben benieuwd naar het exacte tijdstip waar het op plaats vond.
iets hier mee te maken ??
Piek van de zonnestorm....

http://www.solarham.net/planetk.htm
De kans dat een elektromagnetisch veld afkomstig van een zonnestorm het aardmagnetisch veld doorbreekt in de vorm van een smalle bundel is zo goed als onbestaande.
En het zou wel moeten gaan om een extreem smalle bundel elektromagnetisme als enkel één transformatorhuisje uit een hele reeks werd getroffen.
Grapjas :mrgreen:
En het was i.d.d. tijdens de piek van de genoemde zonnestorm.
En niet de eerste keer dat transformators het moesten ontgelden tijdens zonnestormen.
Maar dat blijf je toch ontkennen....
Oh nee hoor, ik zal niet ontkennen dat een neutronenwolk voor veel ellende zou kunnen zorgen.

Ik ben echter wel nuchter genoeg om geen verbanden te zoeken waar er geen te vinden zijn.

Want als ik even kijk naar de link die univers heeft meegegeven dan staat daar te lezen "7 keer dat zonnestormen de aarde beïnvloedde".

Er zijn dus zeven gerapporteerde gevallen van schade door een neutronenstorm afkomstig van de zon.

En dat zijn:
  • 1. 1859: Losgekoppelde telegraafsystemen bleven gewoon doorwerken

    Een zonnestorm bekend als de ′Carrington event′ verstoorde in 1859 telegraafsystemen over de hele wereld.

    Telegraafexploitanten meldden dat ze nog steeds in staat waren om berichten te sturen zelfs als de batterijen losgekoppeld waren van de machines. ′Hemelse kracht′ geïnduceerd in de telegraaflijnen door de magnetische storingen verving de batterijen. Door de geomagnetische stormen ontstond brand bij andere telegraafkantoren.

    2. 1882: Telegraaf- en telefoonsystemen onderbroken

    Een zonnestorm werd als veroorzaker aangewezen van grootschalige communicatieproblemen op 17 november 1882.

    De New York Times meldde dat de telegraafdraden nutteloos waren voor enkele uren, wat resulteerde in “heel veel ergernis vanwege de vertraging in de overdracht van zakelijke berichten”. Telefoons werden ook getroffen, mensen rapporteerden “een zoemend, beltoonachtig geluid in plaats van een normale communicatie”.

    3. 1989: Astronauten meldden brandende ogen

    Tijdens een zonnestorm in oktober 1989 meldden astronauten aan boord van het ruimteveer Atlantis, “brandende ogen, een reactie van hun netvliezen op de zonne-deeltjes”, volgens het boek ′Storms from the Sun′.

    De bemanning werd bevolen om naar de ′schuilkelder′ in het verste interieur van de shuttle te gaan. Maar zelfs toen en met hun ogen dicht meldden sommige astronauten het zien van lichtflitsen. Het boek voegt daaraan toe dat als de astronauten op een ruimtemissie of op de maan waren geweest er een 10 procent kans was geweest dat ze zouden zijn overleden.

    4. 1989: Zonnestorm legde electriciteitsnetwerk plat

    In maart 1989 veroorzaakte een zonnestorm een negen uur durende stroomstoring die meer dan 6 miljoen mensen trof in Quebec, Canada.

    Communicatienetwerken over de hele wereld werden getroffen. Er werd hevig gespeculeerd dat het Kremlin radiosignalen aan het jammen was toen korte golf radio frequenties die door commerciële piloten gebruikt werden ook onderbroken werden.

    “In de ruimte waren sommige satellieten eigenlijk niet meer onder controle voor enkele uren”, zei de NASA.

    Ruimteweeronderzoeker en elektrotechnisch ingenieur David Boteler zei dat deze zonnestorm “de meest significante ruimteweergebeurtenis is voor de energie-industrie, en dat veel ideëen over de mogelijke gevolgen van een zonnestorm nu zullen veranderen”.

    5. 1989: Canadese aandelenhandel stopgezet door gecrashte harde schijven

    In augustus 1989 stopte de aandelenbeurs van Toronto in Canada met de handel nadat zonneactiviteit een serie harde schijven van het computersysteem had doen crashen. De handel werd voor drie uur stopgezet. “Ik weet niet wat de goden ons aandeden” zei de vice-president van de beurs John Kane.

    6. 2012: Een ′extreme′ zonnestorm scheerde langs de aarde

    NASA zei dat een ′extreme′ zonnestorm rakelings langs de aarde scheerde in 2012. De storm, die vermoedelijk de meest krachtige in 150 jaar was, miste de aarde met ongeveer een week. Stellar Data Recovery heeft hier destijds ook melding van gemaakt aan Bild en Hamburger Abendblatt.

    “Als het de aarde had geraakt, zouden we nog steeds de stukken bij elkaar aan het rapen zijn”, zei Daniel Baker van de universiteit van Colorado in een verklaring van de NASA twee jaar na de gebeurtenis.

    NASA wetenschappers zeiden dat als deze zonnestorm de aarde had geraakt, het ons ten minste 150 jaar in de tijd had terug kunnen werpen.

    7. 2014: Wetenschappers waarschuwden voor een zonnestorm in september 2014.

    Wetenschappers waarschuwden dat twee grote explosies op het oppervlak van de zon een matige tot sterke geomagnetische storm zou veroorzaken op de aarde met een eventuele verstoring van radio en satelliet communicatie tot gevolg.

    Bij deze ongewone storm was het niet waarschijnlijk dat grote schade aanrichten zou worden aan persoonlijke electronica.

    “We verwachten deze keer geen onbeheersbare gevolgen voor de nationale infrastructuur, maar we kijken nauw naar de gebeurtenissen”, zei Thomas Berger, directeur van het Space Weather Prediction Centre aan de National Oceanic and Atmospheric Administration.

    “Op een schaal van 1 tot 5 zal de resulterende geomagnetische storm gemiddeld tot sterk zijn”, zei Berger, “stormniveau G2 of G3. Het is nogal zeldzaam dat twee CME′s van deze order van grootte zo snel achter elkaar voorkomen. Daarom kunnen we hogere stormniveau′s ook niet uitsluiten, misschien wel een niveau van G4, ernstige geomagnetische verstoring, met name in de poolregio′s.

    De US National Weather Service waarschuwde daarom de electriciteitnetwerkbedrijven en het Federal Emergency Management Agency. Stellar Data Recovery heeft ook een bericht over de aanstaande zonnestorm doen uitgaan in Nederland en Duitsland.

    De sterkte van deze zonnestorm verbleekt echter in vergelijking met de grootste geomagnetische stormen uit het verleden zoals de Carrington storm in 1859.
En inderdaad, uit de gegevens blijkt dat mijn opmerking absoluut geen grapje was.
Welgeteld één keer werd gerapporteerd dat een volledig elektriciteitsnetwerk werd plat gelegd door een neutronenwolk.

Geen enkele keer werd geregistreerd dat één transformator uit een volledig netwerk werd geraakt en ontplofte zonder dat daarbij ook de rest van het netwerk werd beschadigd ..... wat in new York dus het geval was: heel kortstondig was er een stroomtekort door het uitvallen van één transformator. De stroomlevering werd zo goed als onmiddellijk hervat door over te schakelen naar andere bronnen; een duidelijk bewijs dat het volledige netwerk nog intact was en geen hinder had ondervonden.

Wat jij, beste Osiris, probeert aan te voeren is dat er zoiets als een tsunami zou geweest zijn die vanuit zee naar het land toe stormde maar net voor de kust ophield met enkel één golfje dat welgeteld één strandhutje omver spoelde en meesleurde.

Onzin dus, maar je kan het natuurlijk altijd als een grapje inkleden, dat zou je als excuus kunnen aanvoeren.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Explosie zorgt voor vreemd helblauw licht boven New York

Bericht door Osiris » 03 jan 2019, 18:54

Had het niet over complete netwerken platleggen,wat zeker mogelijk is indien de storm sterk genoeg zou zijn,met een afgenomen magnetisch veld.
NASA had het een aantal jaar geleden over ' behoorlijke gaten in het magnetisch veld '.
Maar bericht werd vrij snel uit de media gehaald.

Maar vaak genoeg,als je er tenminste op let,wat ik dus nagenoeg dagelijks doe wat betreft de zon-activiteit, zie je de nodige 'verstoringen' tijden de zonnestorm pieken,zoals eerder genoemd Schiphol verkeersleidingstoren een aantal keren.
Maar ook regionale stroomuitval.
Alleen word daar nooit in de media naar gekeken,wat ik dus wel doe.
Plaatselijke storingen,bijvoorbeeld in mijn woonplaats,waar straatverlichting ineens niet aangaat 's avonds op zulke momenten.


Alleen al op mijn werk waar onze machines met servers en computers verbonden zijn is het regelmaat van de klok tijdens zonnestormen.
Machines die meer storingen vertonen of niet aangestuurd worden door de centrale server, data die ineens niet bereikbaar is,printers die kuren hebben,alles word trager,alles loopt via die centrale server.
Elk jaar word alles ge-update en gediagnosticeerd,dus daar ligt het niet aan.
En nogmaals nagenoeg altijd tijdens de zonnestorm pieken.

En dan heb ik het alleen over NL.
Bij regelmatig bekijken van het SO News tijdens die piektijden komt er wat de VS betreft en elders veel meer voorbij.

Eén keer is toeval,twee keer twijfelachtig, maar als het vaker voorkomt kun je dat patroon ontdekken.
En blijkbaar zie ik dat wel en jij dus niet *1* , whatever.....
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Explosie zorgt voor vreemd helblauw licht boven New York

Bericht door Osiris » 03 jan 2019, 19:00

Komende dagen wederom door Solarham CH storm verwacht,kan iedereen het zelf in de gaten houden, tijdens en enkele dagen erna :wink: .
Zal met afnemende bescherming van ons magnetisch veld alleen maar kunnen gaan toenemen....

En zoals in het andere topic vaak genoeg gesteld beinvloedt het veel meer dan alleen elektrisch ( magnetische ) systemen.
Fysieke/mentale gezondheid, klimaat ,vulkanen/aardbevingen.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Explosie zorgt voor vreemd helblauw licht boven New York

Bericht door univers » 03 jan 2019, 19:45

Alles heeft met energie te maken.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Explosie zorgt voor vreemd helblauw licht boven New York

Bericht door Osiris » 03 jan 2019, 21:28

univers schreef:
03 jan 2019, 19:45
Alles heeft met energie te maken.
Precies en pieken in energie kunnen op tal van vlakken voor 'overbelasting' zorgen.
En alles is niet alleen een biologisch systeem maar ook elektromagnetisch. ;P!
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Plaats reactie