Kilometerheffing op elke Vlaamse weg op komst

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Kilometerheffing op elke Vlaamse weg op komst

Bericht door Maxi » 05 apr 2019, 23:51

Rekeningrijden: wat is dat?
De Vlaamse overheid ziet rekeningrijden als een oplossing voor de files. Door de burger te laten betalen voor het aantal kilometer dat hij aflegt, zou de verkeersdrukte tot 30 procent kunnen dalen. In een recente versie van het Mobiliteitsplan Vlaanderen dat De Tijd kon inkijken, worden twee scenario’s besproken: een heffing van 0,02 euro per gereden kilometer of een meer drastische heffing van 0,05 euro per kilometer mét startheffing van 0,25 euro. Dat laatste scenario moet vooral pendelaars die dagelijks korte afstanden rijden, afschrikken. Opgelet: het gaat om gemiddelden. De tarieven zullen variëren afhankelijk van welke weg u neemt – snelweg, secundaire weg of gewestweg – en op welk tijdstip u dat doet. Tijdens de spitsuren zal autorijden dus een pak meer kosten als tijdens het weekend of ’s nachts. Bovendien bestaat de kans dat regio’s rond grote steden als Gent, Antwerpen en Brussel iets duurder zullen zijn dan andere Vlaamse wegen.

Is dit niet gewoon een extra belasting?
Volgens transporteconoom Thierry Vanelslander (UAntwerpen) wel. “Dit is puur een heffing op belastinginkomsten. Niets meer. Met deze bedragen kan je de mobiliteit absoluut niet de andere kant opsturen.” Verkeersexpert Willy Miermans treedt hem daarin bij. “Het mag niet ‘autootje pesten’ worden waarmee we de burgers gewoon geld uit de portemonnee schoffelen.” Bevoegd minister Ben Weyts (N-VA) noemt dat bangmakerij. “Dit mag nooit leiden tot een belastingverhoging. Laat staan dat we de Vlaming extra gaan laten betalen om te gaan werken.” Hij pleit voor een budgettaire nuloperatie. De automobilist zal dus niet meer moeten betalen voor zijn autogebruik, want door de kilometerheffing zou de jaarlijkse verkeersbelasting wegvallen.

Hoe zal men het aantal gereden kilometers registreren?
Daarover bestaat nog geen consensus. Er wordt onder andere gedacht aan een applicatie op de smartphone. Elke automobilist voert dan zijn nummerplaat in en betaalgegevens. Aan de hand van de gps-functie wordt vervolgens een afrekening gemaakt. Wie geen smartphone heeft of daar niet mee overweg kan, kan een gps-tracker krijgen - een bakje dat in de auto wordt geplaatst en dat het afgelegde traject registreert.... .....

https://www.hln.be/geld/economie/alles- ... ~ac9aecd2/
Laatst gewijzigd door Maxi op 06 apr 2019, 00:10, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80632
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Kilometerheffing op elke Vlaamse weg op komst

Bericht door Tammy » 06 apr 2019, 00:07

Maxi graag link erbij zetten.
Bedankt alvast. :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80632
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Kilometerheffing op elke Vlaamse weg op komst

Bericht door Tammy » 06 apr 2019, 02:17

In Nederland word om de zoveel tijd ook over rekening rijden gesproken.
Ze komen er hier niet uit.
Ben jij voor of tegen Maxi ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Re: Kilometerheffing op elke Vlaamse weg op komst

Bericht door Maxi » 06 apr 2019, 04:15

absoluut tegen. Ik dacht al aan een een april grap. Na de kilometerheffing voor vrachtwagens wist ik dat ze het ook voor wagens gaan proberen. Maar dat het zo erg zou zijn had ik niet verwacht. Die GPS bakjes voor vrachtwagens werkte (vooral in het begin) al niet naar behoren en als de Elektronica het begeeft heb je al een boete van 1000€. en loop of rij er maar voor rond om je gelijk te halen. Al willen ze het nu doen met een app op je iphone of een tracker. De vrachtwagenheffing zou voor de herstellingen van wegen dienen, maar na jaren zie ik geen verschil. Veilig word het ook niet oude wegen zitten vol putten, nieuwe wegen breken ze terug open, of verzakken, etc... Voor de rest creëren ze bewust zelf files door van 2 vakken, 1 te maken, wegen sluiten ze af met paaltjes, en wegversmallingen,bloembakken, en drempels naar harte lust. Hoezo milieu? Stoppen en optrekken de hele dag door! en maar "investeren" in flitspalen en "flitsmarathons" houden voor "gevaarlijke" bestuurders tegen tehouden die 5 of 10 KM/u te hard rijden. Want "vorige week" is er iemand verongelukt die aan 160Km/u crashte waar maar 70km/u mag. Ook zonder rijbewijs voor de 32ste keer, onder invloed en roekeloos. Dus zegt men gevaarlijk punt: Nu mag je daar maar 50km/u en we zetten er flits camera.

-In de eerste plaats ben ik tegen deze heffing voor privacy redenen.
-Ten tweede betaal ik al een kilometerheffingen die in de brandstof zitten.
-Ten derde: voor mij heb ik een berekening gemaakt. In plaats van +-250€ tax zou ik zo'n (ruwe schatting)+- 700€ moeten betalen bij 0.2 cent als ze voor de 0.5 cent kiezen ongeveer 1700€ bij beide komt er nog eens +110€ bij voor enkel nog maar te starten en als je tracker/GPS laat steken vermoed ik nog eens een éénmalige bedrag van 150 a 200€ als het niet kapot gaat. En dat alleen nog maar om te gaan werken. (en afhankelijk van welke wegen je gebruikt kan dit meer of minder zijn). Als je pech hebt kan je ook nog eens een abonnement kopen van 300€ als je in een stad woont/werkt waar een Lage-emissiezone is.
-Ten vierde: als ik een bus moet nemen 2x een uur wachten 2x 45 min rijden als ik dan 8 a 11 uur moet werken + 3 uur 30 min rijtijd dan ben je om 11 a 15 uur van huis. als je dan nog zes uur slaap nodig hebt is er van je dag nog 3 uur over. daarin zit nog eens 45 minuten klaar maken voor te gaan werken, boodschappen, wassen, eten, huishouden, enz.... Wanneer moet je de kinderen naar de Sportvereniging brengen? met de zelfde bus? De dag is al kort maar dan word het onmogelijk. Binnekort een burnout zeker?
-Ten vijfde 1/3 van de mensen hebben het al moeilijk. Dat zal niet beteren met de werkende mens nog meer te beslasten. Koop kracht gaat grondig dalen.
-Ten 6de wat met beroepen die op de baan zitten? Zoals, leveranciers, transport, thuisverplegers, dokters, brandweermannen,... bij vrachtwagens word de extra kost al doorgerekend naar de consument nu nog eens voor de kleinere transport en diensten. vorig jaar of zo mochten we allen blij zijn met een hoger netto loon, namelijk 20€ voordeel . Dan moet je dank u zeggen terwijl ze je duizenden euro's afpakken.
-ten 7ste wat met mensen die slecht te been zijn? of ziek zijn/worden. je geraakt nog niet bij de dokter.

Maar hey straks allemaal lekker op een elektrische fiets door weer en wind want blijkbaar is dat wel goed voor het milieu!! "nee Alleen weten ze het nog niet of we genoeg stroom hebben in de winter. Maar als het werkt kunnen we binnen een paar jaar betalen voor een E-rijbewijs, 1500€ lessen inbegrepen en nog een fiets tax want batterijen moeten opgeruimd worden. misschien 0.7 cent per/km afhankelijk van de kw...

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80632
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Kilometerheffing op elke Vlaamse weg op komst

Bericht door Tammy » 06 apr 2019, 07:00

Je bent dus duidelijk tegen zo te lezen.
Ik moet er ook niks van hebben.
Weet je wanneer men besluit of het door gaat of niet ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Kilometerheffing op elke Vlaamse weg op komst

Bericht door herman50 » 06 apr 2019, 07:31

Maxi schreef:
06 apr 2019, 04:15
absoluut tegen. Ik dacht al aan een een april grap. Na de kilometerheffing voor vrachtwagens wist ik dat ze het ook voor wagens gaan proberen. Maar dat het zo erg zou zijn had ik niet verwacht. Die GPS bakjes voor vrachtwagens werkte (vooral in het begin) al niet naar behoren en als de Elektronica het begeeft heb je al een boete van 1000€. en loop of rij er maar voor rond om je gelijk te halen. Al willen ze het nu doen met een app op je iphone of een tracker. De vrachtwagenheffing zou voor de herstellingen van wegen dienen, maar na jaren zie ik geen verschil. Veilig word het ook niet oude wegen zitten vol putten, nieuwe wegen breken ze terug open, of verzakken, etc... Voor de rest creëren ze bewust zelf files door van 2 vakken, 1 te maken, wegen sluiten ze af met paaltjes, en wegversmallingen,bloembakken, en drempels naar harte lust. Hoezo milieu? Stoppen en optrekken de hele dag door! en maar "investeren" in flitspalen en "flitsmarathons" houden voor "gevaarlijke" bestuurders tegen tehouden die 5 of 10 KM/u te hard rijden. Want "vorige week" is er iemand verongelukt die aan 160Km/u crashte waar maar 70km/u mag. Ook zonder rijbewijs voor de 32ste keer, onder invloed en roekeloos. Dus zegt men gevaarlijk punt: Nu mag je daar maar 50km/u en we zetten er flits camera.

-In de eerste plaats ben ik tegen deze heffing voor privacy redenen.
-Ten tweede betaal ik al een kilometerheffingen die in de brandstof zitten.
-Ten derde: voor mij heb ik een berekening gemaakt. In plaats van +-250€ tax zou ik zo'n (ruwe schatting)+- 700€ moeten betalen bij 0.2 cent als ze voor de 0.5 cent kiezen ongeveer 1700€ bij beide komt er nog eens +110€ bij voor enkel nog maar te starten en als je tracker/GPS laat steken vermoed ik nog eens een éénmalige bedrag van 150 a 200€ als het niet kapot gaat. En dat alleen nog maar om te gaan werken. (en afhankelijk van welke wegen je gebruikt kan dit meer of minder zijn). Als je pech hebt kan je ook nog eens een abonnement kopen van 300€ als je in een stad woont/werkt waar een Lage-emissiezone is.
-Ten vierde: als ik een bus moet nemen 2x een uur wachten 2x 45 min rijden als ik dan 8 a 11 uur moet werken + 3 uur 30 min rijtijd dan ben je om 11 a 15 uur van huis. als je dan nog zes uur slaap nodig hebt is er van je dag nog 3 uur over. daarin zit nog eens 45 minuten klaar maken voor te gaan werken, boodschappen, wassen, eten, huishouden, enz.... Wanneer moet je de kinderen naar de Sportvereniging brengen? met de zelfde bus? De dag is al kort maar dan word het onmogelijk. Binnekort een burnout zeker?
-Ten vijfde 1/3 van de mensen hebben het al moeilijk. Dat zal niet beteren met de werkende mens nog meer te beslasten. Koop kracht gaat grondig dalen.
-Ten 6de wat met beroepen die op de baan zitten? Zoals, leveranciers, transport, thuisverplegers, dokters, brandweermannen,... bij vrachtwagens word de extra kost al doorgerekend naar de consument nu nog eens voor de kleinere transport en diensten. vorig jaar of zo mochten we allen blij zijn met een hoger netto loon, namelijk 20€ voordeel . Dan moet je dank u zeggen terwijl ze je duizenden euro's afpakken.
-ten 7ste wat met mensen die slecht te been zijn? of ziek zijn/worden. je geraakt nog niet bij de dokter.

Maar hey straks allemaal lekker op een elektrische fiets door weer en wind want blijkbaar is dat wel goed voor het milieu!! "nee Alleen weten ze het nog niet of we genoeg stroom hebben in de winter. Maar als het werkt kunnen we binnen een paar jaar betalen voor een E-rijbewijs, 1500€ lessen inbegrepen en nog een fiets tax want batterijen moeten opgeruimd worden. misschien 0.7 cent per/km afhankelijk van de kw...
:post: :post:
alles van waarde is weerloos

gusteman

Re: Kilometerheffing op elke Vlaamse weg op komst

Bericht door gusteman » 06 apr 2019, 07:36

Het wordt een juridisch kluwen, zoveel is zeker.
Gezien het in de grondwet verankerde gelijkheidsbeginsel mag een wet niet de oorzaak zijn van een onevenwichtige behandeling van inwoners van hetzelfde land; in dit geval zou er een onevenwicht ontstaan tussen de eigenaars van een voertuig in Wallonië en die uit Vlaanderen.
Zo zouden ook Vlamingen kunnen afstand doen van hun auto en die 'verkopen ' aan iemand uit Wallonië ... maar die toch gewoon verder blijven gebruiken en zo ontsnappen aan die kilometerheffing.

Ik kijk uit naar de verkiezingen volgende maand en hoe de politieke partijen zich in bochten zullen wringen om de kiezer ervan te overtuigen dat zij het beste voorhebben met de bevolking.

Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Re: Kilometerheffing op elke Vlaamse weg op komst

Bericht door Maxi » 07 apr 2019, 13:01

Tammy schreef:
06 apr 2019, 07:00
Je bent dus duidelijk tegen zo te lezen.
Ik moet er ook niks van hebben.
Weet je wanneer men besluit of het door gaat of niet ?
Geen idee maar ik vermoed dat dit behandeld word na de verkiezingen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Kilometerheffing op elke Vlaamse weg op komst

Bericht door univers » 07 apr 2019, 15:22

Geen idee maar ik vermoed dat dit behandeld word na de verkiezingen.
Dat heb je goed gezien.

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Kilometerheffing op elke Vlaamse weg op komst

Bericht door herman50 » 08 apr 2019, 07:18

;P! ;P! ;P! ;P! ;P!
alles van waarde is weerloos

Plaats reactie