Klimaatmars op zondag 10 maart

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door Susan » 18 mar 2019, 15:26

De geschiedenis lijkt zich helaas te herhalen met dat zéér negatieve oordelen over de jongeren, dat deed men vroeger namelijk ook al over jongeren van toen...
Ik vind het erg ver gaan (ook de bewoordingen waarin dit is geschreven) wat ik hier las over 'dat spul'...
Even stigmatiserend deze hele generatie jongeren neer te zetten als een volkje wat oa hun neus ophaald voor vuil werk, stelletje slappelingen zijn en te beroerd zouden zijn om zich in te zetten voor hun opleiding, over de uren die ze moeten maken enz...
Waarom zó neerbuigend over hen doen, terwijl er heel veel best bereid zijn hard te werken én ook nog daarnaast een baantje hebben
om de extra kosten mee op te vangen!

Een tijdje terug schreef een docent het volgende, waar ik het helemaal mee eens ben!

CITAAT:

De klimaatstaking van scholieren leidde tot denigrerende opmerkingen over de motivatie van de protesterende tieners. Ten onrechte, wees blij met hun engagement.

De jeugd is gemakzuchtig en hypocriet. Het zijn zomaar enkele termen die gebruikt worden om het engagement van scholieren aan te duiden naar aanleiding van de onlangs gehouden klimaatstaking. Deze benamingen voor een jonge generatie die opkomt voor de klimaatbelangen op de korte en lange termijn komen echter uit de monden van volwassenen. En dat blijkt, ironisch genoeg, niets nieuws te zijn. Want ‘de jeugd van tegenwoordig’ kan al generaties lang weinig goed doen. Dus ook in de tijd toen de mensen met de zure reacties van nu zélf scholier waren, idealistische opvattingen over hun toekomst hadden en rechtvaardigheid nastreefden.

Misvattingen
Dat de oudere generatie van nu zich vaak negatief en denigrerend uitlaat over het functioneren van de huidige schoolgaande jeugd, is gebaseerd op enkele misvattingen. Tuurlijk, er zullen altijd een aantal jongeren zijn die naar Den Haag reisden om een dagje vrij van school te hebben. Maar laten we elkaar niets wijsmaken. Het is namelijk net zo hypocriet om te denken dat er geen enkele volwassen werknemer zou zijn die een staking mede zou aangrijpen om een dag kantoor in te ruilen voor het Malieveld.

Educatief belang
Daarnaast staat sinds enige tijd burgerschapsvorming hoog op de prioriteitenlijst van scholen en de politiek. Het is van belang om scholieren in het primair en voortgezet onderwijs kennis te laten maken met maatschappelijke kwesties en de waarde van democratie. Het educatieve belang is tweeledig: ze worden geattendeerd op en betrokken bij zaken die spelen in de maatschappij en ze leren dat er ruimte voor discussie mag zijn in een democratie en respect voor elkaars mening hierbij van essentieel belang is.

Beleving
Dat er vaak sprake is van een andere beleving en miscommunicatie tussen de verschillende generaties, kwam ook nog eens in dezelfde week tot uiting bij het maken van een zogenaamde documentaireserie over het onderwijs op een school in Veenendaal. Volwassen mensen, werknemers van RTL, hadden met andere volwassen mensen, de schoolleiding van het Christelijk Lyceum, bedacht om undercover leerlingen in te zetten tijdens de opnames op deze school.

Nepleerlingen
Deze nepleerlingen wekten echter argwaan op. Zo zagen ze er veel ouder uit, hadden ze nepprofielen op social media en waren er blijkbaar geen cijfers van ze bekend. Door de alertheid van de ‘echte’ leerlingen werden ze ontmaskerd. Rector-bestuurder Willem de Vos dacht dat het ‘maatschappelijk nuttig kon zijn om mensen te laten zien wat er werkelijk speelt op school’. En ook hier zijn het de scholieren die het gelijk aan hun kant hebben en het meest volwassen redeneren. Want is het niet in eerste instantie van ethisch belang om alle betrokken leerlingen, leraren en ouders te informeren over het inzetten van acteurs/nepleerlingen tijdens het maken van de documentaire?

Voordeel van de twijfel
Een en ander geeft in elk geval aan dat de scholieren van nu nog net zoveel waarde hechten aan rechtvaardigheid en betrokkenheid als de generatie daarvoor. En de generatie daarvoor. Hun zogenaamde engagement beperkt zich dus niet alleen tot het bijhouden van de persoonlijke social media-kanalen en de laatste modetrends. Termen als ‘gemakzuchtig’ en ‘hypocriet’ zijn echter actuele termen die in alle lagen en leeftijden van de bevolking zullen blijven voorkomen. Geef de jongeren van nu op z’n minst het voordeel van de twijfel en het recht om gezien en gehoord te worden. Daar kan blijkbaar soms iedereen nog iets van leren.

Pascal Cuijpers is docent in het voortgezet onderwijs en faalangstreductietrainer.

https://www.dvhn.nl/Meningen/Opinie/Opi ... gle.com%2F
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door Mypos » 18 mar 2019, 23:16

Goeie post Susan!

Die jongeren doen tenminste iets! In tegenstelling tot al die azijnzijkers hier op het forum die heel hard aan de zijlijn staan te roepen dat de jeugd slappelingen zijn terwijl velen van die regulars zelf geen werk hebben. Dan vraag ik je.....Hoe hypocriet...

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door herman50 » 19 mar 2019, 07:31

Yep Mypos ze doen iets maar niet wat wij vroeger deden, werken .... uitspraak van de koters, na school? eerste een wereldreis maken ....jawel zo win je de oorlog tenminste ...dan komen ze terug en zijn te oud voor ´n baan...als die er no g zijn ,, nouja ik heb het achter de rug en daarom steekt dit zo,, fijne dag toch maar
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door Susan » 19 mar 2019, 09:40

Mypos schreef:
18 mar 2019, 23:16
In tegenstelling tot al die azijnzijkers hier op het forum die heel hard aan de zijlijn staan te roepen dat de jeugd slappelingen zijn terwijl velen van die regulars zelf geen werk hebben.
"nee "nee
Dit is een hele neerbuigende grove bejegening over forumleden Mypos, waar ik mij beslist niet in kan vinden!
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door herman50 » 19 mar 2019, 10:07

@ Vind het persoonlijk wel een enorm gave opmerking ;
`` is het niet in eerste instantie van ethisch belang om alle betrokken leerlingen, leraren en ouders te informeren over het inzetten van acteurs/nepleerlingen tijdens het maken van de documentaire?``,,
wat heeft het dan voor nut om al er staat ´´ om undercover leerlingen in te zetten tijdens de opnames ´´ .... <<dus -gek gezegd- die serie Undercover Boss, op RTLZ kan ook geschrapt worden , tenzij er aan de werknemers verteld word dat hun baas er ´komt werken´ ,,,,
((alleen uit nieuwsgierigheid wat is een .....´´ faalangstreductietrainer´´??? ))
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door Susan » 19 mar 2019, 12:03

herman50 schreef:
19 mar 2019, 10:07
((alleen uit nieuwsgierigheid wat is een .....´´ faalangstreductietrainer´´??? ))
Een faalangstreductie-trainer begeleid kinderen die te angstig en onzeker over zichzelf zijn
en hierdoor minder presteren dan ze kunnen. Zoals bijvoorbeeld op school dan lagere beoordelingen of cijfers krijgen.
Terwijl ze het best kunnen en ook beslist niet 'dom' zijn, maar indien ze opdrachten en toetsen krijgen,
de angst om te falen de overhand krijgt waardoor ze fouten gaan maken.
Door training kunnen ze zekerder van zichzelf worden waardoor ze minder gaan twijfelen en meer goede
prestaties leveren en goede antwoorden geven bij opdrachten/toetsen enz enz.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door herman50 » 19 mar 2019, 12:31

dank je Susan op me ouwe dag nog wat wijzer geworden ,, ;) ;P! ;P! fijne middag nog [wave]
alles van waarde is weerloos

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door Mypos » 20 mar 2019, 20:45

Susan schreef:
19 mar 2019, 09:40
Mypos schreef:
18 mar 2019, 23:16
In tegenstelling tot al die azijnzijkers hier op het forum die heel hard aan de zijlijn staan te roepen dat de jeugd slappelingen zijn terwijl velen van die regulars zelf geen werk hebben.
"nee "nee
Dit is een hele neerbuigende grove bejegening over forumleden Mypos, waar ik mij beslist niet in kan vinden!
Nee hoor Susan. Het is niet neerbuigend, het is gewoon terecht. Als je loopt te oordelen en veroordelen vanaf de zijlijn en dingen als de jeugd slappelingen zijn omdat ze demonstreren voor het klimaat mag je van mij verwachten dat ik er hard in knal. Hard maar fair!

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door Mypos » 20 mar 2019, 20:46

herman50 schreef:
19 mar 2019, 07:31
Yep Mypos ze doen iets maar niet wat wij vroeger deden, werken .... uitspraak van de koters, na school? eerste een wereldreis maken ....jawel zo win je de oorlog tenminste ...dan komen ze terug en zijn te oud voor ´n baan...als die er no g zijn ,, nouja ik heb het achter de rug en daarom steekt dit zo,, fijne dag toch maar
We leven in een compleet andere tijd nu Herman. Binnenkort is er geen werk meer omdat het meeste overgenomen wordt door robots. Iedereen moet zijn of haar beeld over "werk" bv compleet bijstellen. Er is genoeg te doen naast betaald werk.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door univers » 20 mar 2019, 21:22

Binnenkort is er geen werk meer omdat het meeste overgenomen wordt door robots.
Waarom halen wij dan al die Polen binnen ?.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door Vitharr » 20 mar 2019, 21:39

univers schreef:
20 mar 2019, 21:22
Binnenkort is er geen werk meer omdat het meeste overgenomen wordt door robots.
Waarom halen wij dan al die Polen binnen ?.
Dat zijn robots die op drank lopen toch? "solved:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door univers » 20 mar 2019, 22:17

Zijn ze voor geprogrammeerd ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door herman50 » 21 mar 2019, 07:07

blijf effe de advocaat van de duivel spelen Mypos, maar zeg es heel eerlijk zonder met je mooie blauwe ogen te knipperen, zou jij onbetaald werk gaan doen? ,,,,en nou niet JA zegge en denk ammehoela ,,,,,enne die buitenlanders in de jaren 60 hebbe ons landje toch mooi schoon gehouden ,,tot dusver ....
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door univers » 21 mar 2019, 07:40

Mypos schreef:
20 mar 2019, 20:45
Susan schreef:
19 mar 2019, 09:40
Mypos schreef:
18 mar 2019, 23:16
In tegenstelling tot al die azijnzijkers hier op het forum die heel hard aan de zijlijn staan te roepen dat de jeugd slappelingen zijn terwijl velen van die regulars zelf geen werk hebben.
"nee "nee
Dit is een hele neerbuigende grove bejegening over forumleden Mypos, waar ik mij beslist niet in kan vinden!
Nee hoor Susan. Het is niet neerbuigend, het is gewoon terecht. Als je loopt te oordelen en veroordelen vanaf de zijlijn en dingen als de jeugd slappelingen zijn omdat ze demonstreren voor het klimaat mag je van mij verwachten dat ik er hard in knal. Hard maar fair!
Laat je ware aard zien, hoe asociaal jij bent, gebrek aan opvoeding.
Ik heb ook mijn gedachte over jou, ik spreek het maar niet uit.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door Fenna » 21 mar 2019, 08:47

Mypos schreef:
18 mar 2019, 23:16
die azijnzijkers hier op het forum
Hoe zal jij het vinden om als azijnzeiker betiteld te worden Mypos?
Je wil niet dat anderen zulke dingen over jou zeggen, maar je vind schijnbaar dat jij een status aparte hebt dat jij het wel mag.
Mypos schreef:
20 mar 2019, 20:45
Het is niet neerbuigend
Dat is het om de donder wel, het is een scheldwoord.
Als jij dat niet neerbuigend vind dan snap je het niet helemaal hoe het zit met taal en dan wel een ander de maat nemen over taalgebruik.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door herman50 » 21 mar 2019, 09:20

@,, [clap] [clap]
alles van waarde is weerloos

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door Mypos » 21 mar 2019, 10:43

univers schreef:
20 mar 2019, 21:22
Binnenkort is er geen werk meer omdat het meeste overgenomen wordt door robots.
Waarom halen wij dan al die Polen binnen ?.
Omdat nederlanders dat werk niet willen doen.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door Mypos » 21 mar 2019, 10:44

herman50 schreef:
21 mar 2019, 07:07
blijf effe de advocaat van de duivel spelen Mypos, maar zeg es heel eerlijk zonder met je mooie blauwe ogen te knipperen, zou jij onbetaald werk gaan doen? ,,,,en nou niet JA zegge en denk ammehoela ,,,,,enne die buitenlanders in de jaren 60 hebbe ons landje toch mooi schoon gehouden ,,tot dusver ....
Tuurlijk zou ik onbetaald werk willen doen. Als ik gewoon een uitkering of een basisinkomen krijg zonder gezeik. :peace:

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door Mypos » 21 mar 2019, 10:45

univers schreef:
21 mar 2019, 07:40
Mypos schreef:
20 mar 2019, 20:45
Susan schreef:
19 mar 2019, 09:40

"nee "nee
Dit is een hele neerbuigende grove bejegening over forumleden Mypos, waar ik mij beslist niet in kan vinden!
Nee hoor Susan. Het is niet neerbuigend, het is gewoon terecht. Als je loopt te oordelen en veroordelen vanaf de zijlijn en dingen als de jeugd slappelingen zijn omdat ze demonstreren voor het klimaat mag je van mij verwachten dat ik er hard in knal. Hard maar fair!
Laat je ware aard zien, hoe asociaal jij bent, gebrek aan opvoeding.
Ik heb ook mijn gedachte over jou, ik spreek het maar niet uit.
Ik ben juist heel sociaal eerlijk gezegd. :peace:

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Klimaatmars op zondag 10 maart

Bericht door Mypos » 21 mar 2019, 10:47

Fenna schreef:
21 mar 2019, 08:47
Mypos schreef:
18 mar 2019, 23:16
die azijnzijkers hier op het forum
Hoe zal jij het vinden om als azijnzeiker betiteld te worden Mypos?
Je wil niet dat anderen zulke dingen over jou zeggen, maar je vind schijnbaar dat jij een status aparte hebt dat jij het wel mag.
Mypos schreef:
20 mar 2019, 20:45
Het is niet neerbuigend
Dat is het om de donder wel, het is een scheldwoord.
Als jij dat niet neerbuigend vind dan snap je het niet helemaal hoe het zit met taal en dan wel een ander de maat nemen over taalgebruik.
Ik verwelkom terechte kritiek. Kan wel tegen een stootje. Maar puur gescheld zonder inhoud of iemand spreekwoordelijk trappen omdat je hem of haar niet mag daar kan ik niet zoveel mee.

Plaats reactie