5 G

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: 5 G

Bericht door Determinist » 18 apr 2019, 09:13

Berjan zit op de goede weg, maar maakt hier de fout door dit als "autisme" te bestempelen.

Het gaat hier om het Nocebo-effect. De negatieve tegenhanger van het Placebo-effect. En deze effecten zijn van toepassing op iedereen. Ook ik heb profijt van placebo's en last van nocebo's.

Daar waar een positief verwachtingspatroon (placebo) een positief resultaat oplevert in geest en lichaam (positief denken maakt gezonder, een link tussen geest en lichaam) levert een negatief verwachtingspatroon (nocebo) een negatief resultaat in geest en lichaam (negatief denken maakt ongezonder).

Dit is uitgevoerd onderzocht waarbij double blind tests zijn uitgevoerd. Resultaat is dat er inderdaad een negatief effect van straling op geest en lichaam is gevonden. Maar niet door de straling zelf, maar door de perceptie van straling op de psyche.

Simpel gezegd: als iemand denkt in straling te staan (maar feitelijk niet omdat deze zich op een stralingsarme plek bevindt) voelt men zich slechter. Zowel geestelijk als fysiek.
Staat iemand in volle straling (feitelijk) maar denkt in een stralingsarme plek te staan, voelt men zich beter.

Het resultaat is daadwerkelijk het zich beter dan wel slechter voelen. Dat effect is echt. Men voelt zich echt slechter in gebieden waar overduidelijk meer gaande is, zoals in drukke gebieden in de stad.
In het bos voelt men zich beter omdat de omgeving aandoet als minder "druk" en dat heeft effect op de psyche en daarmee op de kwaliteit van het geestelijk en fysiek voelen.

Probleem is: hoe kom je af van nocebo's en maak je gebruik van placebo's?
Bij het eerste moet je de kennis hebben dat je idee een slecht idee voor je is en echt "geloven" dat wat je denkt niet klopt.
Bij de tweede moet je de kennis hebben dat je idee een goed idee voor je is en echt "geloven" dat wat je denkt wel klopt.

Aangezien je dit niet logisch kan beredeneren voor je gevoel en beide effecten precies tegengestelde manier van denken/voelen is lijkt mij er geen duidelijke oplossing.

Maar 1 ding is duidelijk. Men dient niet feiten te verwisselen met onwaarheden en zeker niet propageren naar anderen.

Gast1

Re: 5 G

Bericht door Gast1 » 18 apr 2019, 09:13

Osiris schreef:
15 apr 2019, 22:36
Weet i.d.d. niet waar de afkorting HSS voor staat,maar laat me graag informeren.
Een HSS (high sensation seeker) is iemand die op altijd zoek is naar nieuwe inzichten en nieuwe intense ervaringen en dat is niet wat ik ben, maar wel een eigenschap van mij.
HSP is er daar ook een van en daartussen worstel ik vaak met andere eigenschappen van mij (weegschaal 12 oktober):
De combinatie van een HSP én HSS is eigenlijk een héél lastige.
In de praktijk is het zo, dat je waarschijnlijk een hooggevoelig bewustzijn hebt, in combinatie met een grote gedrevenheid.
Het gevolg is dat je regelmatig te maken hebt met innerlijke conflicten.
De ene kant is op zoek naar uitdagingen, nieuwe ervaringen en kicks, terwijl de andere kant je influistert dat dát veel energie kost en dat je eigenlijk zou moeten relaxen.
Je hoort altijd ‘ja maar’ in je hoofd. Dit kan dan ook de nodige energie kosten.
Bron... met wederom dank aan Vitharr, waardoor ik een steeds beter passend 'hokje' vind. :wink:
Grappig om te lezen.

Gast1

Re: 5 G

Bericht door Gast1 » 18 apr 2019, 09:42

Ik heb niet écht meegedaan in deze discussie maar heb alles eens een beetje nagelezen.
Leuk ... :grin:
Berjan schreef:
17 apr 2019, 21:16
Met jullie zweverige gedoe over "ik ben HSS, en daarom zie ik de waarheid eerder dan een ander".
De vraag is wie hier 'jullie' is ...
Heeft dat hier iemand geschreven?
Berjan schreef:
17 apr 2019, 21:16
Zou er bijna om moeten glimlachen, als het niet zo sneu was.
En die mening deel ik geheel met jou.
Berjan schreef:
17 apr 2019, 21:16
Mensen die zeggen hss te hebben zijn gewoon autistisch ...
Ik kan het verband niet ontdekken, maar dat kan aan mij liggen.
Mocht dat echter zo zijn, dan kun je mij zonder meer een autist noemen.
Veelal zijn dat overigens erg intelligente mensen.
Berjan schreef:
17 apr 2019, 21:16
Het voelen van wifi en 4g en 5g zie ik als het voelen van de heilige geest in het christendom.
:post: ... en een mooi vergelijk.
Berjan schreef:
17 apr 2019, 21:16
Het bestaat alleen tussen de oren, en je hebt voor jezelf het idee dat je bijzonder bent.
:post: ... het zit ook tussen je oren en als je al dat erkent, zie ik dat als een soort 'ontwaken'.
Je hebt het 'door' en omdat er maar weinig mensen zijn die de essentie door hebben, kun je je -als je het door hebt- bijzonder voelen.
Je bent het echter nooit.
Je bent niet meer of minder dan iemand of iets anders, vraag maar aan gusteman.

Ik kan me voorstellen dat straling invloed heeft op de mens.
De zon heeft zeer zeker invloed op ons, alsook de maan én de planeten.
Sterker nog, ze bepalen het leven hier ... en dat heeft allemaal met straling te maken
Teveel straling lijkt mij niet goed en te weinig ook niet.
Balans is nodig en de Natuur heeft daar zo haar oplossingen voor.
Ze zal reageren en zo reageren wij mensen ook op straling.

Ik ben het met de vraagstelling van gusteman eens:
gusteman schreef:
15 apr 2019, 10:27
Waar is het gezond verstand naartoe?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11959
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: 5 G

Bericht door MetalPig » 18 apr 2019, 12:21

Osiris schreef:
18 apr 2019, 05:48
De 4 G heeft bij jou zijn voorbereidend werk al gedaan, de 5G maakt het straks wel af.
Hoe gaat het in Zuid-Korea nu? Is iedereen al dood na 2 weken 5G?

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: 5 G

Bericht door Vitharr » 18 apr 2019, 13:54

Determinist schreef:
18 apr 2019, 09:13
Maar 1 ding is duidelijk. Men dient niet feiten te verwisselen met onwaarheden en zeker niet propageren naar anderen.
Het feit is dat Berjan in 1 zin HSS betiteld als autisme wat niet toegegeven durft te worden. Feit is dat jij zegt dat hij op de goede weg is maar in plaats van autisme, nocebo het juiste woord is. Dan is het daaruitvolgende feit dat jullie allebei niet weten waar je over praat. HSS is een omschrijving van een karaktereigenschap.

Berjan bedoelt hooggevoeligheid ipv HSS en jij met 'dit' in je openingszin volgens mij vermeende gevoeligheid voor straling. Zeker van jou had ik toch wat meer zorgvuldigheid verwacht. [think]
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: 5 G

Bericht door Vitharr » 18 apr 2019, 13:55

MetalPig schreef:
18 apr 2019, 12:21
Hoe gaat het in Zuid-Korea nu? Is iedereen al dood na 2 weken 5G?
Als je K-Pop hoort gaat het wel die kant op. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: 5 G

Bericht door Gast1 » 18 apr 2019, 17:30

Vitharr schreef:
18 apr 2019, 13:54
HSS is een omschrijving van een karaktereigenschap.
Juist, tot die conclusie kwam ik ook al.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: 5 G

Bericht door Determinist » 18 apr 2019, 20:46

Vitharr schreef:
18 apr 2019, 13:54
Berjan bedoelt hooggevoeligheid ipv HSS en jij met 'dit' in je openingszin volgens mij vermeende gevoeligheid voor straling. Zeker van jou had ik toch wat meer zorgvuldigheid verwacht. [think]
Oh dat zou best kunnen beste Vitharr.
Nu terug lezende zie ik dat ik onduidelijk ben geweest waar mijn 'dit' nu eigenlijk naar verwijst.
Mijn excuses. Ik zal het hier verduidelijken.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat het punt, dat mensen zeggen/denken sensitief zijn voor WIFI/4G straling en daar last van hebben niet veroorzaakt wordt door de straling zelf.
Op dat "dit" punt heeft Berjan het correct.

Er is geen verband tussen HSP/HSS en straling. En zeker autisme ook niet. De link tussen HSP/HSS en autisme zie ik ook niet.

Waar wel degelijk verband zit is de mate waarin positief denken en negatief denken (placebo vs nocebo) in verhouding staat tot het algehele karakter van de persoon.

Bijvoorbeeld eigenschap Neuroticisme, hoe hoger je scoort op deze schaal, zal dat meer en meer effect hebben op de werking van nocebo.
Iedereen heeft binnen de verschillende karakter categorieën wel iets. De ene heeft dat meer en de ander weer minder.

Een goed voorbeeld (dat zijn de extreme gevallen die zeer hoog scoren op neuroticisme) zijn hypochonders en mensen met extreme smetvrees.
Uiterst gevoelig voor negatieve gedachten aangaande gezondheid waarbij voor ons belachelijke nocebo's (zoals bij elk wissewasje denken dat je dood gaat) de drivers zijn.

Zelfs zo erg dat ze denken dat het niet doen van een handeling een "onbekende kracht" zal manifesteren die hen (of anderen om hen heen) kwaad zal doen.

Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Re: 5 G

Bericht door Berjan » 19 apr 2019, 00:20

Determinist schreef:
18 apr 2019, 09:13
Berjan zit op de goede weg, maar maakt hier de fout door dit als "autisme" te bestempelen.

Het gaat hier om het Nocebo-effect. De negatieve tegenhanger van het Placebo-effect. En deze effecten zijn van toepassing op iedereen. Ook ik heb profijt van placebo's en last van nocebo's.

Daar waar een positief verwachtingspatroon (placebo) een positief resultaat oplevert in geest en lichaam (positief denken maakt gezonder, een link tussen geest en lichaam) levert een negatief verwachtingspatroon (nocebo) een negatief resultaat in geest en lichaam (negatief denken maakt ongezonder).

Dit is uitgevoerd onderzocht waarbij double blind tests zijn uitgevoerd. Resultaat is dat er inderdaad een negatief effect van straling op geest en lichaam is gevonden. Maar niet door de straling zelf, maar door de perceptie van straling op de psyche.

Simpel gezegd: als iemand denkt in straling te staan (maar feitelijk niet omdat deze zich op een stralingsarme plek bevindt) voelt men zich slechter. Zowel geestelijk als fysiek.
Staat iemand in volle straling (feitelijk) maar denkt in een stralingsarme plek te staan, voelt men zich beter.

Het resultaat is daadwerkelijk het zich beter dan wel slechter voelen. Dat effect is echt. Men voelt zich echt slechter in gebieden waar overduidelijk meer gaande is, zoals in drukke gebieden in de stad.
In het bos voelt men zich beter omdat de omgeving aandoet als minder "druk" en dat heeft effect op de psyche en daarmee op de kwaliteit van het geestelijk en fysiek voelen.

Probleem is: hoe kom je af van nocebo's en maak je gebruik van placebo's?
Bij het eerste moet je de kennis hebben dat je idee een slecht idee voor je is en echt "geloven" dat wat je denkt niet klopt.
Bij de tweede moet je de kennis hebben dat je idee een goed idee voor je is en echt "geloven" dat wat je denkt wel klopt.

Aangezien je dit niet logisch kan beredeneren voor je gevoel en beide effecten precies tegengestelde manier van denken/voelen is lijkt mij er geen duidelijke oplossing.

Maar 1 ding is duidelijk. Men dient niet feiten te verwisselen met onwaarheden en zeker niet propageren naar anderen.
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn... En zowel placebo als nocebo zijn niet bestaande dingen die wel tussen de oren zitten. Vergelijk het maar met religie. God bestaat voor de gelovigen echt, maar als je niet meer gelooft bestaat hij ook niet. Want niemand heeft hem ooit gezien, het is een gevoel (zou Hans Teeuwen zeggen). En gevoel zit tussen de oren...

Er zijn gewoon tests geweest die dit glashard bewijzen. Mensen die meenden met 4g straling van doen te hebben hadden er last van, ook als er geen 4g straling was. En andersom. Dus hoe kunnen mensen dit negeren?
Vitharr schreef:
18 apr 2019, 13:54

Determinist schreef:
18 apr 2019, 09:13
Maar 1 ding is duidelijk. Men dient niet feiten te verwisselen met onwaarheden en zeker niet propageren naar anderen.
Het feit is dat Berjan in 1 zin HSS betiteld als autisme wat niet toegegeven durft te worden. Feit is dat jij zegt dat hij op de goede weg is maar in plaats van autisme, nocebo het juiste woord is. Dan is het daaruitvolgende feit dat jullie allebei niet weten waar je over praat. HSS is een omschrijving van een karaktereigenschap.

Berjan bedoelt hooggevoeligheid ipv HSS en jij met 'dit' in je openingszin volgens mij vermeende gevoeligheid voor straling. Zeker van jou had ik toch wat meer zorgvuldigheid verwacht. [think]
Hoogegevoeligheid is autisme maar dan met een mooi praatje erom heen. Van "hoooggevoelige mensen hebben meestal snel door hoe iemand in elkaar steekt".

https://www.dokter.nl/nieuws/89-overige ... e-of-niet/

Ik heb nog nooit zoveel vage onzin bij elkaar gelezen als hier. Zoals " Een groot inlevingsvermogen hebben.
Sociaal en zorgzaam zijn.
Een goed ontwikkelde intuïtie en fantasie hebben.
Een harde en toegewijde werker zijn.
Makkelijk verbanden zien en verbindingen leggen.
Veel kunnen opnemen en dan ook stemnuances en lichaamstaal.
Zorgvuldig en met aandacht leven.
Een rijk gevoelsleven en veel oog voor schoonheid hebben.
Hulpvaardig en goedgezind zijn.


Dit doet mij denken aan de horoscopen die men maakt tegenwoordig. Waarbij iedereen die die horoscoop leest denkt "dit slaat precies op mij!". Omdat het bol staat van dingen waar iedereen weleens mee te maken heeft...

Of dit:

Zorgzaam zijn en anticiperend op behoeften van anderen; moeite om grenzen aan te geven.
Plichtsgetrouw en perfectionistisch zijn.
Faalangst hebben die door kan slaan in helemaal niets meer doen.
Minder goed kunnen functioneren in groepen en houden niet van drukte.
Snel ongemakkelijk voelen en snel van slag zijn.
De neiging hebben om zich af te zonderen.
Een sterke behoefte hebben aan harmonie.
Een hekel hebben aan zakelijke, competitieve of vijandelijke omgeving.
Sneller last hebben van stress, spanning en fysieke klachten zoals hoofdpijn, maag/darmklachten, chronische vermoeidheid etc.
Zichzelf vaak op de laatste plaats zetten.
Een groter risico lopen op stemmingswisselingen, depressiviteit, angsten en verslavingen.


Dit kom je precies ook terug bij autisme. Dus wat is het verschil? Ik denk, het ene heeft een negatieve klank autisme en het andere een positieve klank "hooggevoelig zijn". Daarom menen de arrogante mensen dat ze hooggevoelig zijn en de meer down to earth mensen dat ze een vorm van autisme hebben (hierin heb je een grote lijn met verschillen. Zo heb je extreem intelligente mensen zoals ikzelf, en je hebt mensen die hun onderbroek niet eens aan kunnen trekken).

Het kan natuurlijk ook zijn dat autisme niet werkelijk bestaat maar hooggevoelig zijn wel en dat iedere autist in feite hooggevoelig is. Maar die mogelijkheid lijkt me best klein.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80551
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 5 G

Bericht door Tammy » 19 apr 2019, 03:28

Berjan schreef :
Zo heb je extreem intelligente mensen zoals ikzelf, en je hebt mensen die hun onderbroek niet eens aan kunnen trekken).
Waar bestaan extreem intelligente mensen uit Berjan ?
Ik ken hoogbegaafde mensen en dat is echt leuk om te zien/horen , vooral als ze nog klein zijn.
Je staat dan met je oren te klapperen wat die kindjes zeggen.
Ik ken er vier allemaal uit hetzelfde gezin , en het blijft leuk om in hun gezelschap te vertoeven ook al zijn ze nu allang volwassen.

Maar extreme intelligentie dat woord ken ik nog niet.
Wat houd het in en heeft iemand dat gezegd tegen jou dat jij dat bent ?
Hoe kom je tot zo’n diagnose ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: 5 G

Bericht door Gast1 » 19 apr 2019, 05:28

Determinist schreef:
18 apr 2019, 20:46
Er is geen verband tussen HSP/HSS en straling.
En zeker autisme ook niet.
De link tussen HSP/HSS en autisme zie ik ook niet.
:post:

En dat geldt feitelijk voor jouw gehele post, helemaal mee eens.

Gast1

Re: 5 G

Bericht door Gast1 » 19 apr 2019, 06:13

Berjan schreef:
19 apr 2019, 00:20
En zowel placebo als nocebo zijn niet bestaande dingen die wel tussen de oren zitten.
;P!
Berjan schreef:
19 apr 2019, 00:20
Vergelijk het maar met religie. God bestaat voor de gelovigen echt, maar als je niet meer gelooft bestaat hij ook niet.
[think]
Berjan schreef:
19 apr 2019, 00:20
Want niemand heeft hem ooit gezien,
Mag ik daar dan van af leiden dat als je iets niet ziet, dat het dan ook niet bestaat?
Berjan schreef:
19 apr 2019, 00:20
het is een gevoel (zou Hans Teeuwen zeggen).
O ja, Hans Teeuwen. Ja, dat is een intelligente meneer die het kan weten ... (Goedemorgen).
Berjan schreef:
19 apr 2019, 00:20
En gevoel zit tussen de oren...
Elke waarneming, elk gevoel en al het andere wordt verwerkt tussen de oren, da's waar.
Berjan schreef:
19 apr 2019, 00:20
Hoogegevoeligheid is autisme maar dan met een mooi praatje erom heen.
Kijk, en dat zit nou bij jou tussen de oren. :wink:

Autisme is totaal iets anders

Kenmerkend voor autisme zijn de volgende zaken te beschouwen: communicatie - verbeelding en sociale interactie.
Enfin lees zelf maar in de link hierboven.
Berjan schreef:
19 apr 2019, 00:20
Dit [note Pierre: voorbeelden die je noemt] kom je precies ook terug bij autisme.
En dus vul je in. Je interpreteert.
Berjan schreef:
19 apr 2019, 00:20
Dus wat is het verschil?
... en dat is het verschil.
Berjan schreef:
19 apr 2019, 00:20
Daarom menen de arrogante mensen dat ze hooggevoelig zijn en de meer down to earth mensen dat ze een vorm van autisme hebben (hierin heb je een grote lijn met verschillen.
Zo heb je extreem intelligente mensen zoals ikzelf, en je hebt mensen die hun onderbroek niet eens aan kunnen trekken).
Inderdaad, dat zijn toch werkelijk heel intelligente statements ... [doh]
Wat schreef ik ook alweer:
Gast1 schreef:
18 apr 2019, 09:42
Veelal zijn dat (autisten) overigens erg intelligente mensen.
... en die vogel gaat dus niet altijd op.
Verder schreef ik nog:
Gast1 schreef:
18 apr 2019, 09:42
Ik ben het met de vraagstelling van gusteman eens: Toch? :wink:

Gast1

Re: 5 G

Bericht door Gast1 » 19 apr 2019, 06:25

Tammy schreef:
19 apr 2019, 03:28
Berjan schreef :
Zo heb je extreem intelligente mensen zoals ikzelf, en je hebt mensen die hun onderbroek niet eens aan kunnen trekken).
Hoe kom je tot zo’n diagnose ?
Mogelijk zit dat gevoel bij Berjan tussen de oren?
Berjan schreef:
19 apr 2019, 00:20
En gevoel zit tussen de oren...
:wink:

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: 5 G

Bericht door Vitharr » 19 apr 2019, 11:07

Hooggevoeligheid en autisme zijn geen namen die mensen zelf bedenken. Het zijn termen uit de wetenschap. Het zijn zeer zeker niet 2 namen voor hetzelfde verschijnsel. Op veel vlakken zijn ze zelfs het tegenovergestelde van elkaar.Hooggevoeligheid is zelfs met MRI scans zichtbaar te maken. Beweren dat arrogante mensen zichzelf hooggevoelig noemen en 'down to earth' mensen zichzelf autist noemen is tot op heden met stip het asociaalste wat ik Berjan heb zien schrijven. Een heus nieuw dieptepunt.

Als hij serieus de moeite had genomen om op te zoeken wat voor onderzoeken er naar hooggevoeligheid en autisme zijn gedaan hoefde hij niet zulke bizarre dingen te schrijven. Wederom te triest voor woorden...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 5 G

Bericht door univers » 19 apr 2019, 11:15

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Re: 5 G

Bericht door Berjan » 19 apr 2019, 16:36

Tammy schreef:
19 apr 2019, 03:28
Waar bestaan extreem intelligente mensen uit Berjan ?
Ik ken hoogbegaafde mensen en dat is echt leuk om te zien/horen , vooral als ze nog klein zijn.
Je staat dan met je oren te klapperen wat die kindjes zeggen.
Ik ken er vier allemaal uit hetzelfde gezin , en het blijft leuk om in hun gezelschap te vertoeven ook al zijn ze nu allang volwassen.

Maar extreme intelligentie dat woord ken ik nog niet.
Wat houd het in en heeft iemand dat gezegd tegen jou dat jij dat bent ?
Hoe kom je tot zo’n diagnose ?
Probleem met autisme is dat men grappen niet weet te waarderen. Men gaat er te serieus op in.... Driewerf bah weer, voor iedereen die niet doorheeft dat mijn "extreem intelligente mensen zoals ikzelf" een grap is en hier een halszaak van maakt. Ga het leven eens wat leuker zien, en ga eens wat meer relativeren.

Ik zie in kleine kinderen die hoogbegaafd zou zijn meer papegaaien. Ze praten papa en mama na, maar hebben geen idee wat ze zeggen. Gewoon door die farce heenkijken. Baudet lijkt ook intelligent maar is het niet. Een spraakcomputer lijkt ook intelligent maar is het niet.
Gast1 schreef:
19 apr 2019, 06:13
Mag ik daar dan van af leiden dat als je iets niet ziet, dat het dan ook niet bestaat?
Dat klopt, meestal. Er zullen dingen zijn die wel bestaan zonder dat wij ze zien. Maar als je eerst gelooft en het is er, en dan geloof je niet en het is er ook niks en er verandert niks, dan is de kans groot dat het placebo of nocebo was.

Elke waarneming, elk gevoel en al het andere wordt verwerkt tussen de oren, da's waar.
Maar daarom zijn er dingen die tussen de oren zijn die er wel zijn, zoals pijn na een blessure en er zijn dingen tussen de oren die er voor de rest niet zijn.

Kijk, en dat zit nou bij jou tussen de oren. :wink:
Dat ik besta zit ook tussen jouw oren.
Autisme is totaal iets anders

Kenmerkend voor autisme zijn de volgende zaken te beschouwen: communicatie - verbeelding en sociale interactie.
Enfin lees zelf maar in de link hierboven.
Je hoeft mij echt geen wikipedia pagina over autisme te laten lezen hoor. Ik zit middenin het proces met autisme. En heb er al alles over gelezen wat er op internet te vinden is.
En het feit dat ik pas mijn 31e gediagnosticeerd ben met autisme laat wel zien dat ik waarschijnlijk bovengemiddeld intelligent. Lees eigen wiki pagina maar...

Ook klopt er niet zoveel van. Zoals dat autisten geen woordgrapjes of sarcasme kunnen onderscheiden en alles letterlijk nemen. Zoals ik ooit al schreef (namelijk gisteren) is er een enorme brede kloof tussen autisme en autisme.
En ik reageerde op osiris en anderen toen hij/zij schreven over dat men in cafe's niet kond komen door overprikkeling. Daar heb ik ook last van, en heeft te maken met autisme. Dat men externe prikkels niet goed kan filteren waardoor van alles door elkaar gaat lopen. Zo kan ik mensen op 50 meter met gemak volgen in hun gesprek, maar de buurman of buurvrouw naast mij versta ik niet.

En dus vul je in. Je interpreteert.
Heb je hem weer met "je interpreteert". Ik denk dat iedereen interpreteert.. En ik lees zogenaamde aandoeningen bij hooggevoeligheid en ik constateer dat het vol hangt met vaagheden. Met zaken waar iedereen mee te maken heeft. Met positieve pluspunten waar sommige mensen op reageren "dat heb ik ook". Omdat ze graag als bijzonder gezien willen worden. Zoals "men doorziet vaker en sneller de werkelijke aard van een mens". Daar reageren die mensen op, omdat ze in hun eer geraakt worden. Ze zwellen op van trots.. Terwijl dezelfde eigenschappen ook bij autisme voor komt. Maar dat heeft een negatieve bijsmaak, dus praat men liever over hooggevoelig..

Vaak zijn zogenaamde hs mensen ook nog zo arrogant door al een oordeel over je klaar te hebben en als jij dan zegt "je kent mij niet, zo ben ik niet" zeggen zij "zo ben je wel, maar dat weet je zelf niet. Ik wel, ik heb HS en doorzie je...

... en dat is het verschil.
Je bent extreem dom en kortzichtig als je meent dat anderen niet interpreteren.. Iedereen interpreteert... Dus dat is geen verschil.

Inderdaad, dat zijn toch werkelijk heel intelligente statements ... [doh]
Ook weer iemand die te dom is om een grapje en de werkelijkheid niet te onderscheiden. Misschien moet jij jouw mening niet zo bijzonder en als DE waarheid zien? Misschien dat je dan kan inzien of mensen een grapje maken of niet? Ik geef maar 1 tip...


Wat schreef ik ook alweer:
Gast1 schreef:
18 apr 2019, 09:42
Veelal zijn dat (autisten) overigens erg intelligente mensen.
... en die vogel gaat dus niet altijd op.
Ik vraag me hier af over welke mensen je het hebt.. Veelal zijn die autisten helemaal geen erg intelligente mensen. Dat is maar 2%. De rest zit tussen "kan de broek niet aandoen" en "kan meekomen op de basisschool" in.



Dit is een erg grappige man met autisme.
Kan erg mooi tekenen, maar voor de rest is zijn leven een soort van hel.

Verder schreef ik nog:
Gast1 schreef:
18 apr 2019, 09:42
Ik ben het met de vraagstelling van gusteman eens: Toch? :wink:
Jij vindt jezelf wel erg belangrijk, niet waar? Vandaar dat je steeds schrijft "wat schreef IK ook alweer, verder schreef IK nog... Een groot ego, daar heb je last van.. Maar goed, dat is maar interpretatie. Doe ermee wat je wilt. Dus waarschijnlijk niks.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80551
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 5 G

Bericht door Tammy » 19 apr 2019, 16:47

Berjan schreef :
Probleem met autisme is dat men grappen niet weet te waarderen. Men gaat er te serieus op in.... Driewerf bah weer, voor iedereen die niet doorheeft dat mijn "extreem intelligente mensen zoals ikzelf" een grap is en hier een halszaak van maakt. Ga het leven eens wat leuker zien, en ga eens wat meer relativeren.

Ik zie in kleine kinderen die hoogbegaafd zou zijn meer papegaaien. Ze praten papa en mama na, maar hebben geen idee wat ze zeggen. Gewoon door die farce heenkijken. Baudet lijkt ook intelligent maar is het niet. Een spraakcomputer lijkt ook intelligent maar is het niet.
Ik maak er geen halszaak van Berjan.
Ik lees iets van jou en wist niet dat het een grap was.
En doe even normaal met je ga het leven leuker zien en relativeren.
En dat allemaal omdat ik was geïnteresseerd in wat jij extreem intelligent noemt en dat dat dus een grapje was ?
Wat een reactie zeg van jou, get a life.

En hoogbegaafde kinderen zijn geen papegaaien, je weet duidelijk niet wat die kinderen zijn .

Maar dat weet je van meer dingen niet.
Dag Berjan. [wave]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Re: 5 G

Bericht door Berjan » 19 apr 2019, 16:52

ja, Hans Teeuwen. Ja, dat is een intelligente meneer die het kan weten ... (Goedemorgen).

Dit kun je ook niet weten, als je geen cabaret gekeken hebt.



ik heb het over dit stukje. "is een gevoel, kun je niet uitleggen"

:rolfl:

Vitharr schreef:
19 apr 2019, 11:07
Hooggevoeligheid en autisme zijn geen namen die mensen zelf bedenken. Het zijn termen uit de wetenschap.
En wetenschap bestaat niet uit mensen?

Het zijn zeer zeker niet 2 namen voor hetzelfde verschijnsel. Op veel vlakken zijn ze zelfs het tegenovergestelde van elkaar.Hooggevoeligheid is zelfs met MRI scans zichtbaar te maken. Beweren dat arrogante mensen zichzelf hooggevoelig noemen en 'down to earth' mensen zichzelf autist noemen is tot op heden met stip het asociaalste wat ik Berjan heb zien schrijven. Een heus nieuw dieptepunt.

Als hij serieus de moeite had genomen om op te zoeken wat voor onderzoeken er naar hooggevoeligheid en autisme zijn gedaan hoefde hij niet zulke bizarre dingen te schrijven. Wederom te triest voor woorden...
Volgens mij heb je zelf geen idee waar je het over hebt. De onderzoeken naar hooggevoeligheid en autisme zijn op een vreemde manier gedaan. Men heeft namelijk hoogfunctionerend autisme er niet bij betrokken. Terwijl juist bij hoogfunctionerend autisme en hs de gelijkenissen evident zijn.
Het idee dat hs mensen zich inleven in de ander en mensen met autisme niet is stereotyperend. Hoogfunctionerende autisten zullen zich hier niet in erkennen. Zelf heb ik genoeg inlevingsvermogen in anderen. Vraag mijn omgeving maar.

https://autismecoaching.nu/misverstande ... -personen/

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 5 G

Bericht door univers » 19 apr 2019, 16:59

Berjan, heb jij praktijk ervaring ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: 5 G

Bericht door Vitharr » 19 apr 2019, 20:40

Berjan schreef:
19 apr 2019, 16:52
Vitharr schreef:
19 apr 2019, 11:07
Hooggevoeligheid en autisme zijn geen namen die mensen zelf bedenken. Het zijn termen uit de wetenschap.
En wetenschap bestaat niet uit mensen?
Jij bezit niet de intelligentie om het verschil met je eerdere opmerkingen te zien? Of weet je niet wat wetenschap is?

Berjan schreef: Volgens mij heb je zelf geen idee waar je het over hebt. De onderzoeken naar hooggevoeligheid en autisme zijn op een vreemde manier gedaan. Men heeft namelijk hoogfunctionerend autisme er niet bij betrokken. Terwijl juist bij hoogfunctionerend autisme en hs de gelijkenissen evident zijn.
Het idee dat hs mensen zich inleven in de ander en mensen met autisme niet is stereotyperend. Hoogfunctionerende autisten zullen zich hier niet in erkennen. Zelf heb ik genoeg inlevingsvermogen in anderen. Vraag mijn omgeving maar.

https://autismecoaching.nu/misverstande ... -personen/
Ik ben zelf HSS en werkstages verzorgd voor autistische mensen. Verder ben ik proefkonijn geweest bij HSP onderzoek vanwege mijn gehoor. Ik hoor een breder spectrum dan de gemiddelde mens en ook bij een veel lagere geluidsdrempel. Dat is in de elektronische wereld geen zegen. Elektronica maakt namelijk hoogfrequente geluiden die oorverdovend voor mij kunnen zijn. Het voordeel is dat ik aan de toon van een adapter kan horen of een apparaat opgeladen is. Dat is in gecontroleerde experimenten bevestigd.

De vooroordelen over autisme die je noemt herken ik niet evenmin als jouw vooroordelen over hooggevoeligheid. Je lijkt veel bronnen uit de alternatieve hoek te raadplegen en op het verkeerde been te staan omdat de new age munt probeert te slaan uit HSPen. Waarom je na je 'down to earth' claim m.b.t. autisme een link plaatst naar de praktijk van een new age autistische sjamaan snap ik niet. Studies naar HFA vind ik ook in overvloed en nee, ook dat is niet hetzelfde als hooggevoeligheid.

Wat ik niet snap is waarom jij het nodig vind van die denigrerende opmerkingen te maken over hooggevoeligheid aangezien je er zelf geen ervaring mee hebt. Ik heb ook fora vol gezien met mensen die hun vermeende hooggevoeligheid bijzonder noemen en er de meest exotische wonderen aan koppelen. De ironie is dat mensen die hooggevoelig zijn zulke fora juist mijden als de pest. Zoals je zelf al opmerkt worden die forumgoden bevestigd in hun bijzonder zijn door de algemene omschrijvingen uit de zweefhoek. Maar jij lijkt te denken dat wat je daar ziet representatief is. De meeste HSPen zoeken juist helemaal niet dit soort aandacht. Daarom is die hoek geen goede bron om een mening op te baseren.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie