Parijs 2024 wil breakdancing toevoegen aan programma Olympische Spelen

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80557
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Parijs 2024 wil breakdancing toevoegen aan programma Olympische Spelen

Bericht door Tammy » 21 feb 2019, 13:54

Afbeelding

Parijs 2024 wil breakdancing toevoegen aan programma Olympische Spelen.

Het organisatiecomité van de Olympische Spelen van 2024 in Parijs gaat bij het internationaal olympisch comité (IOC) een voorstel indienen om breakdancing toe te voegen aan het programma.
Breakdancing was nog nooit een olympische sport. Bij de Jeugd Olympische Spelen van 2018 in het Argentijnse Buenos Aires stond de dansvorm wel op het programma. De Rus Sergei Chernyshev pakte toen het goud bij de jongens.

Het organisatiecomité van Parijs 2024 hoopt dat het IOC ook surfen, klimmen en skateboarden aan het programma wil toevoegen. Die drie sporten maken in de zomer van 2020 bij de Spelen in het Japanse Tokio hun olympische debuut.

Tony Estanguet, hoofd van het organisatiecomité van Parijs 2024, denkt dat breakdancing de Spelen "artistieker" maakt.
Het IOC moet voor december 2020 een beslissing hebben genomen over de voorstellen. Op dit moment staat het aantal sporten bij de Spelen van 2024 nog op 28.
Parijs was de enige kandidaat om de Spelen over ruim vijf jaar te organiseren. In 2028 is Los Angeles aan de beurt. De laatste Zomerspelen waren in 2016 in Rio de Janeiro.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80557
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Parijs 2024 wil breakdancing toevoegen aan programma Olympische Spelen

Bericht door Tammy » 21 feb 2019, 13:57

Surfen en klimmen zie ik wel zitten als toevoeging aan de reeds bestaande sporten.
Maar breakdancing en skateboarden niet.
Het is knap wat ze doen maar om bij de Olympische Spelen te horen vind ik wat ver gaan.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13644
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Parijs 2024 wil breakdancing toevoegen aan programma Olympische Spelen

Bericht door Fenna » 21 feb 2019, 14:59

Och, waarom niet.
'T is best moeilijk en knap wat ze doen.
Ze willen darten ook toevoegen en dat is nou bij uitstek een kroegsport wat je geen sport kan noemen.
Wel leuk om te zien maar meer ook niet.
Dammen en schaken zie ik ook niet als echte sport.
Voor mij betekend sport lichamelijke inspanning en als dat ontbreekt is het een leuk spelletje.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80557
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Parijs 2024 wil breakdancing toevoegen aan programma Olympische Spelen

Bericht door Tammy » 21 feb 2019, 15:19

Dat zeg je eigenlijk wel mooi Fenna.
Het verschil tussen sport en spelletje is wel goed omschreven.
Darten hoort ook niet bij de Olympische Spelen thuis.
Misschien ga ik mijn mening nog bijstellen. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Parijs 2024 wil breakdancing toevoegen aan programma Olympische Spelen

Bericht door univers » 21 feb 2019, 15:33

Dammen en schaken zie ik ook niet als echte sport.
Nooit van hersengymnastiek gehoord ? :shock:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13644
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Parijs 2024 wil breakdancing toevoegen aan programma Olympische Spelen

Bericht door Fenna » 21 feb 2019, 17:14

Jawel hoor :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Parijs 2024 wil breakdancing toevoegen aan programma Olympische Spelen

Bericht door univers » 21 feb 2019, 18:14

:rolfl: :rolfl:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5803
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Parijs 2024 wil breakdancing toevoegen aan programma Olympische Spelen

Bericht door herman50 » 22 feb 2019, 07:38

Afbeelding
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Parijs 2024 wil breakdancing toevoegen aan programma Olympische Spelen

Bericht door univers » 22 feb 2019, 08:05

Wie de meeste weg krijgt

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5803
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Parijs 2024 wil breakdancing toevoegen aan programma Olympische Spelen

Bericht door herman50 » 22 feb 2019, 09:30

:hahaha: :hahaha: ;P!
alles van waarde is weerloos

gusteman

Re: Parijs 2024 wil breakdancing toevoegen aan programma Olympische Spelen

Bericht door gusteman » 22 feb 2019, 10:43

Fenna schreef:
21 feb 2019, 14:59
Och, waarom niet.
'T is best moeilijk en knap wat ze doen.
Ze willen darten ook toevoegen en dat is nou bij uitstek een kroegsport wat je geen sport kan noemen.
Wel leuk om te zien maar meer ook niet.
Dammen en schaken zie ik ook niet als echte sport.
Voor mij betekend sport lichamelijke inspanning en als dat ontbreekt is het een leuk spelletje.
Op de Vlaamse jongerenzender Ketnet loopt nu een serie waarin onder meer een aliën voor komt die bij zowat elke zin de vraag stelt "definieer ... (een woord wat in die zin voor komt)".

Nu ik dit onderwerp door lees snap ik die aliën wel ... ook hier, tussen mensen, is er blijkbaar nood aan definitie verduidelijking alhoewel iedereen het over hetzelfde onderwerp heeft: de Olympische Spelen.

Eigenlijk zou dit al moeten voldoende verduidelijking bieden: Olympische Spelen ... hier staat dus wel klaar en duidelijk 'spelen" ... en niet competitiesport of zo.

Maar kom, even de encyclopedie erbij gehaald:

- Encyclo.nl biedt zestien definities aan, uiteenlopend van 'trede van een ladder' over 'fysieke bezigheid als beroep of ter ontspanning' tot zelfs een onderdeel van een houten wal.

- Wikipedia definieert het als:
Kenmerken

Hoewel iedereen weet wat er met sport bedoeld wordt, is het lastig om hiervan een eenduidige definitie te geven. De term ontwikkelt zich voortdurend om nieuwe activiteiten die men als sport ervaart onder deze noemer te brengen. Sporten zijn meestal activiteiten gebaseerd op lichamelijke beweging, gebruikmakend van kenmerken als kracht, snelheid, behendigheid en denkvermogen. Hieronder volgt een aantal kenmerken:

Een sport heeft een vastgelegd aantal regels die bij alle spelers bekend behoren te zijn. Deze kunnen in de loop der tijd en van plaats tot plaats verschillen. Toernooien kunnen hun eigen aanvullende regels stellen, maar er is in beginsel een vast aantal van overeengekomen en aanvaarde regels.
Een sport heeft vaak een competitieaspect. Dit kan zijn in een rechtstreeks treffen met andere spelers, of in de zin van het vestigen van een score. Voorbeelden van sport zonder competitie is bijvoorbeeld hardlopen.
Een sport wordt beoefend voor het plezier van de deelnemers en/of van de toeschouwers; of omwille van het aanzien van een land, stad, club enzovoort.
Een sport bestaat uit een fysieke of mentale activiteit, uitgevoerd individueel of in teamverband, met of zonder tegenspelers om van te winnen (bijvoorbeeld voetbal), of om een doel te bereiken (bijvoorbeeld bergbeklimmen), of om gezondheidsredenen (bijvoorbeeld zwemmen).
Het primaire doel van een competitie is om volgens de regels te winnen, en niet om esthetische, artistieke of financiële redenen.
Rekening houdend met de diversiteit aan toepasbaarheden van het begrip 'sport' zie ik persoonlijk geen enkel bezwaar om zowel breakdancen of skateboarding (ja, zelfs Darts en Snooker) toe te voegen aan de Olympische Spelen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5803
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Parijs 2024 wil breakdancing toevoegen aan programma Olympische Spelen

Bericht door herman50 » 22 feb 2019, 11:52

@ Vlaamse jongerenzender Ketnet loopt nu een serie waarin onder meer een aliën voor komt ,,, ja leuke serie ,, ach beter dan die omhoog gevaller betweters .. die serie s zijn som echt leuker dan de rest ...
verder is nog een definitie voor Olympische Spelen Geld Verslindend Instituut <dicht bij huis blijven ,, kijk naar het Olympies Stadion, Amsterdam , waar is het gesloopt waarom ??, kijk op Google Earth waar OS waren liggen nu troosteloze -peperdure- bobslee zembad, hotels overwoekert ´en met gemak doen ze het elke keer weer ,,, fijne dag nog verder
alles van waarde is weerloos

Plaats reactie