De Europese verkiezingen komen eraan

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80647
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door Tammy » 15 mei 2019, 23:11

Ik zag net Rutte op tv die waarschuwt voor Baudet. :mrgreen:
Moet er wel om lachen dat hij het benauwd krijgt want Baudet zijn partij zou zomaar heel veel stemmen kunnen krijgen bij de Europese verkiezingen.
Ik heb Rutte nog nooit zo gezien.

Meer informatie kan je lezen op onderstaande link :

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3594646 ... udet-op-tv

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door univers » 16 mei 2019, 05:59

Wie waarschuwt ons voor Rutte ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80647
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door Tammy » 20 mei 2019, 10:46

Europa gaat naar de stembus: Zo ziet de week eruit.

Deze week gaan stemgerechtigden in de Europese Unie naar de stembus. Het werkt net iets anders dan bij de Nederlandse verkiezingen. Zo ziet de week eruit.

De Europese verkiezingen vinden niet in elk land op dezelfde dag plaats. Dat heeft te maken met verschillen in regels rond het stemmen in de verschillende landen.

In Nederland wordt er niet op vrijdag, zaterdag en zondag gestemd, om rekening te houden met de aanhangers van verschillende geloven in ons land. Normaal gesproken wordt daarom in ons land op woensdag gestemd. Maar bij de Europese verkiezingen stemmen we dit jaar op een donderdag, tegelijkertijd met de Britten. Door het uitstel van de Brexit moeten de Britten alsnog naar de stembus.

In andere EU-landen wordt juist op zondag gestemd, omdat de meeste mensen dan vrij zijn. In Tsjechië kun je zelfs op twee dagen naar de stembus.

Deze week wordt er nog gedebatteerd in Nederland.

De debatten tussen de Europese topkandidaten, de zogenoemde Spitzenkandidaten, zitten er inmiddels allemaal op. Maar deze week wordt er in Nederland nog wel volop campagne gevoerd.

Op woensdag, de avond voor de verkiezingen, debatteren twaalf Nederlandse lijsttrekkers met elkaar. Later die avond vindt er ook nog een debat tussen alleen premier Mark Rutte en Thierry Baudet plaats. Dit debat wordt in de uitzending van het tv-programma Pauw gevoerd.

Uitslag is niet direct bekend

Omdat de verkiezingen pas zondagavond overal gehouden zijn, zullen we in Nederland na de stembusgang dus nog een paar dagen moeten wachten op de uitslag.

Donderdag worden in Nederland wel al diverse exitpolls gepubliceerd, maar de eerste officiële voorlopige uitslag wordt pas zondagavond of maandagochtend bekendgemaakt.

Wanneer stemt welk land?

Donderdag 23 mei: Nederland, Verenigd Koninkrijk;
Vrijdag 24 mei: Ierland, Tsjechië;
Zaterdag 25 mei: Tsjechië, Letland, Malta, Slowakije;
Zondag 26 mei: Oostenrijk, België*, Bulgarije*, Kroatië, Cyprus*, Denemarken, Estland, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland*, Hongarije, Italië, Litouwen, Luxemburg*, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Spanje en Zweden.

https://www.nu.nl/europese-verkiezingen ... lk_wrapper

<<<<<<<<<<<<

Ik ga zeker stemmen , wie nog meer ? :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door herman50 » 20 mei 2019, 11:35

en zoals in het AD te lezen is het -wederom- een fopspeen, want er werd wel een aantal ´kandidaten´ genoemd maar -daar is de speen-, die staan niet op de lijst in 27 landen ,,neem bv FransTimmermans -zo´n ´kandidaat´- ,dus wat heb je eraan geen ,,,,,juist oftewel een wasse neus een lachertje 1e klasse én dan om een verkiezing zo uit te smeren is raar en dan bij landen nog twee dagen om te stemmen ..dus zelfde als bv Feijenoord en PSV, degeen die het eerst aan de bak moet is een graadmeter voor de andere wat die ´moeten´ doen .. en waarom bij anderen op een zondag en hier weer op woensdag ... zondag ..vrijedag woensdag werkdag .... hm vreemd
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80647
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door Tammy » 20 mei 2019, 12:11

Frans Timmermans ambieert een andere functie, op die functies kan je niet stemmen volgens mij. [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door taigitu » 20 mei 2019, 12:16

Tammy schreef:
20 mei 2019, 10:46

Ik ga zeker stemmen , wie nog meer ? :grin:
Ik ga zeker stemmen.
Niet alleen om mijn stem aan partij/persoon te geven waar ik het meest van verwacht,
of dicht bij mijn gedachtegoed zit over politiek en hoe om te gaan met de macht over anderen.
maar mede om het feit dat vrouwen hebben moeten vechten om stemrecht te krijgen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door herman50 » 20 mei 2019, 12:20

misschien stem ik, of anders gezegt kan ik ook es zien hoe het zwembad er van binne uitziet ;)
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80647
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door Tammy » 20 mei 2019, 12:25

Stemmen is een kleine moeite vind ik.
Mooi Taigitu dat jij aan het vrouwen stemrecht denkt.
Zo’n gedachtengang heb ik nog niet gehoord .

Ja Herman50 gewoon doen. :grin:
Ik sta al in de startblokken. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door Fenna » 20 mei 2019, 13:08

Tammy schreef:
20 mei 2019, 12:11
Frans Timmermans ambieert een andere functie, op die functies kan je niet stemmen volgens mij. [think]
Klopt.
Dat doen zij onderling.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door Fenna » 20 mei 2019, 13:11

Tammy schreef:
20 mei 2019, 10:46
Ik ga zeker stemmen , wie nog meer ?
Ik.
Ben een fanatieke stemmer.
Ik vind dat als je niet stemt later ook niet moet zeuren als het je niet aanstaat
:wink:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80647
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door Tammy » 20 mei 2019, 13:16

Helemaal gelijk Fenna. ;P!

Ja dat van Timmermans word onderling gedaan.
Weet jij waarom dat zo gaat ?
Dat kan toch eigenlijk niet in die in mijn ogen zogenaamde democratie waar men het altijd over heeft ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door herman50 » 20 mei 2019, 13:49

zoals ik zei het stond in het AD van vanmorgen dus als ik lieg dan met permissie ..zou de paps zeggen ;) -
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80647
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door Tammy » 20 mei 2019, 13:53

Kranten zijn wel vaker onzorgvuldig in hun berichtgevingen Herman50 , ik kijk jou daar zeker niet op voor aan. :hands:

Ik heb ook bij de wapen topic een bericht neergezet die ook volgens andere nieuwssites weer niet helemaal klopt.
Betrouwbaar nieuws is moeilijk te krijgen tegenwoordig.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door Fenna » 20 mei 2019, 14:31

Tammy schreef:
20 mei 2019, 13:16
Weet jij waarom dat zo gaat ?
Dat weet ik niet.
Misschien omdat ze geen inmenging van 'het volk' willen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11973
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door MetalPig » 20 mei 2019, 14:45

Tammy schreef:
20 mei 2019, 13:16
Ja dat van Timmermans word onderling gedaan.
Weet jij waarom dat zo gaat ?
Dat kan toch eigenlijk niet in die in mijn ogen zogenaamde democratie waar men het altijd over heeft ?
Anders blijven we aan het stemmen. Ministers, burgemeesters en wethouders kiezen wij ook niet.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80647
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door Tammy » 20 mei 2019, 14:52

Ik ben aan het zoeken op internet voor de reden MetalPig maar kan er niks over vinden.
Ik vind dat er wel gestemd moet worden, zeker bij dit soort hoge functies.
Zelfde met de burgemeesters.
Laat elke stad en dorp stemmen wie ze als burgemeester willen.
Nu is een groot aantal van hun burgemeester die van de PVDA zijn.
Die hebben maar 9 zeteltjes en krijgen toch hoge posten toegeschoven.
Vind ik totaal niet ok.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door Fenna » 20 mei 2019, 15:01

:post:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door herman50 » 20 mei 2019, 15:05

idd Tammy ;P! ;P!
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door Fenna » 20 mei 2019, 15:12

Hoe worden de Commissievoorzitter en de commissarissen aangesteld?
Voorzitter van de Europese Commissie


Het Europees Parlement kiest de voorzitter van de Commissie.


Na de verkiezingen zal een van de eerste taken van het nieuwe Parlement de verkiezing zijn van een nieuwe voorzitter van de Europese Commissie. De lidstaten dragen een kandidaat voor de functie voor, maar moeten daarbij rekening houden met de uitslag van de Europese verkiezingen. Bovendien moet de nieuwe Commissievoorzitter worden goedgekeurd bij absolute meerderheid (de helft plus een van het aantal leden) in het Parlement. Indien de kandidaat niet de vereiste meerderheid behaalt, moeten de lidstaten binnen de maand een andere kandidaat voordragen (de Europese Raad met gekwalificeerde meerderheid van stemmen). Bij de verkiezingen van 2014 heeft het Parlement het systeem van topkandidaten ("Spitzenkandidaten") ingevoerd. Elke Europese fractie heeft een kandidaat-Commissievoorzitter voorgedragen. De fractie die bij de verkiezingen het grootste aantal stemmen behaalde, mocht de kandidaat van het Parlement voordragen om de Commissie te leiden.

De kandidaten voor het voorzitterschap van de Europese Commissie in 2014

De kandidaten voor het voorzitterschap van de Europese Commissie in 2014
Commissarissen


De kandidaten voor de overige Commissieportefeuilles worden ook aan een strenge parlementaire toetsingsprocedure onderworpen.


De Raad stelt in onderlinge overeenstemming met de gekozen voorzitter van de Commissie een lijst vast waarop per lidstaat één kandidaat-commissaris staat. Deze kandidaat-commissarissen verschijnen voor de voor hun vermoedelijk werkgebied bevoegde parlementaire commissies. Elke commissie komt bijeen om een beoordelingsverslag op te stellen over de deskundigheid en het optreden van de kandidaten. Dat wordt vervolgens naar de Voorzitter van het Parlement gestuurd. In het verleden hebben negatieve beoordelingen er al toe geleid dat kandidaten zich uit de procedure terugtrokken. De voltallige Commissie, met inbegrip van de voorzitter en de hoge vertegenwoordiger voor buitenlandse zaken en veiligheidsbeleid, moet dan worden goedgekeurd met een enkele stemming ter verlening van de goedkeuring door het Parlement.


Nadat de voorzitter en de commissarissen zijn goedgekeurd door het Parlement, worden zij door de Raad met gekwalificeerde meerderheid van stemmen formeel benoemd.


In het geval van een ingrijpende herschikking van de portefeuilles in de Commissie gedurende haar ambtstermijn, de invulling van een vacature of de benoeming van een nieuwe commissaris ingevolge de toetreding van een nieuwe lidstaat, worden de betrokken commissarissen opnieuw door de desbetreffende commissies gehoord.
http://www.europarl.europa.eu/news/nl/f ... aangesteld
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De Europese verkiezingen komen eraan

Bericht door taigitu » 20 mei 2019, 16:03



Misschien dat dit iets duidelijker maakt:


Kan Timmermans voorzitter van Europese Commissie worden?

12 oktober 2018
Laatste update: 14 oktober 2018

Frans Timmermans heeft zich gemeld in de race om de Europese topposities.
Afgelopen week liet de PvdA-coryfee weten dat hij volgend jaar voorzitter van de Europese Commissie wil worden namens de Europese sociaaldemocraten.
Maar maakt hij kans?

Wie de Europese politiek van een afstandje volgt zou zeggen van niet.
Bij de vorige verkiezingen voor het Europees Parlement in 2014 werd immers afgesproken dat de leider van de grootste Europese fractie voorzitter zou worden.
Destijds was dat de Luxemburger Jean-Claude Juncker. Hij leidde de christendemocratische fractie met onder anderen de Nederlandse CDA-parlementariërs.
Timmermans werd toen al vicevoorzitter, een hoge positie in de Europese Commissie.
En aangezien de sociaaldemocraten er niet alleen in Nederland, maar ook in de rest van Europa slecht voor staan, is de kans klein dat Timmermans op basis
van die ongeschreven regel commissievoorzitter kan worden.

Liberalen en sociaaldemocraten willen óók keer voorzitter leveren


Maar aangezien de christendemocratisch fractie vrijwel altijd de grootste wordt, begint dit bij liberalen en sociaaldemocraten te knagen.
Zij lijken geen kans te hebben om de commissievoorzitter te kunnen leveren.
Voordeel voor hen is dat formeel nog altijd de regeringsleiders besluiten wie op de verschillende posten worden neergezet,
en dus zou dit systeem volgend jaar weleens kunnen veranderen.

"Timmermans maakt alleen kans als het Europees Parlement voorbij de resultaten van de verkiezingen wil kijken", aldus Ryan Heath van Politico tegen NU.nl.
"Dus Timmermans moet gokken op een zwak resultaat voor de christendemocraten en ontevredenheid bij de regeringsleiders over de
christendemocratische kandidaat
." 'Timmermans kan kandidaat van progressief blok worden'

Politiek filosoof Luuk van Middelaar (Universiteit Leiden) ziet die mogelijkheid ook.
"De Franse president Emmanuel Macron heeft geen zin om mee te werken aan een systeem waarbij steeds de conservatieven winnen.
Dan helpt hij alleen maar zijn Duitse collega Angela Merkel"
, stelt hij.
"Bovendien kunnen volgens de bestaande regel ook de nationalisten zomaar eens de grootste worden en dus de commissievoorzitter leveren.
Daar zitten de meeste regeringsleiders ook niet op te wachten."


Hij vermoedt dan ook dat de commissievoorzitter zal worden aangewezen door een coalitie van partijen die samen de meerderheid vormen.
Enigszins vergelijkbaar met de coalitievorming in Nederland. "In dat scenario maakt Timmermans kans", aldus Van Middelaar.
"Hij zou dan voorzitter worden van een progressief-liberaal blok."


EU gaat komend jaar veel topposities opnieuw verdelen

Ook Heath ziet dat de regeringsleiders niet blij zijn met het huidige systeem van 'spitzenkandidaten'.
"Ze zullen zoeken naar mogelijkheden om die regel af te schaffen of aan te passen om de post aan een kandidaat die ze kunnen controleren te geven",
aldus de Politico-journalist.
"Op die manier maakt Timmermans dus zeker een kans. Maar het zou een slechte uitstraling geven als de kiezer niet eerst aan het woord komt.
Met de huidige stand van de PvdA wordt dat nog een hele uitdaging voor hem."


Maar er spelen meer elementen een rol. In het 'mandje' Europese topposities dat komend jaar verdeeld gaat worden (voorzitter Europese Commissie,
voorzitter Europees Parlement, voorzitter Europese Raad, hoge vertegenwoordiger buitenlandbeleid, president ECB) moet er op veel terreinen sprake
zijn van balans, legt Van Middelaar uit.

"Er moet een evenwicht zijn in de verschillende politieke partijen, maar er moet ook sprake van een geografische verdeling tussen
grote en kleine landen zijn. En het liefst moeten er ook een aantal vrouwen bij. Dat maakt het proces onvoorspelbaar."

'Timmermans zichtbaar op thema's als immigratie en democratie'

Van Middelaar acht het niet ondenkbaar dat Timmermans een Europese toppositie in de wacht sleept, maar hij noemt daarbij de post van hoge
vertegenwoordiger van het buitenlandbeleid. "Hij vergroot zijn kans door mee te doen en zich zichtbaar op te stellen op grote thema's.
Veel debatten zullen gaan over migratie en democratische waarden, precies thema's waar Timmermans op bezig is geweest en waar hij
een geloofwaardig profiel heeft"
, aldus Van Middelaar.

Ook Heath sluit niet uit dat Timmermans uiteindelijk de post van hoge vertegenwoordiger krijgt, in plaats van commissievoorzitter.
"Het zou kunnen dat de Europese leiders beslissen dat ze zijn talenten herkennen en hem die rol aanbieden."

Achter de schermen verlangt men naar vrouw als leider

In De Telegraaf viel afgelopen week te lezen dat achter de schermen wordt gezegd dat Nederland meer kans maakt op een hoge post
als er een vrouw naar voren wordt geschoven. Heath erkent dat het aandragen van een vrouw de kansen kan vergroten.
"Het is absoluut waar dat er een brede wens voor meer vrouwen op topposities bestaat, maar de meeste kandidaten zijn ook nu weer mannen.
Als getalenteerde vrouwen naar voren komen, maken zij een grote kans"
, stelt hij.
"We zagen dat al in 2004 met de nominatie van Neelie Kroes.
Zij kreeg de zware post van mededinging, omdat ze een vrouw is. Dat geeft ze zelf ook toe. En ze deed het heel goed."


Positie Timmermans stond begin dit jaar ter discussie


Begin dit jaar leek de positie van Timmermans verzwakt.
Onder andere Politico schreef een kritisch artikel met de kop 'The dying star of Frans Timmermans'.
Na een periode van 'Timmermania' in Brussel bleek zijn macht te slinken.
"Gecontroleerd door Junckers stafchef Martin Selmayr bleek Timmermans eerder de rechterhand-loodgieter dan de co-star
op het EU-podium", schreef Politico in januari nog.

Heath zegt nu: "Timmermans heeft de zwaarste klussen in Brussel aangepakt.
Hij was bijna voorbestemd om te falen gezien zijn lange lijst verantwoordelijkheden.
Hij wordt volgens mij niet gezien als mislukkeling, maar hij kan minder politieke overwinningen aanwijzen dan sommige collega's
in de Europese Commissie."

Komende weken moet duidelijk worden of Timmermans inderdaad de spitzenkandidaat voor de Europese sociaaldemocraten wordt.
De kans daarop is groot. Na de verkiezingen in mei zal duidelijk worden hoe de diverse posten verdeeld worden.

https://www.nu.nl/politiek/5510693/kan- ... orden.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie