Aanslagen Sri Lanka

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Aanslagen Sri Lanka

Bericht door Tammy » 21 apr 2019, 12:30

Afbeelding
Eén van de aanslagen vond plaats in de St. Anthony's kerk in Colombo.

COLOMBO - Onder de dodelijke slachtoffers van de aanslagen in Sri Lanka zijn ook Nederlanders. Van de 35 buitenlandse slachtoffers zijn er ook met de Amerikaanse en Britse nationaliteit, zei een zegsman in een van de ziekenhuizen in de hoofdstad Colombo. Dat meldt persbureau AFP.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag kan niet bevestigen dat er Nederlanders om het leven zijn gekomen.

Door zes vrijwel gelijktijdige explosies zijn op paaszondag volgens lokale media zeker 160 mensen om het leven gekomen. De politie spreekt voorlopig van 156 doden. Media melden dat alleen al in een kerk in Katuwapitiya zeker 93 mensen om het leven kwamen. De explosies in drie kerken tijdens de paasmis en drie luxe hotels zouden zeker 370 mensen hebben verwond.

Zevende en achtste explosie.

Rond 10.30 uur Nederlandse tijd - enkele uren na de andere aanslagen - werd er een zevende explosie gemeld in Dehiwela, nabij Colombo. De zevende aanslag zou aan zeker twee mensen het leven hebben gekost, meldt de Srilankaanse zender Newsfirst. De explosie vond plaats in een hotel in de buurt van een dierentuin. Later zou zich nog een achtste explosie hebben voorgedaan in Dematagoda. Details ontbreken nog.
De Srilankaanse regering heeft een avondklok ingesteld vanaf 18.00 tot 06.00 uur maandagochtend vroeg. Maandag en dinsdag zijn tot vrije dag uitgeroepen. De autoriteiten hebben de belangrijkste social media geblokkeerd om de verspreiding van geruchten en nepnieuws te voorkomen.

Het precieze aantallen doden en gewonden blijft onduidelijk. Pasen is een belangrijke feestdag binnen het christendom. Sri Lanka kent een christelijke minderheid, van voornamelijk rooms-katholieken. De aanslagen in de kerken vonden plaats in Kochchikade, Katuwapitiya en Batticaloa terwijl daar een paasmis werd gehouden.

Nederlanders.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken laat weten de situatie op Sri Lanka nauwlettend te volgen.

De aangevallen hotels zijn het Shrangli-La hotel, het Kingsbury hotel en het Cinnamon Grand in Colombo, waar veel toeristen komen. De luchthaven van Colombo wordt extra beveiligd en ziekenhuizen roepen inwoners op om bloed te doneren.

Waarschuwing.

Het Franse persbureau AFP zegt een tien dagen oude waarschuwing te hebben gezien voor zelfmoordaanslagen op belangrijke kerken. De politie zou die waarschuwing landelijk hebben laten uitgaan. De National Thowheeth Jama'ath (NTJ) zou de aanslagen hebben gepland. NTJ is een groepering radicale moslims die vorig jaar verantwoordelijk werd gehouden voor de vernieling van boeddhistische beelden.


BRON.
Sri Lanka kent christelijke minderheid.

Pasen is een belangrijke feestdag binnen het christendom. Sri Lanka kent een christelijke minderheid, van voornamelijk rooms-katholieken. Het aantal katholieken wordt geschat op 1,2 miljoen van de totale bevolking van zo'n 21 miljoen inwoners.
De meerderheid van de inwoners van Sri Lanka is boeddhistisch, ongeveer 70 procent. Zo'n 12 procent is hindoe en 10 procent moslim.
Vorig jaar waren er zo'n 86 meldingen van discriminatie, bedreigingen en geweld tegen christenen, aldus het National Christian Evangelical Alliance of Sri Lanka (NCEASL), die meer dan tweehonderd kerken representeert in het land.
https://www.nu.nl/buitenland/5854404/ze ... lanka.html

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Wat afschuwelijk deze aanslagen. :?
En dan ook nog met Pasen wat natuurlijk de bedoeling was.
Ik hoop dat de Dam vanavond vol stroomt met mensen net als met die vreselijke aanslag in Nieuw Zeeland.
Dat de christelijke bevolking in Sri Lanka weet dat ze niet alleen staat.
We spreken nu al over 8 aanslagen op 1 dag, niet te geloven zeg. :-|

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door Osiris » 21 apr 2019, 18:40

De aanslagen op religieuse instanties ( niet alleen christelijke kerken ) neemt rap toe.
Is de Zionistische agenda verder opgeschroefd ?

Religies tegen elkaar opzetten ,zodat ze elkaar uitroeien en plaats kunnen maken van een vooraf bepaalde nieuwe ( satanische ) religie ??
Weet Witte Wel vast meer van,maar die zal er waarschijnlijk nog niet op in willen gaan ( begreep ik bij het Notre Dame topic ) vanwege lopende onderzoeken en bewijsvorming.
Verwacht zelf geen bewijs i.i.g. wat recht doet aan het gebeurde, zoals zo vaak....

Seems like it to me , anyway....
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door Witte wel » 21 apr 2019, 22:57

Eerlijk gezegd ben ik momenteel niet met Sri Lanka bezig. Begrijp ook de ophef niet want gebeurd er wat in Indonesië dan hoor je daar nagenoeg niets van en nu is Sri Lanka het doelwit en dan wordt dat meteen groot uitgemeten. Beetje vreemd vind ik.
Ik ben meer met de verkiezingen in Oekraïne bezig want dat heeft betrekking op Europa en dus ook op ons. Poroshenko gaat verliezen en comiek Zelensky gaat winnen. Iemand met totaal geen politieke ervaring maar kan wél een grote bedreiging voor Poroshenko gaan worden want het traject van Poroshenko is verre van legaal. Mogelijk dat nu het verzwegen MH-17 verhaal ook boven water gaat komen.
Dus ik zit momenteel niet met mijn gedachten in Sri Lanka. Het ontgaat mij niet maar Sri Lanka pik ik later wel weer op.

Waarom krijgt dit overigens nagenoeg geen media aandacht. Moet toch een EU partner gaan worden.
Of moet Sri Lanka dit overschaduwen.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door Tammy » 22 apr 2019, 00:33

Ik denk Witte wel dat de ophef zoals jij het noemt in het feit zit in het aantal aanslagen.
Eerst 6 kort op elkaar en dan nog 2 erbij.
8 aanslagen op 1 dag en ook kerken in combinatie met Pasen.
Dat trekt volop aandacht wat ik niet vreemd vind.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door Osiris » 22 apr 2019, 08:48

Witte wel schreef:
21 apr 2019, 22:57
Eerlijk gezegd ben ik momenteel niet met Sri Lanka bezig. Begrijp ook de ophef niet want gebeurd er wat in Indonesië dan hoor je daar nagenoeg niets van en nu is Sri Lanka het doelwit en dan wordt dat meteen groot uitgemeten. Beetje vreemd vind ik.
Ik ben meer met de verkiezingen in Oekraïne bezig want dat heeft betrekking op Europa en dus ook op ons. Poroshenko gaat verliezen en comiek Zelensky gaat winnen. Iemand met totaal geen politieke ervaring maar kan wél een grote bedreiging voor Poroshenko gaan worden want het traject van Poroshenko is verre van legaal. Mogelijk dat nu het verzwegen MH-17 verhaal ook boven water gaat komen.
Dus ik zit momenteel niet met mijn gedachten in Sri Lanka. Het ontgaat mij niet maar Sri Lanka pik ik later wel weer op.

Waarom krijgt dit overigens nagenoeg geen media aandacht. Moet toch een EU partner gaan worden.
Of moet Sri Lanka dit overschaduwen.
Zou me niets verbazen.
Gebeurt zo vaak dat focus via media op bepaalde gebeurtenissen gelegd word om aandacht van andere gebeurtenissen af te leiden.
Viel me al regelmatig op tijdens 'brood en spelen' evenementen, grote sport evenementen.

Verdeel en heers....
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gast1

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door Gast1 » 22 apr 2019, 08:57

Ik ben het geheel met Witte wel eens.
Wat er in Sri Lanka gebeurd is, is gewoon ronduit verschrikkelijk.
Maar het is -sorry- erg ver weg en ik kan niets met dit soort van berichten.
Rampzaliger vind ik het te lezen dat daar enorme wouden geveld worden en dat de biodiversiteit aldaar exponentieel verdwijnt.

Oekraïne ligt heel wat dichterbij en ik weet niet of ik het komisch vind dat de komiek Zelensky gewonnen heeft.
We dienen af te wachten wat er gaat gebeuren ... en of het nu doorgedrukt wordt dat Oekraïne bij de EU komt.
Blij ben ik er allerminst mee.

gusteman

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door gusteman » 22 apr 2019, 09:47

Gast1 schreef:
22 apr 2019, 08:57
Blij ben ik er allerminst mee.
Ik veronderstel dat je hiermee verwijst naar de keuze die het volk heeft gemaakt om iemand te verkiezen die niet gebonden is aan één of andere 'gevestigde' politieke partij?
Nou, als wat ik lees en hoor op diverse bronnen klopt met de werkelijkheid is de man van plan om alle 'traditionele' politici aan de kant te zetten en een vorm van meritocratie te installeren.

Of dit voor de doorsnee Oekraîener goed of slecht nieuws is zal de toekomst moeten uitwijzen maar op het internationale politieke vlak zal er argwanend worden gekeken hoe de man het aanpakt.

Ik voorzie dat alle Europees verbonden politieke partijen (vooral in het vooruitzicht van de naderende Europese verkiezingen) zich nauwer zullen aaneensluiten om zo blok te vormen tegen deze vorm van bestuur, die wel eens het einde zou kunnen inluiden voor een (intussen al meer dan eeuwenoude) traditie van politiek voeren middels op een ideologie gestoelde groepsbelangen.

En dàt zou dan weer kunnen slecht uitdraaien voor de partijen die het moeten hebben van het groepsgevoel, de zogeheten populistische partijen.

Oekraïne zou wel eens kunnen de aanzet geven tot een herwaardering van het begrip 'democratie', een nieuwe vorm van democratie waar de rede regeert en niet het buikgevoel.

Ik besef het wel, hoor, mijn hersenspinsel is doorspekt met 'zou' en dat wijst vooral op: dit is echt nieuw en ik ben heel erg benieuwd hoe het verder loopt.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door Fenna » 22 apr 2019, 10:15

Witte wel schreef:
21 apr 2019, 22:57
Waarom krijgt dit overigens nagenoeg geen media aandacht. Moet toch een EU partner gaan worden.
Of moet Sri Lanka dit overschaduwen.
Ik denk het wel.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door univers » 22 apr 2019, 10:37

Guus. :post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door Tammy » 22 apr 2019, 10:38

Gast1 schreef :
Ik ben het geheel met Witte wel eens.
Wat er in Sri Lanka gebeurd is, is gewoon ronduit verschrikkelijk.
Maar het is -sorry- erg ver weg en ik kan niets met dit soort van berichten.
Het is ook erg ver weg Gast1 maar dat was Nieuw Zeeland ook.
Toch gingen heel veel mensen naar de Dam voor steunbetuiging.
Ging Femke Halsema de moskee in en werden moskeeen beveiligd , en sommige vlaggen halfstok.
Ik was daar best heel verbaasd over.

Maar nu gebeurd er niks op dat gebied of moet dat nog komen ?
Het is tweede Paasdag dus misschien gaat Femke ook de kerken in in Amsterdam om steun te betuigen en misschien te beveiligen.
Want het zou natuurlijk wel heel raar zijn als er nu geen dergelijke steunbetuiging zou komen.
Want slachtoffers zijn slachtoffers, achtergrond mag geen verschil maken voor GroenLinks nietwaar ?

Maar de dag is nog lang en ik verwacht hoe ver Sri Lanka ook is dezelfde steunbetuiging als van Nieuw Zeeland van mevrouw Femke.


En een komiek die in een serie een president speelt en nu echt president word in Oekraïne ......
Daar kan ik weer niks mee.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door taigitu » 22 apr 2019, 11:02

Premier Sri Lanka erkent: niets gedaan met waarschuwing over mogelijke terreuraanslagen op Paaszondag

De zes aanslagen op hotels en kerken in Sri Lanka zijn uitgevoerd door zelfmoordterroristen. Dat meldt een forensisch expert van
het Sri Lankaanse ministerie van Defensie volgens persbureau DPA.
Op Eerste Paasdag vielen ten minste 290 doden en 500 gewonden bij zes gelijktijdige aanslagen op hotels en kerken in het land.

22 april 2019, 8:19

Later vond nog een zevende aanslag plaats bij de dierentuin van de hoofdstad Colombo en vond een achtste explosie plaats tijdens
een klopjacht op mogelijke verdachten. Onder de slachtoffers is een 54-jarige Nederlandse vrouw die woonachtig is in het buitenland,
maar niet in Sri Lanka. Ze is omgekomen bij de aanslag op het Cinnamon Grand Hotel in Colombo, meldt Buitenlandse Zaken.

In Sri Lanka dringt de vraag zich op of een waarschuwing van veiligheidsdiensten tien dagen geleden over een mogelijke terreuraanslag
op kerken wel serieus genoeg is genomen. Premier Ranil Wickremesinghe gaf zondag toe dat de regering ‘informatie had voorafgaand
aan de aanslag’ maar dat ministers niet op de hoogte waren gesteld.

Premier Wickremsinghe erkende zondagavond dat er ‘geen adequate respons’ is geweest en stelt een onderzoek in naar de toedracht.
Hij bevestigde dat de regering de informatie over een mogelijke aanslag kende, maar dat geen maatregelen zijn genomen.
Ook zei hij dat de regering de internationale contacten van een lokale militante groep dient uit te zoeken.
Inmiddels is het beleid aangescherpt om het land te behoeden voor verdere instabiliteit. Op het vliegveld van Colombo zou het momenteel
een chaos zijn vanwege aangescherpte veiligheidsmaatregelen.

Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken waarschuwt dat er mogelijk meer aanslagen volgen in Sri Lanka.
Zonder enige waarschuwing kunnen de terroristen toeslaan in toeristische gebieden, het openbaar vervoer of winkelcentra,
meldt het ministerie.

Volkskrant.nl


Heel heftig voor alle mensen, zeker als je dan hoort dat er zo 'slordig' wordt gedaan met info over een mogelijke aanslag.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door Tammy » 22 apr 2019, 11:11

Dat kan die premier de kop kosten als blijkt dat men de waarschuwingen in de wind heeft geslagen.
En als ik toerist daar was zou ik maken dat ik weg kwam.
8 Aanslagen kunnen er nog meer worden.
Wat een ellende toch. :?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door Witte wel » 22 apr 2019, 11:18

Opvallend is dat Amerika ineens komt met informatie over toekomstige aanslagen. Nu overbluft Amerika de laatste tijden toch al bijna alles waardoor het niet meer op valt of het bluf is of voorkennis. Toch opvallend dat zij nu op de proppen komen met diverse informatie. Houd ze maar in de gaten, zij weten meer dan je zou denken.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door univers » 22 apr 2019, 11:26

Houd ze maar in de gaten, zij weten meer dan je zou denken.
Misschien zelf uitgedacht ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door Tammy » 22 apr 2019, 11:29

Witte wel jij weet net als ik dat veiligheidsdiensten over heel de wereld opereren .
Dus als ze waarschuwen dan weten ze waarschijnlijk meer.
Gelukkig maar en ook dat ze waarschuwen want Sri Lanka schijnt dat dus verzuimd te hebben.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door Tammy » 22 apr 2019, 11:34

De lokale terreurgroep National Thowheeth Jama'ath (NTJ) zit achter de reeks van aanslagen op Eerste Paasdag in Sri Lanka, maakte de Sri Lankaanse minister van Gezondheid maandag bekend.

Ook gaat de Sri Lankaanse overheid ervan uit gaat dat de terreurgroep is geholpen door een internationaal netwerk van terroristen. Wie de daders precies waren is niet bekend.

De aanslagen zijn nog altijd niet opgeëist, maar de Sri Lankaanse autoriteiten spraken zondag gelijk al van een terreurdaad. Ook de NTJ werd toen al genoemd. De groepering van radicale moslims werd vorig jaar ook verantwoordelijk gehouden voor de vernieling van boeddhistische beelden.

Bij de aanslagen kwamen zeker 290 mensen om het leven, onder wie een 54-jarige Nederlandse vrouw. Vijfhonderd anderen raakten gewond.


'Zeker zeven zelfmoordterroristen betrokken bij aanslagen'.

Volgens een forensisch expert van het Sri Lankaanse ministerie van Defensiewaren waren zeker zeven zelfmoordterroristen betrokken bij zes van de acht aanslagen. Het gaat om explosies in drie kerken en drie vijfsterrenhotels.

Dat zou blijken uit de stoffelijke resten die zijn gevonden op de aanslaglocaties. In hotel Shangri-La in de Sri Lankaanse hoofdstad Colombo zouden twee aanslagplegers betrokken zijn, op de andere vijf locaties elk één.

In verband met de aanslagen zijn tot nu toe 24 mensen aangehouden. Bij één politie-inval overleden zondag drie agenten naar aanleiding van een zelfmoordaanslag.

Kerken zaten vol in verband met Pasen.

De eerste aanslag vond zondagochtend rond 10.00 uur lokale tijd plaats in een kerk Negombo, ten noorden van Colombo. Ook kerken in Kochchikade, aan de westkust, en in Batticaloa, aan de oostkust van het eiland waren het doelwit. In verband met paasvieringen was het erg druk in de gebedshuizen.

Naast hotel Shangri-La vonden ook explosies plaats in de hotels Kingsbury en Cinnamon Grand. In deze hotels, alle drie gelegen in het centrum van Colombo, verbleven veel buitenlandse toeristen.

Zondagavond werd er nog een explosief gevonden op de luchthaven van Colombo. Deze bom is onschadelijk gemaakt.

https://www.nu.nl/buitenland/5855625/sr ... nland.html

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door Witte wel » 22 apr 2019, 12:43

"Worshipers", het nieuwe woord, met name "easter worshipers".
Men durft het beestje niet bij de naam te noemen. Beetje vreemd. Is dit gedicteerd?
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door Tammy » 22 apr 2019, 12:55

Barack Obama
@BarackObama
·
20 u
The attacks on tourists and Easter worshippers in Sri Lanka are an attack on humanity. On a day devoted to love, redemption, and renewal, we pray for the victims and stand with the people of Sri Lanka.

<<<<<<<<<<<<

Ik zag het voor het eerst toen ik een tweet van Obama voorbij zag komen.
Dit woord is ook nieuw voor mij.
Aanbidders klinkt sekteachtig vind ik.
Wat is er mis met gewoon Christenen te zeggen ?

Wat denk jij Witte wel ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door Witte wel » 22 apr 2019, 13:11

Het viel mij direct op. Mij vallen de details van het geheel op en ik zag deze benaming keer op keer terug komen.
Als men gewoon christenen zou zeggen dan suggereerd men een voorkeur te hebben vermoed ik. Het moet niet gekker gaan worden. Gaat de mens de identiteit verliezen? Diverse prominente lieden papegaaien dit woordgebruik veelvoudig na. Het betreft hier gewoon christenen en die zijn hier slachtoffer geworden van aanslagen en die vernoemen we dan gewoon. Hoezo angst?
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door univers » 22 apr 2019, 13:17

De zelfde angst, als voor de negerzoen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie