OM eist 180 uur werkstraf tegen vrouw voor bedreigen Baudet

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

OM eist 180 uur werkstraf tegen vrouw voor bedreigen Baudet

Bericht door Tammy » 09 apr 2019, 16:26

Afbeelding

Het Openbaar Ministerie (OM) eiste dinsdag een werkstraf van 180 uur, waarvan 60 uur voorwaardelijk, tegen de vrouw die wordt verdacht van het bedreigen van Forum voor Democratie-voorman Thierry Baudet. Ook wordt ze schuldig geacht aan opruiing.
Tijdens een antiracismedemonstratie op 23 maart 2019 in Amsterdam riep de 21-jarige vrouw uit Nijmegen: "Als je Thierry dood wilt schieten, zeg dan paf." Zij werd naderhand door de politie opgepakt en wordt verdacht van opruiing en bedreiging.
Volgens de officier van justitie was er uitvoerige aandacht van lokale en landelijke media en werd de boodschap van de vrouw wijdverspreid. De verdachte was hier volgens het OM ook van op de hoogte en herhaalde ze haar leus in de microfoon van een verslaggever.

De officier stelde vast dat de vrouw heeft toegegeven dat het haar bedoeling was dat anderen haar uitspraak zouden herhalen.
"Een doodsbedreiging van een politicus is een zeer ernstige zaak en raakt onze democratie in de kern", aldus de officier. "De verdachte heeft met haar uitspraken een open zenuw geraakt", verwijzend naar de moord op Pim Fortuyn in 2002.

Vrouw zag uitspraak als 'grappig'

De vrouw maakte op zitting duidelijk dat haar uitspraak niet serieus bedoeld was en dat ze er spijt van heeft, maar ze is het er niet mee eens dat haar uitspraak opruiend en bedreigend was. "Ik vond het een grappig liedje", aldus de verdachte. "Ik had niet verwacht dat het serieus genomen zou worden."
Baudet heeft zelf laten weten het scanderen van de leus als bedreigend te hebben ervaren en dan vooral het opruiende effect ervan op de andere demonstranten. De politicus wil dat de vrouw wordt vervolgd.
Volgens de advocaat van de vrouw, Krit Zeegers, moet de vrouw volledig worden vrijgesproken van haar "onbezonnen actie". Er was volgens de raadsman geen sprake van een "reële vrees" voor geweld.

Zaak wordt behandeld door meerdere rechters.

Zelf gaf de vrouw begin april een verklaring uit waarin ze zei haar woorden te hebben onderschat. "Ik wil vooropstellen dat ik absoluut niet vind dat Thierry Baudet doodgeschoten moet worden of dat hem welke vorm van geweld dan ook aangedaan moet worden", viel er te lezen.
Vanwege de "maatschappelijke beroering" deelde rechter mee dat de zaak niet wordt behandeld door één politierechter, maar door meerdere rechters. Het gaat om een zogenoemde meervoudige kamer.
De uitspraak volgt over twee weken op 23 april om 13.00 uur.

Docent mag na uitspraken over Baudet aanblijven.

Eveneens dinsdag kreeg een docent van de Universiteit Utrecht (UU), die de tekst "Volkert waar ben je?" op Facebook plaatste als reactie op de verkiezingswinst van Baudet te horen dat hij mag blijven.
Hij krijgt een "voorwaardelijk strafontslag met een proeftijd van twee jaar", meldt de UU op haar website.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: OM eist 180 uur werkstraf tegen vrouw voor bedreigen Baudet

Bericht door Tammy » 09 apr 2019, 16:29

Ze vond het grappig wat ze zei...…
Ik mag toch hopen dat er nog een gevangenisstraf van minsten 6 maanden erbij komt.
Wilders word vervolgd voor zijn minder uitspraken en dit wicht vind zichzelf grappig en wenst een politicus dood.
En haar spijtbetuiging is natuurlijk alleen voor een lagere straf, ik geloof er niks van dat die spijt heeft.

En de docent mag blijven.....
Niet te geloven wat een land dit is op strafgebied. [doh]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4699
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: OM eist 180 uur werkstraf tegen vrouw voor bedreigen Baudet

Bericht door Witte wel » 09 apr 2019, 19:51

Het nederland wat ooit Nederland was.

Een 21 jarige studente die bewust deel neemt aan een antiracismedemonstratie en zich verschuilt achter het excuus dat ze pas 4 jaar oud was toen Pim Fortuyn vermoord werd en daar niet bij stil stond en geen link mee legde. Jaja, toedeloe.
Zo kennen we d'r nog wel een.

(de uitspraak van haar over haar 4 jaar zijn tijdens de moord stond in een ander kranten artikel. Telegraaf )
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: OM eist 180 uur werkstraf tegen vrouw voor bedreigen Baudet

Bericht door Tammy » 09 apr 2019, 20:02

Inderdaad toedeloe Witte wel , dat gelooft toch geen mens.
Ik vind een werkstraf veel te laag.
Ik begrijp die softe aanpak in dit soort zaken niet.
Wat ze riep vind ik ernstig zat.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5804
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: OM eist 180 uur werkstraf tegen vrouw voor bedreigen Baudet

Bericht door herman50 » 10 apr 2019, 07:22

tsja , een werkstraf moet wel tegenwoordig,, gisteren in AD;; bajes klanten laten veel hun eten staan omdat ...... het te flauw is.... -sorry- ,, vooral de hier geplaatste Belgen hebben er last van uitkomst van , zou zege poot een zak zout naast ze neer , .. ,, dus blijft ergens die taakstraf die kun je niet weggooien ,. máár er moet harder worden opgetreden,, da´s zekers.... enne Tammy wat betreft in wat voor land met rechtspraak leven we, zou niet graag Erdogans - of een van z´n collega´s- staatje wille wonen fijne dag nog alle [wave] :hands:
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: OM eist 180 uur werkstraf tegen vrouw voor bedreigen Baudet

Bericht door Vitharr » 10 apr 2019, 07:31

Ik betwijfel of het daarbij blijft. De wat obscuurdere figuren hebben haar doopceel gelicht en nu is ze wel erg makkelijk te vinden. Voor iemand die anoniem wilde blijven omdat ze bang was van rechts is ze wel heel slordig geweest op het internet. :roll:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: OM eist 180 uur werkstraf tegen vrouw voor bedreigen Baudet

Bericht door univers » 10 apr 2019, 07:54

Als je in Nederland wat flikt, wordt je er nog beloond ook.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11962
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: OM eist 180 uur werkstraf tegen vrouw voor bedreigen Baudet

Bericht door MetalPig » 10 apr 2019, 08:36

Kunnen we ook iets doen tegen de nieuwsprogramma's die het fragment maar blijven herhalen?

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: OM eist 180 uur werkstraf tegen vrouw voor bedreigen Baudet

Bericht door Fenna » 10 apr 2019, 08:55

univers schreef:
10 apr 2019, 07:54
Als je in Nederland wat flikt, wordt je er nog beloond ook.
;P! ;P! ;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: OM eist 180 uur werkstraf tegen vrouw voor bedreigen Baudet

Bericht door Vitharr » 10 apr 2019, 09:29

MetalPig schreef:
10 apr 2019, 08:36
Kunnen we ook iets doen tegen de nieuwsprogramma's die het fragment maar blijven herhalen?
Goed punt. Waarom zou dat minder erg zijn inderdaad?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: OM eist 180 uur werkstraf tegen vrouw voor bedreigen Baudet

Bericht door Fenna » 10 apr 2019, 11:54

Juist.
Dat is minstens zo erg.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5804
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: OM eist 180 uur werkstraf tegen vrouw voor bedreigen Baudet

Bericht door herman50 » 10 apr 2019, 13:53

ze moeten dan ook wel de werkstraf geven naar de ´misdaad´....bv Pang en 180uur of zoals in AD , 2017 een man met 3 handgranaten 4 jerrycans benzine 2 pistolen beroofd een ander van z´n vrijheid en krijgt 240 uur -en 4 maanden voorwaardelijk .... recht of krom ,, en het andere is -zg- vrije nieuwsgaring .... dacht ik ..fijne dag nog
alles van waarde is weerloos

Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Re: OM eist 180 uur werkstraf tegen vrouw voor bedreigen Baudet

Bericht door Berjan » 10 apr 2019, 22:53

Tammy schreef:
09 apr 2019, 16:29
Ze vond het grappig wat ze zei...…
Ik mag toch hopen dat er nog een gevangenisstraf van minsten 6 maanden erbij komt.
Wilders word vervolgd voor zijn minder uitspraken en dit wicht vind zichzelf grappig en wenst een politicus dood.
En haar spijtbetuiging is natuurlijk alleen voor een lagere straf, ik geloof er niks van dat die spijt heeft.

En de docent mag blijven.....
Niet te geloven wat een land dit is op strafgebied. [doh]
Toen ik dit las wist ik niet dat Tammy dit schreef, maar ik herken je meteen. Zo ondoordacht hoe je reageert.
Als je voor een "dreiging" al gevangenisstraf wil, wil je dan voor moord soms de doodstraf? Want veel moorden of doodslagen worden ook maar bestraft met een paar jaartjes..

En jouw vergelijking met Wilders gaat ook al niet op... Want Wilders heeft een voorbeeld functie en een hoge positie in de politiek. Dit meisje heeft niks..
Ik lees op bepaalde websites dat men graag wil dat de Elite, of linkse politici op het schavot komen. Doet mij hetzelfde aan als wat dit meisje zei. En ze zei ook nog "ZEG PANG". Dus het is niet eens een bedreiging, als je het juridisch beziet. Daarom vind ik de rechter ook wel erg slecht, om hier een straf voor te geven. Ze bedreigd niemand en ze roept niet op tot moord..
Ben benieuwd of jij zo zou reageren als anderen mensen op deze manier benaderd werden...

De grap is niet leuk, maar ook foute grappen zijn niet strafbaar. Tenminste, toen ik gisteren mijn bed inging was dat niet strafbaar. Misschien dat men dat vandaag heeft aangepast. Dat mag ik wel oppassen :rolfl:

Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Re: OM eist 180 uur werkstraf tegen vrouw voor bedreigen Baudet

Bericht door Berjan » 10 apr 2019, 22:54

herman50 schreef:
10 apr 2019, 13:53
ze moeten dan ook wel de werkstraf geven naar de ´misdaad´....bv Pang en 180uur of zoals in AD , 2017 een man met 3 handgranaten 4 jerrycans benzine 2 pistolen beroofd een ander van z´n vrijheid en krijgt 240 uur -en 4 maanden voorwaardelijk .... recht of krom ,, en het andere is -zg- vrije nieuwsgaring .... dacht ik ..fijne dag nog
Deze herMAN weet....

Maar ik ben het wel vaker met hem eens :D

Goede avond nog

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: OM eist 180 uur werkstraf tegen vrouw voor bedreigen Baudet

Bericht door Tammy » 11 apr 2019, 01:09

Natuurlijk Berjan vind jij mijn uitspraken ondoordacht.
Dat mag jij vinden.
Alleen ik spreek mijn mening heel doordacht uit, dat jij jezelf niet kan vinden in mijn antwoord kan ik ook niks aan doen. :mrgreen:

Tuurlijk vind jij het zielig dat ze straf krijgt.
Ik kijk heel anders tegen deze zaak aan en laat me niet misleiden door haar zogenaamde excuses en dat ze alleen maar Pang zei voor de grap.
Dit soort mensen die zich zo laf ook nog eens bedekken ( bang misschien dat ze toch opgepakt zou worden met haar oproep ? ) roepen op tot geweld, blijf jij maar denken dat deze vrouw het allemaal niet zo bedoelde.
Ik vind het best .
Ben benieuwd of jij zo zou reageren als anderen mensen op deze manier benaderd werden...
Hier kan ik je niet volgen.
Over welke andere mensen heb je het ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: OM eist 180 uur werkstraf tegen vrouw voor bedreigen Baudet

Bericht door Gast1 » 11 apr 2019, 02:32

Tammy schreef:
09 apr 2019, 16:29
Ze vond het grappig wat ze zei...…
Ik mag toch hopen dat er nog een gevangenisstraf van minsten 6 maanden erbij komt.
Wilders word vervolgd voor zijn minder uitspraken en dit wicht vind zichzelf grappig en wenst een politicus dood.
En haar spijtbetuiging is natuurlijk alleen voor een lagere straf, ik geloof er niks van dat die spijt heeft.
Dat laatste is dan ook een drieletterwoordensmoes.
Helemaal met je eens Tammy :post:

Gast1

Re: OM eist 180 uur werkstraf tegen vrouw voor bedreigen Baudet

Bericht door Gast1 » 11 apr 2019, 02:36

Berjan schreef:
10 apr 2019, 22:54
Deze herMAN weet....

Maar ik ben het wel vaker met hem eens :D
Ik had al zo'n donkerbruin vermoeden ...

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: OM eist 180 uur werkstraf tegen vrouw voor bedreigen Baudet

Bericht door Tammy » 11 apr 2019, 03:02

Jij denkt er dus ook zo over Gast1.
Deze vrouw wist donders goed wat ze riep.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: OM eist 180 uur werkstraf tegen vrouw voor bedreigen Baudet

Bericht door Gast1 » 11 apr 2019, 03:21

Tuurlijk Tammy, waarom zou ze zich anders onherkenbaar maken, toch?

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5804
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: OM eist 180 uur werkstraf tegen vrouw voor bedreigen Baudet

Bericht door herman50 » 11 apr 2019, 07:43

komt die rare weer ,, maar heeeeeuul vroeger was er een rijmpje ,,,wie der voor me voeten loopt die krijgt een ´schop´ , is -wás- dat dan mishandeling ...t is een vraag hoor van lang geleden maar die speelde nu weer op bij me ... van dat PANG gedoe zijn waarschijnlijk militairen uitgesloten omdat ze geen kogels hebben/krijgen? fijne dag nog ieders [wave]
alles van waarde is weerloos

Plaats reactie