Aanslagen Sri Lanka

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door Tammy » 22 apr 2019, 13:18

Men loopt op eieren tegenwoordig qua taalgebruik Witte wel.
Het beestje bij de naam noemen schijnt steeds moeilijker te worden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4713
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door Witte wel » 22 apr 2019, 14:06

Ik ben meer van mening dat men bepaalde woorden in de mond wil leggen. Er wordt een denkpiste opgedrongen bij het volk.
Een simpel voorbeeldje is het woord episch. Ineens was alles episch en kreeg de naam episch. Volstrekte waanzin maar nagenoeg iedereen papegaaid het na.
Episch is een specifieke wijze van uitdracht waarbij de methode van uitdragen karakteristiek is voor de inhoudelijkheid. Maar nu is alles episch. :shock:
Wat ook verandert naast de feitelijke betekenis is de denkpiste mbt het woord. En dat geldt nu ook voor easter worshipers ipv christenen.
Ik vraag mij af wat de bedoeling is van deze afdwaling.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door Tammy » 22 apr 2019, 14:29

Het woord episch is mij niet opgevallen maar wel woorden die men veranderd zoals bijvoorbeeld illegaal heet nu ongedocumenteerd.
Waarom ?
Wat is er mis met het woord illegaal ?
En zo is het met veel andere woorden ook zoals witte mensen.
Dat zijn gewoon blanke mensen en zo zal ik het ook uitspreken ook.
Of het woord populist wat overal opduikt als je een andere mening hebt dan links georienteerde mensen.

Pasen werd de laatste jaren in de supermarkten ook anders aangeduid zoals lentefeest en andere benamingen.
Gelukkig zijn ze dit jaar weer bij zinnen en gebruikt men weer het woord paaseieren en vrolijk Pasen enz.
Waarom ze dit doen Witte wel ?
Geen idee maar die woordenkramp is gewoon zielig aan het worden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4713
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door Witte wel » 22 apr 2019, 16:29

Toen ik Mark Trutte de eerste keer het woord episch hoorde zeggen in de totaal misplaatste context dacht ik wat ben je toch een elitair lulletje he. Je danst prima naar de pijpjes van de gevestigde orde en zet jezelf gewoon voor lul. En hij heeft er zelfs geen moeite mee blijkbaar.
Maar ook Trump gebruikt het woord veelvuldig te pas en on te pas. En zo zijn er zovelen. De volière zit vol met die gekleurde napraters.
Lentefeest met lente eieren zeker. Is gewoon een paasei. Toch. :hahaha:
Maar let maar eens op wie allemaal easter worshipers gebruikt. Ze zitten allemaal in hetzelfde clubje. Maak maar een lijstje en je zal het zien.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4713
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door Witte wel » 22 apr 2019, 17:03

Op RT news hebben ze het ook door zie ik.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door Tammy » 22 apr 2019, 17:15

Ik heb Hillary op Haar Twitter account gevonden Witte wel die dat woord ook al gebruikt. :mrgreen:


Hillary Clinton
@HillaryClinton
·
21 u
On this holy weekend for many faiths, we must stand united against hatred and violence. I'm praying for everyone affected by today's horrific attacks on Easter worshippers and travelers in Sri Lanka.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door Tammy » 22 apr 2019, 17:24

Ik zit nog steeds te wachten op Femke die een kerk in Amsterdam bezoekt om de aanwezigen een hart onder de riem te steken op deze tweede Paasdag.
Maar het is pas half 6 , de dag is nog niet om.
Ze zal zo wel verschijnen en dan zal ik voor het eerst iemand een compliment gaan geven die een partij vertegenwoordigd die ik verfoei.
Maar dat compliment als ze verschijnt meen ik dan wel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door univers » 22 apr 2019, 17:36

Ze is ongesteld. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4749
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door Osiris » 22 apr 2019, 18:38

Witte wel schreef:
22 apr 2019, 16:29
Toen ik Mark Trutte de eerste keer het woord episch hoorde zeggen in de totaal misplaatste context dacht ik wat ben je toch een elitair lulletje he. Je danst prima naar de pijpjes van de gevestigde orde en zet jezelf gewoon voor lul. En hij heeft er zelfs geen moeite mee blijkbaar.
Maar ook Trump gebruikt het woord veelvuldig te pas en on te pas. En zo zijn er zovelen. De volière zit vol met die gekleurde napraters.
Lentefeest met lente eieren zeker. Is gewoon een paasei. Toch. :hahaha:
Maar let maar eens op wie allemaal easter worshipers gebruikt. Ze zitten allemaal in hetzelfde clubje. Maak maar een lijstje en je zal het zien.
Perfecte manier toch om individuele bestaande religies uit te bannen ,wat ik al eerder aangaf.
Geef er gewoon een andere naam aan,die de kernfocus weghaalt, kracht van herhaling doet de rest.

In de toekomst zijn we door veelvuldige 'rassenvermenging' met immigranten/vluchtelingen van buiten Europa ook geen Nederlander, Duitser, whatever, meer.
Maar simpelweg Europeaan.

Volgens agenda...
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door univers » 22 apr 2019, 19:51

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door Vitharr » 22 apr 2019, 20:00

'Worshippers' is de Engelse tegenhanger van 'gelovigen'. Het Engelse woord is zelfs nog iets nauwkeuriger in betekenis en wordt gebruikt voor gelovigen die actief aan een dienst of viering deelnemen. In de oorspronkelijke berichtgeving wordt niet gesproken over 'Easter worshippers' maar over aanslagen in een 'Church' waar 'worshippers' deelnamen aan de viering van 'Easter'. Dit is in de gekopieerde artikelen verbastert tot 'Easter worshippers' wat grammaticaal niet juist is. Zo lijkt het inderdaad om een cultus van paashaasaanbidders te gaan.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door Vitharr » 22 apr 2019, 23:00

Hier gebruikt men in 2015 de woorden op de juiste manier rond Obama:

https://www.telegraph.co.uk/news/worldn ... hurch.html
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door gusteman » 22 apr 2019, 23:07

Vitharr schreef:
22 apr 2019, 20:00
'Worshippers' is de Engelse tegenhanger van 'gelovigen'. Het Engelse woord is zelfs nog iets nauwkeuriger in betekenis en wordt gebruikt voor gelovigen die actief aan een dienst of viering deelnemen. In de oorspronkelijke berichtgeving wordt niet gesproken over 'Easter worshippers' maar over aanslagen in een 'Church' waar 'worshippers' deelnamen aan de viering van 'Easter'. Dit is in de gekopieerde artikelen verbastert tot 'Easter worshippers' wat grammaticaal niet juist is. Zo lijkt het inderdaad om een cultus van paashaasaanbidders te gaan.
Blij dat je het even aanstipt, beste Vitharr.

Ik lees hier (binnen dit onderwerp in de tot nu toe geplaatste reacties) de meest vergezochte onzin die een mens zich maar kan inbeelden.

Waar komt al die nonsens vandaan?

Op basis van het gegeven dat iemand president van de VS is geweest (en van negroïde afkomst is) wordt hier een schijn van geheimzinnigheid gekleefd op het gebruik van een (in de Amerikaanse samenleving) alledaagse uitdrukking: worshippers.

Je moet ook beseffen dat in de VS mensen worden beoordeeld op het feit of ze al dan niet behoren tot één of andere kerkgemeenschap ... dit is zelfs doorslaggevend wanneer je een baantje zoekt.

Alsjeblieft, beste mensen, leer toch eens dat er buiten Nederland een hele wereld bestaat ... met andere gebruiken, andere gewoontes, andere culturen.

Deze planeet huisvest een myriade aan volkeren en eigenheden ... en die stroken niet altijd met jullie beeld van wat en hoe een gemeenschap er behoort uit te zien of zich behoort te gedragen

Komaan zeg, waar zijn jullie mee bezig?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door univers » 22 apr 2019, 23:27

:post: ;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4713
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door Witte wel » 23 apr 2019, 00:08

Altijd maar aanpassen aan gebruiken en gewoonten die in de VS normaal zijn. De VS zelf houdt totaal geen rekening met alles wat buiten de VS als cultureel of gebruikelijk geldt. Andere gebruiken en culturen. Natuurlijk dient men die te respecteren.
Al die nonsence is geen nonsence. Het is gewoon realiteit maar ja, men kan ook met alle winden mee waaien natuurlijk. Dat zijn de voorstanders van één groot Europa en dat ben ik zeker niet. Het elitaire kliekje dat het hier voor het zeggen heeft heeft niets met andere gewoontes, gebruiken of culturen.
Voor een afgerukte kerk miljoenen en voor de samenleving nagenoeg niets. Zo begaan is de gevestigde orde. Maar dat moet je willen zien natuurlijk.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gast1

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door Gast1 » 23 apr 2019, 08:31

Tammy schreef:
22 apr 2019, 10:38
Gast1 schreef :
Ik ben het geheel met Witte wel eens.
Wat er in Sri Lanka gebeurd is, is gewoon ronduit verschrikkelijk.
Maar het is -sorry- erg ver weg en ik kan niets met dit soort van berichten.
Het is ook erg ver weg Gast1 maar dat was Nieuw Zeeland ook.
Weet je wat het is met mij, ik vind het zo verschrikkelijk dat ik het liever niet (meer) verneem.
Ik kan enkel verschrikkelijk verdrietig zijn en -dat heb ik al eerder gehad- al die opstapelingen van dat wereldverdriet begint mij op te vreten.
En daarom kan ik niets met dit soort berichten.

Ik word weer steeds meer gevoeliger ...

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door Tammy » 23 apr 2019, 09:27

Duidelijk Gast1 ik vond het al zo vreemd wat je schreef.
Dit is dus de reden en ik snap je helemaal. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door herman50 » 23 apr 2019, 10:08

kan me begrijpen , maar helaas het is de rauwe wekelijkheid, je kan er niet omheen.. en idd we lezen -óf krijgen niks anders te lezen ,, bv die bus op Malta die in ravijn gestort is ,, de bombardementen waar talloze onschuldige het slachtoffer worden, landen waar families uiteen gerukt worden, reden onbekend ,,,, een aardverschuiving die in een klap het aan de voet liggende dorpje totaal verzwolg , dat je gevoel er bij stil staat die kracht ,, <je ziet iets´-n iemand.- lopen stoppen wegrennen ,,,en ........ het dorp is weg totaal verdwenen ,,, er is een leegte overgebleven van 9 voetbalvelden!! groot op de berg ,,,,,,,,,
het word zoveel dat je denkt ja t is erg maar wel ver van me bed,, als je dan een bericht krijgt dat een neef -in Mexcico- een ongeluk heef gehad en beide benen op 3 plekken zijn gebroken , dán vind ik dat erger ,, of m´n oudste nicht overleden aan een onbekenden ziekte -3 jaar ouder dan ik- ... ook de simpelste dingen kunnen je/me raken, met Pasen rook van duitse paasvuren ,, oke , maar de dag erop er blijft last van de paasvuren ,,-2epaasdag-, maar dan de gewone dinsdag ..er is kans dat er nog overlast bestaat .....ho effe voor wat pasen is geweest .. dús denk ik ..sorry.. gelijk brandweer naar toe en uitspuiten die hap .. alsnog een fijne dag gewenst ieders ;)
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door MetalPig » 23 apr 2019, 10:08

Tammy schreef:
22 apr 2019, 12:55
Aanbidders klinkt sekteachtig vind ik.
Wat is er mis met gewoon Christenen te zeggen ?
Wellicht is "kerkgangers" in deze context een goede vertaling.

Worshipers zijn mensen die een mis/dienst o.i.d. bijwonen. Het is dus simpel wat specifieker dan "christenen".
Dat daar meteen angst achter gezocht wordt vind ik tekenend voor de huidige tijd.

(Ik zie nu dat Vitharr het ook al uitgelegd heeft... Beetje laat gelezen cq vroeg gereageerd :mrgreen": )

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Aanslagen Sri Lanka

Bericht door Tammy » 23 apr 2019, 10:14

Kerkgangers is inderdaad de beste benaming .
Ik snap alleen niet wat je bedoeld met angst.
Over welke angst heb je het ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie