Klimaatmars op zondag 10 maart

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door Tammy » 10 mar 2019, 07:27

Mypos het giet dus neem regenkleding mee op je wandeltocht vandaag.
Ook al denk ik anders dan jij , good luck vandaag met de Mars. :peace:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door herman50 » 10 mar 2019, 08:54

de Mars begint om 13.00uur dan is het -helaas- al droog en t is in Amsterdam° dat valt geloof ik net buiten de buien , maarre hoe komen die deelnemers allemaal daar en die bands welk vervoers middel hebben die ....milieuvriendelijk????? fijne dag
alles van waarde is weerloos

Gast1

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door Gast1 » 10 mar 2019, 09:27

herman50 schreef:
10 mar 2019, 08:54
de Mars begint om 13.00 uur dan is het -helaas- al droog en t is in Amsterdam.
Vanwaar deze sarcastische -maar nog meer 'zielige'- opmerking Herman?

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door Vitharr » 10 mar 2019, 12:38

Wat mij tot nu toe opvalt zijn de overkill aan wegwerp-poncho's en het grote aantal mensen wat zegt dat de toekomst veilig moet zijn. Dat laatste vind ik echt bijzonder.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door herman50 » 10 mar 2019, 12:44

Gast1 schreef:
10 mar 2019, 09:27
herman50 schreef:
10 mar 2019, 08:54
de Mars begint om 13.00 uur dan is het -helaas- al droog en t is in Amsterdam.
Vanwaar deze sarcastische -maar nog meer 'zielige'- opmerking Herman?

vanwaar deze ´rare´/ lullige opmerking? of valt het onder Als jij denkt wat ik niet zeg ben jij slecht ?????,,, alleen dat het HIER - is Rotterdam- nog zeikt als een gek,, de hele ochtend tóch een fijne middag ... :mrgreen:
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door herman50 » 10 mar 2019, 13:27

he Gast1 de on schijnt hier MAAR misschien ook in Amsterdam ......
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door univers » 10 mar 2019, 13:29

Hier bij mij, heb je nu een zuidwester nodig.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door Tammy » 10 mar 2019, 13:36

Afbeelding

Ondanks regen topdrukte in Amsterdam voor klimaatmars.

AMSTERDAM - In een regenachtig Amsterdam is zondag de landelijke Klimaatmars begonnen. Op de Dam hebben zich aan het begin van de middag al veel demonstranten verzameld vanuit het hele land. Ze willen onder meer dat de regering kiest voor een eerlijker klimaatbeleid.

Onder de betogers zijn ook veel kinderen. Ze dragen tekstborden als: ’Hoe ziet mijn wereld eruit als ik zo groot ben als jij?’ en ’Mag ik ook nog wat?’ en ’Red de aarde’.

De mars begint om 13.00 uur met optredens van Claudia de Breij en Typhoon en toespraken van klimaatwetenschapper Heleen de Coninck en enkele initiatiefnemers van de scholierenstakingen voor het klimaat. Zo’n vijftig maatschappelijke organisaties en politieke partijen hebben zich bij het protest aangesloten, dat wordt georganiseerd door Milieudefensie, FNV, Oxfam Novib, Greenpeace, DeGoedeZaak en de Woonbond.
De organisatie verwacht duizenden betogers, die in een stoet door de stad trekken en eindigen op het Museumplein.


BRON.



Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door herman50 » 10 mar 2019, 13:42

univers schreef:
10 mar 2019, 13:29
Hier bij mij, heb je nu een zuidwester nodig.
hoop niet dat we dat HIER nodig hebben maar je weet nooit Afbeelding bah ;)
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door univers » 10 mar 2019, 14:12

Er staan flinke rukwinden.
Wel mooi het water.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door Vitharr » 10 mar 2019, 14:17

Tammy schreef:
10 mar 2019, 13:36
De organisatie verwacht duizenden betogers, die in een stoet door de stad trekken en eindigen op het Museumplein.
Er klopt iets niet aan die zin. De stoet eindigt op het Museumplein, de betogers hopelijk niet. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door Fenna » 10 mar 2019, 14:18

:hahaha:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door Tammy » 10 mar 2019, 17:02

Leuke humor Vitharr. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door Vitharr » 10 mar 2019, 19:11

In navolging op wat ik eerder schreef over de drang naar veiligheid zag ik bij het NOS journaal een angstige puber de klassieke blunder uiten dat als de Noordpool smelt heel Nederland onder water komt te staan. :shock: Ik heb in de loop van de dag bij de streams van diverse aanjagers van deze mars meer van soortgelijke ongefundeerde aannames gezien.

Het aantal mensen met kennis van zaken en een duidelijk doel vond ik in de impressies beangstigend laag. Ik zag vooral veel angst. Angst voor het onbekende, geprojecteerd op het klimaat. Als je niet de noodzakelijke kennis bezit maar wel in actie komt ben je het slachtoffer geworden van geloof. Dat vind ik zorgelijk want het brengt je geen stap dichter bij een oplossing.

Nog zorgelijker vind ik het dat zelfs de aanjagers van dit soort protesten blijkbaar geen belang hechten aan het verschaffen van kennis maar trots blinde gelovigen portretteren alsof ze willen laten zien dat ze spierballen hebben. Ik zou dit bijna terrorisme willen noemen. Maar die term is al bezet. Angst is helaas nog nooit een goede raadgever geweest.

De boodschap van dit evenement was voor mij door de presentaties van de aanjagers in ieder geval allerminst duidelijk...
Morgen is vandaag ook gisteren....

gouwepeer

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door gouwepeer » 10 mar 2019, 21:22

Vitharr schreef:
10 mar 2019, 19:11
de klassieke blunder uiten dat als de Noordpool smelt heel Nederland onder water komt te staan.
Waarschijnlijk bedoel je hiermee te zeggen dat de Noordpool uit zee-ijs bestaat en het ijs na het smelten precies dezelfde hoeveelheid water zal verplaatsen als in ijsvorm. In dat geval zal de zeespiegel inderdaad niet stijgen.
Door het draaien van de Aarde hebben we echter wel te maken met de centrifugaalkracht waardoor het water vanaf de polen deels richting de evenaar zal worden geduwd en de aantrekkingskracht van de maan (die eb en vloed veroorzaakt) die daar nog een extra duit voor in het zakje zal doen. Aangezien Nederland op de route ligt vanaf de Noordpool naar de evenaar kunnen we hierdoor ook natte voeten gaan krijgen.

Verder zorgt het ijs op de Noordpool ook voor een reflecterende werking van het zonlicht waardoor de opwarming daar word gereguleerd. Na het smelten van dat ijs zal die reflectie verdwijnen waardoor het zeewater extra zal opwarmen. Door temperatuursveranderingen gaat het water ook anders stromen en die veranderende stromingen kunnen een behoorlijke impact hebben.
Die klassieke blunder is dus eigenlijk helemaal geen blunder :wink:

Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door Berjan » 10 mar 2019, 21:41

gouwepeer schreef:
10 mar 2019, 21:22
Vitharr schreef:
10 mar 2019, 19:11
de klassieke blunder uiten dat als de Noordpool smelt heel Nederland onder water komt te staan.
Waarschijnlijk bedoel je hiermee te zeggen dat de Noordpool uit zee-ijs bestaat en het ijs na het smelten precies dezelfde hoeveelheid water zal verplaatsen als in ijsvorm. In dat geval zal de zeespiegel inderdaad niet stijgen.
Door het draaien van de Aarde hebben we echter wel te maken met de centrifugaalkracht waardoor het water vanaf de polen deels richting de evenaar zal worden geduwd en de aantrekkingskracht van de maan (die eb en vloed veroorzaakt) die daar nog een extra duit voor in het zakje zal doen. Aangezien Nederland op de route ligt vanaf de Noordpool naar de evenaar kunnen we hierdoor ook natte voeten gaan krijgen.

Verder zorgt het ijs op de Noordpool ook voor een reflecterende werking van het zonlicht waardoor de opwarming daar word gereguleerd. Na het smelten van dat ijs zal die reflectie verdwijnen waardoor het zeewater extra zal opwarmen. Door temperatuursveranderingen gaat het water ook anders stromen en die veranderende stromingen kunnen een behoorlijke impact hebben.
Die klassieke blunder is dus eigenlijk helemaal geen blunder :wink:
:post:

Vitthar met zijn bekende grote mond netjes in de hoek gezet. Ben benieuwd naar de reactie. Popcorn staat al klaar ;P!

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door Vitharr » 10 mar 2019, 22:10

gouwepeer schreef:
10 mar 2019, 21:22
Vitharr schreef:
10 mar 2019, 19:11
de klassieke blunder uiten dat als de Noordpool smelt heel Nederland onder water komt te staan.
Waarschijnlijk bedoel je hiermee te zeggen dat de Noordpool uit zee-ijs bestaat en het ijs na het smelten precies dezelfde hoeveelheid water zal verplaatsen als in ijsvorm. In dat geval zal de zeespiegel inderdaad niet stijgen.
Indeed. De diverse bronnen met betrekking tot klimaatverandering doen ook hun uiterste best dit helder te krijgen aangezien klimaatontkenners deze misvatting misbruiken om leken onderuit te halen in een discussie. Vandaar dat ik er ook voor koos om dit voorbeeld aan te halen. Het toont m.i. aan dat deze persoon uit angst reageert i.p.v. kennis te nemen van de aanwezige informatie wat volgens mij een absolute noodzaak is om Gaia een echte toekomst te bieden.
gouwepeer schreef:
10 mar 2019, 21:22
Door het draaien van de Aarde hebben we echter wel te maken met de centrifugaalkracht waardoor het water vanaf de polen deels richting de evenaar zal worden geduwd en de aantrekkingskracht van de maan (die eb en vloed veroorzaakt) die daar nog een extra duit voor in het zakje zal doen. Aangezien Nederland op de route ligt vanaf de Noordpool naar de evenaar kunnen we hierdoor ook natte voeten gaan krijgen.

Verder zorgt het ijs op de Noordpool ook voor een reflecterende werking van het zonlicht waardoor de opwarming daar word gereguleerd. Na het smelten van dat ijs zal die reflectie verdwijnen waardoor het zeewater extra zal opwarmen. Door temperatuursveranderingen gaat het water ook anders stromen en die veranderende stromingen kunnen een behoorlijke impact hebben.
Die klassieke blunder is dus eigenlijk helemaal geen blunder :wink:
Wat je schrijft klopt. Je bent nog vergeten te benoemen dat het Noordpoolijs zoet is en smelten daarom een direct effect op de huidige warmtetransporten heeft. De kans is hierdoor heel groot dat het verhoogde aanbod van zoetwater in onze regionen tot een ijstijd leidt. Wat ik ook interessant vond en ergens op het forum heb gedeeld is dat de ijsmassa op de noordpool voor een lokale verhoging van gravitatie zorgt door de massa. Hierdoor is het water rond de ijsmassa hoger en vindt er hier dus wel een lichte stijging plaats als de massa smelt en het water 'uitvlakt'.

Maar de blunder blijft een blunder gouwepeer. Jouw kennis verandert daar niets aan want jij riep het niet op het NOS journaal. :mrgreen:

Het doel heiligt voor mij de middelen ook niet. Niet angst maar inzicht zou de drijfveer moeten zijn. Daar ging mijn post dan ook over. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door Vitharr » 10 mar 2019, 22:12

Berjan schreef:
10 mar 2019, 21:41
Vitthar met zijn bekende grote mond netjes in de hoek gezet. Ben benieuwd naar de reactie. Popcorn staat al klaar ;P!
Zou je de moeite kunnen nemen om mijn naam fatsoenlijk te schrijven? Dank u.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door Mypos » 10 mar 2019, 23:13

Vitharr schreef:
10 mar 2019, 19:11
In navolging op wat ik eerder schreef over de drang naar veiligheid zag ik bij het NOS journaal een angstige puber de klassieke blunder uiten dat als de Noordpool smelt heel Nederland onder water komt te staan. :shock: Ik heb in de loop van de dag bij de streams van diverse aanjagers van deze mars meer van soortgelijke ongefundeerde aannames gezien.

Het aantal mensen met kennis van zaken en een duidelijk doel vond ik in de impressies beangstigend laag. Ik zag vooral veel angst. Angst voor het onbekende, geprojecteerd op het klimaat. Als je niet de noodzakelijke kennis bezit maar wel in actie komt ben je het slachtoffer geworden van geloof. Dat vind ik zorgelijk want het brengt je geen stap dichter bij een oplossing.

Nog zorgelijker vind ik het dat zelfs de aanjagers van dit soort protesten blijkbaar geen belang hechten aan het verschaffen van kennis maar trots blinde gelovigen portretteren alsof ze willen laten zien dat ze spierballen hebben. Ik zou dit bijna terrorisme willen noemen. Maar die term is al bezet. Angst is helaas nog nooit een goede raadgever geweest.

De boodschap van dit evenement was voor mij door de presentaties van de aanjagers in ieder geval allerminst duidelijk...
Als de boodschap je nu nog niet duidelijk is dan lig je ergens onder een steen denk ik. Er is al zoveel bewijs voor dat het milieu een ondergeschoven punt is bij onze en andere regeringen. En mensen zijn dat zat. We zijn bezig om de planeet zo te verkloten dat we er straks zelf niet meer op kunnen wonen. Dat is de boodschap van dit evenement. Kun je dat een beetje begrijpen?

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door Vitharr » 10 mar 2019, 23:45

Mypos schreef:
10 mar 2019, 23:13
Als de boodschap je nu nog niet duidelijk is dan lig je ergens onder een steen denk ik. Er is al zoveel bewijs voor dat het milieu een ondergeschoven punt is bij onze en andere regeringen. En mensen zijn dat zat. We zijn bezig om de planeet zo te verkloten dat we er straks zelf niet meer op kunnen wonen. Dat is de boodschap van dit evenement. Kun je dat een beetje begrijpen?
Mypos, voor mij is er een verschil tussen klimaat en milieu. Het klimaat heeft het milieu vervangen in de spotlight. Het negeren van milieuschade beperkt zich niet tot regeringen. Zoals ik al zei zag ik vooral mensen met angst. Ik had verwacht dat de aanjagers mensen met een visie een platform zouden geven. De boodschap van het evenement op zich is me niet duidelijk vanwege een gebrek aan samenhang. Waarschijnlijk heb ik teveel propaganda uit verschillende bronnen gezien vandaag.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie