Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door Berjan » 20 apr 2019, 18:52

Fenna schreef:
20 apr 2019, 15:33
Het is net wat die ing.zegt, 800 jaar oud eiken is knetterhard en brand niet zomaar.
Ik heb er zo mijn gedachten over.
Ik vermoed dat er opzet in het spel is.
De afgelopen tijd worden er tientallen kerken in Frankrijk besmeurd en vernield.
In de Saint Sulpice in Parijs is kort geleden nog brand gesticht.
Dit lees ik dus overal. Van mensen die waarschijnlijk geen verstand van brandbaarheid van houtsoorten hebben maar anderen napraten die het schijnbaar wel hebben.

De brand kan elders zijn ontstaan en vervolgens overgeslagen op het hout. Er stonden genoeg zaken in de notre dame die wel brandbaar waren . En eikenhout brand niet snel, maar wel lang. Als het eenmaal brand, krijg het dan maar uit.

https://www.haardhout.nl/houtsoort-eikenhout/

https://www.masterfire.nl/welke-houtsoo ... asterfire/

En ik las ook nog ergens dat eikenhout pas na 4 jaar drogen goed kan branden. Dus 800 jaar is wel genoeg om lekker te branden.
Ergens las ik dat het een computerstoring was dat de brand waarschijnlijk heeft veroorzaakt. Nu ben ik nooit in de notre dame geweest, maar welke dingen waren computergestuurd? Want als het daaraan ligt kan het best zijn dat de brand pas later is overgeslagen op het hout. Er zullen misschien ook gordijnen in de notre dame gehangen hebben, ook lekker brandbaar.
Dus voordat we in complotten gaan moeten geloven is het handig om de natuurlijke oorzaken eerst buiten te sluiten.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door herman50 » 21 apr 2019, 11:29

ja maar dan is het nie ´leuk´ meer ;) fijne -paas- dagen nog
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4713
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door Witte wel » 21 apr 2019, 11:44

Er zit er hier in deze topic één die absoluut niet weet waar die over spreekt. De brand is boven de gewelven ontstaan waar nagenoeg niets anders aanwezig is dan houtconstructies en geen huisraad. Hout van ca 4-5 jaar oud is totaal niet te vergelijken met hout van 800 jaren oud en dan daar als ondersteuning een paar brandhout sites voor gebruiken mbt de brandbaarheid van hout.
Dus voordat we in complotten gaan geloven is het handig te weten waarover men spreekt en niet met prietpraat aan te komen.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door Berjan » 21 apr 2019, 13:25

Witte wel schreef:
21 apr 2019, 11:44
Er zit er hier in deze topic één die absoluut niet weet waar die over spreekt. De brand is boven de gewelven ontstaan waar nagenoeg niets anders aanwezig is dan houtconstructies en geen huisraad. Hout van ca 4-5 jaar oud is totaal niet te vergelijken met hout van 800 jaren oud en dan daar als ondersteuning een paar brandhout sites voor gebruiken mbt de brandbaarheid van hout.
Dus voordat we in complotten gaan geloven is het handig te weten waarover men spreekt en niet met prietpraat aan te komen.
Dat is dus onwetende onzin...

En ook dat hout van 4-5 jaar niet te vergelijken is met hout van 800 jaar. Ik vraag mij af of jij denkt dat je overal verstand van hebt? Laat me niet lachen...
Ik kan overigens wel citeren uit mijn boeken over boomsoorten en houtsoorten, maar dat is natuurlijk geen bewijs. Vandaar dat ik mij behielp met sites die ik snel gegoogled heb.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4713
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door Witte wel » 21 apr 2019, 14:45

Berjan schreef:
21 apr 2019, 13:25
Dat is dus onwetende onzin...
Ja, en niet meer dan dat.

Wel eens op een gewelf van een kerk geweest? Vast niet.
Dan weet je ook niet hoe het er daar uit ziet. Je hangt maar een beetje de wijsneus uit hier op het forum maar veel toevoegen die je niet. Je bent niet de enige hoor, da' s misschien weer een troost.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

gouwepeer

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door gouwepeer » 21 apr 2019, 15:06

Hartverwarmend: duizenden mensen geven geld voor rijkste religieuze organisatie op aarde voor wederopbouw kathedraal
Een leuk artikel van de Speld met een riante knipoog naar de werkelijkheid.
de speld | Hardverwarmend

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4713
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door Witte wel » 21 apr 2019, 16:12

Een hele goeie Peerke, ;P!
Het Vaticaan is in feite een bank en wel de rijkste bank van de wereld. En vraag je af wie doneert met welke belangen.
Het volk heeft blijkbaar nog steeds niet in de gaten hoe de machtsverdelingen zijn geregeld hier op aarde.
Zo hartverwarmend is het niet, eerder diep triest.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door Fenna » 21 apr 2019, 17:33

Berjan schreef:
20 apr 2019, 18:52
En ik las ook nog ergens dat eikenhout pas na 4 jaar drogen goed kan branden. Dus 800 jaar is wel genoeg om lekker te branden.
Hieraan kan je zien dat jou kennis oppervlakkig is.
Alle haardhout moet minimaal 3 à 4 jaar drogen voor optimaal rendement (warmte opbrengst), maar dit is nog relatief vers hout.

Als hout 800 jaar oud is, is alle vocht er al lang uit getrokken en word de dichtheid van het weefsel compacter het word keihard en fikt het pas als het blootgesteld word aan zeer hoge temperaturen die je niet haalt in een haard welke ongeveer 800 graden is.
Ik heb een grenen kast van 200 jaar oud en daar kan je een vuurtje bij houden, een vonkenregen veroorzaakt door kortsluiting maar die vat geen vlam omdat het hout knetterhard is geworden door de jaren heen, je vingers verbranden eerder.

Tijd zal het leren wat de oorzaak is.
Op het moment dat de brand uitbrak waren er geen mensen meer van de bouw aanwezig en zoals de ing. zei zou kortsluiting niet mogelijk kunnen zijn omdat zij alles zo hadden aangelegd dat een kortsluiting onmogelijk was.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door Vitharr » 21 apr 2019, 17:55

Ik las dat er 2 branddetectoren af zijn gegaan. Bij de eerste melding was nog niets te zien maar een half uur later bij de tweede was het raak. Ik denk dus dat Huawei de brandmeldinstallatie heeft geleverd en dat die in opdracht van Trump door de Russen is gehackt om toch kortsluiting te maken. En anders moet het wel door klimaatverandering komen. Meer opties geeft de media niet nu IS verslagen is en alle jihadisten tot inkeer gekomen zijn toch? :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door Tammy » 21 apr 2019, 18:10

Ik zit weer te grinniken Vitharr. [joker]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door Fenna » 21 apr 2019, 18:56

Vitharr schreef:
21 apr 2019, 17:55
Ik las dat er 2 branddetectoren af zijn gegaan. Bij de eerste melding was nog niets te zien maar een half uur later bij de tweede was het raak. Ik denk dus dat Huawei de brandmeldinstallatie heeft geleverd en dat die in opdracht van Trump door de Russen is gehackt om toch kortsluiting te maken. En anders moet het wel door klimaatverandering komen. Meer opties geeft de media niet nu IS verslagen is en alle jihadisten tot inkeer gekomen zijn toch? :mrgreen:
:rolfl: ;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door Determinist » 21 apr 2019, 20:37

Vitharr schreef:
21 apr 2019, 17:55
Meer opties geeft de media niet nu IS verslagen is en alle jihadisten tot inkeer gekomen zijn toch? :mrgreen:
Je vergeet Elvis.

Die is gespot net nadat hij voor het zingen de kerk uit ging.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door univers » 21 apr 2019, 21:26

:rolfl:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gouwepeer

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door gouwepeer » 21 apr 2019, 21:57

Determinist schreef:
21 apr 2019, 20:37
nadat hij voor het zingen de kerk uit ging.
Ze zingen ook zo vals in de kerk, maar dat komt omdat ze daar ook schieten. Ik hoorde laatst namelijk dat de kogel door de kerk was.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door Fenna » 22 apr 2019, 10:04

Determinist schreef:
21 apr 2019, 20:37
Je vergeet Elvis.

Die is gespot net nadat hij voor het zingen de kerk uit ging.
:rolfl: ;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door Fenna » 22 apr 2019, 10:10

Een copy cat misschien?

Een 36-jarige man heeft in München tijdens een paasdienst in de Sint-Pauluskerk zaterdag grote paniek veroorzaakt. Kerkgangers dachten dat hij een aanslag zou plegen. In het vluchtgedrag en de chaos die daarop volgde, raakten 24 gelovigen gewond.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3477713 ... 4-gewonden

https://www.geenstijl.nl/5147269/brand- ... k-leerdam/
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4713
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door Witte wel » 22 apr 2019, 10:19

Een bewijs dat een groot deel van de bevolking is gevangen door angst. Mensen zijn continue bang en dat maakt ze kwetsbaar. Na angst komt paniek en bij paniek ontstaan de meeste slachtoffers. Men wordt radeloos en depressief als men met regelmaat angsten kent. Er zijn partijen in de samenleving die daar dankbaar gebruik van maken.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door Berjan » 22 apr 2019, 13:29

Fenna schreef:
21 apr 2019, 17:33
Berjan schreef:
20 apr 2019, 18:52
En ik las ook nog ergens dat eikenhout pas na 4 jaar drogen goed kan branden. Dus 800 jaar is wel genoeg om lekker te branden.
Hieraan kan je zien dat jou kennis oppervlakkig is.
Alle haardhout moet minimaal 3 à 4 jaar drogen voor optimaal rendement (warmte opbrengst), maar dit is nog relatief vers hout.

Als hout 800 jaar oud is, is alle vocht er al lang uit getrokken en word de dichtheid van het weefsel compacter het word keihard en fikt het pas als het blootgesteld word aan zeer hoge temperaturen die je niet haalt in een haard welke ongeveer 800 graden is.
Ik heb een grenen kast van 200 jaar oud en daar kan je een vuurtje bij houden, een vonkenregen veroorzaakt door kortsluiting maar die vat geen vlam omdat het hout knetterhard is geworden door de jaren heen, je vingers verbranden eerder.

Tijd zal het leren wat de oorzaak is.
Op het moment dat de brand uitbrak waren er geen mensen meer van de bouw aanwezig en zoals de ing. zei zou kortsluiting niet mogelijk kunnen zijn omdat zij alles zo hadden aangelegd dat een kortsluiting onmogelijk was.
Vind je het vreemd dat mijn kennis hierin oppervlakkig is? Ik ben hovenier, niet een pyromaan.
Maar mijn kennis is wel ietsje groter dan dat van jou, en jij praat alleen maar mensen na...


je kan nooit iets helemaal uitsluiten. Moet je maar aan brandweermensen vragen, hoe branden kunnen ontstaan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door univers » 22 apr 2019, 14:22

Voor Berjan

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gouwepeer

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door gouwepeer » 22 apr 2019, 15:53

Offtopic: Misschien word het voor sommige eens tijd om de gedragsregels nog eens door te lezen:
Zorg dus dat je respectvol met je medeforummers omgaat.

Plaats reactie