De Europese verkiezingen komen eraan

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80580
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door Tammy » 30 apr 2019, 03:48

Afbeelding
Groepsfoto voor aanvang van het debat in Maastricht.

Frans Timmermans: 'Ik word voorzitter van Europese Commissie'

PvdA'er Frans Timmermans is vastberaden de opvolger van Jean-Claude Juncker te worden als voorzitter van de Europese Commissie. "Voor andere baantjes heb ik totaal geen interesse."
Dat zegt Timmermans tegen NU.nl na afloop van het eerste verkiezingsdebat in aanloop naar de Europese verkiezingen. Die vinden in Nederland op 23 mei plaats.
Tijdens het debat in Maastricht gingen vijf kopstukken van de Europese politieke families met elkaar in debat. Alle groepen hebben één of meerdere 'Spitzenkandidaten' naar voren geschoven, van wie zij vinden dat het de nieuwe voorzitter van de Europese Commissie moet worden.

Op 31 oktober is de laatste werkdag van huidig voorzitter Juncker. Dan loopt ook de termijn van Timmermans af als eerste vicevoorzitter binnen de Europese Commissie.
Er zijn ook andere belangrijke banen waarvoor nieuwe mensen gevonden moeten worden, zoals voor de functie van voorzitter van de Europese Raad - momenteel is dat Donald Tusk - en de hoge buitenlandvertegenwoordiger. Daar heeft Timmermans geen interesse in.
Hoewel Timmermans' Partij van de Arbeid in Nederland waarschijnlijk niet de grootste partij zal worden, maakt hij alsnog een kans. In Europees verband is zijn sociaaldemocratische groep namelijk traditioneel gezien de op een na grootste groep in het Europees Parlement, na de conservatieve Europese Volkspartij.

GroenLinkser Bas Eickhout, kopstuk namens de Europese Groenen, wil "met alle liefde debatteren of onderhandelen met Frans Timmermans over een nieuw programma. Maar dat moet wel met een zo sterk mogelijk groen geluid zijn."
Andere aanwezigen bij het debat waren Guy Verhofstadt namens de liberale groep (waar zowel VVD als D66 bij zijn aangesloten), Violeta Tomic (de linkse groep GUE/NGL) en Jan Zahradil namens de Europese Conservatieven en Reformisten, waartoe ChristenUnie en SGP behoren en Forum voor Democratie zich bij wil aansluiten. Grote afwezige was de Duitser Manfred Weber, de leider van de Europese Volkspartij, de groep waartoe het CDA behoort.

Weinig spanning in het debat.

Tijdens het debat zelf was er weinig vuurwerk tussen de kandidaten. Zowel de drie linkse kandidaten als de liberale Verhofstadt maakten duidelijk dat zij een groene agenda voor ogen hebben, met veel aandacht voor het klimaat. "Stem groen!", riep Timmermans zelfs even, waarna hij wel benadrukte dat hij daarmee zijn eigen groep bedoelt, en niet die van GroenLinkser Bas Eickhout.
Alleen de conservatieve Zahradil maakte duidelijk dat hij vindt dat het sluiten van kolencentrales niet overhaast moet worden, omdat sommige landen daar nog niet klaar voor zijn en hun economie niet benadeeld moet worden. Hij was ook de enige die niet pleitte voor meer regulering van grote techbedrijven zoals Google en Facebook: "Ik denk dat we een hoop hebben gedaan op dit gebied", aldus de Tsjech.

Bonje tussen Forum en ChristenUnie.

Zahradil zegt tegen NU.nl dat hij denkt dat nieuwkomer Forum voor Democratie "een aantal parlementariërs" zal leveren in de Europese verkiezingen. Een probleem daarbij is wel dat ChristenUnie duidelijk heeft laten weten dat het niet heel erg blij is dat het straks met Forum voor Democratie in één groep zit.
"Ik denk dat dit een vraag is voor die twee partijen is: kunnen deze twee partijen onder één paraplu leven, of moeten we op zoek naar een andere oplossing?"

BRON.


<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<


Ik blijf het apart vinden dat iemand van de Nederlandse PVDA die nog maar 9 zeteltjes heeft zich kan aanmelden voor die baan.
Maar verbaasd ben ik niet.
Daarbij komt het dat je het op Europees niveau moet zien, andere soortgelijke partijen zijn wel groot in andere landen en samen vormen ze dan een geheel.
Op onderstaande link een heldere uitleg over deze verkiezingen.

https://www.nu.nl/weekend/5863008/europ ... ragen.html

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door Fenna » 30 apr 2019, 08:59

Tammy schreef:
30 apr 2019, 03:48
Ik blijf het apart vinden dat iemand van de Nederlandse PVDA die nog maar 9 zeteltjes heeft zich kan aanmelden voor die baan.
Maar verbaasd ben ik niet.
Dat is allemaal al lang beklonken.
Dat wij naar de stembus mogen gaan is een schijnvertoning.
Politiek is een slangenkuil.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4699
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door Witte wel » 30 apr 2019, 09:28

Fenna schreef:
30 apr 2019, 08:59
Politiek is een slangenkuil.
Anderen zeggen dat het een satanische club is. :wink:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80580
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door Tammy » 30 apr 2019, 14:24

Afbeelding
‘Meer Oostenrijk, minder EU’ staat er op de hesjes. FPÖ-leider Heinz Christian Strache (in het midden) trapt de campagne voor de verkiezingen voor het Europees Parlement af. Op de vlag erachter de leus: ‘Sta op voor onze Heimat’. © EPA


Wat gebeurt er als de populisten aan de macht zijn? Oostenrijk laat het zien.

Het wordt een van de spannende thema’s bij de komende Europese verkiezingen: hoe gaan de populisten het doen? En hoe moeten gematigd links en rechts daar dan op reageren? Oostenrijk geeft een inkijkje in wat er kan gebeuren als rechts-populisten daadwerkelijk macht krijgen.

De Balkanroute is al weer jaren dicht. De Turkijedeal houdt vluchtelingen en migranten die de sprong naar Europa willen wagen inmiddels effectief tegen. Maar in restaurant Zapfel in Pinkafeld is de vluchtelingencrisis van 2015 nooit helemaal verdwenen. In ieder geval niet uit de hoofden.

Er worden enorme schnitzels uitgeserveerd. Pullen bier van het merk Puntigamer gaan rond. Aan de stamtafel van Reinhold Breneßl (46) gaat het vooral over het carnaval dat later die middag zal aanvangen. Maar wie even aan de oppervlakte krabt heeft het al snel over niets anders meer dan buitenlanders: ‘moslims’ en ‘Afrikanen’ in het bijzonder. Het gaat over de ‘jonge mannen’ die het land binnenstromen, hoe anders ze vrouwen behandelen, dat ze bereid zijn voor haast niets te werken en daarmee banen van Oostenrijkers afpakken.

Enorme impact.

Breneßl, gekleed in een groene fleecetrui en eigenaar van een informaticabedrijfje, pakt zijn telefoon en laat een YouTube-filmpje uit september 2015 zien. Het toont een scène aan de Oostenrijks-Sloveens grens. Op een brug proberen vier politieagenten een groep van 350 migranten tegen te houden, meest jonge mannen. Sommigen houden verfrommelde documenten omhoog. “This is no document”, zegt een van de agenten, “you need a passport.” Even later dringt de eerste jongen zich door het fragiele kordon. Er is geen houden aan. Allemaal zetten ze het nu op een lopen, Oostenrijk in. De agenten hebben het nakijken.

De Oostenrijkse overheid had de situatie die bewuste zomer goed onder controle. Maar beelden als deze, die snel hun weg vonden naar sociale media, hadden een enorme impact. De identitair-rechtse Freitheitliche Partei Österreichs (FPÖ), die hoog inzet op veiligheid en immigratie, schoot omhoog in de peilingen. Inmiddels vormt de FPÖ al weer bijna anderhalf jaar een coalitieregering met de conservatieve christen-democratische ÖVP (Oostenrijkse Volkspartij) van Sebastian Kurz.

Lees het volledige artikel op onderstaande link :

https://www.trouw.nl/democratie/wat-geb ... ~ab8ca9f3/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gouwepeer

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door gouwepeer » 30 apr 2019, 19:49

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij nog in de Europese verkiezingen moet gaan verdiepen voordat ik mijn stem uit ga brengen. Door te stemmen mogen we daarna immers ook klagen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80580
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door Tammy » 30 apr 2019, 19:53

Je hebt nog een paar weken de tijd Gouwepeer. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80580
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door Tammy » 02 mei 2019, 16:16

Stempas vandaag binnen gekregen.
Ik ben weer van de partij in het stemhokje. [banana]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door Fenna » 02 mei 2019, 17:34

Me too :wink:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80580
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door Tammy » 02 mei 2019, 18:20

Wij gaan ervoor hè Fenna ? :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door Gast1 » 02 mei 2019, 19:37

Oké?

Ik heb mij daar totaal nog niet in verdiept.
Iemand tips?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door univers » 02 mei 2019, 20:30

Je eigen gevoel.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80580
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door Tammy » 02 mei 2019, 20:50

Precies wat Univers zegt Gast1.
En je niet laten leiden door een Stemwijzer site bijvoorbeeld maar wat je zelf denkt en voelt.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door Fenna » 02 mei 2019, 21:11

;P!
Inderdaad.
Volg je eigen gevoel Gast1, dat bedriegt je niet.
Stemwijzer is een handreiking voor besluitelozen maar ik betwijfel of stemwijzer wel objectief is, het zou wel zo moeten zijn.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80580
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door Tammy » 08 mei 2019, 13:45

Afbeelding

Wat voor type Europeaan bent u?
Doe de test.


Wat voor type Europeaan bent u?
Vanaf vandaag heeft Trouw daar de ultieme test voor.
Onderzoeker André Krouwel legt uit hoe het werkt en wat je er aan hebt.

Hoe staat u tegenover de Europese Unie? En wie denkt er net zoals u? Hieronder kunt u aan de hand van 24 vragen bepalen welk van de zes types u bent. Wordt het een Ho-eens-even-Europeaan, een Trotse Nederlander, of bent u gewoon enthousiast over de EU?

Klik op onderstaande link om de test te maken. :grin:

https://www.trouw.nl/democratie/wat-voo ... ~a8d4745f/

Ik heb de test al gedaan , klopt wel wat .
Ik ben naast pasta vreter ook een trotse Nederlandse. :mrgreen: [banana]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door Vitharr » 08 mei 2019, 16:33

Ik ben een Ho-eens-even-Europeaan blijkbaar. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door Fenna » 08 mei 2019, 17:19

Test gedaan.
Uitkomst:
Ik ben een trotse Nederlander en geen racist.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door univers » 08 mei 2019, 17:32

Ik accepteer geen cookies, dus geen test.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80580
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door Tammy » 08 mei 2019, 18:22

Jammer Univers.

Fenna wij zijn hetzelfde leuk hè ? :mrgreen:

Vitharr is nog duidelijker over de EU. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door univers » 08 mei 2019, 18:54

Jammer Univers.
Nee hoor.
Ben gewoon ik, en de EU kan de pot op.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80580
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door Tammy » 08 mei 2019, 19:32

Je hebt gelijk. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie