NU.nl -???? -Volkskrant trekt column Peter Middendorp in

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

NU.nl -???? -Volkskrant trekt column Peter Middendorp in

Bericht door taigitu » 13 jan 2019, 10:03

Zondag 13 januari 2019
Het laatste nieuws het eerst op NU.nl


Afbeelding

Volkskrant trekt column Peter Middendorp in
02 mei 2015 18:28 Laatste update: 02 mei 2015 19:07

De Volkskrant heeft een column van Peter Middendorp die zaterdagochtend in de krant stond, ingetrokken. Dat heeft de Volkskrant gemeld.

In de column van Middendorp stond dat vanuit kamp Westerbork geen joden in veewagons naar vernietigingskampen zijn vervoerd.

''Dit is onjuist. Het is met zowel vee- als personenwagons gebeurd. Wij bieden onze verontschuldigingen aan voor deze pijnlijke fout", aldus de krant.

Middendorp voegt er zelf een uitleg aan toe, waarin hij het boetekleed aantrekt. ''Ik heb er een gruwelijk potje van gemaakt en ik schaam me daar flink voor. Het is pijnlijk dat het juist met dit onderwerp gebeurt. Juist hier had extra zorgvuldigheid van mij mogen worden verwacht".

"Mijn excuses aan de krant, de lezer en vooral aan Herinneringscentrum Kamp Westerbork en de directeur, de heer Mulder", aldus Middendorp.
Tunnelvisie

De columnist had zich bij het schrijven gebaseerd op een verslag van het NOS Radio 1 Journaal, dat ging over de aankoop van een veewagon om die tentoon te stellen in Kamp Westerbork. Middendorp concludeerde dat de veewagon niet origineel kon zijn, omdat de joden niet met een veewagen maar ''met een personentrein gingen".

Pas nadat mensen boos op de column hadden gereageerd en hadden gezegd dat er wel degelijk veewagons zijn gebruikt, besefte Middendorp dat hij onnauwkeurig was geweest.

Hij wijt dat aan ''verstandsverbijstering, tunnelvisie, eenzijdige gerichtheid op zaken die mijn ideeën bevestigden, of domweg te stom om zaken nog eens goed te controleren".

https://www.nu.nl/media/4042357/volkskr ... rp-in.html


Afbeelding

Dit artikel is op zichzelf al vreemd want welke volwassen journalist maakt zulke fouten?
Maar dan kijk ik naar de datums van de berichten en dan wordt het nog vreemder....?
Een bericht van 2 mei 2015 wordt opnieuw in 2019 geplaatst?
Wie hier nog 'chocola' van kan maken.......
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: NU.nl -???? -Volkskrant trekt column Peter Middendorp in

Bericht door Gast1 » 13 jan 2019, 10:15

En precies dat (jouw reactie op dat artikel) beleef ik steeds vaker, van vlakbij en van veraf.
Wat ik nog vervelender vind, is dat het mijzelf ook wel eens overkomt.
Maar voordat ik dan iets verzend, kan ik dan nog tijdig ingrijpen bij mijzelf.

Ik denk dat vaak iets 'te vlug' gehandeld word.
Iets van onbezonnenheid en dat lijkt iets van deze tijdsgeest te zijn ...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: NU.nl -???? -Volkskrant trekt column Peter Middendorp in

Bericht door taigitu » 13 jan 2019, 11:57

Gast1 schreef:
13 jan 2019, 10:15
En precies dat (jouw reactie op dat artikel) beleef ik steeds vaker, van vlakbij en van veraf.
Wat ik nog vervelender vind, is dat het mijzelf ook wel eens overkomt.
Maar voordat ik dan iets verzend, kan ik dan nog tijdig ingrijpen bij mijzelf.
Ook mij overkomt het dat ik iets plaats hier, of in mijn gewone doen en laten,
dat ik bemerk het zelf, of wordt er op gewezen, dat er een fout (of fouten) in de tekst staan.
En dat kan vervelend zijn, maar niet zo ernstig over het algemeen omdat ik niet zo
belangrijk ben voor derden en er over gesproken kan worden.
Maar een journalist publiceerde hier feiten die hem bekend moesten zijn.
Minimaal had hij zich even moeten verdiepen over hoe mensen/joden vervoerd werden
door de Duitsers als ze naar een kamp werden afgevoerd. Ook in 2015 was er internet
dus het had weinig tijd gekost. Ik vind dit gewoon een ernstige fout.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: NU.nl -???? -Volkskrant trekt column Peter Middendorp in

Bericht door taigitu » 13 jan 2019, 12:22

Dit is de originele column:

Zien is geloven

Kamp Westerbork heeft een 'originele veewagon' bemachtigd, zo meldde ons de NOS.
'Internationaal is de veewagon natuurlijk het absolute icoon van de Jodenvervolging', zei de directeur van het herinneringscentrum.
'Dus als je met beelden wilt werken' - en dat wilde hij, heel graag zelfs - 'kun je gewoon niet om de veewagon heen.'

Je kon je wel afvragen wat er nu zo origineel is aan het ding. Het hout is driemaal vervangen. Het is zeer onzeker of met deze wagon echt mensen zijn vervoerd - het kan ook graan zijn geweest, of vee. En, belangrijker, vanuit Westerbork werden mensen niet met veewagons naar vernietigingskampen gebracht, maar met een personentrein.

Het is raar om een veewagon origineel te noemen als die dat helemaal niet is, het is nog vreemder om zo'n wagon tentoon te willen stellen. Dachten ze dat de historische sensatie - het gevoel dat je contact met het verleden maakt - zonder nep-wagon niet uit de verf zou komen, een kontje nodig had, desnoods ten koste van de werkelijkheid?

Waarom mogen we niet gewoon weten hoe de Joodse mensen uit Westerbork op transport zijn gesteld? Denken ze dat de kwaliteit van het treinstel de geschiedenis bagatelliseert, en Joden gedwongen zullen worden toe te geven: de vernietiging was even doorbijten, maar alle lof voor de NS en de vrijwilligers - het transport was top.

Westerbork is Drenthe.
Het landschap is er lieflijk, zacht en groen - eerder dan aan de Holocaust moet je er aan de fietsvierdaagse denken. Dat ze er geen personentrein laten zien, kun je nog begrijpen, maar is ook overwogen géén treinstel neer te zetten?

Zelf deed de directeur overigens geen moeite om de leugen te verhullen. Hij zei gewoon eerlijk wat voor ding het was. Maar de verslaggevers van de NOS hoorden het niet, of wilden het niet horen - begeesterd vroegen ze: 'Maar was het niet ongelooflijk moeilijk om een originele veewagon te vinden?'

God, ja, zei de directeur. Wat kon hij er van maken? Hij had gewoon een Duitse hobbyclub gebeld, en die hadden er nog een zootje staan. Hij keek erbij uit de ogen alsof ze hem hadden gezegd: we hebben hier nog veel meer ouwe troep die niets met de Holocaust te maken heeft - heeft u daar ook belangstelling voor?

Zullen ze in Westerbork ook eerlijk tegen schoolklassen zijn? ('Jongens, even opletten nu, wat jullie hier zien, slaat nergens op. Ik herhaal...') Zonder flut-wagon gaan bezoekers waarschijnlijk naar huis met het beeld van een veewagon in het hoofd. Nu bestaat de kans dat schoolklassen ongelovige Mohammeds uit de Randstad, die onder de projectnaam 'Zien is geloven' op excursie zijn gestuurd, zullen denken: als dit al niet waar is, wat klopt er dan allemaal nog meer niet aan het verhaal?

In Westerbork staat een leugen in het landschap.
De leugen doet niemand goed en hoeft daar niet te staan.
Een dom, doods ding kan door een historisch verhaal soms tot leven worden gewekt, andersom werkt het niet.

Zullen ze in Westerbork ook eerlijk tegen schoolklassen zijn?

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b2146196/



Afbeelding




Als je ziet aan het einde van de video hoe lang de trein is van het transport, hoeveel wagons volgepropt met mensen
die grotendeels hun einde tegemoet gingen......
En dan het verhaal/artikel over het vervoermiddel door deze journalist. Ongelofelijk.

Deze video is één van het verslagen over deze transporten en hoe de mensen werden vervoerd.
Op de site staan meerdere foto's en video's die het verhaal vertellen.
Lees en bekijk meer: http://www.drentheindeoorlog.nl/?aid=410
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: NU.nl -???? -Volkskrant trekt column Peter Middendorp in

Bericht door herman50 » 13 jan 2019, 13:05

als die beste man dan even naar Auschwitz gaat staat staar nog een echte originele veewagen voor de poort .... [burn]
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: NU.nl -???? -Volkskrant trekt column Peter Middendorp in

Bericht door Fenna » 13 jan 2019, 13:07

;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: NU.nl -???? -Volkskrant trekt column Peter Middendorp in

Bericht door MetalPig » 14 jan 2019, 08:39

Kom op mensen, het is een column. Iedereen weet toch dat columns niet op feiten hoeven te berusten?

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: NU.nl -???? -Volkskrant trekt column Peter Middendorp in

Bericht door Fenna » 14 jan 2019, 08:57

Dubbelle post.
Laatst gewijzigd door Fenna op 14 jan 2019, 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: NU.nl -???? -Volkskrant trekt column Peter Middendorp in

Bericht door Gast1 » 14 jan 2019, 09:04

taigitu schreef:
13 jan 2019, 11:57
Ook mij overkomt het dat ik iets plaats hier, of in mijn gewone doen en laten,
dat ik bemerk het zelf, of wordt er op gewezen, dat er een fout (of fouten) in de tekst staan.
En dat kan vervelend zijn, maar niet zo ernstig over het algemeen omdat ik niet zo
belangrijk ben voor derden en er over gesproken kan worden.
Maar een journalist publiceerde hier feiten die hem bekend moesten zijn.
Minimaal had hij zich even moeten verdiepen over hoe mensen/joden vervoerd werden
door de Duitsers als ze naar een kamp werden afgevoerd. Ook in 2015 was er internet
dus het had weinig tijd gekost. Ik vind dit gewoon een ernstige fout.
Ik begrijp wat je bedoelt te zeggen en daarop sluit ik geheel aan.
Voor mij ben jij -jouw teksten- echter belangrijker dan de teksten van -als voorbeeld- die columnist.
Jouw teksten hebben voor mij dus een grotere waarde.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: NU.nl -???? -Volkskrant trekt column Peter Middendorp in

Bericht door Fenna » 14 jan 2019, 09:10

MetalPig schreef:
14 jan 2019, 08:39
Kom op mensen, het is een column. Iedereen weet toch dat columns niet op feiten hoeven te berusten?
Ja en?
Als je een column plaatst in een vooraanstaande krant, moet je wel weten waar je het over hebt en niet dit soort onzin uitkramen als het over een gevoelig onderwerp gaat die betrekking hebben op de Jodenvervolging.
Er zijn grenzen aan wat je in een column plaatst.
Moet je eens zien wat voor reacties men krijgt als je onzin over slavernij of zwarte mensen gaat uitkramen in een column, dan zijn de rapen gaar en dat vind iedereen dan ineens héél begrijpelijk dat je je aan de feiten moet houden..
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: NU.nl -???? -Volkskrant trekt column Peter Middendorp in

Bericht door MetalPig » 14 jan 2019, 10:27

Fenna schreef:
14 jan 2019, 09:10
MetalPig schreef:
14 jan 2019, 08:39
Kom op mensen, het is een column. Iedereen weet toch dat columns niet op feiten hoeven te berusten?
Ja en?
En dat de krant wat mij betreft de column dus niet had hoeven intrekken.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: NU.nl -???? -Volkskrant trekt column Peter Middendorp in

Bericht door taigitu » 14 jan 2019, 11:53

MetalPig schreef:
14 jan 2019, 10:27
Fenna schreef:
14 jan 2019, 09:10
MetalPig schreef:
14 jan 2019, 08:39
Kom op mensen, het is een column. Iedereen weet toch dat columns niet op feiten hoeven te berusten?
Ja en?
En dat de krant wat mij betreft de column dus niet had hoeven intrekken.
Hoezo niet?
Allereerst is de krant niet blij, eerder beschaamd, dat deze man zo'n domme colum schrijft.
Het schaadt het imago van wat de krant publiseert, en zulke mensen in dienst heeft, die de
gelegenheid krijgen om die kwetsende 'reportage' geplaatst te krijgen in de Volkskrant.
Daarnaast is het onderwerp door deze man zo dom en kwetsend geschreven, dat het nooit
voor de plaatsing in aanmerking had mogen komen. Ik vraag me af of er geen controle is
voor een artikel goed gekeurd wordt voor plaatsing. Ik had het idee van wèl.

Middendorp schreef o.a.:

Je kon je wel afvragen wat er nu zo origineel is aan het ding.
Het hout is driemaal vervangen. Het is zeer onzeker of met deze wagon echt mensen zijn vervoerd -
het kan ook graan zijn geweest, of vee. En, belangrijker, vanuit Westerbork werden mensen niet
met veewagons naar vernietigingskampen gebracht, maar met een personentrein.


Dan moet je toch 'de weg kwijt zijn'?
Want als je dan ook nog geschiedenis hebt gestudeerd....

Peter Middendorp (Emmen, 3 oktober 1971) is een Nederlandse schrijver en journalist.

Levensloop
De vader van Middendorp was eigenaar van een Blokker-filiaal in Emmen. Peter Middendorp werd twee keer van de middelbare school gestuurd en ging werken. Hij keerde terug in de schoolbanken en rondde uiteindelijk het vwo af. Daarna volgde hij de studie Geschiedenis en Journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen. Na zijn studie schreef hij reportages, hoofdzakelijk voor HP/De Tijd. In diezelfde periode publiceerde hij de verhalenbundel Eerst had ik een leuke vriendin (2006) en drie romans: Noordeloos (2002), Amateur (2005) en Jij bent van mij (2018).
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: NU.nl -???? -Volkskrant trekt column Peter Middendorp in

Bericht door MetalPig » 14 jan 2019, 14:38

taigitu schreef:
14 jan 2019, 11:53
MetalPig schreef:
14 jan 2019, 10:27
En dat de krant wat mij betreft de column dus niet had hoeven intrekken.
Hoezo niet?
Allereerst is de krant niet blij, eerder beschaamd, dat deze man zo'n domme colum schrijft.
Het schaadt het imago van wat de krant publiseert, en zulke mensen in dienst heeft, die de
gelegenheid krijgen om die kwetsende 'reportage' geplaatst te krijgen in de Volkskrant.
Uit het artikel:
''Dit is onjuist. Het is met zowel vee- als personenwagons gebeurd. Wij bieden onze verontschuldigingen aan voor deze pijnlijke fout", aldus de krant.

Middendorp voegt er zelf een uitleg aan toe, waarin hij het boetekleed aantrekt. ''Ik heb er een gruwelijk potje van gemaakt en ik schaam me daar flink voor. Het is pijnlijk dat het juist met dit onderwerp gebeurt. Juist hier had extra zorgvuldigheid van mij mogen worden verwacht".

"Mijn excuses aan de krant, de lezer en vooral aan Herinneringscentrum Kamp Westerbork en de directeur, de heer Mulder", aldus Middendorp.
Een tekstje van die strekking als naschrift c.q. rectificatie bij de column was wat mij betreft genoeg geweest. Dat komt m.i. oprechter over dan proberen te doen alsof de column nooit geschreven is.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: NU.nl -???? -Volkskrant trekt column Peter Middendorp in

Bericht door MetalPig » 14 jan 2019, 14:48

MetalPig schreef:
14 jan 2019, 14:38
Uit het artikel:
''Dit is onjuist. Het is met zowel vee- als personenwagons gebeurd. Wij bieden onze verontschuldigingen aan voor deze pijnlijke fout", aldus de krant.

Middendorp voegt er zelf een uitleg aan toe, waarin hij het boetekleed aantrekt. ''Ik heb er een gruwelijk potje van gemaakt en ik schaam me daar flink voor. Het is pijnlijk dat het juist met dit onderwerp gebeurt. Juist hier had extra zorgvuldigheid van mij mogen worden verwacht".

"Mijn excuses aan de krant, de lezer en vooral aan Herinneringscentrum Kamp Westerbork en de directeur, de heer Mulder", aldus Middendorp.
Een tekstje van die strekking als naschrift c.q. rectificatie bij de column was wat mij betreft genoeg geweest. Dat komt m.i. oprechter over dan proberen te doen alsof de column nooit geschreven is.
Bij nader inzien hebben ze zoiets gedaan:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b2146196/

(En ik zie even door de vingers dat ze schrijven "Reden voor Peter Middendorp en de redactie om de column hier niet langer te plaatsen" met daaronder de complete tekst van de column...)

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: NU.nl -???? -Volkskrant trekt column Peter Middendorp in

Bericht door taigitu » 14 jan 2019, 19:06

Wat me ook is opgevallen en wat ik niet goed begrijp,
tenzij dit een soort leedvermaak moet voorstellen.....
Waarom heeft de krant NU.nl dit artikel toen (2015) geplaatst in de afdeling 'Entertainment'....?
Had iemand soms nog wat te verhapstukken met de Volkskrant of met Middendorp?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie