Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door Tammy » 18 apr 2019, 14:31

Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?
Want het enigste wat ik weet is dat het geen brandstichting was volgens de nieuwszenders .
Maar die verklaring werd meteen gegeven toen de boel nog in volle vlammen stond.
Nu zit ik niet bij de brandweer maar ik weet wel dat men eerst het vuur dooft en dat daarna onderzoek plaats vind waar de brand is ontstaan.
Wat ik altijd heel knap vind om tussen het puin en de as die plek te vinden.
Maar terwijl ik naar de beelden op tv zat te kijken kwam al heel gauw dus de mededeling dat brandstichting uitgesloten was.
Maar dat kan je toch niet weten zo snel of mis ik hier iets ?

Ze waren bezig met werkzaamheden dus er zal wel iets zijn gaan smeulen ofzo.
Maar die super snelle verklaring vond en blijf ik heel vreemd vinden.

Afbeelding

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door Vitharr » 18 apr 2019, 14:43

uni verdenkt quasimodo maar ik twijfel. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door Tammy » 18 apr 2019, 14:46

Ooh ja die woont daar ook. :mrgreen:
Ik ben niet van de complottheorie maar de gang van zaken vind ik vreemd.
Maar ik kan er naast zitten en kan de brandweer wel terwijl alles in de fik staat meteen een conclusie geven.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door Tammy » 18 apr 2019, 14:55

In Amerika zijn de laatste tijd al een paar kerken in brand gestoken in Louisiana en vandaag iemand die met jerrycans een New Yorkse kathedraal binnen loopt.
Dat kan natuurlijk ook .

Dat men dat bij de Notre Dame meteen uitsloot blijf ik vreemd vinden.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Afbeelding
De Saint Patrick’s-kathedraal in New York.

Man met benzinetanks en aanstekers opgepakt in New Yorkse kathedraal.

De politie in New York heeft een 37-jarige man aangehouden die met twee kannen benzine, aanstekervloeistof en aanstekers de Saint Patrick's-kathedraal was binnengelopen.

Een veiligheidsmedewerker in de kerk zag de man even voor 08.00 uur lopen, waarop de man de kerk weer verliet. Hij morste daarbij benzine op de grond. De man kon buiten het gebouw worden aangehouden door agenten.

De verdachte claimde dat zijn auto zonder benzine stond en hij de weg erheen af wilde snijden door via de kerk te lopen. Zijn verhaal bleek, toen het voertuig werd gevonden , niet te kloppen. Wat de man werkelijk van plan was is nog niet bekend.

Politiechef John Miller vertelde dat agenten extra waakzaam zijn sinds de brand in de Notre Dame maandag in Parijs en eerder kerkbranden in de VS zelf. In de Amerikaanse staat Louisiana gingen de afgelopen weken al drie kerken in vlammen op. De politie houdt rekening met racistische motieven omdat er in de kerken veel mensen met een donkere huidskleur komen.

Volgens de woordvoerder is de arrestant een bekende van de politie. ,,Iemand die een iconisch gebouw als Saint Patrick's kathedraal binnenloopt met 12 liter benzine, twee flessen aanstekervloeistof en aanstekers, dat is iets waar we ons grote zorgen om maken’’, aldus Miller.

BRON.

Afbeelding
Het is heel apart om deze kathedraal midden tussen de wolkenkrabbers te zien.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door Witte wel » 18 apr 2019, 15:37

Witte wel schreef:
16 apr 2019, 20:06
Gigarama
Hier kan je goed zien welke schade de brand heeft aangericht aan de buitenkant van het gebouw.
Inzoomen, uitzoomen, draaien.

Er gaan al direct diverse geruchten de ronde maar daar ga ik het niet over hebben.
De renovatiewerken op dit deel van de kerk hielden hoofdzakelijk in het repareren van het hout van de daken en de bekleding daarvan. Veel hout was aan vervanging toe door lekkages en ongedierte. Op het hout ligt bij kerken een leistenen-, koperen-, zinken- of loden dakbedekking. Voordat het zink werd toegepast werd er lood gebruikt als dakbedekking. Op deze kerk ook. En deze loden dakplaten werden middels felsen met elkaar verbonden en met klangen bevestigt aan de ondergrond indien mogelijk. Maar ook op sommige plaatsen wordt het lood gesoldeerd en dat gebeurd met een soldeerbout met brander of met een kleine op autogeenbrander lijkende brander. De perfecte ondergrond voor lood is metselwerk maar bij daken is dat veelal hout. Als de dakbedekking gaat lekken ontstaat er nat hout en nat hout gaat rotten of trekt houtworm of boktor aan.
Bij deze removatiewerkzaamheden wordt het lood verwijdert, het hout gerepareerd en behandeld en daarna komt er nieuw lood op terug. En dat alles volgens traditionele monumentale richtlijnen. Het gereedschap is wel meegegaan in de tijd. En ook hier in nederland vinden deze werken dagelijks plaats op monumentale gebouwen en ook daar gaat wel eens iets fout. Er ontstaan ook wel brandjes al wordt daar doorgaans niets in de media over vermeld. Het kan voorkomen dat men lood aan het solderen is en bij het doorvloeien van het soldeer het hout eronder begint te smeulen en dat niet direct opgemerkt wordt. In de meeste gevallen dooft dat vrijwel direct. Maar bij ouder hout wat mogelijk poreus is geworden door houtworm kan dat langer blijven na smeulen. En dat komt regelmatig voor en normaal is bij al deze renovatiewerken is een goede brandwacht aanwezig die ook na de werkzaamheden regelmatig na controleert.
Dan tóch kan het verkeerd gaan en dat komt voor. En dan heb je een brand. Soms een kerk, een pastorie of gewoon een oud historisch gebouw. Daar zijn de aannemer en de onderaannemers voor verzekert. Als aan alle voorschriften is voldaan dan keert deze de kosten uit.

Een prachtig mooi loden dak hieronder.
Afbeelding
Centraal station in Antwerpen

Maar ook nederland kent erg mooie loden daken en heeft diverse zeer goede erkende en gecertificeerde bedrijven.
Ik denk dat in Parijs het noodlot heeft toegeslagen. Helaas.
Had ik al gepost elders.

Nu blijken er ook verhalen de ronde te gaan dat de dakbedekking zink zou zijn echter daarvoor gelden dezelfde gevaren bij verwerken.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door Tammy » 18 apr 2019, 16:04

Dank je voor de uitleg Witte wel.
Denk je dat er nog een officiële verklaring komt hoe het precies is ontstaan ?
Zoiets zou eigenlijk wel moeten gezien de impact van deze brand.
Maar wat jij schetst zou heel goed de oorzaak kunnen zijn.

Er is ontzettend veel geld binnen gekomen dus met die renovatie zit het wel goed.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gouwepeer

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door gouwepeer » 18 apr 2019, 17:29

Vitharr schreef:
18 apr 2019, 14:43
uni verdenkt quasimodo maar ik twijfel. :mrgreen:
Die verdenking heb ik ook al gelezen :mrgreen:
--> Bron <--

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door Tammy » 19 apr 2019, 01:52

Het schijnt toch wat anders te zijn Gouwepeer. :mrgreen:

Nu gaat men dus onderzoek doen.

<<<<<<<<<<<<<<

’Kortsluiting vermoedelijk oorzaak brand Notre-Dame’

PARIJS - De brand in de Parijse kathedraal Notre-Dame is maandag ’vermoedelijk veroorzaakt door kortsluiting in de elektriciteitsbedrading van de kathedraal’. Dat heeft een agent van de Franse politie donderdag gezegd tegen persbureau AP. De agent wil anoniem blijven.

Hoe de kortsluiting zou zijn ontstaan is niet bekend. Daar zou onderzoek naar moeten worden gedaan in het gebouw. De Notre-Dame is echter nog niet veilig genoeg om te betreden.

De brand brak maandag rond 19.00 uur uit en heeft een groot deel van de kathedraal verwoest. Vooral het dak van het iconische bouwwerk moest het ontgelden.

Het grootste deel van de religieuze kunstschatten van de Notre-Dame de Paris is gered, inclusief waardevolle relikwieën.



https://www.telegraaf.nl/nieuws/3468818 ... notre-dame

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door herman50 » 19 apr 2019, 09:53

het hoort er ook bij dus
PARIJS (ANP/AFP) - De circa 200.000 bijen uit de bijenkasten op de Notre-Dame hebben de brand van afgelopen maandag overleefd. De drie bijenkasten werden enkele jaren geleden op het dak van de sacristie geplaatst om bij te dragen aan de biodiversiteit in Parijs.

De bijen, die een eigen pagina op de site van de Notre-Dame hebben, zijn van een soort die als belangrijkste eigenschap heeft dat ze goedaardig zijn, een belangrijke eigenschap in de stad. ,,Ze zijn in leven'', zegt de imker opgelucht. ,,Ik dacht eerst dat de kasten verbrand waren. Maar ik heb nu op de satellietbeelden kunnen zien dat dat niet het geval is en de woordvoerder van de kathedraal heeft me verzekerd dat ze in en uit de kasten vliegen.''

De imker kreeg na de brand uit de hele wereld vragen over zijn bijenvolk. ,,Dat had ik niet verwacht. Ik kreeg vragen uit Europa natuurlijk, maar ook uit Zuid-Afrika, Japan, de Verenigde Staten en Zuid-Amerika.''
http://www.msn.com/nl-nl/nieuws/buitenl ... OCID=HPDHP
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door Tammy » 19 apr 2019, 10:09

Dat wist ik niet dat daar bijen waren, gelukkig leven ze nog. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door Witte wel » 19 apr 2019, 12:58

Het zal ongetwijfeld een technisch probleem zijn geweest of iets gerelateerd aan de werken aan de kerk. Hoe oud is dat gebouw wel niet. Als het opzettelijk zou zijn ontstaan krijgt het volk dat toch niet te horen. Zou de hele wereld op zijn kop zetten en daar is het de tijd nog niet voor. Diverse verhalen gaan al de ronde en er wordt volop gespeculeerd. Er zijn zelfs al filmpjes met bewegende personen en flitsen in omloop wat moet suggereren dat het aangestoken is. [doh]
Eerst bewijzen en valt er niets te bewijzen dan zal het volk het niet te weten komen.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door univers » 19 apr 2019, 15:12

Het valt wel op, dat de laatste tijd, bij renovatiewerkzaamheden, veel branden voorkomen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door herman50 » 20 apr 2019, 11:29

denk dat dat te maken heeft met het huidige snel snel snel én de gedachte een ander kijkt wel of het goed is ,,,,,,,,, vroeger had je de 3 O`s ,, Onwetendheid, Onachtzaamheid , Onnadenkendheid
fijne -zonnige- dag nog ;)
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door Witte wel » 20 apr 2019, 14:50


:shock:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door Fenna » 20 apr 2019, 15:33

Het is net wat die ing.zegt, 800 jaar oud eiken is knetterhard en brand niet zomaar.
Ik heb er zo mijn gedachten over.
Ik vermoed dat er opzet in het spel is.
De afgelopen tijd worden er tientallen kerken in Frankrijk besmeurd en vernield.
In de Saint Sulpice in Parijs is kort geleden nog brand gesticht.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door Witte wel » 20 apr 2019, 17:07

Fenna schreef:
20 apr 2019, 15:33
Ik heb er zo mijn gedachten over.g
Ik vermoed dat er opzet in het spel is.
Dat denk ik ook al spreek ik mij daarover niet direct uit tot er bewijs is. En als er geen bewijs komt, wat ik verwacht, dan blijven mijn gedachten over. En die zijn veelzeggend genoeg om een patroon te vormen, het patroon wat reeds in de maak is. Wat ik dan daarmee ga doen is nog maar de vraag.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door univers » 20 apr 2019, 17:28

Wat ik dan daarmee ga doen is nog maar de vraag.
Niets.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door Tammy » 20 apr 2019, 17:30

Wat kan je dan doen Witte wel ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door univers » 20 apr 2019, 17:36

De goden verzoeken. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Wat veroorzaakte de brand in de Notre Dame ?

Bericht door Witte wel » 20 apr 2019, 18:22

Tammy schreef:
20 apr 2019, 17:30
Wat kan je dan doen Witte wel ?
Ik denk dat ik het land door ga als troubadour en op deze wijze een boodschap uit dragen.
Lijkt me wel wat en mogelijk dat het vruchten af werpt. :mrgreen:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Plaats reactie