En daar hebben we het eerste probleem alweer met het openbaar vervoer naar Zantvoort.
Prijskaartje zal denk ik flink stijgen.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Het kleine monumentale stationnetje van Zandvoort raakt bij drukte al snel verstopt.
NS: Spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan.
NS luidt de noodklok over de treinverbinding naar Zandvoort. De spoorwegen willen volgend jaar een ambitieuze Formule 1-dienstregeling gaan rijden, maar de bovenleiding is ongeschikt om honderdduizenden Max Verstappen-fans te vervoeren.
Deze week wordt vrijwel zeker officieel bekend dat Circuit Zandvoort volgend jaar mei voor het eerst sinds 1985 weer een Grote Prijs mag organiseren. Om te voorkomen dat de uitvalswegen naar de badplaats totaal overlopen, heeft het circuit al laten weten dat het raceliefhebbers zoveel mogelijk met het openbaar vervoer wil laten komen.
NS wil dolgraag meewerken en heeft afgelopen tijd een mogelijke Formule 1-dienstregeling in kaart gebracht. Waar het bedrijf normaliter hoogstens 5000 reizigers per dag naar Zandvoort vervoert, moeten dat er tijdens het Formule 1-weekend minstens 50.000 zijn.
Om zulke aantallen mogelijk te maken wil NS twaalf treinen per uur inzetten, in plaats van vier nu. Zes intercity’s en twee sprinters gaan van en naar Amsterdam rijden, plus vier sprinters vanaf Haarlem. De intercity’s worden verlengd tot tien treinstellen, de sprinters zullen zelfs uit twaalf rijtuigen bestaan.
Meer stroom.
,,Op die manier kan NS per uur gemiddeld tussen de 12.500 en 15.000 bezoekers naar Zandvoort aan Zee brengen’’, vertelt woordvoerder Erik Kroeze. Het monumentale stationnetje is daarmee even net zo groot als Eindhoven of Amsterdam-Zuid.
NS zegt voldoende treinen, machinisten en conducteurs beschikbaar te hebben om 150.000 tot 200.000 Max Verstappen-fans te vervoeren. Wel moet NS personeel uit het hele land halen, waardoor de dienstregeling in een enkele regio iets aangepast moet worden. ,,Dat wordt nog verder uitgewerkt.’’
NS en het Circuit hebben de ambitieuze Formule 1-plannen inmiddels voorgelegd aan ProRail. Die heeft ze nu in beraad. Probleempje: ,,De uitgebreide dienstregeling en de lange treinen zijn met de huidige energievoorziening op dit traject onmogelijk’’, stelt Kroeze. ,,We verzoeken ProRail dringend om de bovenleiding te verbeteren. Daar moet meer stroom naar toe.’’ Het verzoek is officieel gedaan in het Besluit Dienstregeling 2020.
Lees het volledige artikel op onderstaande link :
https://www.ad.nl/binnenland/ns-spoor-z ... ~aaf08af5/