De democratie werkt niet.

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

De democratie werkt niet.

Bericht door Mypos » 09 feb 2019, 23:39



Deze dame laat heel mooi zien hoe het systeem van democratie totaal corrupt is.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: De democratie werkt niet.

Bericht door herman50 » 10 feb 2019, 11:51

moge, kijk zodra ik deze dames heren kinderen zie/hoor knijp ik me bille dicht ,, ze weten zo goed altijd een ander of anderen op hun punt te zettenen -let wel ..op een vreselijk vriendelijke manier te kakke te zetten , maar dan denk ik altijd ...kun je het beter wie let je DOE het,, laat zien dat waar naast je -grote- mond zit ÓÓK -ergens- je hersens zitte ..... . [wave] .maar goed fijne middag helaas geen ZONdag of t is wel Zondag maa,,, nouja je begrijpt me ....niet? ----;) sjammer
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De democratie werkt niet.

Bericht door Vitharr » 10 feb 2019, 13:25

Mypos schreef:
09 feb 2019, 23:39
Deze dame laat heel mooi zien hoe het systeem van democratie totaal corrupt is.
De gemiddelde kiezer accepteert steekpenningen in de vorm van valse beloftes. Dat werkt een dergelijk systeem in de hand. Mensen hebben nooit genoeg. Zo werkt een indirecte democratie nu eenmaal.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: De democratie werkt niet.

Bericht door Mypos » 10 feb 2019, 15:36

herman50 schreef:
10 feb 2019, 11:51
moge, kijk zodra ik deze dames heren kinderen zie/hoor knijp ik me bille dicht ,, ze weten zo goed altijd een ander of anderen op hun punt te zettenen -let wel ..op een vreselijk vriendelijke manier te kakke te zetten , maar dan denk ik altijd ...kun je het beter wie let je DOE het,, laat zien dat waar naast je -grote- mond zit ÓÓK -ergens- je hersens zitte ..... . [wave] .maar goed fijne middag helaas geen ZONdag of t is wel Zondag maa,,, nouja je begrijpt me ....niet? ----;) sjammer
Ik begrijp je inderdaad niet.....

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: De democratie werkt niet.

Bericht door Mypos » 10 feb 2019, 15:37

Vitharr schreef:
10 feb 2019, 13:25
Mypos schreef:
09 feb 2019, 23:39
Deze dame laat heel mooi zien hoe het systeem van democratie totaal corrupt is.
De gemiddelde kiezer accepteert steekpenningen in de vorm van valse beloftes. Dat werkt een dergelijk systeem in de hand. Mensen hebben nooit genoeg. Zo werkt een indirecte democratie nu eenmaal.
Wat een vreemde manier om om te gaan met fouten in het systeem. "Zo werkt het nou eenmaal"

Haar redenering laat zien dat je gewoon legaal wettelijke macht kunt kopen als bedrijf.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: De democratie werkt niet.

Bericht door Tardis » 10 feb 2019, 18:52

Stap 1 heeft haar bevestigd in haar vermoeden dat het systeem corrupt is.
Stap 2 zou moeten zijn dat, zoals Herman al oppert, indien zij zichzelf als 'good guy' beschouwt, de regels worden veranderd of aangescherpt om deze corruptie z.s.m. aan banden te leggen.
Stap 3 is de nieuwe regels in stemming brengen. Dan moet er over die nieuwe regels wel een meerderheid van stemmen gehaald moeten worden en de afgevaardigden die nu nog financieel lekker binnenlopen zullen hun eigenbelang niet willen schaden. Dus stemt een meerderheid tegen en blijft alles zoals het is. En ja, om met Vitharr te spreken, zo werkt dat nu eenmaal.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De democratie werkt niet.

Bericht door Vitharr » 10 feb 2019, 18:56

Mypos schreef:
10 feb 2019, 15:37
Vitharr schreef:
10 feb 2019, 13:25
Mypos schreef:
09 feb 2019, 23:39
Deze dame laat heel mooi zien hoe het systeem van democratie totaal corrupt is.
De gemiddelde kiezer accepteert steekpenningen in de vorm van valse beloftes. Dat werkt een dergelijk systeem in de hand. Mensen hebben nooit genoeg. Zo werkt een indirecte democratie nu eenmaal.
Wat een vreemde manier om om te gaan met fouten in het systeem. "Zo werkt het nou eenmaal"
Zo ga ik daar niet mee om, ik constateer dat.
Mypos schreef:
10 feb 2019, 15:37
Haar redenering laat zien dat je gewoon legaal wettelijke macht kunt kopen als bedrijf.
Zou dat verrassend moeten zijn dan?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: De democratie werkt niet.

Bericht door Determinist » 10 feb 2019, 19:41

Daarom pleit ik al jaren voor een hardcore deterministocratie.
Daar gebeuren zulke dingen niet.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: De democratie werkt niet.

Bericht door Tardis » 10 feb 2019, 19:46

^^ Als een deterministocratie gebaseerd is op Tardisme dan ben ik dat geheel met je eens.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: De democratie werkt niet.

Bericht door Determinist » 10 feb 2019, 19:50

Tardis schreef:
10 feb 2019, 19:46
^^ Als een deterministocratie gebaseerd is op Tardisme dan ben ik dat geheel met je eens.
We kunnen best een coalitie aangaan ;)

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: De democratie werkt niet.

Bericht door Tardis » 10 feb 2019, 20:03

Ja, daar sta ik voor open.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: De democratie werkt niet.

Bericht door Determinist » 10 feb 2019, 20:15

Mooi dan kunnen we starten met de detardisministocratie.

Alle gekheid op een stokje uiteraard. Maar op zich wellicht een aanzet tot het opzetten van een M&W grondwet door de leden alhier.

We kunnen natuurlijk blijven zeuren over wat er niet goed gaat, maar zou constructief zijn een "detardisministocratie" achtig systeem vorm te geven waar alle goede punten uit diverse systemen samengevoegd worden waarbij de negatieve aspecten worden geminimaliseerd.

Ik denk dat het best nog wel lastig is zoiets in theorie werkend te krijgen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: De democratie werkt niet.

Bericht door Determinist » 10 feb 2019, 20:29

Daarbij moet ik nog even iets opmerken over de topic titel "De democratie werkt niet".

Er bestaan verschillende vormen van democratie. Het woordje "de" is dus niet correct.
Zou het woordje "een" niet beter passen?

Of is de stelling dat "democratie" altijd niet werkt vanwege het negatieve aspect die met de begeleidende video wordt verduidelijkt?
Of betreft het hier slechts "een" vorm die hier specifiek slaat op het systeem in de USA?

Ook "werkt niet" geef aan dat het doel niet bereikt wordt, dat het schadelijker is dan de problemen die het zou oplossen.

Is de startpost een uiting van anti-democratie? Dat er betere systemen zijn die nu en in de geschiedenis zijn geprobeerd?
Of is het een roep om een betere of wellicht beste democratie? Bestaat die wel? Of leidt zo'n betere democratie tot andere problemen zodat deze ook niet werkt?

Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Re: De democratie werkt niet.

Bericht door Berjan » 10 feb 2019, 21:27

herman50 schreef:
10 feb 2019, 11:51
moge, kijk zodra ik deze dames heren kinderen zie/hoor knijp ik me bille dicht ,, ze weten zo goed altijd een ander of anderen op hun punt te zettenen -let wel ..op een vreselijk vriendelijke manier te kakke te zetten , maar dan denk ik altijd ...kun je het beter wie let je DOE het,, laat zien dat waar naast je -grote- mond zit ÓÓK -ergens- je hersens zitte ..... . [wave] .maar goed fijne middag helaas geen ZONdag of t is wel Zondag maa,,, nouja je begrijpt me ....niet? ----;) sjammer
Dit dus... Alle mensen die hier en elders klagen die blijven klagen en klagen en klagen. Niks deugt, alles is fout, we gaan allemaal naar de tering. En o wee als je dat niet gelooft, dan ben je naïef. Maar vraag ze "hoe kunnen jullie het beter doen" dan blijft het stil..
Dus dan moeten ze vooraf ook zwijgen. Het is als klagen op Edwin van der Sar omdat hij een bal doorlaat. En dan zegt van der Sar "ga zelf op de goal staan, zaterdag als we tegen Real Madrid spelen". En dan is het "Zaterdag? Dan moet ik de was doen". "nou, volgende week woensdag dan?" "Uh, dan komen mijn schoonouders"..

Misselijk word ik van die droeftoeters. Alhier en ergens anders. Die altijd maar afgeven op anderen, op de hele democratie (alsof iedereen fucking corrupt is), op de politiek. En het is hier in NL heel makkelijk om in de politiek te gaan. Zelfs ik zit momenteel in de politiek, de SP om precies te zijn. Niet als iemand die hoog staat maar om hand en span diensten te doen.
Dus als een autist zoals ik dat kan, dan kunnen de sociale figuren die hier altijd steen en been klagen dit al helemaal. Kies een partij, of start een eigen partij. En laat zien hoe het wel moet. Zonder corruptie.

Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Re: De democratie werkt niet.

Bericht door Berjan » 10 feb 2019, 21:28

Mypos schreef:
10 feb 2019, 15:36
herman50 schreef:
10 feb 2019, 11:51
moge, kijk zodra ik deze dames heren kinderen zie/hoor knijp ik me bille dicht ,, ze weten zo goed altijd een ander of anderen op hun punt te zettenen -let wel ..op een vreselijk vriendelijke manier te kakke te zetten , maar dan denk ik altijd ...kun je het beter wie let je DOE het,, laat zien dat waar naast je -grote- mond zit ÓÓK -ergens- je hersens zitte ..... . [wave] .maar goed fijne middag helaas geen ZONdag of t is wel Zondag maa,,, nouja je begrijpt me ....niet? ----;) sjammer
Ik begrijp je inderdaad niet.....
Laat dat mij nou niet verbazen. Want kritiek begrijpen mensen vaak niet.. Vooral de droeftoeters die denken dat het allemaal naar de verdoemenis gaat en zelf geen handje uitsteken om het beter te doen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: De democratie werkt niet.

Bericht door Determinist » 10 feb 2019, 21:39

Niet iedereen is in staat of heeft de capaciteiten of ambitie om in de politiek te gaan. Maar je kan best zaken benoemen die je niet goed vindt gaan.


Maargoed. Over hoe het dan wel moet. Gezien dat jij bij de SP zit.

Dit zegt de SP over democratie:
Onze democratie moet worden versterkt

De meeste mensen willen meer te zeggen hebben over belangrijke politieke kwesties. De SP heeft veel voorstellen om onze democratie te versterken. Door mensen meer zeggenschap te geven over de politiek, door invoering van een correctief referendum, waarmee mensen de door hen gekozen politici kunnen corrigeren.

Maar ook door de invloed van mensen op hun eigen omgeving te vergroting, door meer zeggenschap over de eigen buurt en meer inspraak in besluiten die mensen direct raken. Werknemers in grote bedrijven, studenten op de universiteiten, medewerkers in de zorg of huurders bij woningcorporaties moeten meer te zeggen krijgen, ten koste van invloed van de managers en de bestuurders.
Zie jij een correctief referendum in ons parlementaire systeem als een versterking?
En wat zegt de SP over een Bindend referendum ?

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: De democratie werkt niet.

Bericht door Mypos » 10 feb 2019, 22:02

Determinist schreef:
10 feb 2019, 21:39
Niet iedereen is in staat of heeft de capaciteiten of ambitie om in de politiek te gaan. Maar je kan best zaken benoemen die je niet goed vindt gaan.


Maargoed. Over hoe het dan wel moet. Gezien dat jij bij de SP zit.

Dit zegt de SP over democratie:
Onze democratie moet worden versterkt

De meeste mensen willen meer te zeggen hebben over belangrijke politieke kwesties. De SP heeft veel voorstellen om onze democratie te versterken. Door mensen meer zeggenschap te geven over de politiek, door invoering van een correctief referendum, waarmee mensen de door hen gekozen politici kunnen corrigeren.

Maar ook door de invloed van mensen op hun eigen omgeving te vergroting, door meer zeggenschap over de eigen buurt en meer inspraak in besluiten die mensen direct raken. Werknemers in grote bedrijven, studenten op de universiteiten, medewerkers in de zorg of huurders bij woningcorporaties moeten meer te zeggen krijgen, ten koste van invloed van de managers en de bestuurders.
Zie jij een correctief referendum in ons parlementaire systeem als een versterking?
En wat zegt de SP over een Bindend referendum ?
Wie zit er bij de SP?

In theorie zou je inderdaad de boel kunnen veranderen door de politiek in te gaan. In de praktijk is ons totale systeem zo corrupt dat het een zo goed als onbegonnen zaak is.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: De democratie werkt niet.

Bericht door Determinist » 10 feb 2019, 22:05

Mypos schreef:
10 feb 2019, 22:02
Wie zit er bij de SP?
Berjan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: De democratie werkt niet.

Bericht door Determinist » 10 feb 2019, 22:14

Mypos schreef:
10 feb 2019, 22:02
In de praktijk is ons totale systeem zo corrupt dat het een zo goed als onbegonnen zaak is.
Nou nou nou Mypos, wat een hyperbolen weer. Het zonnetje in huis.

Wij doen het hier in Nederland best wel aardig. Tel je zegeningen zou ik zeggen en kijk naar Venezuela of Noord Korea. Eigenlijk vrijwel de rest van de wereld.
Het "corrupt"-zijn komt in gradaties en om het Nederlandse systeem als totaal corrupt te betitelen, wat zijn dan al die andere landen? Extra totaal corrupt. Mega-corrupt.

gusteman

Re: De democratie werkt niet.

Bericht door gusteman » 10 feb 2019, 22:20

De democratie werkt niet omdat het geen democratie meer is maar een particratie waarbij de belangen van de partijen voorgaan op de belangen van het volk.
Beslissingen worden enkel genomen wanneer zij de partij geen of zo weinig mogelijk schade kunnen berokkenen.
Initiatieven die de partij zouden kunnen een verlies aan stemmen opleveren worden steevast uitgesteld of afgevoerd.

Wanneer het er op aan komt om de democratie te doen werken zal die democratie eerst opnieuw in ere moeten worden hersteld.
Pas daarna zal het mogelijk zijn om ze te doen werken.

Wat is daartoe noodzakelijk? De macht en invloed van de politieke partijen (allemaal, zonder uitzondering) aan banden leggen en onder controle zien te krijgen.

Hoe kan dit bereikt worden zonder gebruik van geweld? Richt een neutraal syndicaat op, een vereniging van burgers allerhande, zonder bindingen met om het even welke politieke partij.
Eens die groot genoeg is heb je een drukkingsmiddel waar geen enkele partij of lobbygroep vat op heeft en kan je resultaten gaan boeken.
Determinist schreef:
10 feb 2019, 20:15
Ik denk dat het best nog wel lastig is zoiets in theorie werkend te krijgen.
Wil je hier echt werk van maken?
Ik heb een paar blauwdrukken klaar waar tot nog toe geen enkele politieke partij in geïnteresseerd was ... en dat is al heel bemoedigend.
Mijn aanpak is wel gebaseerd op het Belgische federale model maar in grote lijnen komt dit overeen met het Nederlandse; het verschil zit grotendeels in andere benamingen en verschuiving van bevoegdheden. Maar de kern kan dezelfde blijven.

Een begin-gedachte, laat het bezinken en denk er even over na:

- politieke partijen kunnen enkel kandidaten leveren op lokaal niveau (dorp, gemeente, stad)
- elk lokaal bestuur (burgemeester en wethouders) mag één afgevaardigde sturen naar een landelijk parlement
- het landelijk parlement duidt de leden van de regering aan, en dit op basis van hun competentie (zie: meritocratie)

Wanneer bijvoorbeeld op lokaal niveau wordt vastgesteld dat de landelijk afgevaardigde tekort schiet kan die onmiddellijk worden vervangen door een andere kandidaat die door het lokaal bestuur wordt aangeduid ... enzovoort, laat je fantasie er op los.

Plaats reactie