Situatie rond prostitutie op Wallen is onhoudbaar

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Situatie rond prostitutie op Wallen is onhoudbaar

Bericht door Tammy » 09 feb 2019, 14:41

Afbeelding

Burgemeester Halsema: situatie rond prostitutie op Wallen is onhoudbaar.

De situatie rond prostitutie op de Wallen is niet houdbaar, zegt burgemeester Femke Halsema in een interview met Het Parool. 'Het etaleren van kwetsbare vrouwen is niet acceptabel.’

Halsema reageert daarmee op berichten dat veel Amsterdammers de Wallen mijden vanwege de drukte, vinden dat er minder prostitutie moet zijn in dit gebied en dat de helft van de bevolking het niet meer van deze tijd vindt om vrouwen in een etalage te zetten. Halsema snapt dat veel Amsterdammers zo denken.
,,Op deze manier vind ik het ook heel moeizaam. De omstandigheden waarin vrouwen hun werk moeten doen, zijn slechter geworden. Dus begrijp ik dat veel Amsterdammers denken: op deze manier is prostitutie niet meer zoals die ooit bedoeld was en die wij prettig vinden.”

Vernederen .

Raamprostitutie, een historisch fenomeen in Amsterdam, is wat haar betreft minder vanzelfsprekend geworden. ,,Het gaat in toenemende mate gepaard met het vernederen van vrouwen door grote groepen toeristen.” Ze zal voor de zomer maatregelen op de middellange termijn aankondigen voor de Wallen. Hierbij kijkt ze ook naar prostitutie en gelden geen taboes. Alle opties liggen nog op tafel: meer ramen, verplaatsing van ramen, alles laten zoals het nu is.

Bij de burgemeester van Amsterdam staat voorop dat de maatregelen het lot van de vrouwen verbeteren die achter de ramen staan. ,,Ik vind het onverteerbaar. Daarom staat boven aan de lijst: hoe zorgen wij ervoor dat zij zelfstandiger en krachtiger zijn, niet misbruikt worden en niet verhandelbaar zijn.”

Volgens Halsema is er een ernstig vermoeden van mensenhandel en uitbuiting. Ze heeft Herman Bolhaar, Nationaal Rapporteur Mensenhandel, gevraagd om alle scenario's te toetsen: wat zijn de effecten op het lot van de vrouwen.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Situatie rond prostitutie op Wallen is onhoudbaar

Bericht door Tammy » 09 feb 2019, 14:49

Halsema reageert daarmee op berichten dat veel Amsterdammers de Wallen mijden vanwege de drukte, vinden dat er minder prostitutie moet zijn in dit gebied en dat de helft van de bevolking het niet meer van deze tijd vindt om vrouwen in een etalage te zetten. Halsema snapt dat veel Amsterdammers zo denken.
Nu ineens zijn er zorgen en is er kritiek.
Ik vind vrouwen in een etalage half naakt zetten mijn hele leven al idioot.
Maar ik zit ook niet in dat wereldje.

Ik vraag me af waarom men er zich nu wel aan stoort en vroeger niet.
Het schijnt dat de omstandigheden slechter zijn geworden ?
Wat is er precies slechter geworden ?

En ik vraag me af of uitbuiting niet altijd zo is geweest afgezien van de vrouwen die vrijwillig voor dit beroep kiezen.
Ik zag eens een documentaire over 2 bejaarde dames die heel hun leven zo hebben gewerkt.
Weet even niet meer hoe de naam van die documentaire , maar die hebben lol gehad.

Maar de gedwongen prostituees is een ander verhaal.

Ben benieuwd hoe Halsema dat gaat oplossen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Situatie rond prostitutie op Wallen is onhoudbaar

Bericht door herman50 » 10 feb 2019, 07:33

wat nou weer alles moet weg wat jaren bestond, de reden ......tjsa die weten we niet ....maar het is toch wel erg dat die vrouwen .....doen waar ze goed in zijn?... ben der vroega heel eve geweest ivm lichtreclame ,, bij een bar,, nou gezellig dat het was ... dus zeur nou niet zo, vind het erg genoeg dat de Kaap weg moest,, dat was een stukje Rotterdam al jaren,, de gelegenheid voor de zeelui .. nou en .... sorry maar broer zou zegge ,,mierreneukers... he fijne dag nog ------hier stortregent het al vanaf 03.00uur vannacht jakkie :? Afbeelding
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Situatie rond prostitutie op Wallen is onhoudbaar

Bericht door Tammy » 10 feb 2019, 12:57

Die zon komt morgen pas Herman50. :mrgreen:

Ik hoop dat er meer berichtgeving over de Wallen komt.
Want ben benieuwd wat ze gaan doen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Situatie rond prostitutie op Wallen is onhoudbaar

Bericht door univers » 10 feb 2019, 13:27

Want ben benieuwd wat ze gaan doen.
Een kamertje vrijmaken voor Halsema :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Situatie rond prostitutie op Wallen is onhoudbaar

Bericht door herman50 » 10 feb 2019, 13:28

;) ;) ;)
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Situatie rond prostitutie op Wallen is onhoudbaar

Bericht door Fenna » 10 feb 2019, 14:38

univers schreef:
10 feb 2019, 13:27
Want ben benieuwd wat ze gaan doen.
Een kamertje vrijmaken voor Halsema :mrgreen:
:hahaha:
;P! ;P! ;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Situatie rond prostitutie op Wallen is onhoudbaar

Bericht door Susan » 10 feb 2019, 17:36

Een aantal jaren geleden was men al bezig met de problemen op de wallen,
dat is helemaal niet nu 'opeens' pas aan de orde, men had het er veel
eerder dus ook al over dat er maatregelen genomen dienden te worden....


CITAAT:

De Wallen ontwikkelen zich tot een 'attractiepark' waar met een groeiend aantal toeristen, de drukte, de verloedering en de onveiligheid drastisch toenemen.

DOOR: TON DAMEN EN HANNELOES PEN 24 SEPTEMBER 2016, 07:25

Bewoners zien de laatste jaren hun buurt verslechteren terwijl het aantal prostitutiepanden ruim een kwart is afgenomen.

Uit de veiligheidsindex van de Voortgangsrapportage Project 1012 van dit jaar blijkt dat de Burgwallen te boek staan als de minst veilige buurt van Amsterdam. De onveiligheid kwam tachtig procent hoger uit dan het gemiddelde in de stad.

Optelsom
Volgens het rapport is postcode­gebied 1012 het meest bezochte toeristische gebied van Amsterdam. De drukte is een optelsom van buitenlandse toeristen, dagjesmensen, en het stijgend aantal inwoners in de stad. Amsterdam groeide de laatste acht jaar met ruim 80.000 inwoners, iets meer dan tien procent.

Ook het aantal Nederlandse toeristen dat daar een bachelorparty viert of een dagje op de Wallen doorbrengt, neemt toe, evenals rondvaartbedrijven en plezierjachten op dit deel van de grachten. Ongeveer een kwart van de hotelkamers en cafés en vijftien procent van de non-foodwinkels van de stad bevinden zich in dit gebied.

De verloedering van de buurt - zoals vervuiling - stijgt, vooral op de Oudezijds Voor- en Achterburgwal. Uit het stedelijk Leefbaarheidsonderzoek van 2015 blijkt dat de ontevredenheid van de Wallenbewoners toeneemt. De overlast is enorm. De bewoners geven de gemeente als het gaat om overlast een 4,1, het laagste cijfer van de stad. Dit steekt schril af tegen andere buurten. De G-buurt in de Bijlmer kreeg van bewoners een 7,8.

Pied-à-terre
Bewoners ontlopen hun eigen omgeving. Sommigen brengen het weekend door in een pied-à-terre ver buiten de stad, anderen verhuizen na tientallen jaren in de rosse buurt te hebben gewoond.

De afgelopen weken vonden verschillende geweldsplegingen op de Wallen plaats. Tegelzetter Robert Gerritsen uit Voorthuizen werd er doodgeslagen en afgelopen zaterdag ontstond opnieuw een vechtpartij. Donderdag ontstond op de Wallen een vechtpartij waarbij een man een vuurwapen trok en, tevergeefs, de trekker overhaalde.

Door het 1012-beleid van de ­gemeente wordt het aantal prostitutieramen, coffeeshops en andere ongewenste bedrijven fors teruggedrongen. Terwijl de traditionele ondernemingen in de hoerenbuurt slinken, schieten nieuwe toeristische bedrijfjes die teren op het roemruchte seksverleden van de Wallen - prostitutiemusea, red light tours, rederijen, en rondwandelingen door de hoerenbuurt - als paddenstoelen uit de grond.

Lees verder: Hoe de Wallen een openluchtmuseum worden [+]

https://www.parool.nl/amsterdam/drukte- ... ~a4382784/


* * *

en hier bij historiek staat onder andere:


In 2000 wordt het bordeelverbod geschrapt, waardoor prostitutie officieel is gelegaliseerd.

Door de criminele activiteiten die zich afspelen rondom de Wallen komt het gedoogbeleid steeds meer onder druk te staan.
Met name vrouwenhandel is een probleem. Op een internationale lijst van meest populaire bestemmingen van vrouwenhandelaars
staat Amsterdam erg hoog.

In Amsterdam worden steeds minder vergunningen verstrekt aan exploitanten van sekshuizen.

De huidige Amsterdamse wethouder Lodewijk Asscher wil bovendien de minimumleeftijd verhogen
naar 23 jaar en tussen vier en acht uur ’s ochtends de Wallen sluiten, omdat er dan veel
gewelddadigheden plaatsvinden.

https://historiek.net/de-wallen-amsterdam/6898/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Situatie rond prostitutie op Wallen is onhoudbaar

Bericht door herman50 » 11 feb 2019, 11:43

De Wallen ontwikkelen zich tot een 'attractiepark' waar met een groeiend aantal toeristen, de drukte, de verloedering en de onveiligheid drastisch toenemen

je spijt me echt maar wanneer zijn die / deze ónderzoekers wakker geworden.. de Kaap, Wijk 7 ,, de Walle het is al jaren een begrip nooit moeite , behalve toen er nieuwe ´bewoners´ kwamen,, hier ook op de Kaap ,, die wilden niet wonen bij zulke huizen ..... nou een tip? ga je ergens anders wonen,, hebbe de mensen tegeswordig nou zo´n klein lontje of namen ze vroeger meer ,, die onveiligheid zal der vroeger ook wel geweest zijn alleen........ er was geen internet !!!!
(eigenlijk vergelijkbaar met 16 hoven vliegveld ...die lag in de 50erjaren kilometers buiten de stad ...mooi .....máár toen kwam de bouwdrift en iedereen moest een eigen woning met tuin dus werd er náár 16 hoven gebouwd ,nú is he t Ja maar die herrie ...... heb die -blijkbaar- stomme vraag al een gesteld , dus toen je het huis kochten zag en hoorde je geen vliegtuigen???.. nou k heb het geweten, maarja denk maar zo daarvoor woon je in een grote stad spijt me ga naar de Mokerhei , maar pas wel op daar blaaaaaaaten schapen ...... fijne dag nog
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11962
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Situatie rond prostitutie op Wallen is onhoudbaar

Bericht door MetalPig » 11 feb 2019, 14:42

Tammy schreef:
09 feb 2019, 14:49
Ik vind vrouwen in een etalage half naakt zetten mijn hele leven al idioot.
Als je een winkel hebt dan zet je de koopwaar toch in de etalage? [jaja] :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Situatie rond prostitutie op Wallen is onhoudbaar

Bericht door Tardis » 11 feb 2019, 15:14

^^ In die winkel zijn die vrouwen toch niet half naakt maar helemaal naakt? Dus wat ze in de etalage laten zien dekt niet helemaal de lading. :mrgreen:
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Situatie rond prostitutie op Wallen is onhoudbaar

Bericht door Tammy » 11 feb 2019, 15:17

Het is jammer Susan dat ze een aantal jaren geleden niet echt zijn begonnen om dat gebied veiliger te maken.
Bedankt voor de extra info. :hands:


MetalPig, je bent me er eentje. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Situatie rond prostitutie op Wallen is onhoudbaar

Bericht door Tammy » 11 feb 2019, 15:18

En daar komt Tardis door de bocht. [joker]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Situatie rond prostitutie op Wallen is onhoudbaar

Bericht door univers » 11 feb 2019, 16:14

Ging in Hamburg graag winkelen, was er ontzettend gezellig. :mrgreen:

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie