NUjij

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

NUjij

Bericht door Vitharr » 04 mar 2019, 13:44

NUjij is een bron die regelmatig opduikt als ik lui via Google wat headlines scan. Vorige week zag ik tot mijn verbazing daar een ban voor reacties door klimaatontkenners. Nu zag ik dit artikel:
'Oorlogsheld Marco Kroon aangehouden na uitdelen kopstoot aan agent'

Oorlogsheld Marco Kroon is volgens verschillende media zondag in Den Bosch aangehouden nadat hij een agent een kopstoot had gegeven. Het Brabants Dagblad meldt maandag dat Kroon door de politie is overgedragen aan de Koninklijke Marechaussee.

De Marechaussee kan de aanhouding van Kroon niet bevestigen, maar zegt wel dat zondag een militair is aangehouden. De Marechaussee onderzoekt mogelijke strafbare feiten van militairen.

Bron: https://www.nu.nl/binnenland/5772309/oo ... lk_wrapper
Tot mijn verbazing stond bij de reacties een redactiemededeling met de volgende tekst:
Dag allemaal! Omdat er nog erg weinig bekend is over deze zaak, hebben we ervoor gekozen om de discussie onder dit artikel te sluiten. Speculeren is namelijk niet toegestaan op NUjij.
Dat vind ik bizar. Zoals je hierboven kunt lezen is de identiteit van de aangehouden militair niet bekend. Hoe kan een artikel op een site waar speculeren niet toegestaan is dan zo'n kop hebben?

Zoals gusteman ook zo vaak zegt; pas op met waar je je informatie haalt...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: NUjij

Bericht door MetalPig » 04 mar 2019, 13:52

Vitharr schreef:
04 mar 2019, 13:44
Dat vind ik bizar. Zoals je hierboven kunt lezen is de identiteit van de aangehouden militair niet bekend. Hoe kan een artikel op een site waar speculeren niet toegestaan is dan zo'n kop hebben?
De aanhalingstekens maken het verschil. Nu.nl zegt niet dat Kroon aangehouden is na uitdelen kopstoot aan agent, maar dat andere media dat melden. En dat is geen speculatie.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: NUjij

Bericht door Vitharr » 04 mar 2019, 14:04

MetalPig schreef:
04 mar 2019, 13:52
Vitharr schreef:
04 mar 2019, 13:44
Dat vind ik bizar. Zoals je hierboven kunt lezen is de identiteit van de aangehouden militair niet bekend. Hoe kan een artikel op een site waar speculeren niet toegestaan is dan zo'n kop hebben?
De aanhalingstekens maken het verschil. Nu.nl zegt niet dat Kroon aangehouden is na uitdelen kopstoot aan agent, maar dat andere media dat melden. En dat is geen speculatie.
Aha, je bedoelt dat het een soort citaat moet voorstellen?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: NUjij

Bericht door MetalPig » 04 mar 2019, 14:18

Vitharr schreef:
04 mar 2019, 14:04
MetalPig schreef:
04 mar 2019, 13:52
Vitharr schreef:
04 mar 2019, 13:44
Dat vind ik bizar. Zoals je hierboven kunt lezen is de identiteit van de aangehouden militair niet bekend. Hoe kan een artikel op een site waar speculeren niet toegestaan is dan zo'n kop hebben?
De aanhalingstekens maken het verschil. Nu.nl zegt niet dat Kroon aangehouden is na uitdelen kopstoot aan agent, maar dat andere media dat melden. En dat is geen speculatie.
Aha, je bedoelt dat het een soort citaat moet voorstellen?
Ja, ik heb de indruk dat dat vrij gebruikelijk is als media andere media napraten.

Het artikel begint ook zo:
Militair Marco Kroon is volgens verschillende media zondag in Den Bosch aangehouden nadat hij een agent een kopstoot had gegeven. Het Brabants Dagblad meldt <..> etcetera

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: NUjij

Bericht door MetalPig » 04 mar 2019, 14:22

MetalPig schreef:
04 mar 2019, 14:18
Ja, ik heb de indruk dat dat vrij gebruikelijk is als media andere media napraten.
Dit moet ik even nuanceren, omdat het de indruk wekt dat NU.nl zomaar iets overgetypt heeft. Ze hebben echter navraag gedaan bij de marechaussee en de advocaat van Kroon maar geen bevestiging gekregen van wat het Brabants Dagblad beweert. Vandaar de aanhalingstekens in de kop van het artikel..

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: NUjij

Bericht door Vitharr » 04 mar 2019, 14:28

MetalPig schreef:
04 mar 2019, 14:18
Ja, ik heb de indruk dat dat vrij gebruikelijk is als media andere media napraten.
Dat wel, maar enkele aanhalingstekens duiden bij mijn weten een titel aan en dubbele een citaat. De titelkeuze staat daarom voor mij in vreemde verhouding tot de redactionele mededeling.
MetalPig schreef:
04 mar 2019, 14:18
Het artikel begint ook zo:
Militair Marco Kroon is volgens verschillende media zondag in Den Bosch aangehouden nadat hij een agent een kopstoot had gegeven. Het Brabants Dagblad meldt <..> etcetera
Het is inmiddels al verder gewijzigd ook.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: NUjij

Bericht door taigitu » 04 mar 2019, 14:40

Op onderstaande site-link kan je de uitgebreide functie lezen van aanhalingstekens:

https://taaladvies.net/taal/advies/tekst/131/%22
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: NUjij

Bericht door gusteman » 04 mar 2019, 16:10

Vitharr schreef:
04 mar 2019, 14:28
... enkele aanhalingstekens duiden bij mijn weten een titel aan en dubbele een citaat.
taigitu schreef:
04 mar 2019, 14:40
Op onderstaande site-link kan je de uitgebreide functie lezen van aanhalingstekens:

https://taaladvies.net/taal/advies/tekst/131/%22
Naast de functie heb je dan ook nog eens het toepassingsgebied, en dat wordt op dezelfde site behoorlijk eenvoudig gemaakt:
Er bestaan geen vaste regels die voorschrijven wanneer er enkele of dubbele aanhalingstekens worden gebruikt.

Met andere woorden: doe maar op, elk op zijn eigen manier.

De site is ook op andere punten betrekkelijk sober: volgens taaladvies.net heb je twee soorten aanhalingstekens, namelijk 'enkele aanhalingstekens' en "dubbele aanhalingstekens".

Je hebt echter ook nog minstens twee andere vormen van aanhalingstekens die ik hier niet kan laten zien omdat de forum software niet toelaat om speciale tekens te gebruiken.
Die worden wel behandeld op Wikipedia.

Maar ook daar geldt dat er geen vaste regels bestaan.

Beetje lastig om je dan te beroepen op een bepaald type wat zou moeten staan voor een bepaalde toepassingswijze ... niet dus.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: NUjij

Bericht door herman50 » 05 mar 2019, 10:44

of der niks ander op de wereld bestaat omg
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: NUjij

Bericht door Tammy » 06 mar 2019, 12:11

Het is te gek voor woorden dat als iemand zegt dat de klimaatverandering niet door de mens komt dat je dat niet mag schrijven.
Hele rare redactie zit daar.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: NUjij

Bericht door MetalPig » 06 mar 2019, 15:29

Tammy schreef:
06 mar 2019, 12:11
Het is te gek voor woorden dat als iemand zegt dat de klimaatverandering niet door de mens komt dat je dat niet mag schrijven.
Ik vind het juist prima dat steeds meer organisaties (Twitter, YouTube) besluiten dat ze hun platform niet meer willen laten gebruiken voor het verspreiden van nepnieuws of 'alternatieve feiten'.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: NUjij

Bericht door Vitharr » 06 mar 2019, 18:57

MetalPig schreef:
06 mar 2019, 15:29
Tammy schreef:
06 mar 2019, 12:11
Het is te gek voor woorden dat als iemand zegt dat de klimaatverandering niet door de mens komt dat je dat niet mag schrijven.
Ik vind het juist prima dat steeds meer organisaties (Twitter, YouTube) besluiten dat ze hun platform niet meer willen laten gebruiken voor het verspreiden van nepnieuws of 'alternatieve feiten'.
Ik vertrouw degene die de censuur toepast niet en denk dat je het beter uit hun hoofd dan enkel uit hun mond kunt halen. De wetenschap is gelukkig nog overwegend voor de dialoog.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: NUjij

Bericht door Fenna » 06 mar 2019, 19:54

MetalPig schreef:
06 mar 2019, 15:29
Ik vind het juist prima dat steeds meer organisaties (Twitter, YouTube) besluiten dat ze hun platform niet meer willen laten gebruiken voor het verspreiden van nepnieuws of 'alternatieve feiten'.
Dit wat deze organisaties doen is framing.
Ze willen alleen dat publiceren wat ZIJ denken wat correct is.
Ik ben van mening dat dit niet aan hun is om te beslissen wat wij voor waar aan moeten nemen.
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: NUjij

Bericht door gusteman » 06 mar 2019, 21:31

Fenna schreef:
06 mar 2019, 19:54
Ik ben van mening dat dit niet aan hun is om te beslissen wat wij voor waar aan moeten nemen.
En dat is ook niet wat zij doen, beste Fenna: zij bepalen dat hetgeen op hun eigen website (zelf opgericht, zelf gefinancierd, zelf onderhouden) mag verschijnen dient te beantwoorden aan de normen die zij opmaken voor publicaties op hun website.

Zij bepalen ook wat zij zelf voor waar aannemen en stellen een verbod in voor een beperkt aantal onderwerpen waarvan zij overtuigd zijn dat kan worden aangetoond dat het onwaarheden zijn.

Eenieder die van mening is dat NU.nl hiermee de wet overtreedt staat het vrij om klacht in te dienen ... maar ik vrees dat het onbegonnen werk zal zijn, want voor zover ik kan zien zijn de onderwerpen die door hen verbannen werden inderdaad onwaarheden.

Het dringt blijkbaar nog niet echt door bij de bevolking: via sociale media worden allerlei onzin, leugens en onwaarheden verspreid. Niet zomaar af en toe eens, neen, dit gebeurt op massale schaal.
Vandaag nog kwam aan het licht dat duizenden mensen zich hebben laten bedotten door een nep organisatie die via Facebook had aangekondigd een mega evenement te organiseren, waarop een groot aantal internationaal bekende artiesten zou opreden.
Al vrij snel hadden enkele het door dat een deel van die artiesten reeds geboekt waren voor andere evenementen op dezelfde dag, dus werd dit al snel rond gestuurd. Ook de burgemeester van de gemeente waar het festival zou doorgaan wist nergens van en heeft zijn mensen opdracht gegeven om contact op te nemen met de organisator. Overal botsten zij op een muur waarop de burgemeester de zaak in handen gaf van het gerecht.
In tussentijd echter waren al duizenden tickets verkocht, nu ja, duizenden mensen hebben betaald voor tickets die ze nooit zullen zien.

Met de huidige technologieën is het voor misdadigers ongekend eenvoudig om mensen op te lichten ... en dat doen die dan ook, op alle denkbare en ondenkbare manieren.

Is het dan verwonderlijk dat websites die begaan zijn met hun imago beperkingen gaan opleggen aan wat mag worden gepubliceerd via hun kanalen?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: NUjij

Bericht door Tammy » 07 mar 2019, 09:04

Fenna schreef :
Dit wat deze organisaties doen is framing.
Ze willen alleen dat publiceren wat ZIJ denken wat correct is.
Ik ben van mening dat dit niet aan hun is om te beslissen wat wij voor waar aan moeten nemen.
Ik ben het daar ook mee eens.
Als een nieuwssite reactiemogelijkheden heeft moet iedereen zijn eigen visie kunnen laten schijnen op de klimaatverandering.
Die website vind het bewezen dat de mens schuldig is maar niet iedereen denkt zo.
En wetenschap is altijd in beweging.
Maar als je dat niet meer mag zeggen op een nieuwssite vind ik dat niet goed.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: NUjij

Bericht door Fenna » 07 mar 2019, 09:07

gusteman schreef:
06 mar 2019, 21:31
zij bepalen dat hetgeen op hun eigen website (zelf opgericht, zelf gefinancierd, zelf onderhouden) mag verschijnen dient te beantwoorden aan de normen die zij opmaken voor publicaties op hun website.
Daar staan zijn zeker vrij in, maar ga dan niet beweren dat je open staat voor discussie.
Dit is wat NUjij.nl op hun startpagina hebt staan; 'Met het nieuwe NUjij kan jij discussiëren en meepraten over het nieuws, in contact komen met de redactie en draag je bij aan artikelen.'

Als je een tegengeluid blokkeert wat tegen hun mening indruist, dan sta je niet open voor discussie.
Ik ben van mening dat zij objectief moeten blijven, ze zijn toch immers een site die nieuws brengt?
Ik ben het Tammy eens dat 'Het is te gek voor woorden dat als iemand zegt dat de klimaatverandering niet door de mens komt dat je dat niet mag schrijven.'
Er zijn genoeg wetenschappers die de stellingen in twijfel trekken, maar daar word niet al teveel aandacht aan gegeven, die mogen blijkbaar niet gehoord worden omdat het niet past in het plaatje van het verdienmodel.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: NUjij

Bericht door Tammy » 07 mar 2019, 09:09

:post:

Juist Fenna en wat word het volgende verbod ?
Want als ze zo al gaan beginnen op nieuwssites dan ziet het er niet best uit.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: NUjij

Bericht door Fenna » 07 mar 2019, 09:12

Tammy schreef:
07 mar 2019, 09:04
En wetenschap is altijd in beweging.
Juist ;P!
Ze ontdekken ook vaak genoeg dat ze er wel eens naast zitten en vergeet niet dat wetenschap ook niet altijd objectief is al zou dat wel zo moeten zijn.
Ook wetenschap is van geld afhankelijk en wil zich dan wel eens schikken naar het geld.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: NUjij

Bericht door Tammy » 07 mar 2019, 09:14

Inderdaad Fenna.
Dat gebeurt inderdaad soms ook.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: NUjij

Bericht door Fenna » 07 mar 2019, 09:18

Tammy schreef:
07 mar 2019, 09:09
:post:
Juist Fenna en wat word het volgende verbod ?
Want als ze zo al gaan beginnen op nieuwssites dan ziet het er niet best uit.
Het riekt naar propaganda.
Het moet ons koste wat het kost door de strot gedrongen worden.

'Propaganda is een vorm van communicatie waarbij door de belanghebbende partij wordt getracht aanhangers voor haar gedachtegoed te winnen door het bespelen van de publieke opinie. Dit wordt bewerkstelligd door het bewust verspreiden van eenzijdige en/of verzonnen informatie.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Propaganda_(communicatie)
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie